Hond ziek & zondag, wat nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 14:46

Ik raap even mn kin op van de grond...
"Ik ben bang dat ze het niet gaat redden, morgen bellen we de dierenarts".

Dat is meer dan niet normaal na kunnen denken, dat is geheel ongeschikt zijn om een dier te hebben.

Nikka

Re: Hond ziek & zondag, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 14:49

Spoed is gewoon spoed, hup naar de DA.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 14:53

Ja hoor, idd naar de dierenarts. Zo te horen is er echt spoed bij.
Ik zat een aantal weken geleden met een vogel bij de dierenarts, ook op zondag. Als het spoed is, dan gewoon gaan!

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 14:53

geloof dat onderstaande redelijk in de buurt is.

DAP Haaksbergen * Tolstraat 12 * 7482 DB Haaksbergen * Tel: 053-5721500 * Fax: 053-5722109 * info@daphaaksbergen.nl

DAP Haaksbergen is een landbouwhuisdieren-, paarden- en gezelschapsdierenpraktijk.

Voor het doorgeven van visites of het spreken van een dierenarts kunt u bellen tijdens het telefonisch spreekuur. Maandag t/m zaterdag: 8:00-9:00 uur.

De spreekuurtijden voor kleine huisdieren zijn: maandagmiddag, woensdagmiddag en vrijdagmiddag. Voor al onze spreekuren dient u wel van tevoren een afspraak in te laten plannen.

Spoedgevallen kunnen 24 uur per dag, 7 dagen per week worden gemeld.

Openingstijden praktijk: Maandag t/m vrijdag: 8:00-17:00 uur en zaterdag: 8:00-12:00 uur. Gedurende deze tijden is er altijd iemand aanwezig op de praktijk, zodat u de hele dag medicijnen kunt ophalen, monsters kunt brengen en afspraken kunt laten inplannen.

Buurse: medicijnen die tijdens het telefonisch spreekuur besteld worden, zullen dezelfde dag voor 14:00 uur in het kastje staan. Dit geldt voor maandag t/m vrijdag.

Weekenddiensten: op zaterdag en zondag wordt dienst gedaan in samenwerking met de collega's van DAP Enschede.

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 14:58

Er is gebeld

Wat wij nu doen (water en bouillon binnen laten krijgen) is het enige wat we kunnen doen. Als ze nu naar de kliniek zou gaan krijgt ze ook mineralen en vervolgens moet ze weer naar huis. Aan huis komen doen de dierenartsen niet in dit geval, omdat dit soort symptomen nog niets ernstigs hoeven te betekenen.

Ze was gistermiddag nog in orde, dat zou betekenen dat ze het morgen zeker gaat halen. Ze heeft geen symptomen die duiden op iets ernstigs, waardoor de dierenarts niet meer voor ons kan betekenen. Mocht het morgen niet goed gaan komt ze langs, en beslissen we verder. Omdat ze nog loopt om te plassen, kunnen de dierenartsen hooguit hetzelfde doen als wij (mineralen toedienen)

Als we nu zouden doorpakken met inslapen, kan het zijn dat we te vroeg zijn. Na 2 dagen begint het herstel waardoor we nu de verkeerde beslissing kunnen nemen. Ze kijkt ook nog helder uit haar ogen.

De dierenarts bevestigde dat we door moeten gaan met wat we nu doen. We hebben een lijstje gekregen met symptomen. Als deze zich voordoen wordt er wel actie ondernomen. Wat voor actie weet ik niet, maar daar wil ik nu nog niet mee bezig zijn.

zodiacje schreef:
Ik raap even mn kin op van de grond...
"Ik ben bang dat ze het niet gaat redden, morgen bellen we de dierenarts".

Dat is meer dan niet normaal na kunnen denken, dat is geheel ongeschikt zijn om een dier te hebben.

Zullen we dit soort dingen achterwege laten? Als jij dat denkt prima, maar je helpt me niet op dit moment met deze informatie.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 15:00

Citaat:
Na 2 dagen begint het herstel waardoor we nu de verkeerde beslissing kunnen nemen.

Het herstel van wat?
Als je niet weet wat ze mankeert weet je ook niet hoe snel en/of ze zal herstellen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 15:02

Als ze er voor jullie zo slecht uitziet dat je zelfs over inslapen begint dan snap ik niet dat het dier niet gezien word door een da, heb je inmiddels getemperatuurd ?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 15:02

Ik begin ernstig te betwijfelen of je de DA gebeld hebt en zo ja, of je wel een goede DA gebeld hebt.

Als ik bel naar mijn DA met de mededeling: mijn hond heeft diarree, ze eet en drinkt niet meer, we moeten haar mond zelf drenken in het water, ook staat ze niet meer op, ze kan niet meer op. Ik denk dat ze het niet haalt.
Echt niet dat mijn DA dan gaat zeggen: giet maar wat bouillon op, komt wel goed.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 15:03

Het zou mijn DA niet zijn, geen onderzoek. Wat is er mis met wat Primperid inspuiten om haar wat beter te laten voelen. Kunnen jullie beoordelen of ze gedehydreerd is? En inslapen? WTF?

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 15:04

wanneer ik denk dat 1 van mijn honden wat mankeert bel ik de kliniek in Heede sleep de hond de auto in en ga met een bloedvaart erheen, beter een keer te vroeg erheen dan 1x te laat!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 15:06

Mineralen/zouten die een DA toedient (via infuus) zijn heel wat anders dan wat er in bouillon zit.

Citaat:
Ze was gistermiddag nog in orde, dat zou betekenen dat ze het morgen zeker gaat halen.

Dat is echt bullshit.
Ik heb een kat binnen 24 uur verloren door vergiftiging.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 13-04-14 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 15:06

Eerlijk bel een andere dierenarts!
Bij ons op de praktijk zou je gelijk mogen komen als ze er zo aan toe is als jij omschrijft.
En herstellen na 2 dagen van diarree door bijv iets verkeerd gevallen dat kan als je ze eten drinken en vrolijk zijn niet zoals jij het omschrijft.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 15:09

Mijn zus is ook DA en die zou je meteen alla direct laten komen, dus of je banketstaaf uit je nek, of je hebt een prutser van een DA gehad. Dus andere DA bellen en direct gaan.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 15:14

Wat ook kan is dat de openingspost een verkeerde indruk wekt. Daaruit lijkt dat de hond niet meer kan lopen, maar ze loopt nog wel om te plassen, dus uitlaten gaat wel.
Misschien valt het met dat niet drinken ook wat meer mee dan in eerste instantie lijkt. Ook als de hond nog helder kijkt zegt dat wel iets. De hond zoals ik die voor me zag naar aanleiding van de OP kreeg helder kijken iig niet meer voor elkaar maar die lag als een dood vogeltje ziek te zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 15:16

Toen mijn hond vorig jaar al ziek was en al onder controle stond, maar een hoest aanval kreeg waar ze niet meer uit kwam, hebben we gebeld (uur of 10 in de avond) en da riep gelijk: ben met 15 minuten op de kliniek..... :?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 15:23

Brainless schreef:
Mineralen/zouten die een DA toedient (via infuus) zijn heel wat anders dan wat er in bouillon zit.

Citaat:
Ze was gistermiddag nog in orde, dat zou betekenen dat ze het morgen zeker gaat halen.

Dat is echt bullshit.
Ik heb een kat binnen 24 uur verloren door vergiftiging.

Hier dus ook vorig jaar; zaterdag overdag niks aan de hand; kerngezonde kat. Helaas kwam ze die dag niet thuis, volgende dag om 8 uur s'ochtends vind mn vriend dr als een hoopje ellende tegen onze schutting aan. Direct naar de da ermee gegaan; alle symptomen wezen op vergiftiging. In die ene nacht is ze zo uitgedroogd geraakt dat ze bij de da niet eens meer een infuus erin kregen, want ze was zo uitgedroogd in die pakweg 12 tot 14 uur dat dr aderen helemaal ingeklapt waren.
Ze heeft het dan idd ook niet gered en is bij de da overleden terwijl die nog met dr bezig was.

Zou mijn da niet zijn dat die zo laconiek reageert op de symptomen die jullie hond heeft. Inslapen lijkt me ook wel heel erg voorbarig om aan te denken; kan net zo goed iets heel simpels zijn. Ze kunnen zich tenslotte ook ontzettend beroerd voelen door iets heel simpels (en simpel als in; makkelijk iets aan te doen)

Met mijn vorige hond zijn wij zelfs een keer om 11 uur s'avonds bij de kliniek geweest en dat ging niet eens om iets levendbedreigends; ze had zo'n mergpijp (zo'n echte dus, niet het koekje) om dr kaak heen zitten over dr hoektanden heen. Er niet af te krijgen natuurlijk en wij hadden geen zaagje die scherp genoeg was om het bot stuk te zagen. Hond volledig in paniek, dus ja echt niet dat da me af had moeten schepen met; kom morgen maar. Heeft die ook niet gedaan, maar is direct naar de kliniek gereden om ons te helpen.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 13-04-14 15:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 15:27

Wat een reacties hier... Als een DA de TS niet wil ontvangen op zondag en ze zeggen dat het kan wachten tot morgen, dan is het toch niet raar dat ze dat gelooft? Ik heb ook op zaterdag laatst naar Rotterdam mogen rijden met een ziek diertje omdat alles dichterbij zei dat het geen kwaad kon. (Heeft het uiteindelijk alsnog niet gered, maar je snapt het idee.)
Ik snap heel goed dat als de DA zegt dat het wel kan je ook niet met je zieke hond de auto in wilt. Extra stress enzo.

Lekker hoor, TS hoopt op wat steun maar krijgt zulke reacties... Belachelijk :n

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 15:30

- Ze loopt wel, alleen uit haar zelf als ze moet plassen of als ze ergens anders wil liggen
- Ze slaapt nu heel veel, omdat vannacht niet geslapen heeft en om het half uur moest poepen.
- Ze kijkt nog helder uit haar ogen, alleen heel erg vermoeid.
- Ze drinkt wel, hoewel we haar nu wat meer moeten helpen (bak optillen)
- Ze houd haar neus af en toe nog nat

We zorgen er nu voor dat ze elke keer te drinken krijgt, en dat ze beschut ligt.

Ja ik begon over inslapen omdat we niet willen dat ze onnodig pijn heeft, maar de dierenarts heeft ons verteld wat als er iets ernstigs was, er bloed in de ontlasting zou zitten, ze ook niet meer zou drinken en ze haar ontlasting gewoon zou laten lopen i.p.v een plek te zoeken.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 15:34

Geen idee welke dierenarts jij hebt gesproken maar dit is bizar.
Ik zou zeker langs gaan, ik fok Ierse wolfshonden , die zijn nog een stukje zwaarder dan de jouwe en als er een niet kan lopen tillen we die in de auto.
Jouw hond is voor een Newfy al aardig op leeftijd, ik zou zeker gaan
Weet de fokker dit? Heb je met hem/haar kunnen overleggen?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 15:37

Ik moet eerlijk zijn, dat ik je dierenarts als een erg simpel persoon vind klinken die liever een keer een dier te weinig als teveel helpt. Klinkt hartstikke hard, maar zo komt het wel over.
Hij/zij wilt er pas naar gaan kijken als het half dood op de grond ligt... :\

Heel veel succes met je hond...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 15:40

melvinrandy schreef:
Ja ik begon over inslapen omdat we niet willen dat ze onnodig pijn heeft, maar de dierenarts heeft ons verteld wat als er iets ernstigs was, er bloed in de ontlasting zou zitten, ze ook niet meer zou drinken en ze haar ontlasting gewoon zou laten lopen i.p.v een plek te zoeken.

Dus als ze halfdood is? Een hond die de ontlasting letterlijk gewoon laat lopen waar die ligt is ofwel verlamd ofwel ver heen. Net zoals een hond die helemaal niet meer zelfstandig wilt drinken.

Ik schrik hier echt van. Dat een hond al dergelijke ernstige symptomen moet vertonen voordat er medische hulp bijgehaald wordt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 15:42

Gini schreef:
melvinrandy schreef:

Dus als ze halfdood is? Een hond die de ontlasting letterlijk gewoon laat lopen waar die ligt is ofwel verlamd ofwel ver heen. Net zoals een hond die helemaal niet meer zelfstandig wilt drinken.

Ik schrik hier echt van. Dat een hond al dergelijke ernstige symptomen moet vertonen voordat er medische hulp bijgehaald wordt.

Dit bedoel ik dus... TS heeft DA's aan de telefoon gehad, als ik eerlijk ben zou ik ook eerder vertrouwen op wat die zegt ipv een internetforum dat roept dat je geen huisdieren zou mogen hebben

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 15:43

Euhm? Ik ben even niet mee? Waar zeg ik dat ze geen huisdier mag hebben?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 15:44

Kuggur schreef:
Wilawander schreef:
Een dierenarts behoort altijd een dier na te kijken en te behandelen als een klant daarvoor belt. n.

Welnee, weekend diensen etc zijn voor noodgevallen. Een da heeft geen enkele verplichting op zondag voor triviale gevallen op te draven. En hij kan en mag dat zelf beoordelen.

NB, ik zeg niet dat dit geval triviaal is, klinkt behoorlijk ernstig en urgent.

Een dierenarts kan door de telefoon niet zien of het een noodgeval is of niet. En niet elk baasje is in staat om dat te kunnen zien. Het klinkt als spoed dus bij ons in de praktijk zou ze niet zijn afgescheept. Maar hd dan gelijk moeten komen. (thuis is vaak minder mogelijk) zo kan er gelijk worden ingesprongen met eventueel stabiliseren, bloed afnemen en de oorzaak vinden. Of een doorverwijs naar een kliniek voor opname.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 15:46

Bovenaan de pagina werd het gezegd.

Ik denk trouwens, misschien een gek idee, aan hevige spierpijn. Alleen lopen wanneer noodzakelijk, moeite hebben met het bereiken van de drinkbak op de grond, vermoeidheid (pijn hebben is vermoeiend). Waar dit een symptoom (of gevolg) van is weet ik ook niet, maar misschien kun je het eens voorleggen als je weer met de DA gaat bellen.