Overstappen op kvv? Hoe zit dat nou allemaal?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 09:41

CarinaR

Re: Overstappen op kvv? Hoe zit dat nou allemaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 10:11

Ohh dat is zeker heel duidelijk.
Toch bij de diervoerzaak even checken of ze Kvv oid hebben

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 10:37

Dierenwinkels zijn wel erg duur

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 13:32

Oh dat is zeker duidelijk, bedankt!
Heb net wat smuldier ingeslagen (kwam erachter dat we zelfs nog hart hadden liggen := ), dus vanaf vanavond gaan ze over. Heb 2 bakjes pens, dat is voor 2 dagen, is dat genoeg gewenningsperiode? Ze krijgen dus ongeveer 1/2 keer per maand al smuldier, dus ik dacht dat ik allicht kon proberen of ze na 2 dagen al wat anders kunnen hebben... :)

Nogmaals heel erg bedankt voor alle tips! Kon vanmorgen 4x drollen rapen dus ben heel benieuwd wat ze gaan doen op de kvv :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 14:35

Ik heb nooit laten wennen dmv pens, gewoon meteen overgezet. ;) Bij smuldier wel hoofdzakelijk de complete versies voeren. Dus ja, ik denk dat dat gewoon kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 14:43

Is alleen lotgering voeren ook voldoende? Wil ook graag overstappen.

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 14:50

Ik voer kvv van Lotgering, zeer tevreden! En wat een verschil wat ontlasting betreft.

@Love western dat is voldoende

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 18:55

Heeft je hond al een portie op TS?
Hier vanavond eerste keer (haaks) en dat is zeer goed bevallen. Zelfs mn BC at met smaak. Bleef maar bij zn bak likken en zoeken naar meer.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 19:14

-O- het was nog bevroren := vanmorgen er al uit gelegd dus baalde even flink.. dus het laatste supermarktvlees maar op gemaakt brokken zijn ook op en morgenochtend maar beginnen :)

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 19:22

Ohja, dan wordt t lastig.
Ik heb t zo klein mogelijk gemaakt toen t bevroren was, en idd optijd er uit halen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 19:27

ik kiepte er bij nood gewoon wat heet water over, is het ook zo ontdooid.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 20:20

in een emmer/bak met heet water is het in 15 minuten ontdooit :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 20:24

Ah, bedankt voor de tip! Ik durfde dat net niet aan, bang dat ik het zou koken ofzo := Goed om te weten in elk geval want ik ga geheid nog vaak zat vergeten het op tijd uit de vriezer te halen!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 21:08

ik ontdooi hier per dag een kilo of 5 vlees en dat doe ik altijd in een emmer heet water...

en als ik een keer het vergeten ben,dan gooi ik het in heet water en na een half uur gooi ik de emmer leeg ,en doe ik erop nieuw heet water in,meestal weet ik dan een kilo of 5 bevroren vlees te ontdooien in een klein half uurtje...

maar ik ontdooi echt nooit een ochtend of dag van te voren :n

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 21:14

Zou ontdooien in heet water dan weer niet schadelijk zijn? Wij gooiden het eerst wel eens in de magnetron, maar toen mijn verkoopster dat hoorde kreeg ik giga op mijn donder haha, t schijnt dat je daarmee alle goeds van vers vlees kapot maakt :=

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 21:50

geen idee,zie geen schadelijke invloeden ervan op mijn honden eigenlijk...en dat terwijl ik echt al járen ontdooi in een emmer heet water...

overigens niet kokend hoor,maar wel heet,en ach,stel dat het buitenste randje wat zou "verhitten",dat is maar zo nihil op de maaltijd die ze krijgen...

magnetron doe ik overigens niet,dat gaat echt wel koken aan de buitenkant,en dan meer omdat de binnenkant dan alsnog een ijsblok is :)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:38

Wij deden het eigenlijk alleen in de magnetron omdat we de kou eraf wilden halen hihihi na een vorige hond met maagproblemen op het eind waren we er nog even niet aan gewend dat dat totaal niet nodig is bij een gezonde hond. Nu doen we dat dus niet meer. Maar zal de heet water tip onthouden voor de enkele keer dat we vergeten om nieuw eten er op tijd uit te halen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 08:02

ik schep de portie vanuit de koelkast in zn bak en die bak zet ik in de gootsteen met heet water :j
zo krijgt hij geen koud eten op de maag

ontdooien te laat is idd ff in heet water of in een schaal en de schaal op de verwarming

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 08:43

ralphtdw schreef:
waarom je hond waarschijnlijk zoveel poept,
is de kwaliteit van je brokken voor de hond,
de brokken in de supermarkt zijn niet goed en zit veel rotzooi in,
ik geef mijn hond royal canin en dan hypoalergeen brokken,

Royal Canin is net zulke vuiligheid als een supermarkt brok, de reden waarom Royal Canin zo duur is komt door alle reclames op radio, tv, tijdschriften, clubmatches, shows etc.....niet omdat de brok zo goed is maar omdat alle reclames betaald moeten worden. Dat men dat nou nog steeds niet door heeft.

Ik voer NRV van Best4Dogs en Herbyvers in combi met zalmkarkassen, zalmkoppen, ribben, runderknars etc als lekkertje tussendoor. Lotgering heb ik zéér slechte ervaringen mee, verrot en verkleurd vlees en slechte ontlasting bij de honden.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 08:49

Ik denk dat Lotgering een kwestie van uitproberen is.
Ik heb even gegoogeld en er zijn slechts en goede ervaringen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 08:51

Smuldier heeft 2 diersoorten. Eigenlijk wil je minimaal 4 diersoorten voeren + vis (of visolie, omega 3 vind ik een belangrijk onderdeel van het menu).
Als je die hoeveelheid diersoorten aanhoudt, maakt het ook niet uit of je van Smuldier de 'compleet' geeft of niet. Kijk ook even goed rond bij de supermarkten, de prijzen verschillen nogal van Smuldier.

Wat ik in het begin zelf deed was Smuldier met een duurdere kvv mixen. Dus bijvoorbeeld:
Maandag/Dinsdag: Smuldier Pens
Woensdag: Smuldier Vlees
Donderdag/Vrijdag: Smuldier Kip
Zaterdag: Tinlo Eend
Zondag: Tinlo Konijn

Tinlo heeft nog meer smaken, die zou je elke week kunnen wisselen (maar dan geen rund/kip nemen).

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 09:03

Ik geef mijn honden vers vlees. Ik ben begonnen met smuldier(de complete versie) nu geef ik lotgering. ik heb bij beide merken goede ervaringen. Je kan het bevroren vlees even op de aanrecht zetten dan met scherp kartel mes in porties snijden als het nog bevroren is. Zo heb ik handige porties in de vriezer liggen. Is sneller ontdooid als een groot blok.
Normaal haal ik vlees er uit en leg het in de koelkast in een bakje van de chinees. Ik heb ook vlees kuipjes van Renske in de kast ben ik het een keer vergeten eruit te halen heb ik altijd iets om te geven.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 09:38

sassol dat hoeft niet hoor,4 diersoorten voeren,als je kompleet voer geeft :n

dat is helemaal van deze tijd,maar ik voer nu 33 jaar vers en echt nog nooit 4 verschillende soorten diersoorten gevoerd,meestal gewoon 1 soort kvv,dat zijn er dan nu 2 ,omdat 1tje alleen maar ahv wil eten,en die is nu 12,5 en leeft alleen maar op rund....ahv is rund,en hij krijgt soms pens ,als meneer trek daarin heeft en soms wat vers van de slachter maar dat is ook alleen wanneer hij dat wil eten...

en hij glimt als een zonnetje daarmee.

alleen als je alleen rund voert zal je wel aan een komplete kvv moeten waar een premix ( oeii vies woord tegenwoordig Afbeelding ) aan toegevoegd is zodat de honden genoeg pitamientjes binnen krijgen :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 09:48

Mja kimmie dat ben ik niet met je eens. De premix van Smuldier bestaat uit vitamine A, D en E en dat is het. Daar maak je mijns inziens een menu niet ineens compleet mee. Ik vind die term dan ook erg misleidend en een goede verkooptruc.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 09:49

Sassol schreef:
Smuldier heeft 2 diersoorten. Eigenlijk wil je minimaal 4 diersoorten voeren + vis (of visolie, omega 3 vind ik een belangrijk onderdeel van het menu).
Als je die hoeveelheid diersoorten aanhoudt, maakt het ook niet uit of je van Smuldier de 'compleet' geeft of niet. Kijk ook even goed rond bij de supermarkten, de prijzen verschillen nogal van Smuldier.

Wat ik in het begin zelf deed was Smuldier met een duurdere kvv mixen. Dus bijvoorbeeld:
Maandag/Dinsdag: Smuldier Pens
Woensdag: Smuldier Vlees
Donderdag/Vrijdag: Smuldier Kip
Zaterdag: Tinlo Eend
Zondag: Tinlo Konijn

Tinlo heeft nog meer smaken, die zou je elke week kunnen wisselen (maar dan geen rund/kip nemen).

Ik zei vooral smuldier compleet voeren, want met de enkelvoudige van smuldier zijn wel erg enkelvoudig. ;) Als je afwisselt zoals jij is er niks aan de hand. Tinlo is niet compleet, omdat het geen premix heeft, maar is qua samenstelling bot/orgaan/spiervlees wel volledig.

Dat is het enige waar je op moet letten met de niet complete KVV's, wat de samenstelling is.

Bassenqua schreef:
Ik voer NRV van Best4Dogs en Herbyvers in combi met zalmkarkassen, zalmkoppen, ribben, runderknars etc als lekkertje tussendoor. Lotgering heb ik zéér slechte ervaringen mee, verrot en verkleurd vlees en slechte ontlasting bij de honden.

Om het even duidelijk te houden: Het is KVV van best4dogs en herbyvers ;) Nrv is een methode om zelf samen te stellen waar die kvv's qua verhoudingen op gebaseerd zijn.