ongelukje met hondje en labrador pup..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:48

Dat snap ik, maar ik heb het nu over deze specifieke situatie, waarin er 2 honden los over straat rennen en mogelijk aangereden worden. Kan me niet voorstellen dat de TS daarvoor aansprakelijk gesteld kan worden, omdat het hondje toevallig schrikt van haar hond die aan komt rennen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:50

amy_leftover schreef:
Dat snap ik, maar ik heb het nu over deze specifieke situatie, waarin er 2 honden los over straat rennen en mogelijk aangereden worden. Kan me niet voorstellen dat de TS daarvoor aansprakelijk gesteld kan worden, omdat het hondje toevallig schrikt van haar hond die aan komt rennen.

Nee, zoals in dit topic al eerder genoemd is is de eigenaar van de hond die de schade veroorzaakt aansprakelijk. Dus als het hondje aangereden werd, dan kan de eigenaar van de auto aankloppen bij de eigenaar van de hond. Eventueel kunnen de verzekeringen van TS en de andere eigenaar nog wel gaan bekvechten, maar dat hangt van de verzekering en alle andere omstandigheden af en is erg ver gezocht.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:52

dat dus

Ik vind het interessanter om te kijken hoe je zoiets oplost en dat de TS niet onzeker is door de hele situatie en wilde daarom niet te veel ingaan op het juridische aspect. Ja, dat was wel de vraag van de TS, maar daar was immers al op gereageerd ;)

TS: lekker blijven oefenen met je hond en maak je niet druk, je hebt gedaan wat je kon en dikke kans dat de beste man zo heeft gereageerd uit schrik.

dito

Re: ongelukje met hondje en labrador pup..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:20

ben je wel weer iets rustiger ts?

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:23

Ik vind dit eerder een dom ongelukje waar jij niks aan kan doen.
Ik zou die adviezen over een slipketting niet opvolgen, gelukkig worden die op veel hondenscholen al niet meer gebruikt of zijn ze zelfs verboden en dat is maar goed ook. Je bent zo juist goed bezig.

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 14:25

@ dito: ja over de situatie wel. Het doet me goed om te horen dat jullie honden eigenaren dit als een ongeluk zien. Dat relativeert wel.
Ik hoop alleen echt dat het hondje naar huis gerend is! Daar maak ik me nog een beetje zorgen over.
En ik ben me ervan bewust dat dit echt een punt is waar we hard mee aan het werk moeten! Ik wil gewoon een goed luisterende rustige hond! En ik wil dit soort dingen echt voorkomen!

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:28

Noa_M schreef:
@ dito: ja over de situatie wel. Het doet me goed om te horen dat jullie honden eigenaren dit als een ongeluk zien. Dat relativeert wel.
Ik hoop alleen echt dat het hondje naar huis gerend is! Daar maak ik me nog een beetje zorgen over.
En ik ben me ervan bewust dat dit echt een punt is waar we hard mee aan het werk moeten! Ik wil gewoon een goed luisterende rustige hond! En ik wil dit soort dingen echt voorkomen!

en zo is elke ervaring een leermoment. En als je er wat mee doet dan heb je er iets aan...komt goed. En andere hondje ligt wrs vast thuis bij de kachel...lekker droog :)

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:46

Precies TS! Ik kan me helemaal voorstellen hoe je je voelt, ik zit ook regelmatig met mijn handen in het haar. Goed dat je dit als leermoment ziet, je hebt er zat die er hun schouders voor op halen.
En voel je er niet te rot om hoor. Mijn hond is eens een vol kippenhok in gesprongen.
Toen ben ik ook met hangende pootjes naar de eigenaren gegaan en ik heb 3 nachten wakker gelegen. Als zo'n eigenaar ziet dat je je verantwoordelijkheid neemt en je er echt rot om voelt vergeven ze je heus wel.

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 18:05

Ohh in een kippenhok ja! Wat voor hond heb jij?

Nou ik heb het gevonden hoor. Kaas! Echt een klein stukje en ze zag helemaal niks of niemand meer, alleen mij. Ze heeft nog nooit zo lang haaf aandacht bij mij gehouden. Kon ik mooi meteen oefeningen met haar doen! Dus ik denk dat ik zorg dat ik voor dit soort gevallen kaas bij me heb. Dan kunnen we goed oefenen.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 18:30

Goedzo! Hier deed het ook wonderen.
Ik heb een Husky. Kippen hadden het ook niet overleefd. Je leert ervan en zorgt dat het nooit weer gebeurt.
Wat betreft jouw hond, dat is echt jongigheid, komt helemaal goed!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 07:18

Helaas gebeuren dit soort dingen. Ik heb GELUKKIG geen vechtersbaas maar onlangs brak opeens zijn (dacht ik) zeer stevige riem toen hij met alle geweld naar een x mastiff wilde gaan waarvan ik weet dat deze hondvals is. Die van mij sprong ernaar toe en ik zat helaas ook nog met mijn andere hond die ik aan de lijn had dus kon hem niet makkelijk terug pakken. Echter hij werd aangevallen, hij sprong btuien bereik van die hond, ging weer terug, werd weer aangevallen en kwam naar mij toen en ging bij mij staan. Kost je wel 10 jaar van je leven want stel dat hij in zijn adrenaline toch terug gaat vechten..... De vrouw van die andere hond kan die hond niet goed aan dus die kon ook niets dan hopen dat ze hem kon houden. Gelukkig dus goed afgelopen en nu een hopelijk wel stevige riem aan mijn hond ;) (de musketonhaak was in 3 stukken gebroken)

Maarre voor jou is misschien jou hond een pup maar voor andere honden niet meer hoor. Die gaan een drukke jolig labrador niet meer als pup accepteren ;)

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 07:30

Jij bent waarschijnlijk aan sprakenlijk. Dit omdat jij je pup niet geheel in bedwang had.
dit kan altijd een keer gebeuren. Maar houd als je blieft je hond in toom!!! Bij mij was dit ook een keer gebeurd en mijn hond hadden ze aangereden. Dit ook nog als jonge galper. Dus laat hem weten wat kan en wat niet.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 07:34

Erg vervelend dat dit gebeurd is, heb je de man nog terug gevonden?

Ik zou voor de volgende keer niet meer steeds omdraaien, je haalt de hond weg uit de situatie en keert vervolgens om waarbij hij weer geconfronteerd wordt met de afleiding, en wéér , en wéér... Zo'n oplossing werkt in bepaalde gevallen, maar niet hierbij.

Beter laat je de hond een commando (zit, lig) uitvoeren en maak héél duidelijk dat druk doen niet getolereerd wordt (je mag een hond echt wel eens bij zijn nekvel pakken wanneer zijn gedrag de pan uitrijst).

Je zegt zelf al dat kaas geweldig werkt, maar probeer dit als beloning voor het goede gedrag (naar jouw commando luisteren) en niét alleen als afleiding te gebruiken, anders ben je de volgende keer zonder kaas weer de Sjaak.

Wanneer rustig blijven zitten goed gaat kun je straks verder gaan met volgen, en reageer vóór het gedrag escaleert.

Neem de tijd, natuurlijk wil je straks niet telkens stil hoeven staan bij afleiding, maar je kunt het beter goed gaan leren dan blijven stuntelen.

Ik vind overigens dat een hond van zeven maanden echt al beter zou moeten weten ondanks evt puberen maar dat ligt misschien aan de hondenschool....

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 08:57

Meen je dit nu serieus Corine1981? Een hond van 7 maanden zou beter moeten weten en het zou wel aan de hondenschool liggen?
Jij vind dat je dit af moet straffen bij zo'n jonge hond ipv belonen als hij netjes de aandacht op jou houd met bv dat stukje kaas? Dat is echt echt een heel achterhaald principe...Natuurlijk loop je niet de rest van je leven met kaas op zak, dit heet conditionering en wordt slechts gebruikt om dingen aan te leren. Honden zijn gelukkig een beetje dom en zullen als iets geconditioneerd is, dit altijd nog koppelen aan het stukje kaas. :+
Ik heb toch vele malen liever dat mijn hond iets graag voor mij doet omdat het iets oplevert, dan dat hij het doet omdat hij bang voor me is.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 09:30

Ja, ik meen serieus dat een hond van zeven maanden beter zou moeten kunnen.

En ik zeg duidelijk dat afleiding, dmv commando's geven, goed kan helpen en dat ts de tijd moet nemen goed gedrag uit te bouwen.

Maarrrr, wanneer dit overenthousiaste gedrag excessief wordt en afleiding niet helpt dán treed ik op, want ik ben nu eenmaal de baas.

Dat veel hondenscholen alléén maar positief trainen sluit in mijn ogen niet aan bij een passende training voor elk type hond, net als mensen is ieder hond anders.
Straffen (ik heb het niet over in elkaar slaan ofzo) moet geen middel zijn om gedrag aan te leren (zoals continu trekken aan een slipketting om te laten volgen zoals vroeger) maar incidenteel even een harde grens aangeven, nee sorry, zie ik geen slechts in.

Maar goed, zoveel mensen, zoveel meningen.
Alleen konden mijn honden met zeven maanden al goed volgen en wisten zich ook te gedragen bij prikkelende situaties.
En dat waren niet de makkelijkste rassen en ze waren echt niet bang voor me hoor, dat vind ik een achterhaalde gedachte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 09:39

Dat over pakken met de riem moest hier ook, (breitensport) heel onhandig dus ik heb het buiten het trainen om nooit gebruikt.

Misschien reageerde die man wat heftig van de schrik, als je hem weer tegenkomt en je excuses aanbied reageert hij misschien wel heel anders, kan gebeuren dat jou hond los schiet, kan ook gebeuren dat zijn hond los schiet, ongelukkige samenloop van omstandigheden.
Ik hoop voor hem dat hij zijn hondje om de hoek weer terug gevonden heeft en dat het met een sisser afgelopen is.
Ik heb met mijn hond ook wel eens gehad dat de halsband af ging, heb de riem ook wel eens laten vallen, denk dat dat laatste bij iedereen kan gebeuren..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 09:40

Een labrador vind ik in zulke omstandigheden erg moeilijk hoor. Geef mij maar herders hoor, die gaan meestal minder snel in de hyper om mensen. Ik kon met 7 maanden inderdaad ook al langs mensen en honden lopen zonder dat hij reageerde, maar dat kwam ook omdat mensen en honden niet zo leuk als het baasje waren. De gemiddelde labrador denkt dat de hele wereld er is om hem te aaien of met hem te spelen. (Ja, ik generaliseer) Waarschijnlijk ook omdat dat inderdaad gebeurt als ze nog pup zijn. Eén van de redenen waarom ik niet iedereen naar mijn pup laat vliegen of hem met elke hond liet spelen. Dat is leuk als ze jong zijn, maar vanaf een half jaar vinden diezelfde mensen het ineens niet meer leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 09:45

MyWishMax schreef:
Een labrador vind ik in zulke omstandigheden erg moeilijk hoor. Geef mij maar herders hoor, die gaan meestal minder snel in de hyper om mensen. Ik kon met 7 maanden inderdaad ook al langs mensen en honden lopen zonder dat hij reageerde, maar dat kwam ook omdat mensen en honden niet zo leuk als het baasje waren. De gemiddelde labrador denkt dat de hele wereld er is om hem te aaien of met hem te spelen. (Ja, ik generaliseer) Waarschijnlijk ook omdat dat inderdaad gebeurt als ze nog pup zijn. Eén van de redenen waarom ik niet iedereen naar mijn pup laat vliegen of hem met elke hond liet spelen. Dat is leuk als ze jong zijn, maar vanaf een half jaar vinden diezelfde mensen het ineens niet meer leuk.

Off-topic maar ik ben het helemaal met je eens, ik heb zowel labradors en herders in de herplaatsing meegemaakt en de labradors hadden echt een plaat voor hun kop en waren alleen maar bezig met hoe leuk ze zichzelf vonden en dat iedereen om hen heen dat vast ook vond, de herders waren toch een stuk makkelijker te sturen.
Dit lag ook aan de opvoeding natuurlijk maar een labrador is toch wat lomper van gedrag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 09:48

Mijn lab negeerde met 7 maand ook andere mensen en honden. Iig hier in het dorp. Kwestie van veel oefenen. En niet telkens laten aanhalen door andere mensen omdat ze het zo'n schattig ding is.

Maar oke ik doe ook niet mee aan de nieuwe hype alleen positief belonen. Niet dat ik mijn hond in elkaar tik. Maar ik laat hem duidelijk weten wat mijn grens is. Prima dat alles hond vriendelijk moet zijn. Maar het moet ook nog mens vriendelijk zijn. Want hij heeft ook een poos gehad dat hij keihard beet als ik hem beloonde. Tjah sorry maar ik hoef mijn handen niet kapot te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 09:50

dees_daan schreef:
MyWishMax schreef:

Off-topic maar ik ben het helemaal met je eens, ik heb zowel labradors en herders in de herplaatsing meegemaakt en de labradors hadden echt een plaat voor hun kop en waren alleen maar bezig met hoe leuk ze zichzelf vonden en dat iedereen om hen heen dat vast ook vond, de herders waren toch een stuk makkelijker te sturen.
Dit lag ook aan de opvoeding natuurlijk maar een labrador is toch wat lomper van gedrag.

Herder is meer baas gericht dan een labrador. Ken beide rassen ook goed. Maar ik twijfel soms wie lomper is als ze samen aan het spelen zijn.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 09:52

Klopt, labradors zijn echte clowns maar echt wel goed trainbaar.
Het voorbeeld dat hier aangehaald wordt: aaien door jan en alleman, werd bijvoorbeeld op mijn hondenschool afgeraden om dit soort gedrag te voorkomen. Er werd mensen ook geleerd hoe ze hier thuis mee om konden gaan (zoals je visite de hond bij binnenkomst laten negeren en wachten met aaien tot de hond rustig is).

Voor mij zijn dat soort dingen logisch, maar vind dus wel dat dit verteld moet worden aan nieuwe eigenaren.
Met de eerste hond op school werd daar niets aan gedaan, werd de lab (6 vd 9 in de groep) gewoon afgeschilderd als immer enthousiast en moeizaam iets aan te leren. Dát vind ik dus geen goede school dan, moge duidelijk zijn.

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 09:57

ik heb die man niet meer gezien. Ook aan andere mensen gevraagd of ze hem misschien kennen, maar ook zij kende hem niet. Als ik hem weer zie, zal ik mijn excusses aanbieden.

Met dat het niet altijd leuk en vriendelijk kan ben ik het wel eens hoor. Ik vind het alleen zelf heel moeilijk toe te passen. Gelukkig kan ik wel zonder getrek over straat, alleen het (dichtbij) passeren van mensen/honden is lastig.

Daar heb ik ook zo'n hekel aan. Toen ze nog klein was en ze sprong tegen iemand op, als ik er dan wat aan deed/van zei reageren mensen standaard met: "ach, het is nog een pup. Ik vind het niet erg". Nee, mevrouw maar ik wel. En als ze straks echt groot is, vinden andere mensen dat ook niet leuk meer. Ze snappen niet dat je nu wilt aanleren dat het niet mag, zodat ze dat straks ook niet doen.
Een labrador is lastig omdat die (naar mijn idee) het verschil tussen werken en spelen van nature niet zo duidelijk heeft. Alles is spelen en leuk. Maar dat wisten we voordat we eraan begonnen, daarom ook meteen met de cursus begonnen en gaan ook alle mogelijke cursussen volgen.

Dit incident is voor mij wel weer even een wake up call geweest. We moeten hier hard mee aan de slag. Ik zal morgen even bij de cursus voorleggen hoe zij vinden dat ik er het beste mee om kan gaan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 10:01

Dat is dus wat ik bedoel love_western. Jij hebt er op gelet, maar veel doen dat niet. Of je hebt zoals Noa_M mensen die het niet erg vinden als pup. Ik ben gevaarlijker als mijn hond in zulke situaties :') Als ik zeg dat iets niet mag, dan mag het niet.

Qua baasgerichter, een labrador kan net zo baasgericht zijn. Als ik bij mijn GT kijk zijn haar labradors net herders, die ze ook heeft. (okee, jachtlijn labrador en werklijn herder)

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 10:01

corine1981 schreef:
Het voorbeeld dat hier aangehaald wordt: aaien door jan en alleman, werd bijvoorbeeld op mijn hondenschool afgeraden om dit soort gedrag te voorkomen. Er werd mensen ook geleerd hoe ze hier thuis mee om konden gaan (zoals je visite de hond bij binnenkomst laten negeren en wachten met aaien tot de hond rustig is).

Voor mij zijn dat soort dingen logisch, maar vind dus wel dat dit verteld moet worden aan nieuwe eigenaren.
Met de eerste hond op school werd daar niets aan gedaan, werd de lab (6 vd 9 in de groep) gewoon afgeschilderd als immer enthousiast en moeizaam iets aan te leren. Dát vind ik dus geen goede school dan, moge duidelijk zijn.

Labradors kun je zeker wel iets aanleren! En ik ben van mening dat je elke hond kunt trainen. Bij ons op cursus lopen zelfs chiwawa's rond. Ik vind het echt top dat de mensen met die honden ook naar cursus gaan! Slecht van die school om het maar zo af te doen!

Wat betreft het bezoek thuis: negeren. En wat wij hebben geleerd is dat niemand de hond mag belonen behalve wij als baas. ook niet aan laten halen door mensen op straat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 10:02

love_western, dat is het ook, ze zijn gewoon heel verschillend, tijdens het spelen kunnen beide lomp uit de hoek komen, ik vind het toch prettiger om met een herder te werken maar ieder z'n ding.

TS, ik zou me niet te veel zorgen maken, het kan gebeuren, dat mensen zeggen ik vind het niet erg dat ze springen als pup vind ik ook dom, vinden ze het nog steeds grappig als de hond over de 20kg is? Denk het niet..