kvv(smuldier)en brok op 1 dag?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anhighwood

Re: kvv(smuldier)en brok op 1 dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 20:55

elke dieren arts weet het, bronnen zijn te vinden op internet, zo opvraagbaar.

bekijk het eens logisch...
een hond is een carnivoor, kan een carnivoor vezels/koolhydraten..bietenpulp/rijst/aardappel verteren?
als dat kon, had de wolf en de wilde hond geen dieren hoeven eten.

een mens is een herbivoor...wij kunnen vezels en in beperkte mate(bij ons moet het namelijk gekookt worden en botten kunnen wij niet verteren) vlees eten.

voor de nieuwschierigen onder ons, die het echt willen weten en niet meteen alles af lopen kraken..
zoals elke dierenarts doet...zet 3 glaasjes water, met een beetje azijn, vul dat met een krokante brok en een geperste brok en het 3e glaasje met een stukje vlees...bekijk dan wat er gebeurd.

ps..bij ons stond de krokante brok meer als 36 uur in het water om de kern zacht te krijgen.
Op het moment dat een kern van de voedsel in het maagzuur ligt en week is, dan pas word het getransporteert naar de darmen, want dan pas kan de darm naar behoren kneden om het voedsel eruit te halen.(aan de ontlasting kun je dus ook zien hoeveel en hoe hard het lichaam kneed om de voeding eruit te halen)
dus als je 2 componenten in een maag zuur doet, waarvan er 1 binnen 8 uur klaar is en de ander er meer als 16/18 uur over doet...wat gebeurd er dan...just commen sence..en check het maar op internet.
gewoon simpel logisch nadenken, zo werkt het ook bij de mens!

nu komt het volgende om de hoek kijken...
krokante brok moet opzwellen om de harde kern zacht te laten worden..
gemiddeld word de brok 4/5 x zo groot.
Nu hebben grotere honden uiteraard meer nodig als de kleinere hond.
Brok doet er van mond naar kont meer als 24 uur over...
Dan is het vrij logisch dat verhoudings gewijs grotere honden sneller een maagkanteling hebben als de wat kleinere honden.(al gebeurd het ook veel bij kleinere honden).
Just commen sence!

Het eerste honden koekje is gemaakt in 1876 van graanafval!!
Het eerste ingeblikte vlees is in 1920 voor het eerst de toonbank over gegaan.
pas in de jaren 50 is de brok in zwang gekomen.
( de hond bestaat al 3 duizend jaar)
Toch raar he dat onze grootouders weten dat een hond pens en hart kreeg en dat de kat het zelf opscharrelden.
Dat wij zelf opgroeiden met aardappelen, groente en vlees.
En nu...
Babies groeien op met instant eten (olvarit)
kinderen de mc Donalds gewoon eten vinden
Wij ons zelf afmaken met de magnetron instant maaltijden..
en onze dieren...ook de instantmaaltijd de brok alleen maar verkrijgen, dit..omdat wij het zo gewend zijn!
maar klopt dit ook..

Is niet voor niks dat scholen dus zeggen, op vrijdag alleen maar fruit mee naar school
en dat de schijf van 5 belangrijk voor de mens is, oops dat vervangen wij voor een pilletje van vitaminen!!

www.hoefdiertotaal.nl

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 23:35

akishino schreef:
De kans op een maagtorsie is groter als je brokken en vlees tegelijk geeft, omdat het één blijft "drijven" in de maag en het ander "zinkt". Nu komt het niet vaak voor volgens mij, maar heb het wel een enkele keer gehoort. Maar alleen bij grotere rassen.
In de periode dat ik vlees gaf én brok nam ik het zekere voor het onzekere en gaf ik het dus niet samen.

We bedoelen dus het zelfde :+

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 00:23

anhighwood schreef:
elke dieren arts weet het, bronnen zijn te vinden op internet, zo opvraagbaar.

Ik kan het niet vinden, vandaar dat ik een bron vraag.
Overigens is de oorzaak van maagtorsie niet geheel bekend. Dus om het te gooien op 'kvv en brok gelijk geven' vind ik je gelijk proberen te halen met een onbewezen argument.
Overigens ben ik niet tegen kvv, ook niet tegen brok. Laat dat duidelijk zijn. Maar ik heb mijn vraagtekens bij je uitleg.
Overigens is de maag een van de eerste dingen die een wolf/hond van een prooi op eet. En in die maag zit... Herbivoren voer. ( De mens is trouwens omnivoor)

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 00:37

Ik vraag me dan wel af, als elke dierenarts weet dat honden granen niet verteren, waarom zoveel dierenartsen dan nog hun klanten op Royal Canin willen.
Mijn hond is overigens geheel op vlees nu en ben er heel tevreden over. Eindelijk geen zachte ontlasting meer en geen 3kg stront ruimen per dag maar gewoon 1 mooie stevige drol.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 00:48

Dierenartsen zullen wel een financiële beloning krijgen als ze royal canin verkopen.
Overigens raden dierenartsen vaak brok aan om 'tandsteen te voorkomen' en omdat 'alles erin zit wat ze nodig hebben'.
Wat ook weer achterhaald is. Tandsteen vormt door speeksel. Bij brok maakt een hond veel speeksel aan wat bij vlees niet nodig is door het vocht gehalte.
Dus van brok zullen ze eerder tandsteen krijgen.
En alles wat ze nodig hebben zit ook in een complete kvv.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 01:11

KVV heeft die van mij met 2 seconden weggeschrokt. Ik vind Barf heel leuk om te voeren en hij is er gek op. Lekker scheuren en botten breken.

Het was ook een wat sarcastische vraag wb de dierenartsen en Royal Canin. De meesten zijn toch niet zo dol op vers voeren en raden nog steeds brokken aan a 70 euro per 15kg met hoofdingrediënten graan of maïs met 5% vleesmeel.
Ik ken zat honden die het goed doen op brok hoor, mijne alleen niet. Dat ze minder ontlasten is natuurlijk ook direct bewijs dat er in brokken veel troep zit wat ze niet nodig hebben.
Al heb je er tegenwoordig ook best goede brokken tussen zitten. Orijen, Taste of the Wild, Purizon bijvoorbeeld.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 09:14

anhighwood schreef:
bekijk het eens logisch...
een hond is een carnivoor, kan een carnivoor vezels/koolhydraten..bietenpulp/rijst/aardappel verteren?
als dat kon, had de wolf en de wilde hond geen dieren hoeven eten.

Poept een hond hele rijstkorrels/aardappelstukjes uit? Nee? Mooi, dan kan hij het dus verteren. ;) En voedingsstoffen eruit halen kunnen ze ook, want er zijn massa's honden die oud zijn geworden op graanbrok. Of het ideale voeding is kan je je afvragen, of het de meest gezonde voeding is ook, maar het is onzin dat ze er helemaal niets mee kunnen.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 09:20

Jahoor, het kan op zich wel, het kan per hond wel verschillend zijn hoe het op de voer methode reageerd.

Belangrijk is dat je dit wel in combinatie doet met een geperste brok waar zo wijnig mogelijk granen in zit.

Ik voer mijn hond farmfood brok en 2xr in de week Smuldier; Pens en kompleet afgewisseld.

Zelf halfveer ik de brok op de vlees dag sochtends en savonds krijgt het zn vlees menu.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 09:24

@Dani Mijn hond eet soms van het kippengraan en die korrels komen er toch echt de volgende dag in zijn geheel weer uit hoor!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 09:37

Anoniem schreef:
Ik hoef GEEN discussie over wel/niet brok en vers voeren, of BARF...
Die topics zijn er echt al zát.

Mensen, misschien even de wens van TS respecteren in haar topic?

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 09:38

briitje schreef:
akishino schreef:
De kans op een maagtorsie is groter als je brokken en vlees tegelijk geeft, omdat het één blijft "drijven" in de maag en het ander "zinkt". Nu komt het niet vaak voor volgens mij, maar heb het wel een enkele keer gehoort. Maar alleen bij grotere rassen.
In de periode dat ik vlees gaf én brok nam ik het zekere voor het onzekere en gaf ik het dus niet samen.

We bedoelen dus het zelfde :+

Weet ik, was even ter uitleg wáárom de kans op een maagtorsie groter is als je beide tegelijk geeft ;)