Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

jojootje84 schreef:hier ook 4 voedsters bij elkaar. Het is wel eens wat vechten maar nooit heel groot drama. Ze hebben hier ruimte genoeg en ik voer op verschillende plaatsen waardoor het ook een stuk rustiger blijft. Wel zijn ze hier alle 4 tegelijk in het hok/de ren gekomen waar door het niet al het thuis van een van de dieren was...
.png)

jojootje84 schreef:Ho, dan lees je niet goed. Áls ze al vechten is het geen groot drama. Ik voer op meer plekken zodat ze ook tijdens het voeren rustig blijven. Verder liggen ze hier ook bij, op en over elkaar en wassen elkaar. Af en toe wordt er geknokt maar das tien minuten en klaar en meestal tijdens het eten, wat dus grotendeels is opgelost door op meer plekken te voeren. Een hele normale oplossing die voor veel diersoorten wordt toe gepast...
guenivere schreef:Ik heb vijf voedsters bij elkaar. Zomers zit er ooknog een gecastreerde ram bij. Mijn dekram zit apart. Als ik een voedster bij de ram heb gehad en die naar haar nestje weer bij de andere voedsters komt moeten ze aaltijd opnieuw de rangorde bepalen. Dit duurt altijd maar eventjes. Mijn konijnen hebben wel veel ruimte.
Moet je na zo'n knokpartij eens kijken wat er aan beschadigingen op je konijn zitten onder die dikke vacht. Soms denk je dat het allemaal OK gaat en als je dan je konijn gaat voelen vind je allemaal krassen. Laatst op de opvang een ram met een afgebeten neus. Soms krijgen ze kapotte oren, kapotgekrabte ogen, neuzen, flinke japen, allemaal door gevechten onderling.
Iedere keer de rangorde bepalen is helemaal niet nodig als het een stabiel koppeltje is, vaak als de rangorde is bepaald is dit voor de rest van het leven hetzelfde maar zal het in ieder geval niet regelmatig bepaald worden. Ik denk dus dat het gewoon de hormonen zijn die het hem doen. Dat je ze apart moet voeren is bij konijnen ook niet normaal. Het is net wat je gewend bent maar echt gelukkig zullen ze niet met elkaar zijn. Het is misschien fijner voor ze dan alleen leven, maar je zou het geen ideale situatie kunnen noemen. Ik heb zelf eerder ook 2 voedsters+ex ram gehad, ging een tijdje goed en daarna was het vechten tussen alle 3, uiteindelijk zover dat 1 van mijn voedster gewoon een gat op haar rug had die gehecht moest worden. Dus ook dat is geen ideale situatie zoals Aniek ook al heeft mee gemaakt.
guenivere schreef:Ik heb teddy dwergen. Vorig jaar 1 nestje gehad. Was overigens ook maar 1 jong. Ik heb hoog uit twee nestjes per jaar. Ben ze vaak ook al kwijt voor ze geboren zijn. Overigens gaan de voedsters hier niet weg als ze op leeftijd zijn. Dan heb ik gewoon geen nestjes meer. Als mijn rammetje drie is word hij weer gecastreerd en kan hij lekker bij zijn eigen dames, dit omdat hij dan niet zijn hele leven alleen zit. Soms hou ik zelf ook een jong aan. Momenteel heb ik genoeg zo, wil alleen nog graag een witkop hebben. Mijn gecastreerde rammetje is overigens al 8 en doet het nog prima. Hier vechten ze niet echt, ze rennen wel achter elkaar aan en springen wat op elkaar af en toe. Maar ze zitten nooit onder de plekken en trekken elkaar de vacht ook niet uit.