Katten binnen of buiten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Katten binnen houden of buiten

Binnen
157 (51%)
Buiten
148 (48%)

Totaal aantal stemmen: 305

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:46

LuckyLuna schreef:
Whoo,

Wat veel reactie van mensen die hun kat niet buiten willen...
Niet verwacht dan had ik uit zelf bescherming hier gewoon al niet gereageerd.
Jammergenoeg nu te laat voor.

@love_western.
Die beestjes lopen heel ver Jha!
Verbaas ik me nog steeds over.
Maar de dichtstbijzijnde heb ik allemaal gehad :)

@billio, daar zit inderdaad een verschil.
Dan nog hoort een kat vrij buiten.

Waarom hoort een kat vrij buiten te lopen?

Maar hebben de mensen die verder weg wonen geen last van je kat?

Aryana

Re: Katten binnen of buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:52

LuckyLuna, dat geeft niet hoor, want voor de kat zelf is het wel leuker om buiten te mogen. Dus vanuit dat oogpunt gezien is het niet verkeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:54

Aryana schreef:
LuckyLuna, dat geeft niet hoor, want voor de kat zelf is het wel leuker om buiten te mogen. Dus vanuit dat oogpunt gezien is het niet verkeerd.

Maar voor mijn hond is het ook leuker als hij gewoon de hele dag buiten op straat kan lopen en door de bossen kan rennen. Maar die hou ik ook gewoon achter het hek. En laat ik 3 x per dag een uur uit.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:55

Ik mis de optie: binnen en buiten houden :-)
Mijn kat is afhankelijk van het weer tussen de 19 en 23 uur per dag binnen en de rest dus buiten.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 23:02

Hier ook binnen en buiten.
Mijn 7 poezen kunnen door een kattenluikje naar binnen en naar buiten wanneer ze willen,maar wel in een afgesloten tuin.
Mijn katten lopen geen gevaar en een ander heeft geen last van mijn katten.(al beweert iemand van 5 huizen verderop van wel)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 23:04

Ik zou ook gaan voor de tussenweg. En afhankelijk van het ras en de omgeving waarin ik zit, eventueel naar buiten in een ren of in een goed omheinde tuin waar ze niet uitkunnen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 23:06

Mijn kat loopt gewoon los op straat en de vorige kat ook. Eigenlik nooit problemen mee gehad, geen klachten en ook geen nare ervaringen.
Komt misschien omdat ik gewoon in een goede buurt woon? In ieder geval een rustige wijk met veel kinderen en een weg die zeker niet uitnodigigd om hard te rijden.
Ook veel gemeentelijke groen waar de katten zich graag ophouden ipv in tuinen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 23:07

fransje23 schreef:
Mijn kat loopt gewoon los op straat en de vorige kat ook. Eigenlik nooit problemen mee gehad, geen klachten en ook geen nare ervaringen.
Komt misschien omdat ik gewoon in een goede buurt woon? In ieder geval een rustige wijk met veel kinderen en een weg die zeker niet uitnodigigd om hard te rijden.
Ook veel gemeentelijke groen waar de katten zich graag ophouden ipv in tuinen.

Nee meeste mensen klagen ook niet, omdat ze niet weten waar de kat vandaan komt.

Mijn buren zijn blij dat wij de katten binnenhouden. Ze hebben al erg veel last van kattenstront in hun tuin.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 23:08

Als t kan naar buiten!
Wij hebben 4 katten die alle 4 naar buiten gaan.. Achter ons huis ligt een (vrij rustig) fietspad met daarachter een park..
Ze vinden t heerlijk om lekker buiten te ravotten..
Ik vind het heel fijn dat ik dit mijn katten kan bieden..
1 van onze katten is op 2 hoog opgegroeid en sprong continue van het balkon af de binnentuin in, als ik zie hoe blij ze zijn zo, dan wil ik t altijd zo houden..

Ik vind het wel prettig dat we n luikje hebben trouwens..

1 van onze katten is vorig jaar overreden vrij ver van ons huis.. Is spijtig, maar ik vind niet dat de wegen hier dusdanig druk zijn dat t nodig is ze binnen te houden

Een van de buurkatten komt hier regelmatig stiekem naar binnen omdat hij voor en deur moet wachten op iemand en zn baasjes niet altijd thuis zijn..

Aryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 23:10

love_western schreef:
Aryana schreef:

Maar voor mijn hond is het ook leuker als hij gewoon de hele dag buiten op straat kan lopen en door de bossen kan rennen. Maar die hou ik ook gewoon achter het hek. En laat ik 3 x per dag een uur uit.

Maar die hond kan nog 3 x per dag een uur een frisse neus halen, dat kan een binnenkat dus weer niet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 23:12

love_western schreef:
Nee meeste mensen klagen ook niet, omdat ze niet weten waar de kat vandaan komt.

Wij hebben in de buurt nog wel enige vorm van sociale controle. Meeste mensen weten wel wie waar woont, welke auto die heeft en welke hond/kat er eventueel bij hoort.

Sterker nog toen mijn kat vanwege ziekte lange tijd niet op straat was ben ik door diverse mensen aangesproken of hij misschien overleden was want ze zagen hem nooit meer.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 23:13

Ik hou mijn katten binnen, ik voel me daar het prettigste bij.
We hadden de tuin afgezet zodat ze veilig naar buiten konden, maar dat is in November met de storm volledig gesloopt.
Als het straks wat beter weer wordt zal het beter afgezet worden, dan kunnen ze straks weer veilig genieten van de tuin.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 23:14

Mijn kat is bijna elke nacht buiten en komt 's ochtends weer binnen.

Liever had ik haar binnen gehouden maar dan sloopt ze helaas heel mijn inboedel.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 23:17

Hier 4 binnenkatten. Mara en Minoes (zusjes) en Hero en Sam (broer en zus, kids van Mara).
Mara en Minoes zijn buitenkatten geweest. Altijd de luxe van kattenluikje etc. Mara lette vaak wel netjes op, maar Minoes is een ramp buiten. Klimt zichzelf vast in een boom (durft wel in, maar niet uit. En nee, wachten heeft geen zin met deze tut :') ) en denkt niet goed om auto's. Hero en Sam zijn altijd al binnenkatten geweest ivm vriendin die op kamers zat, en zij waren dan steeds mee.
Mara en minoes zijn binnenkatten geworden na mijn verhuizing. Ik wist niet hoelang ik er zou wonen, en zou het sneu vinden dat wanneer ze eerst binnen moesten zijn, ze naar buiten mochten, om een maand later misschien wel weer verplicht binnen te moeten blijven voor een x aantal tijd vanwege een nieuwe verhuizing.
Waar ik later wil wonen met mijn vriendin is het gevaarlijk voor katten. Waar we willen wonen mag je maar 60, maar word er vaak 80, en toch best regelmatig zelfs 120 gereden (even sprintje trekken, 1 rechte weg)
Gemiddelde leeftijdsverwachting daar voor katten: 6 jaar. Dan worden ze vaak overreden helaas :c Bijna iedereen op de buurt heeft het al opgegeven daar om katten te houden.
We willen later een grote kattenren of de tuin compleet afzetten (even afhankelijk van hoe groot de tuin zal worden :') )Nu moeten ze het doen met een lijntje aan hun tuigje in de zomer, en een wandeling aan het tuigje voor de rest van de tijd :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 23:20

Aryana schreef:
love_western schreef:

Maar die hond kan nog 3 x per dag een uur een frisse neus halen, dat kan een binnenkat dus weer niet.

Dus daarom moeten we de katten maar gewoon buiten op straat laten lopen? Zodat ze vijvers leeg vissen, vogeltjes vangen. Schijten in tuinen?

Ik laat mijn hond uit zodat hij zijn energie kwijt kan. Net zoals ik elke dag een uur flink met de katten in huis speel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 23:22

fransje23 schreef:
love_western schreef:

Wij hebben in de buurt nog wel enige vorm van sociale controle. Meeste mensen weten wel wie waar woont, welke auto die heeft en welke hond/kat er eventueel bij hoort.

Sterker nog toen mijn kat vanwege ziekte lange tijd niet op straat was ben ik door diverse mensen aangesproken of hij misschien overleden was want ze zagen hem nooit meer.

Enig idee hoe groot een kat zijn territorium heeft? Hier lopen zelfs katten die paar km verderop wonen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 23:23

Mens en dier horen natuurlijk (letterlijk en figuurlijk) buiten te komen.
Helemaal een huisdier waarvan je zegt te houden.
Kan dat niet, dan moet je geen kat houden.
Dat een kat niet zou weten wat buiten is, vind ik een kulargument. Het dier zou genieten in zijn natuurlijke leefomgeving als hem dat niet vanaf het begin ontzegt was om welke reden dan ook.

Een paard hoort niet altijd binnen, een kat natuurlijk ook niet.
Kan dat niet, neem er dan geen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 23:26

Boras schreef:
Dat een kat niet zou weten wat buiten is, vind ik een kulargument. Het dier zou genieten in zijn natuurlijke leefomgeving als hem dat niet vanaf het begin ontzegt was om welke reden dan ook.

Dus omdat iemand zijn katten graag los laat lopen. Moet ik mijn tuin er tegen beveiligen? Zodat ze niet aan mijn vissen komen en niet in mijn tuin schijten :+

Zal ik mijn hond dan eens in jou tuin laten schijten :D

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 23:28

Er zijn katten die aan een huis genoeg hebben..., maar de mijne niet.
Na 6 jaar binnenkat te zijn geweest, geniet mijn kat enorm van haar ommetje door de tuin. (een paar keer per dag). Ze is zichtbaar vrolijker en relaxter. Een groot verschil.
Gelukkig blijft ze in de buurt, is geen jager en blijft de kattenbak binnenshuis gebruiken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 23:28

love_western schreef:
fransje23 schreef:

Enig idee hoe groot een kat zijn territorium heeft? Hier lopen zelfs katten die paar km verderop wonen.

Ja ik weet precies hoe groot het territorium van mijn kat is :j Tot het einde van de straat en tot het water.
Katten, zeker in katrijke buurten, hebben ene redelijk vast territorium en ook veelal een vast routine.
Meeste katten komen dan ook geen kilometers ver in bewoond en katrijk gebied.
Die leuke docu: the secret life o the cat van de BBC geeft daar ook een mooi beeld van.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 23:29

Boras schreef:

om welke reden dan ook? Dus ik moet mijn katten die positief getest zijn op aids lekker buiten laten lopen en andere katten laten besmetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 23:29

Ik vind het altijd wel grappig om te lezen van mijn kat is geen jager, mijn kat schijt niet andermans tuinen. Maar hoe weten jullie dat zo goed?

Mijn moeder houdt helaas haar katten wel buiten. Kan er niks aan veranderen. Maar ik kan nu niet met overtuiging zeggen dat die katten geen jagers zijn. Of alles netjes bij mijn moeder op de kattenbak doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 23:30

fransje23 schreef:
love_western schreef:

Ja ik weet precies hoe groot het territorium van mijn kat is :j Tot het einde van de straat en tot het water.
Katten, zeker in katrijke buurten, hebben ene redelijk vast territorium en ook veelal een vast routine.
Meeste katten komen dan ook geen kilometers ver in bewoond en katrijk gebied.
Die leuke docu: the secret life o the cat van de BBC geeft daar ook een mooi beeld van.

Wat raar dat het hier wel gebeurd :+ En er lopen hier helaas veel katten buiten.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 23:30

Binnen.

Onze 19 jarige kat kwam altijd buiten. Tegen het einde van z'n leven heeft hij altijd buiten liggen zonnen op de oprit tot op een zonnige dag twee meisjes dachten dat het wel heel leuk zou zijn onze broodmagere, half manke oude opa nadat mijn moeder hun vertelde dat hij al oud was en daarom mager, te pakken en ermee weg te rennen. Mijn broertje heeft dit gezien en moeder en hij zijn hun nagerend.
Wat deden deze ... meisjes? Ze smeten onze arme Scotty tegen de weg en renden door. Scotty was zo van de kaart dat hij uren verdwenen was en er ook nog eens onweer was... Na middernacht kwam hij binnen en hierna is hij plots een dikke week of twee erna de beweging van zijn achterbenen verloren. Hij kon niets meer. De DA zei dat het door die val gekomen is en hij is door alle DA stress overleden, hartstilstand want de medicatie was te zwaar voor z'n oude hartje.
Dus, voor ons, NOOIT meer een kat naar buiten. Daarbij is de weg hier te druk en lopen er asociale gekken rond.
Ik ben nog steeds woest over dit hele voorval. Mijn oudje had 20 kunnen worden als hij niet buiten was geweest die dag.

Ik kan me ook ergeren over de mensen die het normaal vinden een kat dicht bij een extreem drukke universiteits parking los te laten lopen. Iedere dag hoop ik dat ik de kat weer niet zie. Het zal eens gebeuren dat het arme dier dan toch eens door een bus geraakt wordt. Of dat het onder een moterkap kruipt ofzo... Hou in godsnaam je kat binnen als je op een gevaarlijke plaats woont! Een vriendin van mij die raakt altijd katten kwijt en ze blijven maar kittens krijgen en ik erger me er mateloos aan, waarom heb je dan een kat??

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 23:31

Overigens hebben loslopende katten ook nog steeds het nut waarvoor mensen ooit zo blij waren met katten in de buurt.. namelijk het bestrijden van ongedierte :)

Toen ik mijn kat 13 jaar geleden net had kwam hij met grote regelmaat met muizen thuis. :)