Smuldier

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 20:40

Ik voer het ook. Vooral de pens is populair..bij de hond dan. bij niet niet zo erg :D

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 20:51

Koia schreef:
Ik voer het ook. Vooral de pens is populair..bij de hond dan. bij niet niet zo erg :D

Moet je voor de gein eens kokend water over de pens variant gooien :))

lisem94

Re: Smuldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 21:08

Als je smuldier alleen wil geven moet je de complete versies geven.

Van brok naar rauw is het belangrijk dat je je goed inleest, je kan er veel aan verkeerd doen omdat je zoveel mogelijkheden hebt. Ze kunnen bijv, voedingsstoffen gaan missen.

Belangrijk puntje: rauw en brokken mag je nooit tegelijk geven(zelfde maaltijd), brokken is een andere manier van verteren. Je mag het dus wel op dezelfde dag geven.

Mijn moeder geeft een combi van NRV ( rauwe voeding, zelf menu maken) NRf (prooidier idee met een zeer belangrijke nadruk op de juiste verhoudingen).

www.rauwevoedingvoorhonden.nl

Lees je goed in.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 21:14

ik geef ook smuldier maar niet fulltime. Ik wissel af met lotgering
hond vind beide erg lekker :j

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 21:52

Kitty1985 schreef:
Koia schreef:

Ik was het een keer vergeten uit de vriezer te halen. In de magnetron gezet 1 minuut.. Dat was dus een eenmalige actie :')

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:36

Hahaha

Hier nog 1.

En niet alleen met smuldier... Zo heel affentoe ook karkas...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:48

emmer heet water doet wonderen als je iets vergeet,binnen 20 minuten heb je wel een pakje smuldier ontdooit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:53

kimmie261 schreef:
emmer heet water doet wonderen als je iets vergeet,binnen 20 minuten heb je wel een pakje smuldier ontdooit...

Dan gaat het snel idd.
Vermoed dat de rest het zonder verpakking met te heet water gedaan heeft..
Hier ook wel eens pens in heet water gedaan om het sneller ontdooien maar dat stonk niet meer dan anders..

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:57

Onze honden krijgen avonds

Zijn dol op

Alle soorten rund, kip, pens of compleet

Nooit hagel in gezien

Honden weten al als zakje horen kraken om open te maken

Bak op de grond is zo leeg

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 02:09

dees_daan schreef:
Vermoed dat de rest het zonder verpakking met te heet water gedaan heeft..
Hier ook wel eens pens in heet water gedaan om het sneller ontdooien maar dat stonk niet meer dan anders..

:+

Was vergeten te ontdooien, en wou eigenlijk op bed.
Maar mijn teckel moet wel elke avond een beste bak eten hebben.

Dus pens uit bakje en in een grote bak gegooid. Kokend water erover heen.

Doe je noooooit weer :r

Nu doe ik het ook met bakje en plastiek en al als ik het vergeet.
Maar zit regelmatig een bakje terug waarvan het plastiek niet goed dicht zit. Niet zo fris, maar stinkt niet zo.

xSCWx schreef:
Kitty1985 schreef:

Ik was het een keer vergeten uit de vriezer te halen. In de magnetron gezet 1 minuut.. Dat was dus een eenmalige actie :')

Zal nog erger gemeurd hebben.
Magnetron het huis uit?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 02:28

Haha nee geur was na een paar uur weg gelukkig. (Blijft ook zo lekker hangen...)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 08:22

Je kunt prima smuldier voeren. Ik zelf geef wel de voorkeur aan wisselen met andere kvv's om verschillende diersoorten te voeren. Er staat inderdaad compleet op, alleen deel ik die mening niet. Ze mogen het namelijk compleet noemen omdat er een premix aan toegevoegd is. Bij Smuldier bestaat deze uit vitamine A, D en E.
Als je zelf een menu samenstelt wil je:
45% vleesbot
10% pens
10% hart, lever, nier (en het liefst nog wat meer organen zoals hersenen, maag, tong)
25% spiervlees
5% vis
5% groente/extra's (eitje, yoghurt e.d.)
En je wilt minimaal 4 diersoorten voeren exclusief vis.

In bijv. Smuldier Pens/Vlees compleet zit: geen bot maar een calciumsupplement, bevat alleen lever en hart (geen nier of andere organen), 65% pens, schapenvet en groentes. Naar mijn idee zit dat dus te ver van de richtlijnen van zelf samenstellen af om het als compleet voer te beschouwen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 08:34

volgens mij is tong geen orgaan maar spiervlees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 08:44

Billy schreef:
volgens mij is tong geen orgaan maar spiervlees.

Tong rekenen ze onder orgaan. (Is bij herby ook zo in ieder geval.)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 08:50

Dat vind ik erg vreemd. Ik heb trouwens jaren Smuldier gevoerd en een aantal nesten er op afgespeend, prima spul! Ik wissel nu af met een ander merk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 08:55

Wij geven onze teckel ook smuldier en ze is er dol op! goede vacht, stinkt niet uit haar bek etc! Wij geven vaak vlees compleet (normale rode) en af en toe koopt mijn moeder hart/pens en andere varianten als afwisseling!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 08:56

Ik voer 2 pakjes compleet Smuldier per dag, nog nooit een kogeltje of iets anders vreemds gevonden.
Ik heb zitten twijfelen aan Lotgering, maar lees er wisselende verhalen over (en mijn collega had ook een wat onfris verhaal). Het is net iets goedkoper dan Smuldier, maar ik heb geen plek in de vriezer om voor een maand te bewaren (katten eten BARF, volle vriezer) en Smuldier haal je gewoon in de supermarkt om de hoek.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 08:57

Heb ook Smuldier een tijd lang gevoerd aan mn honden.
Ze begonnen er enorme stinkscheten van te laten %) ,bij het geven van pens kotste 1 van de honden het een dag later weer uit en dat wil je niet zien of ruiken!!!! :r

Ben weer terug op brok,vind het prima zo.
Wel vond ik ook de prijs van Smuldier meevallen en zo heel afentoe krijgen ze nog een pakje met hart. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 08:57

Billy schreef:
Dat vind ik erg vreemd. Ik heb trouwens jaren Smuldier gevoerd en een aantal nesten er op afgespeend, prima spul! Ik wissel nu af met een ander merk

Ik wist het ook niet tot ik hert/ree bestelde en de tong bij orgaan zag staan.
Ik vind het ook 'goed' zeker voor pups omdat het wat zachter is en ik 1 pup hier had vorig jaar (die is er nog steeds) die met ander voer steeds wat bloed bij z'n ontlasting had door een adertje dat knapte.
Dat gaat nu prima met Herby en omdat de keuze toch veel ruimer is en ik het er beter uit vind zien ben ik voor het grootste gedeelte overgestapt, qua prijs scheelt het niet eens zoveel.
Als ik 9 diersoorten per maand voer ben ik bijna €30 kwijt, ik voer dan in totaal 500 gram per dag.

Lotgering heb ik ook gehad voor ze, tot ik een bestelling kreeg dat voelde als kauwgom, door de andere verhalen die ik al had gehoord ben ik er daarna mee gestopt.

Mona2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 09:05

kimmie261 schreef:
haha nee hoor ,we halen steeds gewoon een paar dozen bij de Jumbo,ze zijn zo gehaald,maar hier wel 2 extra vriezers voor de honden inmiddels :D

Waarom haal je het niet rechtstreeks uit Eibergen?
Daar hebben ze mooie worsten van 500 gram, per 10 kilo verpakt in dozen.
lijkt mij makkelijker dan pakjes uit de winkel.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 09:37

eibergen is zo'n 200km rijden vanaf hier,en dan is de jumbo toch echt dichterbij :D ( overigens heb ik daar ooit eens voor gebeld,daar mijn vriend toen nog gedetacheerd zat en daar zo ongeveer langs reed als hij naar huis kwam,maar die mulder zei toen dat het goedkoper was bij een supermarkt te halen als bij hun aan de deur)

overigens voer ik niet alleen smuldier maar ook ahv-breda en veel vlees van de slachter,en soms bibi ,maar dat is flink prijzig als je 5 grote honden hebt...
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 20-03-14 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 09:44

ik heb gisteren ook 2 pakjes gekocht, pens compleet en vlees compleet (geloof ik..).
Wilde het toch maar eens proberen, lees er veel goeds over en het is niet duur.
En makkelijk om de hoek te krijgen bij de Jumbo.

Voer verder geperste brok.
nog even zoeken,we hebben onze hond net 5 daagjes...

Twijfelde eerst omdat het zo goedkoop is, maar lees toch wel veel positieve ervaringen!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:42

Quellian schreef:
Ik voer 2 pakjes compleet Smuldier per dag, nog nooit een kogeltje of iets anders vreemds gevonden.
Ik heb zitten twijfelen aan Lotgering, maar lees er wisselende verhalen over (en mijn collega had ook een wat onfris verhaal). Het is net iets goedkoper dan Smuldier, maar ik heb geen plek in de vriezer om voor een maand te bewaren (katten eten BARF, volle vriezer) en Smuldier haal je gewoon in de supermarkt om de hoek.

ik weet niet waar je woont maar ik haal het bij lotgering zelf en dan kan het al per halve krat. Ik heb zelf ook maar 1 kleine la in mn vriezertje

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 11:09

Wij hebben wel een aparte vriezer, maar daar gaat elke 2 weken 16kg vlees in voor de katten. We kunnen de 14 pakjes Smuldier die we per week voeren kwijt in de vriezer boven de koelkast, maar Abcoude is een beetje te ver om elke week heen te rijden. En de bezorgkosten zullen ook niet nul zijn :P

Misschien in de toekomst, ik probeer vriendlief nog wel over te halen om een grotere vriezer erbij, want met het kattenvoer moet ik ook elke 2 weken bestellen (en portioneren), zou het liever eens per maand doen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 11:26

bezorgkosten zijn 8 euro