Rauw bot tegen tandsteen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 10:52

Ik ga straks even vragen bij de slager, maar ze slachten daar niet zelf hebben ze dan wel afval?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 10:53

je kan ook als ze harde ontlastig krijgen van bot wat orgaan erbij geven zoals lever of niertjes. Ik combineer die 2 altijd. Maar ga niet zomaar aanrommelen, er staan percentages voor als je versvlees wil gaan voeren. Zomaar eens een botje is niet zo'n probleem, alleen wel opletten als je hond het type hap slik weg is. Geef dus altijd een bot wat groot genoeg is dat ze moeten knagen. Desnoods bv een (halve)soepkip

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 10:55

Onze honden krijgen ook gewoon bot met vlees er aan enzo.
Gewoon vragen als er uitgebeend is of je een bot mag, bij de slager/slachterij
Ze vinden het heerlijk!
Alleen ons oude jackrussel kan erniet Goed tegen, krijgt buikpijn

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 11:05

Arrabel schreef:
MyWishMax schreef:
Het gaat altijd goed, tot die ene keer. En die ene keer kan dodelijk zijn.

[BB] Waarschuwing voor alle hondeneigenaren..

Wat een naar verhaal :(
Wat zal jij je ellendig hebben gevoeld.

Maar jij gaf Voske een gerookt bot, en we hebben het hier over rauwe botten.
Door een bot te roken veranderd de structuur van het bot waardoor het kan gaan splinteren.
Dat heb je met rauwe botten veel minder tot niet.

Dit ben ik niet. ;) Ik geef geen gerookte botten, maar wel al jaren kvv en barf, dus ook rauwe botten.

CarinaR

Re: Rauw bot tegen tandsteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 13:27

Oei, dat gaf ik ook wel is. Hoewel mijn hond er nooit wat vanaf kloof. Vrees onze pup wel, die krijgt dat zeer zeker ook niet.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:03

chocobroodje schreef:
Ik doe het al jaren, en niet alleen bot maar ook bullepezen, of een mergpijpje wat ik eerst in de soep heb gekookt maar die kun je ook rauw geven. Eigenlijk alles wat lekker hard is en stinkt is goed voor je hond ;)

Nou, daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. Ik ben zuinig op de tanden van mijn honden en bij te hard bot is het risico op gebitsslijtage en beschadigingen mij toch te hoog. Er wordt niet voor niets geadviseerd om geen dragend bot van grotere dieren te geven. Mergpijp is dragend bot en dus knetterhard en als het verhit is, is het m.i. al helemaal niet meer geschikt om te geven. De vorm brengt ook nog een risico met zich mee. Menig hond is al met zijn kaak klem komen te zitten in een stuk mergpijp.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:41

Je moet zo wie zo geen bot geven als je hond alleen is. Ondanks dat mijn honden vers krijgen gebeurt het af en toe wel eens dat er bv een ribje overdwars tussen hun tanden komt te zitten. Terwijl ze dus echt wel wat gewend zijn. Gebeurt niet vaak hoor, maar t is me wel overkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:42

Mergpijpje bij de slager halen :)?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:45

Beloven schreef:
Mergpijpje bij de slager halen :)?

nee dat is van dragende delen en dus te hard. Vraag liever om ribjes of schouderblaadje of gewoon kipkarkasjes. (bij poelier of op de markt)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 18:14

Als je hond alleen gewend is aan smuldier dan krijgt hij geen bot maar calcium preparaat binnen en is dus nog niet gewend aan botten eten. Je kunt bij de poelier eens kippen nekken scoren die even vast houden terwijl hij voor de eerste keer er op kauwt.
Als je wilt opbouwen met verse vleesbotten kan je van "zacht bot" dus eenden kippen nekken enz steeds meer uitbreiden
Maar niet zomaar met iets beginnen, een ribbetje uit de winkel is 9 vd 10 x niet een die ik zou geven. Ik geef alleen min 4 ribben aan elkaar en uiteraard niet gekruid oid
Maar ook ribben zijn geen! Beginnersbotten

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 19:36

Arrabel schreef:
Wat ik las op Barfplaats is dat je moet zorgen dat een vleesbot echt 50% vlees 50% bot moet zijn, of meer vlees maar nooit meer bot.
Dan krijgen ze als het goed is geen harde ontlasting.

Je kan gerust een bot geven wat 100% bot is. Dat staat voor mijn ene hond morgen toevallig ook weer op programma. Echter de dag ervoor en de dag erna krijgt hij geen bot ter compensatie en dan valt het wel mee met harde ontlasting (geef bijv. een lap pens ervoor en runderkopvlees erna). Je moet idd niet een zalmkop geven en daarna runderborstbeen en de dag erop een eendenrug ;) Dan ga je verstoppingen kweken.

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 19:37

Even bij een slager in de buurt langs gaan en vragen of ie nog oude botten of vlees over heeft? Doen wij altijd.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:03

NikkiEnJij schreef:
Even bij een slager in de buurt langs gaan en vragen of ie nog oude botten of vlees over heeft? Doen wij altijd.

Heb ik ook lang gedaan maar ik kreeg meer en meer runderlever en dat wilde ik juist niet hebben en runder ribben maar daar vonden mijn honden ook niets aan. Dus toen maar gestopt ;)

Via www.lupa-diervoeding.nl hebben we een tijd met een hele groep besteld maar ook via www.lotgering.nl (dat vlees voer ik niet meer en hun knaagmateriaal vind ik erg rot verpakt dus neem ik ook niet meer) of via www.hanvanvossen.nl en zo zijn er nog meer adressen ;) Daar wel meer keuze en weet je gewoon wat je krijgt i.p.v. hopen dat de slager iets goeds wil geven.

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:05

Het is maar net wat je honden lusten :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:18

Ja, maar belangrijker is wat goed voor de hond is.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:21

Wij krijgen botten (knieen, ribben e.d.) als we een rund/kalfsvleespakket bij de boer kopen. Hier geen last van harde poep. Wel schone tanden.

Heb dat wel 1 keer gehad met het voeren van Carnibest. Heb dat meteen bij da gemeld waar ik het kocht en zou het weer voorkomen, dan moest ik het meteen weer melden. Kon zijn dat er een partij was geweest met meer bot erin vermalen.
Daarna echter heeft de hond er nooit meer last van gehad.

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:24

MyWishMax schreef:
Ja, maar belangrijker is wat goed voor de hond is.

Ik zeg toch ook nergens dat dat niet belangrijk is?

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:19

Arrabel schreef:
cissi schreef:
Wat ik mijn rottweiler altijd gaf, is runderkraakbeen. Dat is iets zachter bot met wat vlees er omheen. Kunnen ze helemaal opeten, zijn ze lekker zoet mee en mijn hond had binnen korte tijd een prachtig schoon gebit, zonder tandsteen, en stonk ook niet meer uit haar bek. Dit terwijl zij behoorlijk last had van tandsteen. Ik ben daarnaast ook overgegaan van brok (Carocroc) naar KVV, dat heeft er wellicht ook wel mee te maken, maar het kraakbeen werkte ook super.

Waar kocht je dat runderkraakbeen?

Ik kocht dat bij Lotgering, daar bestelde ik ook mijn KVV en daar hebben ze enorm veel lekkere snackjes voor de hond. Ik gaf om de dag een stuk, omdat inderdaad anders haar poep wit en kalkachtig werd. Met om de dag ging het prima.