Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Kelly_ann schreef:Eens hoor TS en de meeste anderen...
Maar wat is eigenlijk het evolutionair/psychologisch nut of doel van de menselijke neiging om dieren te 'redden' en hen menselijke iegenschappen toe te kennen?
Even er van uitgaande datmenselijk gedrag ook zo zijn functie heeft of heeft gehad in de geschiedenis...
beatje schreef:Ik vind dat je een punt hebt.Heel 2-strijdig ,als exasielmedewerkster en hondentrainster.Maar ik heb soms ook het dubbele gevoel als ik al die ellende zie hoe er met spaanse-roemeense-griekse en noem maar op honden gezeuld word.Vaak gaan ze hier na zogezegde opvang ouders,vervolgens naar nieuwe eigenaren waarvan een grootdeel weer herplaatst worden ,weer opgevangen weer weggedaan.
De honden zijn vaak al getraumatiseerd krijgen zoveel te verwerken.
Er word altijd maar gezegd en gedaan dat honden geen last hebben van die herplaatsingen maar ik weet het niet hoor.
Idem dito geld voor paarden die voor rijden niet meer geschikt worden,herplaatst worden als grasmaaier want in laten slapen of slachten is zielig,en dan toch weer slecht te recht komen of toch gebruikt worden om te rijden.
Aan de andere kant red is ook graag zelf,en heb ik een huis vol.We hebben wel grenzen gesteld zo veel neem ik op en verder niet.Aan herplaatsingen doe ikzelf niet .Wat komt ,gaat niet meer buiten.
Dilayla schreef:Ik denk dat je dat per situatie apart moet bekijken... Heeft het dier nog een dierwaardig leven? Of is het juist om onze eigen gedachten te sussen dat we zo goed zijn en de dieren 'redden'....
Jasmijn159 schreef:Bijvoorbeeld goede doelen, die een dier met een onwijs ingewikkeld probleem gaan opereren en oplappen voor vele duizenden euro's. Terwijl het helemaal niet zeker is dat dat dier het redt, of bijvoorbeeld overblijft met drie poten.. Voor datzelfde bedrag kunnen een heleboel 'makkelijke' behandelingen gedaan worden.
Nimfee schreef:Is het ook niet dat er gewoonweg te veel dieren zijn? Ik bedoel, kijk eens voor 'de lol' op marktplaats hoeveel kittens er dagelijks worden aangeboden. Op den duur is het ook bijna niet meer mogelijk om alle dieren te redden omdat er te veel zijn.
Snap daarom ook niet waarom mensen moeten fokken, om die reden heb ik liever wat oudere dieren uit een asiel/opvang. Als ik dan zo perse een dier wil hebben, dan dus een herplaatser.
love_western schreef:Nimfee schreef:Is het ook niet dat er gewoonweg te veel dieren zijn? Ik bedoel, kijk eens voor 'de lol' op marktplaats hoeveel kittens er dagelijks worden aangeboden. Op den duur is het ook bijna niet meer mogelijk om alle dieren te redden omdat er te veel zijn.
Snap daarom ook niet waarom mensen moeten fokken, om die reden heb ik liever wat oudere dieren uit een asiel/opvang. Als ik dan zo perse een dier wil hebben, dan dus een herplaatser.
Ik wil geen herplaatser. Omdat ik dan het verleden niet weet. Wil het dier zelf opvoeden.