Hond moeilijke eter.. Tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Martinedd

Re: Hond moeilijke eter.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 15:30

hoe lang eet je hond niet dan?
Hoe lang laat je de voerbak staan?
Hoeveel voer krijgt de hond en hoe vaak?

Zijn er (loopse) teven in de buurt?

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 17:25

Diepvries vlees van Duck al geprobeerd. Lukt niet. Ook ander vers vlees van vriendin geprobeerd, lukt niet.
Iets over zijn voer doen lukt niet.. Maakt niet uit wat. Worst, pens, steak, kip, kalkoen, bouillon, heet water, ... . Allemaal reeds geprobeerd.

Hij eet dan ongeveer 1 tot 2 weken niets.. Dan geef ik hem dat siroopje/vloeibaar middel.

Voerbak blijft meestal gewoon staan omdat hij in de periode dat hij moeilijker, maar nog wel eet, soms in kleine beetjes eet of plots begint te eten.. Vroeger kreeg hij een half uur tot een uur de tijd en dan nam ik zijn voerbak weg. Dit zorgde alleen maar voor meer problemen want dan at hij in het totaal nog minder.

Loopse teven in de buurt weet ik niet. Ik woon naast een wandelweg waardoor hier af en toe mensen met honden voorbij gaan. Ik heb hem echter al zien reageren op loopse teven (hond van mijn ex/ hondenschool) en dan zie ik heel duidelijk waar het probleem zit (janken, klappertanden, van de ene dag op de andere stoppen met eten,...). Dat doet hij tijdens zijn moeilijke eetperiodes niet.

Commando kent hij omdat hij even moet wachten tot ik zijn voerbak neerzet en vervolgens zeg "happen" wanneer hij mag eten.. Ik denk niet dat dit zo verkeerd is?

_SC_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 17:53

Wat mij niet hoor dat commando. Ik vind het reuze handig :j

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 17:59

zo gebruik ik het commando 'Toe maar'

ik zou in de hormonale richting kijken, misschien is een chemische castratie een idee, dan kan je zien of echte castratie een idee zou zijn (je kunt sowieso castreren maar dat is je eigen keuze)

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 20:39

Castreren heb ik al overwogen, maar omdat hij erg angstig is voor andere honden (als pup goed aangevallen geweest door 2 jack russels) hebben meerdere psychologen mij dit afgeraden omdat dit de angst zou kunnen vergroten. Chemisch castreren ga ik eens bespreken met de dierenarts! :)
(Al mijn andere huisdieren zijn overigens wel geholpen ;) )

_SC_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 20:44

Ik zou chemisch proberen, als dat goed gaat kun je gewoon castreren. Het effect is hetzelfde.
Mijn hond is een paar weken terug gecastreerd op 3jarige leeftijd maar qua gedrag niet anders als alleen minder last van z'n hormonen (werd wat zenuwachtiger en gejaagder daardoor) en goed eten!

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 12:41

Herken je verhaal heel erg...

Hier een mix straat hondje van 7 jaar ongeveer... (hebben ze hem geschat) ikzelf denk eerder 5 jaar maar oké nu niet zo belangrijk.

Onze hond is wel gecastreerd maar heeft ook periodes dat hij absoluut niet eet. Ook volledig gecheckt Door de DA en een diëtiste en een psycholoog bij gehad.. Alle trucjes uit de kast gehaald.. en niks werkt.. Hij zit goed in zijn vel.. dat wil zeggen hij is vrolijk blij speelt de hele dag Door met ons teefje.. maar valt wel af omdat hij niet eet.

Hij verstopt zijn eten wel in die periode.. zelf dacht ik dat het voortkomt uit zijn zwerf verleden.
Ben nu begonnen met runderhart.. kook het een paar minuten en gooi het door zijn brok.. Samen met het vocht voor ons werkt dit goed. De periodes waarin hij niet eet beperken zich naar een paar dagen waarin hij alleen s ochtends weigert maar s avonds wel extra eet.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 12:51

kellykeuhh schreef:
Diepvries vlees van Duck al geprobeerd. Lukt niet. Ook ander vers vlees van vriendin geprobeerd, lukt niet.
Iets over zijn voer doen lukt niet.. Maakt niet uit wat. Worst, pens, steak, kip, kalkoen, bouillon, heet water, ... . Allemaal reeds geprobeerd.

Hij eet dan ongeveer 1 tot 2 weken niets.. Dan geef ik hem dat siroopje/vloeibaar middel.

Heb je het vlees alleen aangeboden in een periode van slecht eten? Ik zou eens proberen of overstappen op vlees tijdens een goede periode ervoor zorgt dat de slechte periode uitblijft/vermindert.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 11:06

kellykeuhh schreef:
Castreren heb ik al overwogen, maar omdat hij erg angstig is voor andere honden (als pup goed aangevallen geweest door 2 jack russels) hebben meerdere psychologen mij dit afgeraden omdat dit de angst zou kunnen vergroten. Chemisch castreren ga ik eens bespreken met de dierenarts! :)
(Al mijn andere huisdieren zijn overigens wel geholpen ;) )

Heb er nog nooit van gehoord dat angst vergroot wordt door castratie, wat is de beredenering daarachter?

heb je al overlegd met je DA?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 11:09

Martinedd schreef:
Heb er nog nooit van gehoord dat angst vergroot wordt door castratie, wat is de beredenering daarachter?

Er wordt vaker afgeraden om te castreren bij instabiele honden. Je gaat toch met de hormoonhuishouding aan de gang en daardoor kan gedrag verergeren.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 11:11

Ik zou een angstige hond inderdaad niet castreren, dit verergerd het vaak alleen maar.

Het is logisch dat hij rond de periode dat de teven loops zijn niet wil eten. Honden hebben een onwijs goede neus!
Dus als er inderdaad iemand met zijn loopse teef door het bos heeft gewandeld, heeft jou hond dat allang geroken.

Ik denk dat je er bij neer moet leggen dat het niet anders is. Castreren zou ik absoluut niet doen.
En als hij voor de rest goed op de brokken reageert, laat hem daar dan lekker op staan.
Die relatief korte periode dat hij niet eet is dan even door bijten.... ;-)

Flint09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 11:27

snap dat je daar zenuwachtig van wordt als je hond zolang niet eet, maar misschien als je ziet dat hij weer stopt met eten er niet teveel aandacht aan te besteden ? Drinkt hij wel goed ?
edit : als hij goed drinkt misschien meer vloeibare dingen als yoghurt of papjes aanbieden.