3 vrouwtjes konijnen bij elkaar...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Re: 3 vrouwtjes konijnen bij elkaar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 11:08

Ja hoor kan goed gaan, maar kan ook alsnog later fout gaan, voornamelijk rond deze periode als de hormonen op gaan spelen. Beter neem je een ex-ram erbij. Dat het de vorige keer niet goed gaat betekend natuurlijk niet dat het met een andere kerel ook niet gaat. De kans is juist groter dat het wel gaat. Een cavia heeft trouwens niks te zoeken tussen de konijnen, dus beter zorg je voor een soortgenoot voor je cavia en houd je de 2 voedsters samen.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 11:33

Waar woon je? Ik zou zoeken naar een opvang. Zoveel konijnen en zo weinig baasjes. Dan krijg je misschien een konijn wat je qua uiterlijk minder aan staat maar wel een gezellig groepje. Dat is uiteindelijk ook leuk om naar te kijken.
Bij de opvangcentra weten ze vaak wel hoe te koppelen.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 11:47

hier ook 4 voedsters bij elkaar. Het is wel eens wat vechten maar nooit heel groot drama. Ze hebben hier ruimte genoeg en ik voer op verschillende plaatsen waardoor het ook een stuk rustiger blijft. Wel zijn ze hier alle 4 tegelijk in het hok/de ren gekomen waar door het niet al het thuis van een van de dieren was...

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 16:10

Als je genoeg groenvoer geeft hoef je cavia's geen extra vit. C te geven.
Ik heb 15 jaar konijnen en cavia's samen gehad,nooit een probleem geweest.
Cavia's werden ook gewoon oud(8 tot 11 jaar).
Dieren hadden wel veel ruimte.
20 konijnen en 17 cavia's in een stal van 8 x 4 en een weitje van 20 x 30 meter.
Ik ben nog steeds benieuwd hoe groot de ruimte bij TS is.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 17:19

jojootje84 schreef:
hier ook 4 voedsters bij elkaar. Het is wel eens wat vechten maar nooit heel groot drama. Ze hebben hier ruimte genoeg en ik voer op verschillende plaatsen waardoor het ook een stuk rustiger blijft. Wel zijn ze hier alle 4 tegelijk in het hok/de ren gekomen waar door het niet al het thuis van een van de dieren was...

Het is geen heel groot drama geef je in deze aan en je moet voer op verschillende plaatsen doen om het rustiger te houden. Dat zegt naar mijn mening genoeg over het feit dat ze niet echt super gelukkig met elkaar zijn.
Ik krijg hier ook regelmatig dames met soortgelijk verhaal, maar die haal ik echt uit elkaar, met een gecastreerde ram zie je vervolgens een hele andere verhouding dan voedsters bij elkaar. En natuurlijk zijn er verhalen dat voedsters wel echt altijd bij elkaar zijn, bij elkaar liggen en elkaar wassen, maar over het algemeen is een koppel gecastreerde ram en voedster stabieler en leuker met elkaar. Uitzonderingen daar gelaten, want dat heb je bij elk diersoort en mens..

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:12

Ho, dan lees je niet goed. Áls ze al vechten is het geen groot drama. Ik voer op meer plekken zodat ze ook tijdens het voeren rustig blijven. Verder liggen ze hier ook bij, op en over elkaar en wassen elkaar. Af en toe wordt er geknokt maar das tien minuten en klaar en meestal tijdens het eten, wat dus grotendeels is opgelost door op meer plekken te voeren. Een hele normale oplossing die voor veel diersoorten wordt toe gepast...

AppleDumplin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:19

Ik heb ongeveer 23 voedsters bij elkaar (ja,ook met heel veel ruimte dan).Ze zijn niet allemaal familie,maar wel met elkaar opgegroeid.Gaat super goed!Het is alleen wel overduidelijk dat er 1 de baas is,en zo heb je dan weer de verschillende rangen.Er is later nog een gecastreerd rammetje bijgekomen,ging ook goed.Laatst probeerde ik nog een voedster te koppelen aan de hele kudde,wat flink mis ging.Ik zou zelf eerder (gecastreerde) rammetjes koppelen.Iig heel veel Succes! :)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 23:28

jojootje84 schreef:
Ho, dan lees je niet goed. Áls ze al vechten is het geen groot drama. Ik voer op meer plekken zodat ze ook tijdens het voeren rustig blijven. Verder liggen ze hier ook bij, op en over elkaar en wassen elkaar. Af en toe wordt er geknokt maar das tien minuten en klaar en meestal tijdens het eten, wat dus grotendeels is opgelost door op meer plekken te voeren. Een hele normale oplossing die voor veel diersoorten wordt toe gepast...

Ik vind tien minuten anders wel heel erg lang?
Ik geef hier alleen maar mee aan wat stabieler is. Het werkt bij jou het samen leven, maar als opvang ruimen we het vaak wel op waar het niet goed gaat. Ik zeg beter voorkomen dan genezen... Nu wordt het door diverse wel als het ja wij hebben het ook en het gaat zo goed (wat eigenlijk niet super is, want ze vechten wel eens). En dan gaat het echt mis en dan trekken ze weer aan de bel.. Zo is het natuurlijk altijd dweilen met de kraan open en natuurlijk zijn er gevallen bekend dat het prima gaat. Bij ons is het ook jaren goed gegaan toen ik klein was, toevallig wel altijd een gecastreerde ram er tussen, maar toen het mis ging (ondanks een hele grote ren) bleef het daarna ook continue mis gaan. Nu achteraf vraag ik me wel is af hoe goed het dan ging, maar goed. Ik krijg vaak voedsters binnen ja moeten echt bij elkaar blijven hoor zijn echt vriendinnetjes. Je ziet ze inderdaad samen liggen, elkaar wassen, maar in veel gevallen anders dan ram + voedster koppel. En dan zeg ik wanneer je er aan begint ga dan in de voorkomen fase ipv de genezen fase. En daarom is het tricky om veel te zeggen ja, het gaat zo goed met elkaar, want dan gaan mensen toch weer voor de weg ach ja twee voedsters hier 6 keer gelezen (bij wijze van) dat het goed gaat, zal bij ons ook wel zo gaan. En dat is lang niet altijd zo.. ik krijg vrijwel nooit een voedster in de opvang, omdat het niet goed gaat met de gecastreerde ram. Dus ik kan alleen adviseren als je nog moet beginnen aan de aanschaf, ga in de voorkomen fase zitten.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 05:46

Ik vind af en toe eens tien minuten vechtenom rangorde te bepalen of rondomvoer omdat er te weinig plek is wel normaal.het feit dat op meerdere plaatsen voeren meer rust geeft, geeft voor mij aan dat het niet is dat ze elkaar niet mogen,enkel dat er te weinig ruimte was om rustig te eten. Het is niet dagelijks ofzo en ze vermoorden elkaar niet. Ik vind aaf en toe normaal en kan echt wel aan de konijnen zien dat het verder een gelukkig, evenwichtig groepje is!
Ts v vraagt om ervaringen en die krijgt ze. Positief en negatief. Het kan goed gaan en het kan mis gaan. Ik persoonlijk ken meer gevallen waar het goed gaat als fout... Maar volgens mij is ts al niet meer in de voorkomende fase en heeft ze al een dame...

Overigens ben ik met je eens dat als je nogmoet beginnen het verstandiger is om een gecastreerde ram te nemen, maar ts had al een dame en vroeg om ervaringen, niet om advies bij het starten met een groep...

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 06:30

Ik heb vijf voedsters bij elkaar. Zomers zit er ooknog een gecastreerde ram bij. Mijn dekram zit apart. Als ik een voedster bij de ram heb gehad en die naar haar nestje weer bij de andere voedsters komt moeten ze aaltijd opnieuw de rangorde bepalen. Dit duurt altijd maar eventjes. Mijn konijnen hebben wel veel ruimte.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 10:15

guenivere schreef:
Ik heb vijf voedsters bij elkaar. Zomers zit er ooknog een gecastreerde ram bij. Mijn dekram zit apart. Als ik een voedster bij de ram heb gehad en die naar haar nestje weer bij de andere voedsters komt moeten ze aaltijd opnieuw de rangorde bepalen. Dit duurt altijd maar eventjes. Mijn konijnen hebben wel veel ruimte.

Dus je fokt? Welk ras heb je als ik vragen mag? En met welk doel fok je?

Ik vind 10 minuten knokken wel lang trouwens. Als er eens wat weggejaagd wordt tijdens het voeren allá, maar knokken is echt not done :n Moet je na zo'n knokpartij eens kijken wat er aan beschadigingen op je konijn zitten onder die dikke vacht. Soms denk je dat het allemaal OK gaat en als je dan je konijn gaat voelen vind je allemaal krassen. Laatst op de opvang een ram met een afgebeten neus. Soms krijgen ze kapotte oren, kapotgekrabte ogen, neuzen, flinke japen, allemaal door gevechten onderling.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 10:52

Regelmatig 10 min vechten vind ik ook echt niet normaal. :n Iedere keer de rangorde bepalen is helemaal niet nodig als het een stabiel koppeltje is, vaak als de rangorde is bepaald is dit voor de rest van het leven hetzelfde maar zal het in ieder geval niet regelmatig bepaald worden. Ik denk dus dat het gewoon de hormonen zijn die het hem doen. Dat je ze apart moet voeren is bij konijnen ook niet normaal. Het is net wat je gewend bent maar echt gelukkig zullen ze niet met elkaar zijn. Het is misschien fijner voor ze dan alleen leven, maar je zou het geen ideale situatie kunnen noemen. Ik heb zelf eerder ook 2 voedsters+ex ram gehad, ging een tijdje goed en daarna was het vechten tussen alle 3, uiteindelijk zover dat 1 van mijn voedster gewoon een gat op haar rug had die gehecht moest worden. Dus ook dat is geen ideale situatie zoals Aniek ook al heeft mee gemaakt.

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 11:03

Ik heb teddy dwergen. Vorig jaar 1 nestje gehad. Was overigens ook maar 1 jong. Ik heb hoog uit twee nestjes per jaar. Ben ze vaak ook al kwijt voor ze geboren zijn. Overigens gaan de voedsters hier niet weg als ze op leeftijd zijn. Dan heb ik gewoon geen nestjes meer. Als mijn rammetje drie is word hij weer gecastreerd en kan hij lekker bij zijn eigen dames, dit omdat hij dan niet zijn hele leven alleen zit. Soms hou ik zelf ook een jong aan. Momenteel heb ik genoeg zo, wil alleen nog graag een witkop hebben. Mijn gecastreerde rammetje is overigens al 8 en doet het nog prima. Hier vechten ze niet echt, ze rennen wel achter elkaar aan en springen wat op elkaar af en toe. Maar ze zitten nooit onder de plekken en trekken elkaar de vacht ook niet uit.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 11:18

Jammer dat je fokt, vooral met teddy dwergen. Opvangen worden overladen met deze arme konijntjes met hun vachten. We hebben er momenteel ook alweer vier zitten en staan er nog op de wachtlijsten omdat de mensen de vachten niet kunnen onderhouden.
:(

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 11:22

voor mij valt jagen al onder knokken, dus is maar net hoe je het bekijkt. Daarbij maak je van mijn af en toe regelmatig, das dus ook al een verschil. Als je voerplek zo klein is dat niet alle konijnen erbij kunnen (en tja, met een giga vlaamse reus is een voerbak zo te klein) is het wel degelijk normaal dat er wat strijd is. Ik check mijn nijnen regelmatig op wondjes ed en ook nooit plekken of uitgetrokken haren. Dus ja, dan vind ik dat het mee valt... Maar goed meningen verschillen...

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 11:25

Laptopmuis: dit is behoorlijk offtopic, daar gaat het hier verder helemaal niet over. Dit kun je dus beter via pb doen. Verder ga ik er ook niet op in. Ieder heeft daar zo zijn eigen mening over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 11:27

Ik had op gegeven moment een groep van 8 voedsters. Wel grote ren van 4 bij 4 m. En genoeg uitdagingen geven.

Maar nu alleen 1 gecastreerde ram en 1 voedster. En bevalt mij toch beter.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 11:34

guenivere schreef:
Ik heb teddy dwergen. Vorig jaar 1 nestje gehad. Was overigens ook maar 1 jong. Ik heb hoog uit twee nestjes per jaar. Ben ze vaak ook al kwijt voor ze geboren zijn. Overigens gaan de voedsters hier niet weg als ze op leeftijd zijn. Dan heb ik gewoon geen nestjes meer. Als mijn rammetje drie is word hij weer gecastreerd en kan hij lekker bij zijn eigen dames, dit omdat hij dan niet zijn hele leven alleen zit. Soms hou ik zelf ook een jong aan. Momenteel heb ik genoeg zo, wil alleen nog graag een witkop hebben. Mijn gecastreerde rammetje is overigens al 8 en doet het nog prima. Hier vechten ze niet echt, ze rennen wel achter elkaar aan en springen wat op elkaar af en toe. Maar ze zitten nooit onder de plekken en trekken elkaar de vacht ook niet uit.

Ah oké, dus niet met een bepaald doel? Ik vraag er naar omdat ik het veel hoor dat er oops-nestjes zijn (dat "oops" is vaak gewoon een k-smoes) en er voor het lieve nijntje gefokt wordt.
De opvang zit in deze regio ook bomvol en de vraag naar konijnen lijkt wel terug te lopen. Er lopen steeds meer konijnen op straat waar het "schattige" vanaf gesleten is.
Ik zou voor een witkop de opvangen afstruinen. Maar ach, ik geef geen donder om het uiterlijk dus wie ben ik.
En idd misschien geen discussie voor dit topic, excuus.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 11:35

Wij hebben al heel wat groepen voedsters gekoppeld, velen zeggen dat het mis kan gaan maar het is altijd goed gegaan tot nu toe. Dus kan prima.

We hebben iemand gehad die een weide van 30 m2 helemaal konijnproof had gemaakt en wilde dus een grote groep konijnen. We hebben zes voedsters aan elkaar gekoppeld. Vlaamse reus met aantal dwerg en middelgrote konijnen. Gaat nog altijd prima.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 11:41

Mensen dit topic gaat toch niet over wel of niet fokken?? Beetje flauw om meteen weer daar commentaar op te geven, zou je dan eigenlijk ook moeten doen bij mensen die engelse bulldogs, cavalier king charles spaniel, chihuahua fokken...

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 12:15

Natuurlijk kan prima gaan en hoe meer ruimte hoe meer prima het gaat. Prima betekend voor mij alleen niet verliefd op elkaar.
De meesten moeten het verschil een keer ervaren voordat ze ook echt het verschil zien. En ja ook ik heb dat moeten zien, maar ervaring leert en echt bijna alle voedster koppels die binnen komen gaan hier uit elkaar, niet omdat het zo slecht gaat, want het gaat prima, maar nee ze zijn niet zo verliefd als ze met het ventje waar ze later mee zitten en wij gaan toch uiteindelijk voor risico's uitsluiten en stabiliteit.

Verder post ik dit ook in dit topic, ook al kan de TS het niet meer terug draaien, maar er zijn ook genoeg mensen die mee lezen die nog moeten beginnen met de aanschaf.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 12:33

tja, ik gaf ook al aan dat ik ook zou adviseren in een begin situatie een combi te maken met een ex-ram. Als hier een van de dames zou komen te overlijden zou dat er ook bij komen, als ik al een konijn er bij zou nemen. Hier zijn ze bij toeval als viertal zo terecht gekomen en het gaat dus prima. Ik vind prima in dit geval goed genoeg, omdat ik kan zien dat mijn nijnen echt wel happy zijn. Misschien is verliefd beter, maar niet iedereen heeft de mogelijkheid om dat voor elkaar te krijgen. Garantie dat t tussen een dame en ex-ram wel liefde is is er ook niet. Als opvang heb je misschien de mogelijkheid combi's bij elkaar te zoeken die dat wel hebben omdat je simpelweg meer dieren hebt zitten.
Zou ik dan maar drie konijnen weg moeten doen met het risico dat ze t nog veel slechter treffen dan nu, terwijl ik weet dat ze, op een enkele ruzie na, echt wel happy zijn? Of gaan slepen met gecastreerde mannen tot er wel liefde is (buiten t feit dat ik niet een 5e konijn wil?). Lijkt mij allemaal ook niet wenselijk... De vraag is of vechten echt zo vreselijk is, en daar verschillen de meningen over. Uiteraard zou het anders zijn als het dagelijks uren knokken is met grote bloedende wonden, kapotte oren etc. tot gevolg.
Ik denk dat de meningen over ideaal verschillen. Ik zie 4 konijnen die happy zijn, ideaal kunnen de dieren alleen maar zelf bepalen en zullen we nooit weten...
Antwoord op de vraag van TS is dus in mijn ogen: ja dat kan zeker goed gaan.
Antwoord op de vraag wat beter is bij een koppel dames toe te voegen: ex ram of voedster?: ex-ram

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 12:40

Ik zeg absoluut niet dat je konijnen moet weg doen of toevoegen. Ik heb het over een begin situatie.
Iedereen moet ook zijn konijn mee nemen naar de opvang om te kijken of ex-ram en voedster ook wel klikt, want ja ook af en toe wil daar wel is niet een klik zijn. Daarom adviseer ik mensen nooit zomaar een konijn aan te schaffen, want het kan veel verdriet doen als het toch later mis gaat. En natuurlijk als het nu prima gaat zou ik het lekker zo laten, maar ik vind het altijd tricky dat online te verspreiden, omdat mensen geneigd zijn heel wit of heel zwart te lezen en vond de toevoeging die ik heb toegevoegd wel zinvol voor nieuwe konijneneigenaren.
Antwoord op vraag in TS is in mijn ogen, ja het kan prima, maar ideaal is het vaak niet.
Als mensen een ram aan twee dames toevoeg zeg ik ook dat, dat geen garanties geeft, want het komt met regelmaat voor dat dan weer een konijntje buiten de boot valt. Dat is meer om in te dekken qua dat mensen zich hechten etc.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 13:11

ik ben dan ook wel benieuwd hoe lang je ze in de opvang bij elkaar laat. Want mijn ervaring is ook dat t goed gaat als ze allemaal op nieuw gebied zijn. Maar wanneer je 1 konijn, ongeacht geslacht in een bestaande groep zet, op het gebied van de bestaande groep (ook al is het maar 1 ander) dat het dan mis gaat. Ook als de dieren in een neutrale ruimte 'even' bij elkaar hebben gezeten waar het wel goed ging...

overigens zeg ik ook niet dat jij zegt dat ik konijnen weg moet doen hoor. Was meer een algemene reactie omdat er vrij negatief gereageerd wordt op mijn konijnen situatie zeg maar. Ook over het voeren. Zoals het was, was het voeren niet optimaal, er was gewoon weinig ruimte. Wellicht was t ook opgelost als ze met z'n allen rondom de voerbak kunnen zitten en op die manier niet hoeven te dringen. Die mogelijkheid is er niet, waardoor ik op meerdere plekken voer... ook opgelost. Daarmee wil ik ook aangeven, dat als het niet helemaal soepel loopt er soms best simpele oplossingen kunnen zijn zonder verder te klooien in de groepssamenstelling...

maar ben het dus wel eens met je advies en snap wel wat je bedoelt dat er ook wel bewust gemaakt moet worden van t feit dat t ook heel vaak mis gaat...

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 15:47

Hier blijven voedsters bij elkaar zitten die prima samen gaan tot het moment dat ze geplaatst worden. Voedsters die heel goed samen gaan en echt helemaal gek op elkaar zijn worden samen geplaatst. Sommige prima met elkaar voedsters zitten dan maanden nog samen, maar ik merk gewoon dat het niet echt stabiel is. Vooral nu het voorjaar zie je veel wrijving bij de dames. Een aantal maanden terug heb ik een groepje van 4 dames binnen gekregen die echt heel goed met elkaar zouden overweg gaan. Ik heb ze in een ren van 5 bij 2 meter gezet en de eerste twee weken ging dat prima, niet heel goed zoals mevrouw zei, maar prima. Daarna ging het steeds slechter, het werd mooier weer en ze werden kribbig onderling. De eerste hangoor kwam een mooie scheur in. Op dat moment heb ik ze gesplitst in twee tallen, want eerlijk is eerlijk als opvang is het makkelijker wat bij elkaar te houden. De dames die het felste waren gecastreerd en dat ging weer een tijdje goed, tot deze twee onderling niet meer goed gingen en ik ze heb moeten scheiden. Een tijdje later ook de andere twee dames, want ook daar ging het mis. Nu is het wel dat bij ons in de opvang nog meer prikkels zijn, lees rammen in de buurt, maar de eerste ren waar ze in zaten was een behoorlijk eind van de andere konijnen vandaan. Het is altijd afwachten hoe het zich ontwikkeld, de kans dat het vroeg of laat mis gaat is gewoon een stuk groter. Ik hoop dat ik het zo iets meer heb verduidelijkt en ik ben blij dat je begrijpt het advies van het voorkomen voor mensen die nog meer mee lezen.
Natuurlijk koppelen we altijd konijnen op neutraal terrein, dat moet ook met koppel gecastreerde ram + voedster.