Hoeveel katten is sociaal acceptabel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Selina

Re: Hoeveel katten is sociaal acceptabel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:22

Dat met die kattenbakken, dan zou ik 5 kattenbakken moeten hebben.
Dan kunnen we geen eens meer lopen in het huis :+ En is mijn vader de hele dag bezig met ze schoonmaken.

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:23

Het aantal katten is helemaal geen probleem, maar misschien wel het feit dat je graag een oosters ras erbij wilt zetten. Dit geeft soms communicatieproblemen met niet oosterse.

Zelf ben ik verzot van oosterlingen! Ik weet (jammer genoeg uit ervaring) dat het intelligente en soms iets nerveuzere karakter van een oosterling niet altijd wordt begrepen door zijn HTK of zelfs Brits Korthaar ed soortgenoot. Let wel dit hoeft bij jou natuurlijk geen probleem te geven, maar het is misschien wel iets om rekening mee te houden.

Als ik het zou doen, zou ik er rekening mee houden dat ik er misschien een rasgenoot moet bijzetten op termijn.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:27

173.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:29

Fiffill schreef:
173.

:')

Neem zoveel katten als je wilt, als het naar ammoniak gaat ruiken en jij hebt er geen problemen mee, is er niets aan de hand.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:33

Anoniem schreef:
Of het een goed plan is om 2 katten naar buiten te doen en 1 binnen te houden weet ik niet. Ik zou dan eerder voor een ren of afgezette tuin kiezen. Het lijkt mij zon sneu idee al er 2 lekker naar buiten mogen en 1 moet binnen blijven.

Hier sluit ik mij bij aan. Het is erg sneu als 1 van de 3 nooit mee naar buiten mag en de anderen lekker in en uit ziet lopen. Het is ook maar de vraag hoe lang dat goed blijft gaan.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 12:33

Donnatella schreef:
Het aantal katten is helemaal geen probleem, maar misschien wel het feit dat je graag een oosters ras erbij wilt zetten. Dit geeft soms communicatieproblemen met niet oosterse.

Zelf ben ik verzot van oosterlingen! Ik weet (jammer genoeg uit ervaring) dat het intelligente en soms iets nerveuzere karakter van een oosterling niet altijd wordt begrepen door zijn HTK of zelfs Brits Korthaar ed soortgenoot. Let wel dit hoeft bij jou natuurlijk geen probleem te geven, maar het is misschien wel iets om rekening mee te houden.

Als ik het zou doen, zou ik er rekening mee houden dat ik er misschien een rasgenoot moet bijzetten op termijn.

Dankje, daar had ik nog niet over nagedacht. Is inderdaad goed om daar rekening mee te houden.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:34

Joh trek je er niets van aan! Als jij er graag een kat bij wilt moet je dat gewoon doen. Ik vind het belangrijk dat je ervoor kan zorgen en mogelijke dierenartskosten erbij kan hebben en dat is zo. Dus gewoon doen! Ik heb 6 cavia's, kijken mensen ook raar van op. Boeiend! :D

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 14:42

Ik heb er ook drie!
Het begon met twee broertjes op mijn flat (60m²). Na een tijdje kwam ik de jongste tegen, arme ding was bang voor iedereen behalve mij :(:) . Dus die ook maar in huis gehaald.
Ze konden en kunnen niet naar buiten, wat ik soms wel jammer vind. Ze zijn allemaal 2 jaar oud, dus nog gigantisch speels. Maar ik heb helaas niet de mogelijkheid ze naar buiten te laten.
Mensen met dieren vinden 3 niet veel. Mensen zonder dieren vinden 3 errug veel. Ik vind 3 genoeg in dit kleine huisje :D

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 14:46

Ik heb 3 binnenkatten en dat is voor mijn 40 m2 appartementje eigenlijk wel te veel, zeker omdat ik 80 uur per week werk kost het eigenlijk te veel moeite om elke dag na 16 uur werken ook nog eens het paard te doen en ook nog eens die kattenbak te verschonen maar die situatie is bij mij een beetje zo gegroeit en ik ga absoluut geen kat weg doen. Het kost wel meer tijd, drie katten, maar zeker niet onhaalbaar

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 20:56

Ik heb er momenteel 7, mijn streefgetal is eigenlijk 6 maar tja, half jaar geleden werd er een ziek halfvolwassen kitten over het hek gegooid (cat-proof tuin) en 3mnd geleden heb ik een 4wkn oud kitten van een 90km weg geplukt die uit een auto werd gesmeten.

Vang katten op die niet meer herplaatsbaar zijn voor het asiel of te wild, o.a. aidskatten, nierkatten, vanalles. Moet er daarom ook regelmatig eentje in laten slapen. Ik hou het maar op gemiddeld 6 :-)

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:14

Wij zijn begonnen met 2 katten, een poes en gecastreerde kater, mevrouw de poes was aan de poezenpil en dat is jaren goed gegaan, maar ja toen ineens een oepsnestje. Tja wat doe je dan, dood maken iig niet, 2 hebben bij bekenden een nieuw huisje gevonden en de rest hebben wij zelf maar gehouden.

Inmiddels is de oude kater overleden, is moeder 15 en zijn de voormalige kittens 9 jaar oud. We hebben nu 4 katers en 1 poes (inmiddels allemaal castraten), mensen zijn wel eens verbaasd als ze horen hoeveel katten wij hebben, dat komt vooral doordat 3 katers erg op elkaar lijken en ze denken dan dat wij 3 katten hebben. Gelukkig wonen we in het buiten gebied en kunnen de katten allemaal rondstruinen in ons weiland en het bos aan de overkant.

Ik moet er zelf niet aan denken om 5 katten te hebben op een flatje, als ze nu zouden overlijden komen er ook niet weer zoveel in := 3 lijkt mij prima en als andere mensen wel graag 5 katten willen hebben op een flatje moeten ze dat vooral doen :j

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:16

Ik heb in mijn 3 kamer woning een hele tijd 4 katten gehad en zou dat nog steeds hebben als er niet 1 ineens overleed. Geen probleem hoor!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:18

Voor mij persoonlijk zijn 0 katten sociaal acceptabel.. :+
Ik heb er een hekel aan, vindt ze eng, onhygiënisch en krijg er de kriebels van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:44

xApple schreef:
Voor mij persoonlijk zijn 0 katten sociaal acceptabel.. :+
Ik heb er een hekel aan, vindt ze eng, onhygiënisch en krijg er de kriebels van.

Volgens mij zijn katten zeer hygiënisch :+

Ik trek er mij nooit wat van aan wat mensen vinden. We hebben jaren 4 katten en 5 honden gehad (toen ik nog bij mijn moeder woonde). En nog 10 konijnen die in de tuin los liepen en wat kipjes. Intussen heeft mams nog 2 honden en 3 katten. En 2 konijnen zitten nu nog bij mij (woon bij paps)

Enigste wat ik belangrijk vind is dat mensen geen last hebben van mijn dieren.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:51

Wij hebben 4 meeste mensen weten niet eens dat we katten hebben als ze even op bezoek komen. Ze liggen lekker boven te slapen of zijn buiten.

Het ligt in mijn ogen aan je zelf en hoe je met de dieren en huishouden om gaat. Bij sommige mensen kan 1 al te veel zijn bij anderen zijn 10 niet te veel

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:56

Wij hebben op het moment 4 katten, 1 HTK kater, 1 Brits Korthaar, 1 Sibeer x Ragdoll poes en een raszuivere Siberische poes. De eerste 2 zijn geholpen de andere 2 niet, we gaan fokken met de Sibeer en misschien eenmalig met de x. Ik sluit het ook niet uit dat we er 1 of meer bij krijgen, huis is groot zat en de siberen vinden de drukte en soortgenoten alleen maar leuk!

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:04

Donnatella schreef:

Hier ben ik het mee eens.
Wij hebben de combinatie htk met siamees gehad. De htk lag het liefste alleen en was erg op zichzelf, terwijl de siamees erg sociaal is en het liefste bovenop de andere kat lag.
Dit gaf een hoop frustratie onderling.
De htk was al oud en toen hij was overleden hebben we er 2 oosters kortharen bij genomen. Dit hadden we veel eerder moeten doen. De siamees leefde helemaal op. Ze liggen nu vaak met zn 3en gestapeld.

Hier dus 3 katten in een rijtjes huis met 3 verdiepingen. De katten mogen niet in de slaapkamers, die deuren houden we dicht. Maar ze hebben wel de hele zolder tot hun beschikking (en beneden natuurlijk).
Bij ons mogen ze wel in de tuin, maar dat willen ze eigenlijk alleen als wij ook buiten zijn.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:08

Ik heb er 2 en vind dat echt genoeg. Meer zou ik niet willen. Liever minder zelfs :+

Ik ken iemand die er 15 heeft/ had. En dat was enkel wat ik beneden zag rondlopen en zo snel kon tellen, geen idee wat er boven nog zat. Hier liepen ook enkele ongecastreerde katers tussen, dus het bleef zich uitbreiden. Ik vond de situatie schrijnend, zowel voor katten als eigenaresse. de katten waren ongezond en het huis was ont-zet-tend vies!
Niet acceptabel dus.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:10

Hier lopen er drie. 2 ( turks angora en een kruising brits korthaar ) katers ( 1 geholpen ander nog te jong ) en een poes ( HTH en geholpen ). De geholpen kater loopt buiten maar de andere niet, de poes ligt soms achter het huis als het mooi weer is.

We hadden er eerst 1 van mijn moeder, maar toen vond ik een jong katertje op straat en die is nooit meer gegaan. Mijn zusje vond het lichtelijk oneerlijk dat zei er geen had. Dus er vorig jaar een poes bij. Vind 3 nu wel genoeg ;)

De turkse en de HTK gaan ook niet super goed samen. De turkse is heel druk en lomp en de HTK is een echt dametje die rust wil en alleen wil zijn. Ze ligt dan ook meer en deels boven in haar uppie.

Mendyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:10

Het probleem zit het inderdaad denk ik in het ras. Oosterse types zijn nou eenmaal anders en kunnen vaak niet overweg met een HTK kat.. :(

Als je al 2 katten hebt en je neemt er nog 1 bij zal je het verschil bijna niet merken denk ik.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:13

Wij hebben er 3 op een ruim appartement en dat gaat makkelijk. Voorheen zaten we met ze op een kleine bovenverdieping. Dat ging ook, maar was natuurlijk eigenlijk wel te klein.
Mijn vriend wilde eigenlijk niet zo nodig een kat toen we gingen samenwonen, maar toch nam ik er een mee van mijn ouders af. Later wilden we een speelmaatje voor hem, dus op zoek naar een rood vrouwtje (vonden we leuk). Maar ik liep tegen een spierwit dametje aan waar ik helemaal verliefd op werd, dus toen hadden we er twee. Inmiddels was vriend helemaal om en kreeg ik van hem voor mijn verjaardag toch nog een rood vrouwtje. Nu zijn we wel echt compleet wat katten betreft.
Ik vind het eigenlijk helemaal niet veel extra werk om het hier schoon en vrij van luchtjes te houden wbt de katten. Het zijn van nature juist schone dieren die zelf ook een hekel hebben aan viezigheid. Alleen hebben ze bij onvoldoende verzorging en onderhoud niet echt een keuze.
Ik vind 3 ook juist een mooi aantal. Zo is er altijd wel iemand voor ze om te spelen, ook als er een geen zin heeft. Ze gaan hier perfect samen.

Mijn ouders hebben er ook 3 nu, maar vroeger toen mijn zusje en ik nog thuis woonden/jong waren hadden we er meestal meer. Ook daar heeft het nooit gestonken en was het niet vies.

De moeder van een vriendin heeft er ook een hoop lopen, maar daar vind ik het wel vies/stinken. Die krijgen de goedkoopste troep te eten en het huis wordt niet voldoende bijgehouden, maar ja daar ben je dus zelf bij.

Het combineren van oosterse en niet oosterse rassen heb ik geen verstand van. Alleen HTK en kruizing boskatten gehad hier.
Laatst bijgewerkt door Cerilene_ op 18-03-14 12:22, in het totaal 2 keer bewerkt

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:13

Ik heb ook 3 katten en gaat prima hoor! Het zijn 3 Britse kortharen en ze komen niet buiten, alleen op balkon dan, maar balkon is wel catproof gemaakt. Ik heb vroeger jarenlang 2 katten gehad en was ook prima hoor, maar moet zeggen dat ik 3 leuker vindt dan 2. Ben gewoon een groot katten fan!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:17

Hier dezelfde situatie. Vrijstaande woning met 3 slaapkamers en heb 3 geholpen katten, die alledrie buiten komen.
Het was de bedoeling om er maar 2 te hebben, 2 oude sokken die nog bij m'n moeder woonden en waarover al jaren was afgesproken dat ik ze zou meenemen.
Maar in tussentijd nog een halfverzopen kitten gevonden en vermits m'n moeder erop stond dat we de afspraak nakwamen werden het er dus 3.

Jaar later kwam er weer een kitten aanlopen en hoe lief en schattig ook, die heb ik weggegeven (aan m'n moeder :') ).
3 is mijn grote maximum, ik wil idd ook niet doorgaan voor het eenzame kattenvrouwtje waar niemand wil komen.
Bovendien heb ik nu al een grondige hekel aan huishouden en katten maken het er niet beter op.
En het moet dragelijk blijven qua zorg, de oudjes beginnen wat te kwakkelen.

Moest er nu 1 wegvallen, komt er geen bij. Vallen er 2 weg, komt er 1 bij omdat de katten niet gewend zijn aan alleen zijn.

Vroeger hadden we 5 katten thuis (en 2 honden, vissen, ontelbare knaagdieren etc) en dat is ... veel.
Zat ook een siamees tussen en zij was heer en meester. Liep ook buiten, net als de rest, zij was de moeilijkste van allemaal om binnen te houden.

1 kat binnen houden en 2 buiten laten gaat volgens mij niet lang goed gaan.
Zijn de huidige katten oud? Dan kan je misschien pas daarna een nieuwe kat nemen?

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:18

Wij hebben er 5, meer dan 6 dan vind ik het wel veel worden.

Babsding

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:19

Ik vind het helemaal niet raar, 3 katten.
Ik heb een kleinere woning, heb 2 katten, een hond en twee paarden, en een tamme eenkhoorn :P...
Dus nee.
Wat ik me wel afvraag: 2 katten naar buiten en 1 binnen?
Kan heel oneerlijk zijn tegenover je 'raskat' en echt problemen veroorzaken...
Iig succes met je keuze! je bent geen gekke kattentante ;)