Hond heeft honger

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 23:59

Kuggur schreef:
Alwiene schreef:
Is je nieuwe brok granenvrij? Veel honden zijn niet allergisch voor een diersoort maar voor granen in de brokken!

Nope, voedselallergieen bij honden zijn vaker te wijten aan bepaalde dierlijke proteinen dan aan granenallergie.
En ja, dat is grondig onderzocht.

Ik heb het inderdaad niet wetenschappelijk onderzocht, maar hoor om me heen wel héél veel honden die allergisch voor granen bleken te zijn. Dus lijkt me zeer zeker een optie om rekening mee te houden. Als deze brok niet granenvrij is en de klachten verdwijnen dan zal granen het probleem niet zijn, maar mochten de klachten niet verdwijnen lijkt het me geen onlogisch vervolg om daaraan te denken.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 00:22

Natuurlijk heb jij het niet wetenschappelijk onderzocht.
Wat jij "om je heen hoort" is niet een al te betrouwbaar argument voor je stellige uitspraak (het gaat om deze, compleet met uitroepteken; "Veel honden zijn niet allergisch voor een diersoort maar voor granen in de brokken! ").
En die is dus onjuist. En dat is onderzocht. Door wetenschappers.

nathalie_v

Re: Hond heeft honger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 00:31

Zeg "kuggur" heb je zelf dat onderzoek gedaan?

Ik heb namelijk ook de ervaring dat veel honden reageren op granen vanuit mijn werkgebied ;-)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 00:38

Ehm, nee, dat zou ook zeer ongewoon zijn. En geen enkel individu is in staat alleen een wetenschappelijke consensus te produceren (sterker nog, in z´n uppie één behoorlijk onderzoek uit voeren op dit gebied is nauwelijks te doen), daar heb je meerdere onderzoeken voor nodig.
Waarom leg ik dit uit, is wetenschappelijke methodologie jullie helemaal onbekend?

nathalie_v

Re: Hond heeft honger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 00:44

Nee die zijn mij zeker niet onbekend ;-)

(laat ik de vraag anders stellen: "heb je mee geholpen met zo'n onderzoek?" en zo ja, wat was je rol hierin?)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 00:45

Nee natuurlijk niet, dat is ook totaal irrelevant. Ik kan nl lezen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 07:01

HorseTopShop schreef:
Nu zijn we erachter gekomen d.m.v. onderzoek in het lab, dat het veroorzaakt wordt door een voedselallergie. Een allergie voor dierlijke eiwitten.

Het is niet zo makkelijk dat de dierenarts kan zeggen: Dit en dit voer moet je gaan geven. Dan gaat het over.

Het feit is dat Boris allergisch is voor bepaalde dierlijke eiwitten. Het is nu dus uitzoeken om welke dierlijke eiwitten het gaat. En dat kan niet anders dan uitzoeken, vergelijken en proberen.

Het voer dat Boris kreeg zat bijvoorbeeld rund en schaap in. (Cavom) Daarnaast had hij snoepjes met bepaalde dierlijke eiwitten.

Het is dus van belang dat ik nu een voer geef waar deze dierlijke eiwitten NIET in zitten. En dan een week of 6 aankijken hoe het gaat.
Gaat het niet, zal er in dit voer ook bepaalde dierlijke eiwitten in zitten waar hij een allergie voor opgebouwd heeft. En dan moet ik dus weer iets anders gaan proberen.

Ofwel: Ik moest uitzoeken wat er precies zit in het voer dat ik gaf en dan met allerlei andere voeren moet gaan vergelijken.

Op dit moment krijgt hij dus een brok met vis en rijst. En dan geef ik als buikvulling gekookt rijst erbij.
Naar mijn idee heeft hij dit niet eerder gehad. Dus gaan we kijken of het hier goed op gaat.
Gaat het niet goed, moet ik weer verder gaan zoeken naar een ander voer.

Ik zag door de bomen het bos niet meer. Er is zo ontzettend veel. Daarom ben ik, met behulp van iemand die heel veel verstand van voeding heeft, uit gaan zoeken wat we het beste konden gaan geven aan Boris.

Dat wil nog niet zeggen dat het op dit voer wel goed gaat. Maar we gaan het proberen