vraag over het steriliseren van de hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 13:35

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 13:43

ik ga ff het artikel opzoeken hoor,maar er was laatst een onderzoek waarin bleek dat gecastreerde teven over het algemeen 2 jaar langer leven als ongecastreerde teven....

dit is een onderzoek geweest van botkanker bij rottweilers,daar bij dit ras castratie de kans op botkanker zou verhogen...

een intacte teef heeft een levensverwachting van 7,5 jaar oud : Intact female 7.5
een gecastreerde teef 9,8 jaar oud : Spayed female 9.8

en zelfs mét botkanker worden ze nog ouder als een intacte teef: Dogs with bone sarcoma 8.8

als je erop gaat googlen zal je ook vinden dat over het algemeen gecastreerde teven gemiddeld 2 jaar langer leven als intacte teven...

nou moet ik zeggen dat ik niet daarom castreer,maar meer omdat hier intacte reuen lopen,en alles leeft hier in de roedel en wordt nooit gescheiden van elkaar,zie het ook geheel niet zitten om wel honden te gaan scheiden,om maar niet over de dan "ongelukjes" te spreken...

dus dat er een bijkomend voordeel is aan castreren is dan fijn meegenomen :D

hier is het onderzoek overigens:
http://cebp.aacrjournals.org/content/11 ... nsion.html

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 14:36

Stukje van mijn website

Citaat:
Een teef kan met steriliseren (het doorhalen van de eileiders en een kleine ingreep) of castreren (het weghalen van de eierstokken en baarmoeder en een grotere ingreep). Bij teven is baarmoederontsteking een steeds groter en vaker voorkomend probleem. Vaak word het te laat opgemerkt en kan het de dood of ernstige ziekte tot gevolg hebben. Door te castreren voorkom je dat dit kan gebeuren. Hetzelfde geld voor schijnzwangerschap. Dit komt ook vaak voor en zorgt voor een nog groter risico op baarmoederontsteking en mamatumoren. (Tumoren in de melkklieren). Ook deze zijn vaak fataal.

Waarom een teef castreren:

voorkomen van baarmoederontsteking
minder snel ontstaan van mamatumoren
geen loopsheid
geen schijnzwangerschap

Waarom een teef steriliseren:

geen loopsheid
geen schijnzwangerschap

Er zitten een aantal risico's aan het laten helpen van een teef maar deze komen zeer weinig voor of zijn goed te verhelpen. Heel zelden komt het voor dat een teef incontinent word. En de meeste geholpen teven krijgen een vollere beharing en hebben meer aanleg om dikker te worden. Maar dit hoeft geen probleem te zijn als men het voer er op aanpast.

Ik ben ook werkzaam geweest als DA assistente en hebben altijd een Castratie aangeraden. (Dus alles verwijderen) daarmee is de kans op problemen later veel kleiner. Onze eigen honden worden gecastreerd na ca. de 2e loopsheid als ze volwassen zijn. Eerder is niet aan te raden. De hormonen zijn van belang bij het volwassen worden.

eponine

Re: vraag over het steriliseren van de hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 21:03

Mijn teef is nu twee keer loops geweest en twee keer schijndrachtig. Momenteel ook, terwijl ze in januari loops was. Dit houdt in dat ze momenteel ook nog zeer aantrekkelijk is voor reuen die willen dekken, waardoor ze constant van zich af moet snauwen, niet leuk dus, want ze is al vrij dominant en zeer zelfstandig. En dat is mijn tegenargument...dat is mijn punt van twijfel, hoe gaat zich dat straks vormen als ze gecastreerd is... Voor reuen bestaat een chemische castratie, waarom is zoiets er niet voor teven, behalve de prikpil....

Sastaic

Re: vraag over het steriliseren van de hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 21:26

ik snap je twijfel eponine sterke eigenschappen kunnen nog sterker uitvallen na castratie maar nu zit je teef bijna nooit lekker in haar vel. ze is 3 weken loops, dan nog 3 weken loops af dan 6 weken normaal en dan heeft ze weer last van schijnzwangerschap en dat dan 2 keer per jaar. Ik had haar dus wel laten helpen.