Het 6e zntuig van een kat bestaat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 16:33

Yinnar schreef:
@ Maura, er staat nergens dat ik van schrik niet mijn deur durfde open te doen. Ik was alleen gealarmeerd en dacht ik luister naar mijn gevoel. Mijn katten doen dit niet zomaar. Misschien wel een verkeerd gevoel maar toch zei iets in me om te luisteren. Bang was ik zeker niet. En de film was geen griezelfilm waardoor ik schrok van de deurbel.

Er staat inderdaad nergens dat jij van schrik niet durfde open te doen, maar mexxlady schreef dat zij van schrik niet zou durven opendoen en daar reageerde ik op.
Verder hoef je niet naar een griezelfilm te kijken om te schrikken van de deurbel, je kunt ook opschrikken als je helemaal in het verhaal zit van bijvoorbeeld een romantische film. Ik zeg ook niet dat je zelf schrok en dat daar je katten op reageerden, ik zeg dat het kán. En misschien ben ik te nuchter, maar dat lijkt mij een logischer verklaring voor het gedrag van je katten dan dat ze door de muur heen kunnen zien dat er een vreemdeling met slechte intenties aan de deur staat.
Even nieuwsgierig, maar zou je wel - alsnog - open hebben gedaan als de persoon buiten helemaal niet had gesproken, of als hij/zij Nederlands had gesproken? Wie weet stond hij/zij gewoon met iemand te bellen en in die Slavische taal te zeggen 'hee, Pietje woonde toch in (jouw straat) op (jouw nummer?' Oh, niet? De stationsstraat zegje, nummer 85. oliebol man, dan sta ik hier op zondagmiddag bij een wildvreemde aan te bellen, lekker dan'.

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 16:38

Mijne ene kat doet dit al van kitten af aan. Het is erger geworden toen mijn hond vorig jaar overleed. Ik heb het idee dat het bij die van mij puur onzekerheid is. :)

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 16:43

@ Maura
Het kan allemaal wat je zegt. Als er echter iemand nuchter is dan ben ik het wel maar dit van gisteren was gewoon anders. Ik denk dat je het gewoon zelf een keer mee moet maken om het te begrijpen.

Daarnaast ben ik blijkbaar niet de enige die iets dergelijks heeft ervaren.

Lumea

Re: Het 6e zntuig van een kat bestaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 17:50

Dieren kunnen maar al te goed aanvoelen of iets in de haak is of niet. Vooral als ze nooit brommend reageren en je zelf al je twijfels had vind ik dat je verstandig hebt gereageerd.

Maaaarije

Re: Het 6e zntuig van een kat bestaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 18:12

Heb met onze kat nog nooit zoiets mee gemaakt maar wel met onze hond.
Normaal gesproken blaft hij wel als er iemand aanbelt / bij de deur komt
maar een dikke week terug was mijn vriend nog laat aan het werk en was ik dus s 'avonds alleen thuis.
Toen ik in de keuken stond werd er aangebeld en vloog de hond zoals gewoonlijk naar de hal deur.
1 ding was dit keer wel anders, zijn nekharen stonden omhoog en hij gromde ook ipv alleen te blaffen.
Ik heb dus ook de deur niet open gedaan.

Persoonlijk denk ik dat dieren echt meer kunnen aanvoelen dan wij denken.
Zo is mijn pony een dag voordat het gaat onweren ontzettend onrustig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:00

Je zal het nooit weten ook, omdat je niet hebt open gedaan, dus je kan er niet echt een conclusie aan verbinden. :D

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:24

Vind het verstandig dat je de deur niet open hebt gedaan. Heb zelf het idee dat dieren veel meer kunnen aanvoelen dan wij denken. Onze kat reageert ook op mensen aan de voordeur. Als het mensen zijn die hij herkent (aan stem of lopen of geur), dan is er niks aan de hand en dommelt hij rustig verder. Is het echter iemand die hij niet kent en/of misschien andere bedoelingen heeft, dan kijkt hij onafgebroken naar de deur, enorm grote ogen, dikke staart, zwiepende staart en hij kruipt in een verdedigingsmodes. Ammehoela dat ik dan die deur open doe. Dat mag mijn brede vader van dik 2 meter dan doen. Maar als ik alleen thuis ben, no way.

Overvallen komen inderdaad ook gewoon midden op de dag voor. Wat denk je van die mensen met babbeltrucs of mensen die namens de energiemaatschappij komen om even je meterstand op te nemen, maar vervolgens wel je huis leegroven of mensen op te bellen dat de deur nu openstaat en ze er nu dus in kunnen? Je zal echt de eerste niet zijn.

Wij hebben een heel groot raam naast de deur, dus ik kijk altijd eerst wie er voor de deur staat. Is het overdag, dan wil ik de deur nog wel open doen. Woon in een relatief veilige buurt, met veel sociale controle, dus dan durf ik de deur wel open te doen. Is het echter 's avonds en ik ken diegene niet en ik ben alleen thuis, no way dat de deur dan open gaat. Ik heb één keer gehad dat ik alleen thuis was, dat er een man voor de deur stond en aan bleef bellen in combinatie met hard op de deur bonken. Ik kende hem niet dus wilde niet open doen, toen stond hij ineens in de tuin op het raam te bonken. Wat een angst heb ik toen gehad.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 12:51

WildWings schreef:
Je zal het nooit weten ook, omdat je niet hebt open gedaan, dus je kan er niet echt een conclusie aan verbinden. :D

Heb je helemaal gelijk in maar ik ben er toch niet rauwig om dat ik niet heb open gedaan. :D

Ik weet dat er een man voor de deur stond. Hij was aan het bellen in een slavische taal. Ik ken geen mensen persoonlijk die een dergelijke taal spreken. Oh nee niet liegen mijn collega komt uit tsjechie maar dat is een vrouw en ze spreekt voornamelijk nederlands.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 13:01

MyHorseGirl schreef:
heb één keer gehad dat ik alleen thuis was, dat er een man voor de deur stond en aan bleef bellen in combinatie met hard op de deur bonken. Ik kende hem niet dus wilde niet open doen, toen stond hij ineens in de tuin op het raam te bonken. Wat een angst heb ik toen gehad.

Maar dat is zeker beangstigend. Ik ben van mening dat als het belangrijk is en je doet niet open ze je wel bellen.

Ik doe hoe dan ook nooit open als het donker is. Ik heb eigenlijk nooit onverwachts bezoek omdat men weet dat ik veel bij de paarden ben dus dat gaat over het algemeen altijd op afspraak.

Ik ben nog steeds benieuwd naar andere soortgelijke ervaringen van mensen met hun kat.

Gisteren werd er rond 19.00 uur weer aangebeld en de katten gromden niet. Ik kan er dus toch niet anders van maken dat het afgelopen zondag geen goed volk was wat aan de deur stond. :D