Ik wéét wat je bedoelt. Maakt het (nog steeds) niet relevant voor dit topic.
shoeffie
Geplaatst: 22-02-14 21:01
Qua opbouw is het meeste al gezegd.
hou er rekening mee dat niet iedere hond hetzelfde kan. dat ligt niet alleen aan het ras, maar scheelt ook per hond. Ook wij mensen kennen het verschil tussen duursporters en sprinters.
Mijn twee honden waar ik regelmatig mee loop is er een sprinter. als ik die 10 km in mijn tempo dwing (aan de riem) dan sloop ik hem. mag hij echter los mee, gaat het prima. Hij blijft eens wat achter, trekt een sprint , komt voorbij rennen, staat weer wat te snuffelen, kijkt op en dan ineens op, is me kwijt en gaat weer rennen, dat gaat prima. Zijn limiet ligt wel zo rond het uur.
Die andere is een echte diesel. In mijn tempo, aan de riem tot aan de marathon. Niet omdat ze moe is maar omdat ik niet verder ga.
Enorm van belang is wel om je hond door en door te kennen. de meeste zullen het niet aangegeven dat het ze te ver gaat en zullen het toch voor hun baas proberen te redden. Met onze oude man ooit uitgestapt in een wedstrijd op basis van hele kleine signalen waarbij ik geen goed gevoel had. En inderdaad het was mis. Ik zal ook niet snel mijn honden aan een ander mee geven omdat je zo goed weet wanneer het goed gaat dan wanneer het mis is, wat ook het leuke is aan het samenspel.
En canicross. leuk absoluut, maar voor mij allemaal net te korte wedstrijden. ik heb niet zoveel zin om driekwart dag kwijt te zijn om uiteindelijk 25 minuten te lopen. Als er iets meer wedstrijden in het oosten zouden komen, zou dat wel wat veranderen. En tot die tijd gaat onze kleine miss loopvermogen gewoon zoveel mogelijk mee.
Wat leuk dat je wil gaan hardlopen met je hond! Je kunt best al joggend wat beginnen hoor. Lekker rechtuit in een drafje en het liefst op niet al te harde bodem. Ik ben ook begonnen met 8 maanden, heupgordel om en ik begon met 2,5 tot 3 km. Scheelde wel dat ook ik het op moest bouwen. Met mijn ras moet ik wel of 's ochtends of 's avonds omdat hij het anders te warm heeft. Ja ook nu Gewoon even aankijken hoe het gaat. Het is heel gezellig om samen te doen en het heeft voor de band met mijn hond veel gedaan, samen sporten. Hij neemt het zeer serieus