Zijn wij Nederlanders niet te onrealistisch?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 09:06

De mens vermenselijkt hun dieren én verliest daarbij het dier zelf uit het oog. Ik ben daar heel realistisch in: ik red geen zielige dieren, wat mij betreft zijn die beter af met een spuitje dan dat er een ellenlang traject ingezet wordt puur om je eigen gevoel.

Ik heb voor mijn eigen dieren alle zorg over, alle kosten ook voor de dierenarts. Maar ik ga niet ellenlang met ze leuren als er geen goed uitzicht is op korte termijn (denk aan enkele maanden) of als herstellen / genezen gewoon niet dierwaardig is. Ookal spreekt je eigen gevoel dat extreem tegen.

NeverGiveUp

Re: Zijn wij Nederlanders niet te onrealistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 09:39

Het ligt wel aan de situatie vind ik, maar ben het wel met je eens :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 10:44

woofie schreef:
Het grootste probleem is, dat wij mensen maar al te graag menselijke trekjes in onze dieren zien.....
En van die visie uit handelen we dan ook.

ik hou juist van dieren omdat ik er geen menselijke trekjes in zie.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 12:12

LZP -> BB

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 12:24

Het is moeilijk. Ik kan genoeg voorbeelden bedenken waar er gewoon twee kanten aan het verhaal zitten.

Zoals een hondje uit het buitenland met heftige demodex. Die is naar de dierenarts gegaan en dat kostte (incl behandeling) ruim 400 euro. Het ging hier om een hondje uit een opvang die ernstig tekort heeft aan bepaalde spullen en geld. Dit hondje heeft het helaas niet gered. Dan denk ik wel, hadden ze die 400 euro niet beter in hondjes kunnen stoppen met een hogere overlevingskans?

Net zoals de paarden van die zorgboerderij (?) waar massaal inzamelingsacties etc voor kwamen. Veel van die paarden hadden mankementen en er was geen geld om te allemaal te redden. Dus er werd ingezameld om de aankoopprijs bij elkaar te sprokkelen. Dan vraag ik me af: Wie gaat dit dier de komende 10, 15 of 20 jaar onderhouden? Wie gaat de broodnodige behandeling betalen?

Station Utrecht. Een meisje loopt met een chihuahua in haar armen, onder haar jas. Iemand maakt de opmerking: "Ja, alsof dat hondje zelf niet kan lopen!" De eigenaresse probeert het uit te leggen, maar het meisje met het commentaar wil het niet horen... Het ging hier om een pup die het koud had, er lag 10 cm sneeuw, en de pup was zelf nog zo klein met een dun vachtje... Ik vind het dan niet meer dan logisch dat je hem optilt, als je daar ook nog eens de mensenmassa bij de bushalte bij optelt... Zo'n klein diertje wordt gewoon onder de voet gelopen.

Mensen oordelen vaak zonder dat ze het hele verhaal weten.
Op onze oude stal kregen we het commentaar: "Jullie paarden staan dag en nacht in de blubber paddock. Hoe zou je dat zelf vinden, om in de modder te moeten slapen?" De beste man wist niet dat wij om 7 uur 's ochtends voor school de paarden buiten zetten en ze om 10 uur 's avonds weer naar binnen haalden. Wat moesten we dan? Ze 24/7 ophokken? Maar luisteren naar onze uitleg, ho maar.

Er zijn gewoon acties waar ik zo mijn twijfels bij heb, maar ik ken dan niet alle ins en outs van de situatie. Zoals een pup van twee weken zonder moeden. Wellicht groeit hij wel gewoon op in de roedel, maar krijgt hij flessenmelk omdat er geen andere teef is die melk geeft. Is dat dan per definitie slecht? Waarom het dier niet toch een kans geven? Gaat het niet goed, jammer, maar als het wel goed gaat, waarom dan bij voorbaat een dier af laten maken?

Het zijn allemaal geen zwart-wit situaties, en de lijn tussen te ver gaan of het juiste kiezen is flinterdun... Dat maakt het zo lastig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 12:34

Ik heb ook liever dieren om mij heen, dan mensen. Dieren oordelen tenminste niet.

Ik zie in mijn omgeving ook vaak mensen die te lang door proberen met hun zieke dier. Of dieren die veel pijn lijden, maar toch moeten worden gered. Ik ken trouwens ook honden die met 8 weken het nest hebben verlaten en als nog hond agressief zijn, door verkeerde opvoeding van de baas.

Maar wij hebben paar jaar terug ook voor een moeilijke keuze gestaan. We troffen ons berner verlamd aan achter het huis. Onze dierenarts wou hem gelijk afspuiten. Via een kennis zijn we bij http://www.kreupeldier.nl terecht gekomen. Zij kwam er achter dat hij 2 ruggenwervels scheef had zitten. Dus die rechtgezet en we konden beginnen met revalideren. Hij mocht eerst een week niks doen. Alleen 3 x daags 5 minuutjes met hem lopen. We kregen een soort tas met hengels mee en die kon om zijn kont. Dus zo tilde we telkens zijn achterkant op. En kantelde meerdere keren per dag zijn blaas. Want uit zich zelf plassen kon hij ook niet meer.

Na die week zijn we weer gaan wandelen. Maar de doorlig plekken kwamen. Hij schuurde zijn poot kapot, doordat ie dubbelklapte. En wou niet meer eten. Toen hadden we van het is klaar, hij krijgt een spuitje. Want dit is gewoon absoluut niet dierwaardig. Dus ik wou die nacht nacht afscheid van hem nemen. Ben bij hem gaan zitten. Bak met brok op schoot. En hele nacht tegen hem wezen praten van welke avonturen we allemaal hadden meegemaakt. En telkens gaf ik hem wat brokjes. Wat hij gewoon opat.

Andere dag hebben ik en mijn zusje hem meegesleept naar het bos. Want daar kwam hij het liefst. Dus wou ik nog 1 x met hem naar toe. En je zag hem weer glinsteren in het bos.

En toen ging het heel snel. Meneer begon te eten. En na een paar dagen liep hij weer zelfstandig los. Wel met moeite. Maar het ging steeds beter en beter. De wonden die werden steeds minder. En na een paar week trainen zag je alleen dat zijn rechter achterpoot nog wat dikker was en heel af en toe mee sleepte. En dat hij gewoon geen gevoel er in heeft, in het onderste gedeelte. Dus dat is nog steeds verlamd. Maar doordat het wat stijver is geworden. Heeft hij er op leren lopen. En hij springt en rent en doet gewoon alles weer.

Hij is nu 7. Maar als het nu weer gebeurd. Dan zullen we hem dit niet meer aan doen. Geestelijk gaat hij nu ook achteruit. Dus we kijken elke week aan hoe het met hem gaat. En hoever we het laten komen. Want lichamelijk gaat hij dus ook achteruit. Voornamelijk zijn rechter achterpoot.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 12:39

Het klopt wel dat mensen dieren niet meer als dieren zien, maar als mensen.

bijv =hoeveel mensen vinden tegenwoordig een slipketting zielig??

Veel!

Wij trainen er al jaaaaaren mee, maar er zijn natuurlijk ook mensen die niet weten hoe je er mee om moet gaan.

Maar het is wel per situatie verschillend.
Wij hebben ook al eens een nest pups met de hand op moeten voeden, maar hadden gelukkig een surrogaatmoeder voor die pups om ze op te voeden.

Veel honden uit het buitenland kunnen beter een spuitje krijgen ( ernstig ziek etc.)
Veel kittens met niesziekte (chronisch) kun je ook beter een spuitje geven.
Dieren met karretjes vindt ik niet kunnen.

Zolang een dier zijn natuurlijke gedrag nog kan vertonen, kan lopen en vrolijk is, blijven ze bij mij leven.
Zodra een van die dingen niet meer kan of ernstige ziektes in beeld komen komt er een einde aan.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 12:40

Eens hoor TS en de meeste anderen...

Maar wat is eigenlijk het evolutionair/psychologisch nut of doel van de menselijke neiging om dieren te 'redden' en hen menselijke iegenschappen toe te kennen?

Even er van uitgaande datmenselijk gedrag ook zo zijn functie heeft of heeft gehad in de geschiedenis...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 12:48

Kelly_ann schreef:
Eens hoor TS en de meeste anderen...

Maar wat is eigenlijk het evolutionair/psychologisch nut of doel van de menselijke neiging om dieren te 'redden' en hen menselijke iegenschappen toe te kennen?

Even er van uitgaande datmenselijk gedrag ook zo zijn functie heeft of heeft gehad in de geschiedenis...

Met het redden van een dier voelen we ons goed en nuttig. (Denk ik)
Zo hebben veel mensen dieren als de kinderen het huis uit zijn, omdat ze gewoon nog de drang hebben om voor iets of iemand te zorgen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 12:52

beatje schreef:
Ik vind dat je een punt hebt.Heel 2-strijdig ,als exasielmedewerkster en hondentrainster.Maar ik heb soms ook het dubbele gevoel als ik al die ellende zie hoe er met spaanse-roemeense-griekse en noem maar op honden gezeuld word.Vaak gaan ze hier na zogezegde opvang ouders,vervolgens naar nieuwe eigenaren waarvan een grootdeel weer herplaatst worden ,weer opgevangen weer weggedaan.
De honden zijn vaak al getraumatiseerd krijgen zoveel te verwerken.
Er word altijd maar gezegd en gedaan dat honden geen last hebben van die herplaatsingen maar ik weet het niet hoor.

Idem dito geld voor paarden die voor rijden niet meer geschikt worden,herplaatst worden als grasmaaier want in laten slapen of slachten is zielig,en dan toch weer slecht te recht komen of toch gebruikt worden om te rijden.
Aan de andere kant red is ook graag zelf,en heb ik een huis vol.We hebben wel grenzen gesteld zo veel neem ik op en verder niet.Aan herplaatsingen doe ikzelf niet .Wat komt ,gaat niet meer buiten.

Ja, in NL komen zoveel dieren in asielen terecht en dat gebeurd heus ook met de dieren die ze ineens zo zielig vinden en graag willen opvangen uit het buitenland, maar na een tijdje belandt het toch in asielen of moeten ineens weg.............., Ze vragen allemaal even veel verzorging/tijd/ geld/ en opvoeding, dus wat is het verschil?

Ook ik ben van: als het niet meer dierwaardig is is het afgelopen, ik ga er niet lang mee rommelen en zeulen. Het gaat erom of het wel dierwaardig is of niet en of het nog plezier heeft in het leven en of het pijn heeft of niet. Hoe moeilijk ook, ik zou het niet koste wat het koste in leven houden puur voor mezelf omdat ik er geen afscheid van wil/ kan nemen.

Daarin ben ik ook wel realistisch.

Dilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 12:53

Ik denk dat je dat per situatie apart moet bekijken... Heeft het dier nog een dierwaardig leven? Of is het juist om onze eigen gedachten te sussen dat we zo goed zijn en de dieren 'redden'....

In het geval van de puppy uit je OP; nee, pupje hoeft niet ingeslapen te worden... MITS de fokker wel zorgt voor een goed alternatief. IMO kan een pup als het niet anders kan ook zonder moeder opgevoed kunnen worden, mits hij bij zijn nestgenootjes blijft en in een roedel wordt opgenomen. Doel daarmee op dat hij/zij sociaal contact aangeleerd krijgt van vader,tantes,nichten,neven, ooms bijvoorbeeld.

In het geval van de 600ste hond uit bijvoorbeeld Spanje met 3 scheve pootjes (waar hondlief geen last van heeft) van 1,5 jaar, Paard 900 in Spanje wat enkel nog bestaat uit botten, een hoop wormen en huidproblemen... Laat dat gewoon gaan....

Uiteraard ligt het een en ander ook aan de middelen die aanwezig zijn en hoe een deel aan het toekomstperspectief wat een dier geboden kan worden.... Toch, hoe moeilijk ook, zouden wij mensen niet alles moeten willen redden en is laten gaan vaak imo veel beter....

Behalve diertjes zoals bovenstaand is er natuurlijk ook de andere kant, dieren die gezond zijn maar tot het ziekelijke worden verwend dat het ook niet meer gezond is... en dan heb ik het niet enkel over een overvoert dier maar ook over dieren die gezien worden als voorwerp om de outfit wat op te vrolijken.... Veel van die doodverwende beestjes zouden imo ook beter af zijn als ze een spuitje zouden krijgen... Maar dat is een andere kant en valt vaak extremer...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 12:56

Hm moeilijk, ik ben een echte dieren redder.

Wat me wel tegen viel... vorig jaar kreeg onze kater de zoveelste blaasontsteking, uiteindelijk zat hij verstopt en zeiden ze bij de Faculteit Diergeneeskunde dat katlief een penispuntamputatie moest ondergaan. Omdat ik al eerder een kat heb gehad die het niet heeft gehaald, zei ik direct: 'inslapen!'. Dat deden ze dus niet... ik heb een pittige discussie gehad met de dierenarts in kwestie en ze wenste me succes met het vinden van iemand die het wél zou doen.

Uiteindelijk is hij inderdaad geopereerd en nu is de kat als nieuw, maar hij heeft 2000 euro gekost en heeft héél veel pijn gehad. Ik weet niet of ik dit een tweede keer zou doen (maar dan moet je wel een DA vinden die wél inslaapt).

Maar wij hebben ook een kitten uit Frankrijk meegenomen en opgelapt, we hebben een Spaanse hond die op 3 poten loopt. Ik denk dat je ver moet gaan als er kans is dat het dier binnen korte tijd een onbezorgd, gelukkig en pijnvrij bestaan kan leiden.

Ik ben ook lid van een facebookpagina waar ze een 'no kill' beleid hebben en dan krab ik soms ook achter m'n oor.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 13:03

Tja de grote vraag is doe je er nou het dier een plezier mee? Of is stiekem meer voor jezelf..

Natuurlijk wil je alle dieren een kans geven, maar als het op is, is het op.
Soms is het eerlijker om een dier te laten gaan. Het is allemaal ZO subjectief, hoe weet je nou of het 'teveel' is. Daarbij heb je een glijdende schaal.. nog 1 weekje meer, nog 1 behandeling extra...

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 13:06

Bij ons is het afgelopen als ze op zijn, of inderdaad op oudere leeftijd een operatie nodig zijn, waar ze misschien hooguit nog een paar maand mee verder leven. (dus bij een leeftijd dat ze normaal gesproken ras-technisch aan hun eind zijn)
Koliek-operaties van 5000 euro met 50/50 overleving zou ik ook niet aan beginnen, zeker niet omdat ze ook nog eens weken op stal moeten. Ik heb er 1 die 6 week op stal al niet zou overleven, of in ieder geval knettergek zou worden, en zo'n pony wil ik zoiets niet eens aandoen.
En op de opmerking, de asiels zitten vol met pretnestjes, wil ik wel even reageren.
Ik heb nu in 1 jaar tijd 2 honden laten inslapen, en heb dus gezocht in de asiels naar leuke gewone honden, zonder problemen.
Maar ik kan ze niet vinden, zijn allemaal honden met problemen, kan niet bij kinderen, kan niet bij andere dieren, houd niet van mannen of niet van vrouwen etc. etc.
Geef mij dan maar een pup uit een pretnestje, daar is gedragstechnisch meestal niks mis mee.
En nee die vind ik niet in het asiel.
Daar zit het vol met rassen die ik als pup niet eens zou aanschaffen, laat staan als volwassen hond met de nodige gedragsproblemen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 13:06

Dilayla schreef:
Ik denk dat je dat per situatie apart moet bekijken... Heeft het dier nog een dierwaardig leven? Of is het juist om onze eigen gedachten te sussen dat we zo goed zijn en de dieren 'redden'....

Dat moet het belangrijkste criteria zijn, heeft het dier nog kans op een dierwaardig bestaan.
Maar dat is soms best lastig. waar ligt de grens?
Tijdelijke pijn en ongemak is niet uitzichtloos en dus zeker het proberen waard.

Ik heb mijn kat ook voor de dood weggehaald na een ernstige ziekte, ontsteking van een niet die verkeerd gediagnostiseerd is. Meerdere mensen hebben gezegd dat ik hem misschien beter in kon laten slapen. Maar ik zag zelfs nog teveel vuur in zijn ogen, hij leek er niet klaar voor te zijn. Ik weet dat hij pijn heeft gehad. Inmiddels zijn we echter ruim 4 jaar verder ziet poezel er prima uit. is vrolijk en actief en heeft een normaal kattenleven ondanks de diabetes die hij als complicatie heeft overgehouden. Is mij lastig om soms in mijn leven te plannen maar inmiddels weet ik niet beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 13:20

Ik ben het met je eens, TS :j

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 13:47

Ik bedacht me net nog... 5 jaar geleden hebben wij een zwangere zwerfpoes gevonden (overigens hebben we haar nog steeds + haar 3 jongen). De eerste kitten was een zwemmertje (pootjes doorgebogen, met de voetzolen richting rug). De dierenarts zei dat we haar binnen 24 uur moesten laten inslapen, kon dmv een prik in de fontanel. Ik weigerde en ben (in overleg met de DA!) in de weer gegaan met zelfgemaakte spalkjes. Binnen 2 weken stonden de pootjes goed en ze heeft nooit meer wat aan de poten gehad (klimt met gemak op de nok van het dak en is razendsnel).

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 13:59

Naar mijn idee wordt er inderdaad nog te weinig gebruik gemaakt van euthanasie, ja.

Bijvoorbeeld goede doelen, die een dier met een onwijs ingewikkeld probleem gaan opereren en oplappen voor vele duizenden euro's. Terwijl het helemaal niet zeker is dat dat dier het redt, of bijvoorbeeld overblijft met drie poten.. Voor datzelfde bedrag kunnen een heleboel 'makkelijke' behandelingen gedaan worden.

Hetzelfde geldt voor paarden uit Roemenië en hondjes uit spanje/frankrijk.. Waarom zo veel geld uitgeven aan quarantaine, transport, etc, dier heeft onwijs stress, terwijl hier in NL al zó veel dieren in het asiel zitten.

Er zou eens geld uitgegeven moeten worden aan educatie en scholing van mensen, zodat we niet met zo'n groot dierenoverschot zitten en mensen nu eindelijk eens echt nadenken voor ze gaan fokken.

Het lijkt wel of alle dieren die we kunnen redden tegenwoordig ook gered moeten worden..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:04

Als ik jouw redenering gevolgd dan had ik nu geen dieren.
Mijn hond komt uit het asiel en heeft daarvoor een periode van lichte verwaarlozing gekend. Ze is nu 11 jaar, gezond en geen gedragsproblemen.
Mijn paard heeft haar moeder verloren toen ze 3 weken oud was. Is nu een normaal paard met voldoende sociale vaardigheden waarvan velen niet geloven dat ze een flessenveulen is.

Natuurlijk overal waar 'te' voor staat is niet goed. De voorbeelden die bokkers hier dus aanhalen van maar blijven aansudderen met een dier dat gewoon op is, daar ben ik het mee eens dat je dan voor een einde kiest. Maar een gezonde pup die zijn moeder verliest, nee, ik zie geen reden om die zomaar in te slapen.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:14

Jasmijn159 schreef:
Bijvoorbeeld goede doelen, die een dier met een onwijs ingewikkeld probleem gaan opereren en oplappen voor vele duizenden euro's. Terwijl het helemaal niet zeker is dat dat dier het redt, of bijvoorbeeld overblijft met drie poten.. Voor datzelfde bedrag kunnen een heleboel 'makkelijke' behandelingen gedaan worden.

Voor het geld van één IVF-behandeling kunnen tientallen, misschien zelfs honderden levens van baby's gered worden die nu sterven aan complicaties tijdens de bevalling. De vraag is niet wat er gedaan kan worden met de beschikbare middelen, de vraag is wat degene die toegang heeft tot die middelen belangrijk genoeg vindt. Rationele argumenten spelen daarbij nauwelijks een rol.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:32

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:31

Als het dier een goede kans maakt op een waardig leven, ben ik tegen afmaken.

Je kunt de toespraak van de ts ook wel betrekken op mensen.
Waarom moeten al die baby's gered worden in die arme landen? Hoe zal hun verdere leven dan zijn, wat zijn hun perspectieven? Vooral als ze meisje zijn. Waarom moeten ze zo nodig gered worden? Om verder te leven in een wereld van afzien en schaarste?

Waarom moet alles en iedereen gered worden?
Heeft alles te maken met de gunfactor.
Ik ben blij dat er nog een gunfactor bestaat. Ik vind het namelijk vreselijk als deze bij mensen ontbreekt.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:36

Is het ook niet dat er gewoonweg te veel dieren zijn? Ik bedoel, kijk eens voor 'de lol' op marktplaats hoeveel kittens er dagelijks worden aangeboden. Op den duur is het ook bijna niet meer mogelijk om alle dieren te redden omdat er te veel zijn.
Snap daarom ook niet waarom mensen moeten fokken, om die reden heb ik liever wat oudere dieren uit een asiel/opvang. Als ik dan zo perse een dier wil hebben, dan dus een herplaatser.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:38

Nimfee schreef:
Is het ook niet dat er gewoonweg te veel dieren zijn? Ik bedoel, kijk eens voor 'de lol' op marktplaats hoeveel kittens er dagelijks worden aangeboden. Op den duur is het ook bijna niet meer mogelijk om alle dieren te redden omdat er te veel zijn.
Snap daarom ook niet waarom mensen moeten fokken, om die reden heb ik liever wat oudere dieren uit een asiel/opvang. Als ik dan zo perse een dier wil hebben, dan dus een herplaatser.

Ik wil geen herplaatser. Omdat ik dan het verleden niet weet. Wil het dier zelf opvoeden.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:42

love_western schreef:
Nimfee schreef:

Ik wil geen herplaatser. Omdat ik dan het verleden niet weet. Wil het dier zelf opvoeden.

Kun je een herplaatser niet zelf opvoeden? Wat is de meerwaarde van het weten van het verleden? (gewoon vragen om te weten wat je gedachtegang is hoor, dan begrijp ik het wat beter).