Schapendrijven, als het zo toch moet ...bah!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Re: Schapendrijven, als het zo toch moet ...bah!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 22:13

Ik denk dat ze de rest van haar leven nu bekend zal staan als 'die ene met die e-collar'. Daar kom je echt nooit meer vanaf.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 22:14

Iris82 schreef:
Hoe heet de betreffende hond? Zap? :+

Ik heb hier overigens echt nog nooit van gehoord.
Ken niemand zowel in de behendigheid als bij de schapen die ooit een e-collar gebruikt heeft.

Ik ook niet.
Maar geloof me maar dat het achter gesloten deuren vast wel gebruikt wordt in de training, maar dat zal niemand toegeven denk ik.
Maar zo stom om dat ding te gebruiken op een internationale wedstrijd was bij mijn weten nog niemand.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 22:17

Tis toch ook te dom voor woorden als je er over nadenkt.

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 22:17

Ik vind het nogal apart dat mensen serieus vragen wat er mis mee is om een hond een schok te bezorgen met een stroomband, los van het feit of het wel of niet sportief is om dit in een wedstrijd te gebruiken.
I.p.v. met een dooddoener te komen als 'verdiep je in het gebruik van de blabla stroomband', geef jullie 'professionele' mening eens dan? Hoe zou een halsband die schokken toe dient 'juist' gebruikt kunnen worden? En waarom eigenlijk? Als je een beetje geduld en kennis hebt kan je een hond net zo goed zonder pijn impuls trainen imo en als je hond dat niet kan is ie duidelijk ongeschikt voor een tak van de sport waar zo'n level van gehoorzaamheid wordt verwacht.

Utixo, hoezo is het niet zo simpel dan? De hond krijgt toch gewoon een optater als hij niet luisterd? of krijgt hij die ook als hij wel luisterd? Een optater krijgt hij hoe dan ook, als dat niet zo was dan heeft zo'n stroomband geen nut en zou er net zo goed een gewone halsband gebruikt kunnen worden. Een hulpmiddel waarvoor eigenlijk? Een schok krijgen doet hoe dan ook pijn, pak jij maar eens het stroomdraadje van je paddock vast. (ook een apparaat waar 2 AA batterijen in gaan kan een behoorlijke schok geven, leg je hand maar eens op zo'n electrische vliegenmepper..1 keer en nooit meer) Ik vind persoonlijk een dier trainen met pijnimpulsen nogal achterhaald.
Maar ja, iemand als ik die gewoon een huis-tuin-en-keuken hond heeft rondlopen mag daar zeker geen mening over hebben.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 22:19

valsspelen is idd niet goed.

maar ik ben niet tegen e collers.
als de gebruiker er maar netjes mee omgaat.

van deze vrouw niet slim die kan der carriere/succes wel vergeten

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 22:20

8nnemiek schreef:
Niet netjes om tijdens een wedstrijd te gebruiken nee, dat is vals spel. Maar kom op zeg, je kan ook overdrijven! Die 'oplawaai' zal wel meevallen.. zo'n band heeft hooguit 2 AA batterijen erin zitten. Dat geeft hooguit een tinteling. Of had ze em aan t stopcontact hangen? :')

Ik zou het eens moeten uitproberen, geen idee, heb daar nog nooit mee getraind.
Heb niet eens zo een halsband.

Maar ik kan wel naar eer en geweten zeggen dat ik mijn honden zelf heb getraind, en zonder hulpmiddelen. Wat we bereikt hebben tot nog toe was op eigen kracht.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 22:20

Zo'n drama is een teletac helemaal niet hoor. Tijdens een wedstrijd hoor je hem gewoon niet te gebruiken, maar als je hem op de juiste setting (van kriebeltje tot een kleine tik en alles daartussen) op het juiste moment in de training gebruikt is hij alleen maar waardevol.
Dit hebben wij ook met honden gedaan die niet luisterden, vervolgens ontsnapten en zo de weg op liepen, of een hond die tijdens het apèl (zonder dwang, gewone gehoorzaamheid) mijn vader in zijn nek vloog bijvoorbeeld.

Je doet er wel een beetje heel erg dramatisch over, het is in de verste verte niet te vergelijken met een schrikdraad bijvoorbeeld. Ik heb ze zelf gevoeld op mijn vingertoppen en onderarmen.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 22:24

die schok valt mee hoor. ligt aan de stand natuurlijk. je kan er een hond helemaal kapot mee maken.
maar dan gebruik je hem echt fout

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 22:25

Koia schreef:
en als je hond dat niet kan is ie duidelijk ongeschikt voor een tak van de sport waar zo'n level van gehoorzaamheid wordt verwacht.

Precies dat is het...

Ze wist dat het niet mocht, maar haar reu was afgeleid door een teef van een van de opzetters.
Op de eerste dag, en op dag 2 besloot ze dan maar dat ze dat voor moest zijn.

Nu, een echt goeie working sheepdog laat zich echt niet afleiden van de schapen door een andere hond, geloof het maar niet. Zo een hond moet je dan niet willen starten op dat level.
Mijn mening.

Nogmaals, in deze wedstrijden is GEEN enkel hulpmiddel geoorloofd!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 22:28

In een wedstrijd absoluut not done.

In de training niks mis mee. Ooit wel eens een TT op je arm geprobeerd? Stelt niks voor, je krijgt eerder een schrikreactie.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 22:29

Molfre schreef:
Zo'n drama is een teletac helemaal niet hoor. Tijdens een wedstrijd hoor je hem gewoon niet te gebruiken, maar als je hem op de juiste setting (van kriebeltje tot een kleine tik en alles daartussen) op het juiste moment in de training gebruikt is hij alleen maar waardevol.
Dit hebben wij ook met honden gedaan die niet luisterden, vervolgens ontsnapten en zo de weg op liepen, of een hond die tijdens het apèl (zonder dwang, gewone gehoorzaamheid) mijn vader in zijn nek vloog bijvoorbeeld.

Je doet er wel een beetje heel erg dramatisch over, het is in de verste verte niet te vergelijken met een schrikdraad bijvoorbeeld. Ik heb ze zelf gevoeld op mijn vingertoppen en onderarmen.

Ja, dat vind jij. Wat de hond erbij al dan niet voelt is een discussie.

De andere, en waar het om gaat dat in wedstrijden van dit niveau de besten ter wereld starten.
Je MAG geen hulpmiddel gebruiken, en ze werd dan ook terecht gediskwalificeerd.

En als je zulke hulpmiddelen nodig hebt hoor je niet thuis in dit soort wedstrijden.
Dat had ze zelf ook wel moeten beseffen ipv dan maar vals te spelen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 22:31

Wilawander schreef:
In een wedstrijd absoluut not done.

In de training niks mis mee. Ooit wel eens een TT op je arm geprobeerd? Stelt niks voor, je krijgt eerder een schrikreactie.

Misschien moet ik het zelf eens proberen.

Zijn er eigenlijk wel sporten met hond waar dit wel op wedstrijden is toegestaan vraag ik me net af?

Bij het schapendrijven mag het in ieder geval zeker niet!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 22:34

Iris82 schreef:
Tis toch ook te dom voor woorden als je er over nadenkt.

Dat dacht ik ook, ik heb echt nog nooit gehoord dat iemand zo stom was...
Was btw een reu waarmee ze betrapt is, de naam weet ik even niet meer.
Ze had ook nog een teef op de startlijst staan.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 22:37

Er is een heleboel mis met het gebruik van een teletac óók tijdens training, zeker als het gaat om schapendrijven (kan niet zo goed oordelen over andere disciplines).
Het is niet nodig en er is een grote potentie je hond voor z´n leven te bederven.
Zeker als je een bordercollie hebt aan de sensibeler kant van het spectrum.
Wilawander schreef:

Je moet hem ook om je hals doen, en iemand anders het knopje laten bedienen.
Bij voorkeur iemand met een kort lontje, die jouw taal niet spreekt en je iets ingewikkelds wil aanleren (je weet niet wát).

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 22:42

Sassy schreef:
Molfre schreef:

Ja, dat vind jij. Wat de hond erbij al dan niet voelt is een discussie.

Klopt, maar soms is het gewoon voor je eigen veiligheid/die van je hond gewoon nodig. Sorry.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 22:45

Ook zonder Teletacs zie ik hier walgelijke praktijken met hondentrainingen tussen de schapen. Ik had al gegeten en gedronken.....

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 22:48

quintusgl schreef:
Ook zonder Teletacs zie ik hier walgelijke praktijken met hondentrainingen tussen de schapen. Ik had al gegeten en gedronken.....

Waar is "hier", en wat voor "walgelijke praktijken"?

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 22:50

Koia schreef:
Ik vind het nogal apart dat mensen serieus vragen wat er mis mee is om een hond een schok te bezorgen met een stroomband, los van het feit of het wel of niet sportief is om dit in een wedstrijd te gebruiken.
I.p.v. met een dooddoener te komen als 'verdiep je in het gebruik van de blabla stroomband', geef jullie 'professionele' mening eens dan? Hoe zou een halsband die schokken toe dient 'juist' gebruikt kunnen worden? En waarom eigenlijk? Als je een beetje geduld en kennis hebt kan je een hond net zo goed zonder pijn impuls trainen imo en als je hond dat niet kan is ie duidelijk ongeschikt voor een tak van de sport waar zo'n level van gehoorzaamheid wordt verwacht.

Utixo, hoezo is het niet zo simpel dan? De hond krijgt toch gewoon een optater als hij niet luisterd? of krijgt hij die ook als hij wel luisterd? Een optater krijgt hij hoe dan ook, als dat niet zo was dan heeft zo'n stroomband geen nut en zou er net zo goed een gewone halsband gebruikt kunnen worden. Een hulpmiddel waarvoor eigenlijk? Een schok krijgen doet hoe dan ook pijn, pak jij maar eens het stroomdraadje van je paddock vast. (ook een apparaat waar 2 AA batterijen in gaan kan een behoorlijke schok geven, leg je hand maar eens op zo'n electrische vliegenmepper..1 keer en nooit meer) Ik vind persoonlijk een dier trainen met pijnimpulsen nogal achterhaald.
Maar ja, iemand als ik die gewoon een huis-tuin-en-keuken hond heeft rondlopen mag daar zeker geen mening over hebben.

Wij gebruikten zo'n halsband voor onze hond. Op het veld luisterde hij perfect. Alleen bij andere honden met een bal of erger... katten, rende hij drukke wegen over km'ers weg. Liever veiligheid en 1x pijn. Hebben hem overigens 2x stroom gegeven in een jaar tijd. Verder alleen piepjes en een enkele keer een trilling. Hij stond ook op de laagste stand trouwens, heb toen ook op mezelf getest haha. Voelde als een vervelende trilling in de hand, in de nek nog iets vervelender (ja ik probeer dat soort dingen voor ik zoiets omhang bij mijn hond..)

vind alleen niet dat zoiets op wedstrijd gebruikt moet worden. Ik gebruikte dat ding ook nirt op wedstrijd, uberhaupt op het veld niet. Was niet nodig daar.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 22:51

Een TT is niet toegestaan tijdens wedstrijden. Bij geen enkele hondensport.

Helaas gebruiken veel trainers de TT verkeerd en word het voor elke oefening gebruikt omdat het sneller gaat. Ik zeg altijd maar zo waar de kunde ophoud begint het geweld. Maar er zijn ook genoeg situatie's waarbij de TT stukken humaner is als andere correcties mits het goed gebruikt word met verstand. Maar dat is eigenlijk met alle correctiemiddelen het geval.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 22:51

quintusgl schreef:

Ja, en dat is juist het erge.
Wie weet wat er allemaal gebeurd wat je niet ziet ;(
En deze dame doet dit dan op een wedstrijdveld met heel veel starters op een dag, en nog veel meer toeschouwers uit ik weet niet hoeveel verschillende landen, op klaarlichte dag.
En die geeft dan les aan beginners notabene.

Hoe kunnen ze daar nou iets goeds leren??

Door zulke gebeurtenissen krijgen de mensen die het wel goed doen straks ook nog een slechte naam.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 22:54

Er is natuurlijk altijd een een zeker ethisch dilemma als het gaat om schapendrijven puur voor de sport.
Maar dat gaat imo om de stress die de schapen wordt aangedaan.
En dat is in dit geval wat off topic.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 23:01

@kuggur: heb je ook weer gelijk in, dat is nog weer een ander aspect.
Ik ben er ook niet voor zomaar omdat de hond het zo leuk vind maar te gaan schapendrijven.
Mijn honden worden in hoofdzaak getraind als werkhond, en een heel enkele keer starten we ook eens een trial. Dat kun je dan zien als proef om te zien waar je in de training staat.
Duidelijk daarna waar je weer op trainen moet.

Maar mijn honden zijn thuis niet zo veel anders als op wedstrijd, niet netjes met de schapen omgaan pik ik van geen een hond.

Maar dat was hier niet aan de orde...hond van deze bewuste dame was afgeleid door een teef van een van de opzetters, dat was het probleem.
Een m.i. zelf gecreerd probleem, die reu wilde een paar weken eerder ook al op mijn teefje duiken (die niet loops was, en ook niet pas geweest was of zo) , mevrouw reageerde zelf niet, ik had mijn hond aan de lijn, haar reu liep los, en pas nadat ik dreigde in te grijpen riep ze haar hond terug.
Eerder een kwestie van opvoeden als van een TT inzetten op trial...

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 23:19

Hier is in het Noorden en een hond tegen de grond slaan met zijn kop, rondslingeren aan de achterpoten, weggooien, schoppen en vervolgens als de hond al ligt dit riedeltje nog een keer. En....toen ik er wat van zei met een lange zweep mijn paard op proberen te jutten.

Teletac is , bij goed gebruik(!), niet erg. Ik heb hem 2x gebruikt met mijn trainer omdat de hond na jaren andere honden aanvallen alle trainingen gehad had en niks hielp. Dit was het laatste redmiddel om hem te leren "naast" te komen. Andere optie was niet meer mee en alleen aan de riem rondjes om het huis. Ik heb nu al 10 jaar veel plezier ervan gehad en de hond ook. Kan lekker los met het paard mee, bossen in etc etc

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 23:29

quintusgl schreef:
Hier is in het Noorden en een hond tegen de grond slaan met zijn kop, rondslingeren aan de achterpoten, weggooien, schoppen en vervolgens als de hond al ligt dit riedeltje nog een keer. En....toen ik er wat van zei met een lange zweep mijn paard op proberen te jutten.

Moge duidelijk zijn dat dat ook niet is zoals het zou moeten...zo ga je gewoon niet met een dier om!

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 23:50

Mijn hond wordt ook getraind met een Teletac. Niet constant, meer eens in de zoveel tijd. Zoveel stroom geeft ie niet, we hebben het met meerdere mensen getest.

Als je deze juist en op het goede moment gebruikt is er niets aan de hand :)

Ik train overigens niet met schapen hoor, geen verstand van :)