Een micro varkentje?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Re: Een micro varkentje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 23:21

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 23:26

Tja microvarkens kunnen ook best groot worden!
Hier is ons microvarkentje vorig jaar augustus:

Afbeelding

Weggedaan door een particulier die een 'microvarken' gekocht had. Ze werd in huis gehouden
en kwam bij ons met fikse huidproblemen en flink overgewicht. Toen was ze overigens nog niet zo enorm groot. Ze is nu ongeveer 75% van een fokzeug uit de varkenshouderij.

Hier (ze was ongeveer 9 maanden, foto is op koninginnedag 2013 gemaakt) was ze al een maand of 4 bij ons en weer in goede conditie. Ik kan zo snel even geen foto vinden van het moment waarop ze bij ons kwam.
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/t1.0-9/935480_10200446334094378_1062401745_n.jpg

Dit is de oudste foto die ik nog kan vinden. 1,5 maand bij ons op de weide:

Afbeelding

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 17:05

helena299 schreef:
Ik zou het niet googlen, want ik krijg gore plaatjes te zien :r
(Varkens met stok door de kop enz.)

idd :r

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 17:08

Heb ooit een reportage gezien over zulke microvarkens, die worden altijd wel groter dan verwacht hoor.. Stel je er maar niet al te veel schattige dingen bij voor ;)

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 17:15

Volgens mij heeft een neef van mij er 2 gehad toen hij wat jonger was. Hij vond het super leuk, totdat ze inderdaad wat groter werden dan verwacht. (ik weet niet zeker of dit micro varkens waren, ze waren in ieder geval niet super gigantisch dus ik denk het wel)
Gelukkig hadden zijn ouders land zat (paarden aan huis), dus is er een groot stuk achtertuin omgetoverd tot varkentjesparadijs. Daar hadden ze het volgens mijn neef een stuk beter naar hun zin dan binnen en konden ze lekker rotzooien. Maar wat een lucht kwam daar vanaf zeg :') Ik zou het niet in mijn huis nemen.

Goed dat je eerst wat research doet TS, blijkbaar zijn het niet hele makkelijke huisdieren ;)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:06

Nou ik begrijp niet hoe en wat, maar varkens stinken echt niet!

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:30

Google even op die ranch. Behoorlijk veel negatieve ervaringen te vinden van mensen die een microvarken gekocht hebben en dat dier bleek niet echt 'micro'.

Varkens worden heel kleine geboren en groeien enorm uit. Vergis je daar dus niet in en zoek naar foto's van volwassen micro's. Ik heb nog nooit een echt uitgegroei, gezond micro varken gezien :-)

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:41

beert schreef:
Google even op die ranch. Behoorlijk veel negatieve ervaringen te vinden van mensen die een microvarken gekocht hebben en dat dier bleek niet echt 'micro'.

Varkens worden heel kleine geboren en groeien enorm uit. Vergis je daar dus niet in en zoek naar foto's van volwassen micro's. Ik heb nog nooit een echt uitgegroei, gezond micro varken gezien :-)

Maar dat snap ik dan weer niet, voor je een dier koopt doe je onderzoek.
Even googlen en dan weet je dat ze nooit zo micro blijven, ze blijven slechts kleiner onder een bepaald dieet.
Dat de fokker het niet verteld vind ik zeer fout, maar ik verbaas me echt dat mensen slechte reviews plaatsen en uit de lucht vallen.
Het is toch geen speelgoed dat je spontaan aankoopt..

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:46

heet misleiding! Is niet alleen bij varkens hoor, ook bij honden, neem de chihuahua wordt ook steeds kleiner gefokt. Sommige blijven idd klein andere laten meer zien van hun voorouders.. helaas pindakaas.
Toen wij in 1995 ons 1e varken hadden zijn we bij een huis in belgie wezen kijken.. die man zei gelijk die moet je hormonen spuiten, alsof het de gewoonste zaak van de wereld was. Was wel aan te komen in belgie zei hj.. nou laat maar. Zal vast ook weer verrandert zijn, maar was wel opvallend.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:48

*zet ze op de lijst van dieren die ik later wil*

Als je ze neemt moet jij je wel goed inlezen, en alleen in huis houden als je een groot huis + tuin hebt.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:49

geen varken alleen houden!
Net als een paard zijn het groeps dieren en wel hele sociale

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:52

Haha wat schattig! Ik werk 5 dagen op een varkensbedrijf met 800 zeugen en bijna 4000 vleesvarkens, ik mn kan me dus wel voorstellen dat ze schattig zijn!
Kan me alleen niet voorstellendat hrt gezond is zo klein.
Varkens waar ik mee werk zijn zo hoog als mijn heup, ik ben 1.76 lang dus de varkens zijn behoorlijk groot. Pas dus op met wat je aanschaft..

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:54

Oud klasgenootje had ook een teacup pig voor in huis gekocht idd bij een erkende fokker! Flink voor betaald enzo. Guusje bleek alleen niet zo teacub te zijn en weegt ruim 300 kilo! Na beter zoeken en na vragen beataan die mini varkens niet! Wel zijn ze dus kleiner en lichter als een" normaal " varken dus voor een varkensboer wel erg klein maar voor in jou huis???

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:56

Citaat:
Goed dat je eerst wat research doet TS, blijkbaar zijn het niet hele makkelijke huisdieren

Sterker nog, het zijn helemaal geen huisdieren ;)

Ze hebben veel ruimte en bewegingsvrijheid nodig EN gezelschap van een soortgenoot, zoals pipo ook al aangaf.

Als mensen het leuk vinden om ze als een hondje te behandelen, moeten ze gewoon een hondje nemen :j

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 19:29

Varkens horen lekker buiten gehouden te worden met twee of meer. Kan mij echt niet voorstellen dat het handig is om zo'n diertje in huis te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:12

Varkens zijn leuk ja, heb er twee gehad toen ik nog op de boerderij woonde, had ik een landje voor ze gemaakt met een schuilhok. Hele berg stro in het hok (ze zijn echt dol op stro) en ze kregen hooi, varkensbrok en verder heel veel groente. En ze zijn dol op pompoenen.
Mijn varkens hadden trouwens geen oormerken. Maar mochten dus ook niet geslacht worden en/of vervoerd worden.

Ik vind varkens niet zo wat voor in huis, ik heb het nooit geprobeerd, maar het lijkt me dat ze er niet echt gelukkig van worden. Hier in de buurt woont een dame die heeft er één, een 'mini' en ze laat hem uit alsof het een hond is. Ik vind het echt idioot.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:28

Ik heb mijn 1e varken ook in huis op laten groeien. Toen we na binnen half jaar verhuisd zijn hebben we een maatje erbij gehaald. Ons varken liep los mee met de hond uitlaten. Ging mee met strandwandelingen (ook los) en sprong zelf in de auto , lag op de bank , net als de hond... geweldig! maar geen varken in zn uppie..Nooit meer! Ik weet nu hoe en wat, mag onderhand wel na ruim 20 jaar varkentjes.
Toen mijn toompje stuk voor stuk kwam te overlijden (ouderdom) Heb ik na de laatste wederom mijn biggen eerst in huis gehad. Gewoon om ze goed te laten wennen. Maar dat was maar een maand of 2 en toen zijn ze naar buiten gegaan. Samen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:36

Daar heb ik ook geen problemen mee, had pas eens een discussie met die dame, zij zag haar manier van varken houden als het toppunt van dierenliefde. Ik niet.

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:44

ik vind kune kune varkens wel heel leuk.. niet zozeer de kleintjes maar wel erg sociaal! zelf zou ik ze niet in huis houden.. varkens halen alles overhoop!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:45

Microvarkentjes houd je dacht ik (redelijk) klein door een combi van selectief fokken en een heel strak dieet. Mensen die zo'n diertje kopen en ze gewoon voeren zullen dan inderdaad grotere varkentjes krijgen dan ze verwachtten.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:52

Er zijn niet echt veel volwassen varkentjes van 30 cm... niet natuurlijk in elk geval. Ja, je kunt ze klein houden door ze gewoon amper wat te voeren, maar dat is te triest voor woorden (en toch zijn er mensen die het doen).

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:56

Mini varkentjes groeien altijd uit tot normaal hangbuikzwijn formaat. Van leven in huis worden ze niet gelukkig en een varkentje heeft altijd een maatje nodig. Dus tenzij je een tuin hebt waar je een behoorlijk stuk af kan zetten voor de beestjes, niet aan beginnen!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 17:01

Een varken in huis lijkt me voor het beestje niet fijn. Die moeten toch lekker kunnen wroeten in de aarde enz? Althans dat is het beeld dat ik van varkens heb :D Lijken me wel geweldig grappige dieren verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 17:09

Varkens zijn ontzettend leuk :D intelligent ook, en hebben echt nog meer persoonlijkheid dan sommige katten..... maar geen dieren voor in huis idd. Maar dat vind ik van een heel selectief aantal dieren, dat dat kan, en dan nog, dat het in de lijn der mogelijkheden ligt dat je je huis kunt aanpassen naar het dier. Voor mijn honden heb ik een kennel laten bouwen, bijvoorbeeld, en ze hebben een heleboel speelgoed, en moest ik geen honden hebben, had ik voor een heel andere vloer gekozen.

Maar ik wil hier geen varkens, te weinig ruimte buiten, en teveel mensen in de buurt. Nope, wordt een varken niet blij van.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 17:10

Als je een varkentje nog steeds gewoon varken laat zijn (door elke dag naar het varkentje zijn wens buiten), maar je laat hem ook af en toe binnen en doet er dingen mee als wandelen, hoeft dat toch niet slecht te zijn? Of wel? Omdat het zo intelligente en gevoelige wezentjes zijn, leek het mij net leuk, wat extra aandacht en 'uitdagingen'?