Paplam gaat slecht wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lisantjuuh

Re: Paplam gaat slecht wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 09:49

Er staat dat dat de hoeveelheid is voor een lam van 2 dagen, maar ik ga dan inderdaad om de twee a 3 uur door. Nu zitten we op de 2 en half uur en volgens mij doet ze het daar goed op. Zal ik de hoeveelheid die er staat voor de 4x dan gewoon splitsen door 3? Zodat ze gewoon evenveel krijgt als je op de 6 uur kijkt maar iets vaker.
Heel erg bedankt!

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 09:50

Idd, nu om de twee uur en als je merkt dat het goed gaat dit steeds verder rekken. Kijk ook even naar lammeren brok, dat mogen ze volgens mij al vanaf twee weken hebben. Wij zetten altijd een bakje erbij zodat ze zelf de hoeveelheid kunnen bepalen en biedt ook onbeperkt water aan.
Fijn dat t goed gaat. Probeer ze met mooi weer wel zo snel mogelijk bij de andere schapen te laten, het zijn toch kudde dieren.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 09:51

:j Lijkt me een goed idee!
Super dat je je zo inzet voor d'r!

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 16:50

Nou Froukje, ik zeg ook niet mensen ZONDER ervaring in het stukje dat je quote, maar mensen met MINDER ervaring. Het is heus geen schande om een DA om advies te vragen.

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 10:40

Het gaat nu zo goed! Ze staat en doet druk, en word wild als ze de fles ziet. Alleen heb ik het gevoel dat het te weinig voor haar is. Maar het is wel de hoeveelheid die er op de doos staat. En we durven ook niet nog meer te geven omdat ik op internet heb gelezen over doodvoeren en daar ben je dan toch bang voor.
Maar al met al gaat het echt helemaal super!

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 10:43

Sja, dat wat op de doos staat is ook maar een gemiddelde.. De 1 eet gewoon meer dan de ander, doe je zelf ook.
Ik zou gewoon wat meer gaan geven, als ze steeds honger blijft houden groeit ze ook niet, en voor je ze dood voert moet je er heel wat meer in stoppen dan een kwart fles extra. ;)
Hoeveel krijgt ze nu?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 10:47

Ik heb heel wat paplammeren grootgebracht. Ze geven altijd zelf wel aan wanneer ze genpeg hebben volgens mij.

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 10:53

Ze krijgt nu 500 ml over 1 dag verdeeld. Dan geven we om de 3 uur 62 ml en dit heeft ze zo op. Zou ik dan gewoon 100 ml erbij kunnen doen over 1 dag? dus dat ze dan om de 3 uur 75 ml krijgt, of misschien zelfs meer?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 10:55

500 over 1 DAG? :oo Mijn hemel, dan kan ik heeeel goed begrijpen dat ze nog honger heeft.. Zeker 100ml erbij gaan geven dan, je merkt dan snel genoeg hoe ze erop reageert.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 10:59

Lijkt me ook wat weinig ja, ik zou ook meer geven.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 10:59

DA is echt niet npdig!
als wij vopr elk lam waarmee het niet goed gaan een DA moesten bellen konden we beter ophouden mett het bedrijf...
en koeienbiest volstaat prima.
Gewoon nog nog een dagje biest en dan overgaan op de melk.

Gewoon onbeperkt mekt geven de eerste.paar dagen.
Daarna kun je dat langzaam afboueen tot 2keer per dag.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 11:03

Onbeperkt melk is ook niet goed :n
En biest hoeft ook niet meer, lam is al drie dagen oud!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 11:10

romyloverrr schreef:
DA is echt niet npdig!
als wij vopr elk lam waarmee het niet goed gaan een DA moesten bellen konden we beter ophouden mett het bedrijf...
en koeienbiest volstaat prima.
Gewoon nog nog een dagje biest en dan overgaan op de melk.

Gewoon onbeperkt mekt geven de eerste.paar dagen.
Daarna kun je dat langzaam afboueen tot 2keer per dag.

Weet je wat ik nou niet snap? Dat is als iemand een vraag stelt op Bokt over problemen met zijn paard, er gegarandeerd de vraag komt waarom er advies gevraagd word op Bokt en er niet eerst contact opgenomen wordt met een DA. TS geeft zelf aan geen ervaring te hebben met paplammeren en vraagt hier om advies, als ik dat even doortrek naar de paarden geef ik hier ook het advies om even contact op te nemen met die DA.

Als je bedrijfsmatig bezig bent, en al voldoende ervaring hebt met lammeren en paplammeren, heb je op een gegeven moment voldoende kennis in huis om zelf te beslissen wat je gaat doen, wat zin heeft en wat niet. TS heeft die ervaring en kennis niet. Het gaat om welgeteld één lam, mijn DA doet niet moeilijk over telefonisch advies. Kan bij een andere DA anders zijn, maar goed dan betaal je voor telefonisch consult, zal ook de wereld niet kosten (of het moet echt niets mogen kosten) Maar als je bij zo'n humpie als iemand zonder ervaring met paplammeren een fout maakt waardoor het wel komt te overlijden, hoe zou dat voelen denk je?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 11:18

Eerlijk?
Jammer, maar het is gebeurt.
Als ik mij schudig moet voelen om elk lam dat indirsct of direct door mij dood is gegaan dan heb ik geen leven meer.
Laat staan mijn ouders.
Gisteren nog.
Er lag een dood lam voorop.
We wisten niet of er nog wat levends in zat. Grote kans van niet.
Toen we ze eindelijk alle 3 eruit hadden bleek er 1met dz geboorte zijn doodgegaan.
Toch een keizersnid moeten doen dus...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 11:27

Weet je wat ik niet snap? Mensen die goede raad uitdelen over zaken waar ze geen ervaring mee, of verstand van hebben.
Vooral als ze dan tegen mensen blijven inemmeren die wel beschikken over betreffende vakkennis.

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 11:28

Dan ga ik zeker wat meer geven, het arme schaap :P
Bedankt voor alle adviezen! En over de DA wel of niet bellen. Als het slechter zou gaan zou ik gaan bellen, maar het is sindsdien alleen maar vooruit gegaan. Ik had ook verwacht dat er iemand met ervaring thuis zou zijn op dat moment, maar soms heb je wat te willen wat niet kan. (had zelf ook liever gehad dat mams thuis zou zijn op dat moment.) Maar het belangrijkste is natuurlijk wel dat het gewoon super gaat met het lam!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 11:34

Kuggur schreef:
Weet je wat ik niet snap? Mensen die goede raad uitdelen over zaken waar ze geen ervaring mee, of verstand van hebben.
Vooral als ze dan tegen mensen blijven inemmeren die wel beschikken over betreffende vakkennis.

En weet je wat ik dan weer niet snap? Dat het advies om de expertise bij iemand te zoeken die ervoor geleerd heeft als zeuren wordt beschouwd. En die expertise trek ik in twijfel bij iedereen die zomaar op internet kan roepen (en dat dan ook doet) dat hij deze expertise wel heeft.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 11:40

lisantjuuh schreef:
Dan ga ik zeker wat meer geven, het arme schaap :P
Bedankt voor alle adviezen! En over de DA wel of niet bellen. Als het slechter zou gaan zou ik gaan bellen, maar het is sindsdien alleen maar vooruit gegaan. Ik had ook verwacht dat er iemand met ervaring thuis zou zijn op dat moment, maar soms heb je wat te willen wat niet kan. (had zelf ook liever gehad dat mams thuis zou zijn op dat moment.) Maar het belangrijkste is natuurlijk wel dat het gewoon super gaat met het lam!

Het is idd heel fijn dat het goed gaat met het lam. Geniet ervan!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 11:49

Daar zijn cassidy en ik het in ieder geval over eens ( ;) ),
Veel succes en plezier met je lam. Flessenlammeren zijn erg leuk (tenminste je eerste).

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 12:58

Fijn dat het goed gaat. Veel plezier met je lam. Het is zo dankbaar werk.

Wij hebben nu 15 lammetjes, nog 150 te gaan deze 2 weken. Tot nu gaat het prima, nog geen flessenlammetjes.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 13:29

Lammetjes zijn zo leuk, maar ook ik ben altijd blij als we geen fleslam hebben. We zitten op de helft. Nog geen dood lam, nog geen fleslam. Vorig jaar wel een fleslam die uitgegroeid is tot een prachtige ooi. En dan ben ik toch altijd weer blij met zo'n fleslam, want een paar tamme ooien kan een groot verschil maken met het verplaatsen van de kudde.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 13:31

Hier al 9 fles lammeren.. Ben dus blij dat TS er nog lol in heeft, want ik ben het al wel weer zat :o

Laat je nog even weten hoe ze het doet op meer melk TS?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 13:44

IJsland; onze lammertijd begint pas begin mei (en wij zijn ongeveer twee weken vroeger dan gemiddeld).
Ook voor het verplaatsen van de kudde (of het verzamelen en naar huis halen in de herfst) hebben we geen extra makke nodig, daar hebben we border collies voor, en natuurlijk paarden.
Voor de kinderen is het altijd wel leuk, en met de hoeveelheid ooien is de waarschijnlijkheid van een of meer vrij groot.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 11:05

OW leuk zeg Kuggur! Doe je dan tegelijkertijd honden en paarden inzetten? Lijkt me wel een mooi gezicht!

Hier ook wel eens ellende met het verweiden haha, mijn hond is inmiddels 14 en heeft er de fut niet meer voor. Dus nu moeten we zelf. Al gaat het meestal wel vlot gelukkig, maar soms hebben ze hun dag niet ofzo en vliegen ze overal heen. (of er blijft een klein groepje doodleuk staan grrrr.)

Wij hebben nu ruim 300 schapen met lammeren, en 4 fleslammetjes erbij. Scheelt dat we vooral 2lingen hebben denk ik, met 3lingen hebben we wel regelmatig problemen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 11:07

Wij hebben in elke groep schapen 'oud'flessenlammetjes lopen. Dat werkt super: 1 x roepen (als ze je je al niet gezien hebben) en ze komen aanrennen met de rest van de kudde erachter aan. Omweiden is hier altijd een makkie.
Ze staan al in de wagen voor de klep op de grond ligt :D