Cavia schurft welk middel.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nynkee94

Re: Cavia schurft welk middel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 10:47

@booster; beaphar, dat product wat ik ook heb staan in mijn topic bedoel je dag ?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 10:47

Nou, no offence,maar bepanthen is geen middel tegen schurft,of het de huid bij een cavia hersteld geen idee,maar er zit geen medicijn in tegen schurft...

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 10:53

Nee echt bepanthen voor gevoeligehuid voor baby's enzo.
Ja het werkte toch echt er tegen ben ook bij dierenarts geweest met andere die het hadden en laten behandelen maar dat vondt ik een tegenvaller.
Ik smeerde 2x per dag bepanthen op de plek en de volgende dag was het schoon en soms de 2e dag.
Ik bleef dan 2x per dag smeren tot er haargroei op kwam en als er haargroei kwam mocht deze ook weer terug de groep in en was het ook goed kwam het niet terug en geen besmetting.
Dit heb ik jaren gedaan en werkte goed.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 10:55

Oke haha apart,nog nooit van gehoord! Zou wel goedkope oplossing zijn,bepanthen is niet zo duur

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 11:00

Ja de dierenarts vondt ik zo een tegenvaller toen en ben ik gaan kijken wat zou een makkelijkere oplossing kunnen zijn maar niet schadelijk want als fokker heb je ook drachtige dieren rondlopen en dan is die zooi die ze inspuiten eigelijk niet goed. ( ben er al ff tussen uit maar geloof dat drachtige ook niet ingespoten mogen worden) kwam toen op bepanthen uit ondanks dit voor een gevoelige huid was en voor ik het wist was het schoon en kon de cavia weer in de groep.
Dit ben ik blijven doen want had een grote fokgroep en dan heb je weleens een cavia met schurft en ik checkte ze iedere dag meerdere keren omdat ze paar keer per dag in de hand kwamen en keek meteen altijd of ze in goede conditie waren en geen onbedoelde zaken haden en als ik wat zag kon ik er meteen naar handelen.

Yentaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 18:45

Al een oud topic, maar goed..
Mijn cavia's hebben al een tijdje schurft. Ik kwam er te laat achter maar ben al zeker een half jaar aan het behandelen met het middel uit de OP. Nu het probleem: het gaat maar niet weg :( Ik spray elke week mijn cavia's in, maar op de kale plekken groeit het haar maar zeer minimaal. Ook blijven ze jeuk houden. Wat doe ik verkeerd? ;(

horzieloverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 18:57

Mijn cavia heeft het ook gehad, gewoon even naar de dierenarts gaan

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 19:06

Weet je dan wel zeker dat het schurft is? Kan ook schimmel zijn he?

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 19:09

Naar de dierenarts ermee en nader laten onderzoeken wat de veroorzaker is. Anders is het water naar de zee dragen.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 19:13

Als het er al zo lang zit dan ga je toch naar de dierenarts, dan blijf je toch niet aanmodderen? :\

Het kan ook schimmel of mijt zijn en daar kan een injectie (+herhaling na 3 weken) of zalf bij nodig zijn.
Dan zijn je cavia's hopelijk snel van de jeuk af en ik denk dat het ook beter voor ze is dan steeds weer opnieuw die spray erop.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 19:17

Ik zou het behandelen met stronghold. Elke 2 weken pipet. Cavias gaan via dezelfde dosering als de andere dieren, zijnde 1 tot 3x hun gewicht. Stronghold kitten is tot 2.5kg en mag dus volledig gebruikt worden vanaf 850g. Anders moet je met een ml-spuitje (zonder naald) doseren.

Ik heb zelf bij een ernstige besmetting de cavias 2 dagen voor het behandelen met stronghold eerst gewassen met sebicil tegen een eventuele schimmelinfectie. Ik heb ze tijdelijk in een kleine kooi gehouden die ik na het wassen van de cavias ook met de sebicil heb schoongemaakt en daarna elke 2 dagen met dettol. Met 3 weken waren ze er vanaf.