Zou jij dit doen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 23:09

Onze inmiddels overleden hond hebben we wel aan de medicatie gehouden, ze had HD (dacht ik) al op jonge leeftijd. Ze zag er nog goed uit, genoot van alle aandacht die ze kreeg, liep altijd los buiten hoefde niet ver te lopen kon zelf bepalen of ze tussendoor even wou liggen (wonen in een rustige buurt met een veldje naast het huis en hielden dr wel in de gaten). Met medicatie had ze in onze ogen veel minder pijn en zolang ze nog aangaf dat ze wil mocht ze blijven leven.

Het is wel heel moeilijk om te beslissen dat je de hond wel of niet laat gaan en hoe lang je het aan moet kijken. Heeft de hond overduidelijk pijn en is de hond lusteloos is het al wat makkelijker om de stap te maken..

Uiteindelijk is onze berner bijna 13 jaar geworden. Ze ging ineens zo hard achteruit dat wij de beslissing hadden gemaakt dat het zo goed was en dat ze niet onnodig lang moest lijden en hadden een afspraak gemaakt. Ze is uiteindelijk s avonds zelf gegaan..

Persoonlijk zou ik eerst kijken of de hond goed op de medicatie reageert, advies van de da opvolgen en zelf kijken hoe het gaat. Is de hond lusteloos en totaal zichzelf niet is e.d. zal ik m niet onnodig laten lijden. (Maar niet na 1 slechte dag).

Geryon

Re: Zou jij dit doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 23:16

Velen hier hebben het over een dierwaardig leven. Maar wat dat precies is, zijn ook de meningen over verdeelt. Een hond met twee poten die goed meekomt en gelukkig is, heeft imo gewoon een dierwaardig leven. Maar dat vinden veel bokkers ook niet..

Ik merk vaak juist het tegenovergestelde TS. Mensen die hun dier best snel af maken om de reden dat het anders sielughh is en ze het heilige verantwoordelijke boontje willen spelen. Zoals dat met de hond.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 23:29

Als het dier mét medicatie een pijnloos bestaan kan leiden zou ik het wel doen ja, indien niet denk ik ook dat het beter is om afscheid te nemen.. Maar ik denk dat als je je dier echt kent je wel vanzelf merkt wanneer het genoeg is geweest voor hun. Sommige dieren willen gewoon blijven leven, ondanks dat ze pijn hebben. Zo heb je ook mensen die tot het einde willen blijven vechten.

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 13:48

Ik heb eind 2008 mn labrador van 2 jaar oud in laten slapen.
Hij begon met overgeven in huis,had constant diaree en liet dit lopen in ons huis,wilde niet meer eten,wilde niet meer wandelen.
Ben toen naar de dierenarts gegaan en daar hebben ze hem helemaal onderzocht en bloed getrokken.
Uit die bloedtest kwam naar voren dat hij leukemie had.
Sta ik dan daar alleen bij de dierenarts,manlief was met de kids aan het schaatsen en ik moest een beslissing maken.
Onze hond zou nooit meer beter worden maar er werd gezegd dat er ook bloedtransfusie mogelijk was bij onze hond.
Dan zou hij op dat moment zo'n transfusie hebben gehad en over enkele maanden weer en die tijd tussen de transfusies zou steeds korter worden zodat hij uiteindelijk toch een spuitje had moeten hebben.
Heb toen echt met heel veel moeite en pijn in mn hart de beslissing genomen om hem meteen een spuitje te laten geven.

Onze hond had geen waardig leven gehad als ik hem die transfusies had moeten geven want hij had zo'n hekel aan de dierenarts.
Dus dan vind ik het op dat moment de beste beslissing om hem niet meer te laten lijden.
Maar als hij door medicijnen gewoon nog een waardig leven had gehad dan had ik hem medicijnen gegeven.
Het is maar net hoe je er zelf tegenover staat.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 18:38

Loveskary schreef:
@ Geerke dat koelen was voor een dikke knie ze had een klap gehad van een ander paard.
Dat ijs niet helpt bij atrose weet ik ook wel hoor.
Maakt dat verder wat uit ze kon geen pijnvrij leven meer leven en daarom heb ik haar laten gaan.
Een dier zijn leven op pijnstillers ga ik niet doen.
Een dier moet gewoon kunnen zijn zoals een gezond dier zou zijn.
Een paard moet gewoon paard kunnen zijn en als ze teveel pijn hebben dan laat ik ze gaan. :+

hier ben ik het dan weer absoluut NIET mee eens. Als een dier met (pijn)medicatie goed kan leven en je kan dat als eigenaar goed betalen of iemand vinden die het kan en wil dan moet je het dier die kans wel geven. Dieren zijn net als mensen als ze wat mankeren en ze lust is er nog dan moet je ervoor knokken! Enorm voor knokken dat zijn ze waard namelijk!!

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 19:21

Dat kun jij wel zeggen.
Maar het ging steeds slechter.
En zon dier de handel in doe ik zeker niet ze was ook al oud.
Je weet niet wat ze ermee gaan doen erop rijden zeker.
Nee die weg laat ik het dier bespaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 19:32

Ben het eens met TS, hoe onbegrijpelijk het ook lijkt maar soms is het gewoon de beste oplossing.

Zo heb ik mijn haflinger ook afgegeven. Ze had een ernstige oogziekte waardoor op termijn beide ogen geamputeerd zouden moeten worden omdat ze anders te veel pijn zou hebben. Ze werd na al die jaren ook gewoon gek van elke keer weer die oogzalf in haar ogen. Bovendien had ze ook zware zomereczeem, werd ze door haar leeftijd steeds magerder enzovoort. Ik heb haar 10 jaar gehad, er alles voor gedaan wat ik kon, maar op dat moment leek het in samenspraak met de dierenarts het beste om er een eind aan te maken. De hele stal verweet het mij, maar wat moet je als eigenaar.

Soms heb ik er nog spijt van maar anderzijds herinner ik haar nu als een prachtige, super leuke pony waarmee ik een geweldige tijd heb gehad. Dan toch liever dat dan dat ze het liedje volledig had moeten uitzingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 19:35

Geryon schreef:
Velen hier hebben het over een dierwaardig leven. Maar wat dat precies is, zijn ook de meningen over verdeelt. Een hond met twee poten die goed meekomt en gelukkig is, heeft imo gewoon een dierwaardig leven. Maar dat vinden veel bokkers ook niet..

Ik merk vaak juist het tegenovergestelde TS. Mensen die hun dier best snel af maken om de reden dat het anders sielughh is en ze het heilige verantwoordelijke boontje willen spelen. Zoals dat met de hond.

De mate van welzijn van een dier kan worden beoordeeld aan de hand van de vijf vrijheden. Een dier moet vrij zijn:

- van dorst, honger en onjuiste voeding;
- van fysiek en fysiologisch ongerief;
- van pijn, verwondingen en ziektes;
- van angst en chronische stress;
- om het natuurlijke (soorteigen) gedrag te vertonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 19:42

Goed gezegd corrie :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:19

Inderdaad goed gezegd. :j Alleen jammer dat er zoveel mensen voor dieren bepalen wat nou precies hindert en wat niet. Vermenselijken.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:29

Geryon schreef:
Inderdaad goed gezegd. :j Alleen jammer dat er zoveel mensen voor dieren bepalen wat nou precies hindert en wat niet. Vermenselijken.

weet niet of het vermenselijken is. Ik kan mijn dieren niet zien met pijn omdat ik weet dat dieren over het algemeen heel hard voor zichzelf zijn en als ze dus pijn aan geven dan ook echt pijn hebben. Helaas kan ik alleen niet altijd de pijn weg nemen maar dat wil dan ook weer niet zeggen dat het dier gelijk lijdt. Soms is het helaas niet anders al vind ik wel dat je alle moeite moet doen om te maken dat ze zonder pijn (kunnen) leven!!
Echter inslapen ben ik heel gemakkelijk in want het is wegens dat een dier dat is niet te vergelijken met een mens. Maar ik zou NOOIT een dier in kunnen laten slapen op een vage of onduidelijke diagnose de onderste steen moet boven. Het moet duidelijk zijn dat het dier nooit meer kan verbeteren en dan maak ik de keuze. Gelukkig kan men tegenwoordig veel en snel ook!

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 20:52

Mooi gezegd Corrie

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:59

Het verschilt per situatie.

Als ik een paard heb wat zo veel medicatie nodig heeft dat die alleen nog duf kan stappen en eten, gaat die hemelen, klaar. Heb ik een die met medicatie nog lekker speelt met de groep en nog fijn fit en vrolijk is, blijft die.

Verder zou ik zelf nooit een paard redden wat niks waard is. Heb een merrie staan van 24/25 jaar oud (wel nog hartstikke fit in haar hoofd, alleen niet in haar gewrichten), en als die een operatie nodig heeft (koliek od.) gaat die hemelen, zonder enige twijfel.

Overigens ben ik een beetje tegen ingrepen waarvoor héél lang gerevalideerd moet worden en dus lange tijd geen vrije beweging is toegestaan.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:00

Ik vind het niet diervriendelijk om een dier maar in leven te houden omdat je zelf geen afscheid kan nemen.

een dier hoeft niet te lijden niks, wat niet meer gaat, die gaan gewoon, hebben hun teminste hun verdiende rust! ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:03

Dierenartsen zijn hier ook verantwoordelijk voor imo... Steeds vaker hoor je: probeer dit maar of dat maar.
Mijn hond bleek zware longkanker te hebben. Op prednison had ze t nog 3 maanden kunnen redden... Voor wie dan? Niet voor t beestje :n

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:09

xSlvna schreef:
Het verschilt per situatie.

Als ik een paard heb wat zo veel medicatie nodig heeft dat die alleen nog duf kan stappen en eten, gaat die hemelen, klaar. Heb ik een die met medicatie nog lekker speelt met de groep en nog fijn fit en vrolijk is, blijft die.

Verder zou ik zelf nooit een paard redden wat niks waard is. Heb een merrie staan van 24/25 jaar oud (wel nog hartstikke fit in haar hoofd, alleen niet in haar gewrichten), en als die een operatie nodig heeft (koliek od.) gaat die hemelen, zonder enige twijfel.

Overigens ben ik een beetje tegen ingrepen waarvoor héél lang gerevalideerd moet worden en dus lange tijd geen vrije beweging is toegestaan.

als mijn paard van 27 een koliek krijgt gaat er ook geen operatie komen.Wel heb ik vorig jaar mei een flinke sarcoid laten weghalen.
Hij kost mij al 160 euro per maand aan medicatie. :D

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 07:11

LadyMadonna schreef:
Dierenartsen zijn hier ook verantwoordelijk voor imo... Steeds vaker hoor je: probeer dit maar of dat maar.
Mijn hond bleek zware longkanker te hebben. Op prednison had ze t nog 3 maanden kunnen redden... Voor wie dan? Niet voor t beestje :n

daar geef ik je groot gelijk in. DA's zijn idd van het probeer dit of dat misschien dat de hond nog 3 maanden... nee daar ben ik ook niet voor!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 07:21

dierenfan schreef:
LadyMadonna schreef:

daar geef ik je groot gelijk in. DA's zijn idd van het probeer dit of dat misschien dat de hond nog 3 maanden... nee daar ben ik ook niet voor!

Ook alleen maar omdat wij mensen dat graag willen...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 07:30

Anoniem schreef:
Geryon schreef:

De mate van welzijn van een dier kan worden beoordeeld aan de hand van de vijf vrijheden. Een dier moet vrij zijn:

- van dorst, honger en onjuiste voeding;
- van fysiek en fysiologisch ongerief;
- van pijn, verwondingen en ziektes;
- van angst en chronische stress;
- om het natuurlijke (soorteigen) gedrag te vertonen.

hier ben ik het mee eens echter vind ik wel dat als het dier nog heppiedepeppie gedrag vertoont met medicatie mag hij van mij blijven leven.
dieren zijn ontzettend hard van zichzelf en als je ziet dat een dier pijn heeft ben je vaak al te laat. maar als eigenaar hoor je wel je beestje te kennen en kun je dus tijdig ingrijpen als het niet meer gaat.
een dier onnodig laten lijden ben ik niet voor, maar een dier vermoorden omdat jij vind het dat geen dierwaardig bestaan meer heeft met medicatie dat vind ik net zo'n erge mishandeling als het dier maar met pijn laten lopen.

wij mensen hebben het voorrecht om voor onze dieren te mogen zorgen en dat voorrecht moeten wij goed en met gebruik van gezond verstand benutten.

wij mogen bepalen wanneer het dier nog een dierwaardig bestaan heeft, maar mijn inziens geeft het dier dat zelf aan.

Onze hond had kanker, maar zo nog zo vol levenslust dat wij wel voor de optie prednison heeft gekozen.
uiteindelijk hebben we onze hond laten gaan, op het moment dat onze hand duidelijk bij ons aangaf niet meer te kunnen...
maar ze heeft het wel mooi 2 jaar op die prednison volgehouden. en die 2 jaar heeft ze geen half leven geleid, nee, ze jaagde nog net zo hard op het wild in het bos als voor dat ze ziek werd. ze was nog steeds het alfa vrouwtje van alle honden uit de buurt en ze straalde <3

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 07:32

Als het echt niet meer kan ,zou ik het doen.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 12:29

dierenfan schreef:
LadyMadonna schreef:

Probeer niet alle dierenartsen over een kam te scheren.

Mijn dierenartsen zijn helemaal niet zo, hebben onze 1 jarige hond laten inslapen vanwege auto-immuunziekte en waren het totaal met ons eens. ( ze kon ook op de prednison leven )

nienmoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 13:11

Mijn kat heeft twee jaar lang op een kleine dosis novacam gestaan voor hij vorig jaar op 13-jarige leeftijd is ingeslapen. De novacam kreeg ie omdat we merkten dat hij meer moeite had om op de bank te springen. Hij begon echt oud te worden en wat last te krijgen van stramme gewrichten enzo. Met de novacam heeft ie het nog een heel tijdje uitgehouden. In de zomer lag ie als er ook maar een streepje zon was op zijn tuinstoel te genieten in het zonnetje. Ik heb toen altijd gezegd: met die medicatie doet ie het nog prima en zolang ie nog zo lijkt te genieten denk ik er niet aan om hem in te laten slapen. Maar zodra ik aan hem merkt dat ie nog verder op begint te raken is het over. Afgelopen januari begon zijn alvleesklier het te begeven en hebben we hem in laten slapen.

Maar ik blijf bij die mening: als een dier met een acceptabele dosis medicatie nog goed kan leven (dus in die mate dat ie nog gewoon helder en vrolijk oogt) en nog plezier in het leven lijkt te hebben, zal ik de laatste zijn hem die medicatie te ontzeggen en te zeggen dat ie dan maar ingeslapen moet worden. Maar als ie ook met medicatie geen dierwaardig leven meer kan leiden en er geen kans meer is dat het op redelijke termijn beter wordt is het einde verhaal. Hoe moeilijk ik dat zelf dan ook vind, ik kies dan wat het beste is voor het dier.

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 13:31

Onze hond hadden we wel medicatie voor het zwaarste wat er was maar hij bleef janken en piepen.
En werd er zo suf van dat die de gehele dag lag te maffen en liet alles maar gaan.
Hij had hele zware Hd.
Was een Duitse herder maar het ging ineens zo hard achteruit.
Dat ik hem echt met tranen in mijn ogen gedag zei en tot overmaat van ramp werd het die avond noodweer met van die flinke onweer wat een onheil weer was het toen het leek wel een horror film.
Dan kom je thuis van stal roep je hond en dan is er niks meer.
We hebben nu een Mechelse puppy is ook wel leuk maar diep in mijn hart mis ik die andere.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 19:28

@Corrie, mee eens, maar dan is het aan 'de mens' om nog te bepalen wat een goed leven is. Dit verschilt per persoon en het is zo moeilijk om de beslissing te moeten nemen om een beest in te laten slapen. Dat je beslist over leven en dood.