Adoptiehonden - de vooroordelen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 08:50

Magrathea schreef:
Maar hoe lang? Een maand? Een jaar?

Na een maandje begon ze al te begrijpen dat het allemaal wel meeviel en kan zeggen dat ze na een half jaar een normaal hondenleven leefde, waarvan niemand meer in de gaten heeft dat ze 'een verleden' heeft.

kohtje

Re: Adoptiehonden - de vooroordelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 08:57

Maar ts je hebt zelf een vooroordeel over rashonden.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 08:59

kohtje schreef:

Oh, vertel?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 09:13

Voor mij zijn met name de laatste twee argumenten waarom ik zeker GEEN hond uit buitenland wil halen.

Nummer 3 is niet tot op zekere hoogte waar, maar is zeer zeker waar. Jij haalt een hond uit het buitenland, maar er worden er zo weer 5 tot 8 geboren uit een niet geholpen teef daar. Dat is dweilen met de kraan open. Wat echt gaat helpen, is daar naar toe gaan, voorlichting geven aan de bevolking, de zwerfdieren vangen en castreren ( ook bij teven noemen ze het castreren ), opbouwen van asielen en voorlichting geven, en proberen steun daar vanuit de overheid te krijgen.

Steeds dieren weg halen en hier mee naar toe nemen lost daar niks op en houdt daar het probleem net zo in stand als wanneer je geen dier weg haalt.

Nummer 4 is moeilijk. Er zullen zeker stichtingen zijn die wel via een goede dierenarts werken, en wel gezonde honden meenemen en wel de goede match maken. Maar er zijn er zat die dat ook niet doen, en wel degelijk ziektes mee ons land in nemen. Je ziet de laatste jaren ook steeds meer onderzoek naar teken doen, welke teken kom hier vandaan, en welk gedeelte komt ergens anders vandaan, en welke ziektes nemen deze dan mee?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 09:18

Ik ambieer niet het hondenprobleem in Roemenië op te lossen :n . Ik was gewoon op zoek naar
een leuke gezinshond en dat lukt daar prima :j .

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 09:25

LDRD schreef:
Ik ambieer niet het hondenprobleem in Roemenië op te lossen :n . Ik was gewoon op zoek naar
een leuke gezinshond en dat lukt daar prima :j .

Dat hoef je ook niet. Maar als ik een leuke hond wil neem ik er een uit Nederland. Elke hond in het asiel hier is er een te veel. Ook kun je via rasverenigingen vaak aan herplaatsers komen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 09:38

Maar waarom zou ik per sé een hond uit Nederland moeten willen? Dat iemand anders dat graag wil vind ik prima hoor, maar ik begrijp niet waarom ik dat ook zou moeten. Dan moet ik langer wachten en meer moeite doen (dierenartsen bellen, asiels continue in de gaten houden of er iets leuks zit) terwijl er in een ander land een hartstikke leuke hond zit te wachten. En dat ik daarmee het probleem niet oplos vind ik niet zo relevant, want dat is mijn doel ook niet. Overigens probeert de stichting waar Dexter vandaan komt wel degelijk iets te veranderen: ze doen aan voorlichting, helpen bij castratieprojecten, overleggen met de gemeente, en werken via een lokaal asiel.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 09:46

Dani schreef:
kohtje schreef:

Oh, vertel?

in op staat . Zolang mensen probleemloos een rashond mogen kopen die bijna gegarandeerd hartproblemen krijgt of heupklachten ontwikkelt, lijkt me dat we ook niet teveel moeten zeuren over mensen die een hond willen met (het risico op) een andere ziekte. Ze betalen tenslotte de kosten zelf en andere honden hebben er geen last van.

Ik heb zoveel rashonden gehad en geeneen met hart of heup problemen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 09:49

Dani schreef:
Maar waarom zou ik per sé een hond uit Nederland moeten willen? Dat iemand anders dat graag wil vind ik prima hoor, maar ik begrijp niet waarom ik dat ook zou moeten. Dan moet ik langer wachten en meer moeite doen (dierenartsen bellen, asiels continue in de gaten houden of er iets leuks zit) terwijl er in een ander land een hartstikke leuke hond zit te wachten. En dat ik daarmee het probleem niet oplos vind ik niet zo relevant, want dat is mijn doel ook niet. Overigens probeert de stichting waar Dexter vandaan komt wel degelijk iets te veranderen: ze doen aan voorlichting, helpen bij castratieprojecten, overleggen met de gemeente, en werken via een lokaal asiel.

Zeg ik dat je dat perse moet? Nee, ik zeg dat ik dat wel wil. En dat je graag een hond uit buitenland wilt prima, maar kom niet met zo'n lam excuus dan moet ik meer moeite doen, dat vind ik wel zo gemakzuchtig. En je bedoelt het vast niet zo, maar vind het toch een beetje egoïstisch klinken, dat je het niet relevant vind of je mee helpt aan het probleem oplossen. Kijk het probleem oplossen kan je niet, je bent ook maar gewoon mens. Maar voor mijzelf, als ik een hond uit buitenland wil nemen, dan doe ik dat omdat ik ook graag wil helpen. Anders kan ik net zo goed een hond uit NL nemen.

En ik zeg ook niet dat het aan de mensen die een adoptie hond nemen ligt, maar ik denk persoonlijk dat stichtingen zich meer op het probleem aanpakken zouden moeten richten dan op het symptoom bestrijden.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 10:05

Amanda, dan begreep ik je gewoon verkeerd, je hoeft niet zo gepikeerd te reageren hoor. :)
Ik heb gezocht in Nederlandse asiels, en daar zag ik niks leuks. In een Spaans asiel wel. Zo simpel was het gewoon voor mij. Ik was niet bezig met welke hond meer recht heeft op een plekje bij ons, of welk probleem ik al dan niet oplos - ik wilde een leuke hond en die vond ik het eerst in Spanje. En ik begrijp dan inderdaad niet waarom ik méér moeite zou moeten doen om per sé een hond uit eigen land te vinden. Niet omdat ik gemakzuchtig of egoïstisch ben (al is de keuze voor een hond in zekere zin altijd egoïstisch, natuurlijk) maar omdat het voor mij geen principekwestie is.

kohtje schreef:

Ik schrijf dan ook niet dat elke rashond daar last van krijgt, hè. ;) Alleen zijn er bepaalde rassen waarbij de kans op problemen heel erg groot is. En toch mogen die rassen gewoon nog gefokt en verkocht worden. Daar is niks vooroordeel aan, hoor.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 10:09

Dani schreef:
Amanda, dan begreep ik je gewoon verkeerd, je hoeft niet zo gepikeerd te reageren hoor. :)
Ik heb gezocht in Nederlandse asiels, en daar zag ik niks leuks. In een Spaans asiel wel. Zo simpel was het gewoon voor mij. Ik was niet bezig met welke hond meer recht heeft op een plekje bij ons, of welk probleem ik al dan niet oplos - ik wilde een leuke hond en die vond ik het eerst in Spanje. En ik begrijp dan inderdaad niet waarom ik méér moeite zou moeten doen om per sé een hond uit eigen land te vinden. Niet omdat ik gemakzuchtig of egoïstisch ben (al is de keuze voor een hond in zekere zin altijd egoïstisch, natuurlijk) maar omdat het voor mij geen principekwestie is.

kohtje schreef:

Ik schrijf dan ook niet dat elke rashond daar last van krijgt, hè. ;) Alleen zijn er bepaalde rassen waarbij de kans op problemen heel erg groot is. En toch mogen die rassen gewoon nog gefokt en verkocht worden. Daar is niks vooroordeel aan, hoor.

Sorry als mijn reactie gepikeerd overkwam, was zeker niet de bedoeling. Ik zeg ook niet dat je meer moeite moet doen om per se een hond uit NL te nemen. Maar uit je reactie leek het alsof het je teveel moeite zou zijn om dat allemaal te doen voor een hond. En dat je er daarom maar simpelweg een genomen hebt. En ik weet dat het niet zo is, maar zo kwam het over uit je post.

Tsja, de broodfokkers die over het algemeen 'gezonde' rassen verkopen maar deze met 4 weken al bij mam weg halen, in een donker hok gooien met wat brokken zodat ze er om moeten vechten mogen ook gewoon doorgaan met hun business. Dus ja...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 10:21

Amandavd schreef:
En dat je er daarom maar simpelweg een genomen hebt.

Hier ook ruim een half jaar gezocht in Nederlandse asiels en ook bereid om gewoon ver te reizen, maar alle honden die enigszins in aanmerking kwamen waren binnen no time weg. Wat blijft zitten voldeed gewoon niet aan onze eisen/wensen :n . Ook de asiels in Belgie in de gaten gehouden, maar gewoon van hetzelfde laken een pak.
En als je dan persé een volwassen hond wil en geen pup en al helemaal niks uit de broodfok, tjsa, dan loopt de weg in Nederland toch wel enigszins dood.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 10:28

Dani schreef:
Er zijn een aantal ziektes die in Nederland niet voorkomen en in andere landen wel. Erlichia, Leishmania, Rabiës. Die laatste wordt heel streng op gecontroleerd, de andere 2 zijn niet besmettelijk. Zolang mensen probleemloos een rashond mogen kopen die bijna gegarandeerd hartproblemen krijgt of heupklachten ontwikkelt, lijkt me dat we ook niet teveel moeten zeuren over mensen die een hond willen met (het risico op) een andere ziekte. Ze betalen tenslotte de kosten zelf en andere honden hebben er geen last van.

Dit mag je denken, maar laatst had ik een hond die uit portugal zou komen, eigenaar had na rondsurfen op internet de hond in turkije voor adoptie zien staan, dier had een paspoort met entingen die niet klopten, waaronder de rabies en toch is hij zonder problemen het land binnengekomen. En dit is niet de enige, zie ze regelmatig.
Invoer is gewoon te weinig gecontroleerd en te makkelijk.
Tot het een keer goed mis gaat.
Dus nee ik ben er gewoon tegen, van mij hoeft het allemaal niet, de problemen daar gaan aanpakken, maar niet hierheen verhuizen want dat is wat er nu gebeurt.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:34

LDRD schreef:
Amandavd schreef:
En dat je er daarom maar simpelweg een genomen hebt.

Hier ook ruim een half jaar gezocht in Nederlandse asiels en ook bereid om gewoon ver te reizen, maar alle honden die enigszins in aanmerking kwamen waren binnen no time weg. Wat blijft zitten voldeed gewoon niet aan onze eisen/wensen :n . Ook de asiels in Belgie in de gaten gehouden, maar gewoon van hetzelfde laken een pak.
En als je dan persé een volwassen hond wil en geen pup en al helemaal niks uit de broodfok, tjsa, dan loopt de weg in Nederland toch wel enigszins dood.

Heb je nu een leuk hondje gevonden?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:45

Twee zelfs, Roemeentjes. Beide zeer makkelijke en lieve hondjes. De ene heeft 2.5 jaar van haar leven (van pup af aan) in een Roemeens asiel in een ren van 3x4 doorgebracht met nog 4 andere honden. Onvoorstelbaar hoe die zich hier super heeft aangepast aan het leven als huishond in een tijdsbestek van een half jaartje. Luxe went snel kennelijk :j .

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:47

LDRD schreef:
Twee zelfs, Roemeentjes. Beide zeer makkelijke en lieve hondjes. De ene heeft 2.5 jaar van haar leven (van pup af aan) in een Roemeens asiel in een ren van 3x4 doorgebracht met nog 4 andere honden. Onvoorstelbaar hoe die zich hier super heeft aangepast aan het leven als huishond in een tijdsbestek van een half jaartje. Luxe went snel kennelijk :j .

Wat fijn!

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:00

Ook ik heb sinds november een Roemeen. Ik ben eigenlijk ook tegendezelfde problemen aangelopen. Ik wilde een leuke hond, middelmaatje maar geen stafford o.i.d. Asiels afgezocht maar kwam dan steeds bij hetzelfde uit. Hij was ongeveer 7 maanden toen hij bij ons kwam. Nu, nog maar een paar maanden later, is het een super vrolijke lieve hond die letterlijk en figuurlijk dwarrelt. We hebben geluk gehad. Er zijn kleine dingen waardoor je merkt dat ie een kleine achterstand heeft. We moesten hem leren spelen, maar nu komt hij zelf met speeltjes aandragen. Wij hebben dus geen spijt van onze hond. Een "nederlandse hond" nemen via een fokker wilde ik eigenlijk niet. Misschien heeft mijn zus pech gehad maar 7 honden in 5 jaar tijd in moeten laten slapen ivm gezondheidsproblemen varierend in de leeftijd van 6 maanden tot max 3 was voor mij niet echt hoopgevend. (verlamde slokdarm, heup, rug, tumor in kop)

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:02

Wij hebben wel 2 roemeentjes gered. De een had de winter niet gehaald doordat hij een slechte poot had en de ander leefde op straat, waar ze binnen no time "opgeruimd" zou worden. Wij hebben expres twee urgente hondjes opgezocht en naar Nederland laten komen. En daar voel ik me niet schuldig over.
Ach ja, gered, wij zijn gewoon blij dat ze in Nederland zijn en dat ze nog leven. Ik voel mezelf geen held hoor, ik ben gewoon hartstikke blij met ze. Het zijn twee schatten van honden, helemaal als ik nu zie hoe ze heerlijk languit op de bank liggen.
In Nederland hebben de honden in de asielen het goed hoor, dan heb ik liever een Roemeen die het anders niet redt. Natuurlijk is het voor de honden in de asielen ook niet fijn, maar die worden tenminste niet dood gemarteld zoals in Roemenië en waarschijnlijk vriezen ze hier ook niet dood.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:02

smileydees schreef:
Ook ik heb sinds november een Roemeen. Ik ben eigenlijk ook tegendezelfde problemen aangelopen. Ik wilde een leuke hond, middelmaatje maar geen stafford o.i.d. Asiels afgezocht maar kwam dan steeds bij hetzelfde uit. Hij was ongeveer 7 maanden toen hij bij ons kwam. Nu, nog maar een paar maanden later, is het een super vrolijke lieve hond die letterlijk en figuurlijk dwarrelt. We hebben geluk gehad. Er zijn kleine dingen waardoor je merkt dat ie een kleine achterstand heeft. We moesten hem leren spelen, maar nu komt hij zelf met speeltjes aandragen. Wij hebben dus geen spijt van onze hond. Een "nederlandse hond" nemen via een fokker wilde ik eigenlijk niet. Misschien heeft mijn zus pech gehad maar 7 honden in 5 jaar tijd in moeten laten slapen ivm gezondheidsproblemen varierend in de leeftijd van 6 maanden tot max 3 was voor mij niet echt hoopgevend. (verlamde slokdarm, heup, rug, tumor in kop)

Dat is inderdaad niet erg fijn en zeker geen hoopgevend iets. Waren het allemaal honden van hetzelfde ras of dezelfde fokker?

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:36

@amanda van alles en nog wat een boxer, labrador, golden retriever. Van fokker, een krijgertje..Garantie dus tot aan de voordeur hahaha. Mijn zus wil dus ook even geen hond meer maar is gelukkig met onze roemeen, hij blijft ongeveer 2 dagen id week bij haar.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:37

smileydees schreef:
@amanda van alles en nog wat een boxer, labrador, golden retriever. Van fokker, een krijgertje..Garantie dus tot aan de voordeur hahaha. Mijn zus wil dus ook even geen hond meer maar is gelukkig met onze roemeen, hij blijft ongeveer 2 dagen id week bij haar.

Wat een pech zeg, kan mij voorstellen dat je vertrouwen in fokkers dan ook afneemt, maar gelukkig ken ik genoeg mensen die allemaal gelukkig zijn met hun rashond en die nauwelijks wat mankeren.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 15:10

Mijn voorkeur gaat uit naar een hond uit een Nederlands asiel. Mijn oudste hond daar elf jaar geleden vandaan gehaald (rottweiler x husky) zij was in beslag genomen wegens verwaarlozing. Er moest nog wel aardig wat aan opgevoed worden, maar wat een top hond. Ik heb mijn bedenkingen bij de grote hoeveelheid stichtingen die talloze honden uit het buitenland hierheen halen, maar ik moet erkennen dat met name de honden die jong hierheen komen erg leuk zijn. En aangezien ik enige tijd geleden ook geen geschikte tweede hond in de Nederlandse asiels kon vinden (ik wilde een herdermix maar wel één die sociaal is naar andere honden - blijkbaar verenigd dat niet) ben ik op mp gaan kijken waar ik een leuke x mechelaar pup van vier maanden zag, wonende in Breda. Pas na contact met de eigenaresse bleek dat het hondje uit Spanje kwam. Na enig beraad en veel vragen (ik zat bepaald niet te wachten op een angstig hondje) zijn we toch gaan kijken. Ze is inmiddels twee en het is precies de hond die ik zocht.
Wel zat ze van top tot teen onder de teken, waar niets aan werd gedaan.

Mijn vriendin heeft een x husky uit Bulgarije via een stichting. Zij had een paar wensen: niet jagen, kan met katten. Volgens de stichting voldeed de ongeveer 7 maanden oude hond daaraan.
Dit blijkt echter niet het geval. Hij heeft een behoorlijk jachtinstinct, ook naar katten. Bovendien bleek hij Guardia te hebben. De hond was al twee maanden bij de stichting maar was niet behandeld.

Ik heb dus niet zoveel vertrouwen in die stichtingen hierdoor en zou niet zomaar op de info van zo'n stichting afgaan. Maar dat doe ik ook niet bij een asiel. Zoals iemand eerder al schreef: zelf kijken.
En ik heb mijn Spaanse dus ook niet willen redden, aangezien ik in eerste instantie niet eens wist dat ze uit Spanje kwam.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 15:17

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 15:52

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 16:01

Waarom hoort dat hier niet thuis dan? Volgens mij wordt hiervoor net even aangegeven dat het aanschaffen van rashonden ook niet zaligmakend is. In dat verband ter lering en vermaak een artikeltje daarover.