Kat likt zichzelf kale plekken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gowlan

Re: Kat likt zichzelf kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:53

Hey herkenbaar, ik heb ook zo'n kat rondlopen.
Nu blijkt katlief geen allergie te hebben voor vlooien en schijnt dit er ook echt niets mee te maken te hebben..
Ben overgestapt op ander voer, van Meadowfield. Ik heb de versie: Cat Food Master Class Sensible, een uitgebalanceerde voeding voor uw oudere en gevoelige kat en is speciaal samengesteld zodat uw kat er gezond bij blijft.
Mijn kat word 3 jaar maar reageerde ruim een maand na het geven van dit voer erg goed erop.
Het likken is nog niet 100% over, maar de kale plekken worden inmiddels wel minder. Er werd ook gedacht aan een allergie voor vissoorten, maar ook dit was het niet.
Ik zal binnenkort weer eens terug gaan naar de dierenarts, kijken of zo'n hormoonprikje aan te raden is en of het zal werken.
Wellicht is het wel een combinatie.
Mijn vriend zei laatst: is hij niet allergisch voor zonlicht? Elke keer als hij even in de zon heeft gezeten begint hij als een malle te knagen en likken aan zijn vacht: op zijn rug, achterpoten etc.

Tja het is dus beter dan het was, maar nog niet over.. word er bijna hopeloos van..

Nsky86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 08:01

Onze kat heeft ook allemaal kale plekken, binnenkant van zijn pootjes, zijn hele buikje, staart enz enz..

Waarschijnlijk is het bij hem stress. Heb een stekker in het stopcontact zitten waar feramonen uit worden afgegeven, dit werkt ook kalmerend. Sindsdien ging het al een stuk beter!
Voor het laatste duwtje in zijn rug heeft hij nu van de DA poeder gekregen voor door zijn eten tegen de stress. Ook al is het een moeilijke eter, hij eet het zo op. Het is een kuur van twee weken en lijkt super te werken. Het haar begint weer te groeien..
Eindelijk na bijna 2 jaar dokteren met voer enzo..

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 14:21

oei, dat klinkt allemaal niet goed. Het is hier wel verminderd, maar nog steeds kan ze aggressief likken. Ik kijk het nog even aan..

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 14:29

Mijn kat had ook een kale plek onder z'n buik toen ik hem uit het asiel haalde. Hij is toen onderzocht op blaasontsteking wat ie gelukkig niet had dus wrs een vlooienalergie volgens de da. Ons eerst dus daarop gefocussed, zalf meegekregen en tabletten maar het deed vrij weinig.. Uiteindelijk overgestapt van dieetvoeding naar sensitive en daar knapte hij zienderogen mee op. De plek is nog steeds niet helemaal weg, maar de huid is nu wel een normale kleur en er zit wat dons op, dus hij likt gelukkig niet meer zo extreem als toen we hem net hadden.

femmy91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 14:31

Onze kat deed het vanwege een nierprobleem. In kattenvoer zit eigenlijk veelste veel zout, hierdoor kan het komen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 21:14

Ok, ja het kan allerlei oorzaken hebben. Vandaag stonk ze een uur in de wind, maar dat lag aan de buurkat die hier lekker crols liep te wezen bleek later.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 17:59

Oh no, het begint weer hoor. Baal als en stekker, ze zit weer steeds te likken en krabben. Dat is dus ook geen oplossing zo'n spuit. Nou, moet maar op ander voer over.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:23

Welke voersoorten hebben jullie geprobeerd?
Hirr ook zo een kat. Geen vlo te bekennen, ze mag niet meer buiten. Bloed is nagekeken en ze staat al maanden op prednisolon.
De DA weet het ook niet meer.

wil nu overstappen op smuldier, om te kijken of dat iets doet.

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 14:19

Hier hetzelfde met 1 kat..

Eerst begon kat 1 met likken, hop naar de DA, spuit tegen de jeuk en goed ontvlooien. Daarna geen last meer gehad.
Een maand later begon kat 2.. Precies dezelfde kwaaltjes, kale plekken etc. Tot bloedens toe gelikt dus hop naar de DA, spuit erin, allergie tabletjes en ander ontvlooi spul mee omdat frontline achterhaalt is.

Is een tijdje super goed gegaan en sinds een week begint ie weer.. Wellis waar niet zo heftig als voorheen en ook niet dat gebijt maar wel likken,likken,likken etc. Alleen nu is het over zijn hele lichaam en hij wordt niet kaal ofz.. Zijn huid ziet er verder ook prima uit.. dus weet even niet zo goed wat hiermee moet.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:47

google eens op miliair eczeem en haal bij de DA een doosje alopectyl; grote kans dat jullie katten last hebben van een hormoongerelateerd eczeem. Mijn ene gesteriliseerde poes heeft dit ook en na een hoop gedokter kwam mijn DA hiermee, et voila, probleem verholpen voor een tientje per kwartaal.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 20:24

Dankje Wildgirl, Het lijkt idd helemaal overeen te komen.
Ik ga eens bellen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 22:14

Freya6 schreef:
Dankje Wildgirl, Het lijkt idd helemaal overeen te komen.
Ik ga eens bellen.

Het komt véél vaker voor maar wordt in de regel afgedaan als vlooienallergie of voedselallergie.
De huidige markt met vers vlees etc speelt daar handig op in.
Mijn Big (van 9, met 1 jaar gest.) heeft het sinds haar 7e, ze staat nu op een onderhoudsdosering van 1 pilletje per week en ze ziet er top uit, glanzen als een malle en niks overmatig likken/bijten/wassen.
En...zo ken ik nog 3 poezen ;-)
Ben benieuwd wat je DA zegt, succes!

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 22:29

Haha, Wildgirl: volgens mij ken ik jouw dierenarts ook...

De symptomen lijken inderdaad erg op miliair eczeem: meer likken, bijten en plukken dan krabben. Eczeem zit vaak in de liezen, achter op de rug en rond de staartbasis. Allergie geeft meer krabben. Vlooienallergie zit vooral achterop de rug, voedselallergie vaak op de kop en rug.

Miliair eczeem reageert vaak goed op eenmaal per week een pilletje Alopectyl (na een paar weken een opstartdosis), maar kan niet genezen worden: je moet blijven behandelen.

Het verbaast me hoevaak er aangerommeld wordt bij dit soort eczeem, met ontvlooien (Frontline en Exil helpen trouwens allang niet meer tegen vlooien, weggegooid geld), dieten en prednisolonpreparaten. Op zich niets mis met prednisolon, maar dan voor allergie en niet voor miliair eczeem.