Jullie mening over hondje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 14:08

BravoT schreef:
Ik was ook al 2 x bij de dierenarts geweest en dacht ook eerst aan atrose, toen ik bij de dierenarts was reageerde die nergens op, maar later bleek dat die een hernia had.

Artrose geloof ik zonder meer, eigenlijk zou een hernia me ook niets verbazen. Ik zal eens kijken of ik een foto kan vinden waarop je zijn rug en achterpoten kan zien, die zijn compleet vergroeid en zwak.

Even zoeken....

Hier zie je de achter- (en voor- := ) pootjes op stand:
Afbeelding

Zittend of wat daar voor door moet gaan (hij zit als een panda, op zijn kont ipv op zijn pootjes, die zijn te zwak):
Afbeelding

Rug zichtbaar:
Afbeelding

Hij reageert trouwens niet alsof hij pijn heeft met aaien ofzo.
Laatst bijgewerkt door Urielle op 20-02-14 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 14:11

karijn schreef:
De hond bij ons op stal, wordt ook 16, vertoont hetzelfde gedrag als de teckel. Zolang ze geen pijn hebben en nog goed kunnen eten en drinken en niet agressief worden, is het gewoon afwachten tot het niet meer gaat. ................
Kijk het aan hoe het gaat. Als hij pijn krijgt, zal hij het wel laten merken. Dan weet je wel wat je moet doen. Wel respect dat je het beestje in huis hebt genomen.

Dank je Karijn, voor het compliment en het delen van je ervaringen :)
Ik hoop dat ik het goede moment ga herkennen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:21

Ons poedeltje ging ook steeds gillen, zelfs in haar slaap en dan moesten we haar wakker maken anders bleef ze er in :(:)

Ze bleek cushing te hebben.
Ze had nog maar 1 oogje en dat was ook al hard achteruit gegaan.
Horen deed ze slechter en haar orientatie begon ook aardig af te nemen.
We hebben haar laten inslapen, ze was op ;(

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 14:32

Cushing dus ook nog een mogelijkheid, ga het straks even opzoeken want dat ken ik alleen bij paarden :)
EDIT: hij drinkt en plast niet buitensporig veel, heeft ook geen kale plekken op de flanken. Jullie poedeltje toen wel?

maximuss

Re: Jullie mening over hondje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 15:12

@urielle: zowel zijn pootjes als zijn rug zijn exact hetzelfde als bij mijn hond (eigenlijk zijn ze gewoon 2 druppels water alleen heeft de mijne geen krulletjes ;-)).
Een hernia zou me dus niks verbazen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 15:25

ons poedeltje dronk wel wat meer ja maar kaal was ze absoluut niet
ze had wel onderhuidse knobbeltjes

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:22

Urielle schreef:
Mist schreef:
moeilijk....met honden heb ik weinig ervaring, maar ik vang wel al jaren oude/zieke katten op die niet meer herplaatst kunnen worden via het asiel. Als ik met zoiets worstel dan zet ik ze een week of 2 op pijnstillers om te kijken of het dan verbetert. Verbetert het dan (als ik het niet van tevoren gedaan heb-ligt aan de situatie) een bloedproef om idd nieren en lever uit te sluiten.

Wens je veel wijsheid toe ( en ik hoop dat het allemaal meevalt!)

Hij heeft voor zijn nageltje een week pijnstillers gehad (zijn botjes, nagels, haren,.. zijn heel broos dus het nageltje was er compleet uit) maar omdat ik er niet zo op lette weet ik eigenlijk niet of hij toen ook zo opvloog. Gezien de tijd dat het voorkomt denk ik van wel.
Stel hij heeft een lever- of nierprobleem, heeft hij daar pijn van of is hij daar dan misselijk van?
Ik wil het beestje eigenlijk op zijn leeftijd en met zijn zwakke gestel/kapotte lijfje niet meer een hele medische molen doorsleuren of aan de medicatie zetten, hij is gekomen met het idee: we geven hem zolang hij heeft en is hij op, dan is hij op. Dan heeft hij toch nog een tijdje verzorging en liefde gekend in zijn verder ellendige leven. Maar uiteraard hoop ik dan dat hij gewoon in zijn slaap rustig wegglijdt en dat ik niet de keuze voor hem ga moeten maken.

Door hem op pijnstillers te zetten zou je kunnen uitsluiten of hij idd pijn heeft of alleen "verward" is als hij wakker wordt.
Als het nieren zijn dan geeft dat idd misselijkheid, hij vergiftigt dan zijn eigen bloed omdat de nieren de afvalstoffen niet meer er uit kunnen filteren. Uiteindelijk raken ze wel in coma, maar dat zou je niet moeten willen...

medische molen is nog wat anders dan even proberen uit te sluiten of hij pijn heeft. Ontstekingswaardes zijn ook in het bloed te zien. Ik probeer altijd eerst het meest voor de hand liggende uit te sluiten, dan pas kijken of behandeling zin heeft/waarde heeft. Bloedproef afnemen kan ook aan huis en is een goede graadmeter.

Van de ongeveer 100 dieren die ik al opgevangen heb heb ik er ooit nog maar 2 verloren aan een hartstilstand, de rest heb ik toch echt zelf een beslissing moeten nemen

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:23

Rimadyll, dat is een goede pijnstiller die een hele dag werkt.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 19:02

Ja inderdaad, inslapen doen ze zelden zelf helaas.
Bij ons tot nu toe ook nog nooit gebeurd, ook niet bij katten, die echt op waren.
Houd er dus maar rekening mee dat je het zelf moet regelen.
Ik hoop er ook altijd op, voor het dier zelf, maar helaas.
Bij nierproblemen plassen ze echt heel veel, kunnen het niet ophouden (loopt ze soms gewoon af terwijl ze door de kamer lopen), en drinken ze liters water.

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 19:10

Urielle schreef:
BravoT schreef:
Ik was ook al 2 x bij de dierenarts geweest en dacht ook eerst aan atrose, toen ik bij de dierenarts was reageerde die nergens op, maar later bleek dat die een hernia had.

Hij reageert trouwens niet alsof hij pijn heeft met aaien ofzo.

Mijn hondje reageerde ook eerst niet als ik hem aaide, dit heeft ook maanden, misschien wel een jaar geduurt. Omdat die het af en toe deed kon ik het eerst ook niet verklaren en liet ik hem ook gewoon met zijn bal spelen.
Pas later heeft die tijd misschien 3 X gedaan met aaien, het ene moment is er niks aan de hand en op het andere moment was het fout.

Het is lastig, maar je beesie heeft het niet best gehad en alles is vergroeid dus dan kan dat allemaal mee spelen.
Als je echt denkt dat die pijn heeft zou ik hem een periode aan de pijnsillters zetten en dan kijken.
De mijne kreeg ook rimadyll, mijn dierenarts zij als die het er goed op doet moet die er misschien de rest van zijn leven aan.
Pijnstillers is nooit goed, maar je hoeft niet de Max. Dosis te geven en dan zou ik kiezen wat ik ook met mijn hond zou doen, maar die is er gelukkig af, dat die liever nog 3 jaar met pijnstillers een leuk leven heeft dan zonder en dan pijn hebben.
Inderdaad even bloed afnemen dan weetje het van lever etc en dan weet je dat een pijnstiller dat niet erger maakt

Sterkte
Echt super dat je zo'n beesie nog een kans geeft en wat een mongool die hem aan de kachel vast bond en dat niemand eerder heeft ingegrepen :-(

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 19:18

Ik heb mijn 18, 5 jarige maltezer laten gaan na zijn herseninfarctje. Eerst nog geprobeert om met een spuit een oplossing te vinden op aanraden van de dierenarts. Wat helaas niet heeft geholpen.

Hij had geen besef meer dat er een poes langs hem zat dus toen wist ik het ook al.

Je moet voor je zelf uitmaken nu is het goed geweest of we kijken nog even aan. Zolang het nog waardig is !

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 19:19

Ik vind het vreselijk dat een hond zoveel ellende moet meemaken dat het zijn gezondheid schaadt. En dan hééft hij eindelijk een goed tehuis en dan gaat die vernielde gezondheid parten spelen.

ik heb ook zo'n hond.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 19:24

Dakotah schreef:
Bij nierproblemen plassen ze echt heel veel, kunnen het niet ophouden (loopt ze soms gewoon af terwijl ze door de kamer lopen), en drinken ze liters water.

Hij plast en drinkt niet heel veel. Hij kan het ophouden tot buiten, eenmaal buiten wacht hij niet tot het 'startpunt', hij piest waar hij loopt :+ Maar ik ben eigenlijk blij dat hij binnen nog redelijk zindelijk is, hij heeft het natuurlijk ook nooit op hoeven houden dus zijn blaascapaciteit moest getraind net als bij pupjes. Nu maakt hij 's avonds om half 10 zijn laatste rondje buiten en in de ochtend tussen half 6 en 6 dus dat vind ik heel knap! Overdag redt hij het uiterlijk 4 uur. Dat is kort voor een volwassen hond maar ik vind het totaal van gegevens niet doen denken aan een nierprobleem.
Komt een nier- of leverprobleem er sluitend uit bij een bloedafname? Want dat wil ik nog wel doen natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Urielle op 20-02-14 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 19:28

BravoT schreef:
Sterkte
Echt super dat je zo'n beesie nog een kans geeft en wat een mongool die hem aan de kachel vast bond en dat niemand eerder heeft ingegrepen :-(

Het is heel sneu voor Tommie :j
Maar weet je, die oude eigenaar was zelf eigenlijk ook slachtoffer. Die was psychiatrisch patiënt, kwam er zelf nauwelijks uit, niemand mocht er nog naar binnen, de buren en familie wisten niet eens van het hondje! Ik zie dat zelf meer als falen van de hulpverlening. Zo iemand die niet meer voor zichzelf (en de dieren) kan zorgen, zou imo gewoon opgenomen moeten worden. Tommie is ook pas gevonden toen de oude eigenaar overleed.
Iemand die psychisch niet goed is kun je imo niet aansprakelijk stellen voor de behandeling van het hondje, WEL de mensen die de leefsituatie van deze persoon hadden moeten opvolgen ;(

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 19:34

mijn oude jack russeltje ging met zo'n krom ruggetje lopen door spondylose, eenvoudig met een foto van de rug te constateren. zou voor de zekerheid een foto van zijn rug laten maken, met pijnstillers kan je in principe uitproberen of hij pijn heeft of niet :)

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 19:39

Nierprobleem kan ook met urine-onderzoek volgens mij. Dan zit er te veel eiwit in.
Je hebt ook nog suikerziekte, dat moet met bloedonderzoek.
Lever weet ik eigenlijk niet, zal denk ik wel met bloedonderzoek zijn.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 14:38

Zodra hij binnen chronisch incontinent wordt, op die leeftijd, dan kan je er niet meer zo heel veel aan doen behalve hem dan misschien in een paardenstal laten vertoeven. Wil je dat?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 13:07

Als je verder toch geen ingrepen meer van plan bent, zou ik zoeken naar een fijne pijnstiller met zo min mogelijk bijwerkingen. Waarschijnlijk zal de hond daar toch iets van opknappen.
Een eventuele lever/nierziekte ga je nu toch niet veel meer aan doen ben ik bang. Hooguit voerverandering, dat zou je nu ook kunnen doen. Op deze leeftijd mogen de nieren toch vaak wel ontzien worden.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 13:32

Wat lief van je dat je dit voor Tommie doet!!
Mijn teckel is zeer hernia gevoelig en heeft twee jaar geleden zo'n heftige gehad dat hij verlamd raakte.
Heb hem laten opereren en gezegd dat als hij te redden was ( dus kans op redelijk * lopend* herstel) ze door mochten gaan en anders stoppen.
Heeft 6mnd geduurd maar hij loopt weer, zwabbert nog iets maar kan alles nog doen wat hij wil.
Nu merk ik af en toe dat hij wat moeite heeft meestal in de morgen. Ga nog wel met hem naar fysio, maar ga verder nietmeer sleutelen.
Hij krijgt nu sinds een poosje gewoon een beetje pijnstilling elke dag en daar doet ie het super op. Vind hem nu te oud om nog een heel register open te trekken en zo gaat het prima. Je kan het allicht proberen? Mischien wel een goed plan om eerst even bloed en urine te trekken, maar als daar niets uitkomt. Zou ik m gewoon op een pijnstiller zetten kijken of hij daar beter van wordt. Succes!!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 13:40

Wat ik lees is echt 1 op 1 mijn demente kat van 22.

Die enkele weken terug ook nog een postduif ving, maar ook rustig zichzelf onder kan schijten in zijn mand.

Ook plotseling wakker schrikken en angstig mauwen. Krijgt hij vaak wat aandacht anders is hij zo verloren. Verders is hij rustig en geen aandachtstrekker.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 14:31

Wat verder gevorderde dementie zou voor mij ook wel een serieuze overweging tot inslapen zijn. Niet dat ik wil dat je er nu meteen afscheid van neemt, TS, het is zelfs nog niet gediagnosticeerd en in een eerste stadium valt er echt nog mee te leven. Maar dementie is echt iets heel geks en ze hebben dan misschien geen lichamelijke pijn, wat vaak als enige graadmeter voor een dierwaardig leven gehanteerd wordt, maar de levenskwaliteit daalt gewoon gigantisch.

Wat een lief oud hondje is het trouwens! Voor zo een snuitje wil je toch alles doen. :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 19:01

karijn schreef:
Zodra hij binnen chronisch incontinent wordt, op die leeftijd, dan kan je er niet meer zo heel veel aan doen behalve hem dan misschien in een paardenstal laten vertoeven. Wil je dat?

Nee, dat zou ik echt geen optie vinden. Mijn Berner zit wel buiten en in de stal maar die wil zelf niet binnen (tot mijn spijt dan weer). Maar dit oude baasje, zonder warme ondervacht, hij loopt al te rillen als het regent buiten bij het uitlaten :(:) Nee, die hou ik idd echt wel binnen. Gelukkig blijft het nu bij 'ongelukjes' en die ruim ik nog gewoon op natuurlijk. :)

Criterium 1 > pijn
Criterium 2 > chronische incontinentie

Dank je :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 19:02

Gini schreef:
Wat een lief oud hondje is het trouwens! Voor zo een snuitje wil je toch alles doen. :)

Het is echt een heel lief diertje :j <3

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 19:05

Sassol schreef:
Als je verder toch geen ingrepen meer van plan bent, zou ik zoeken naar een fijne pijnstiller met zo min mogelijk bijwerkingen. Waarschijnlijk zal de hond daar toch iets van opknappen.
Een eventuele lever/nierziekte ga je nu toch niet veel meer aan doen ben ik bang. Hooguit voerverandering, dat zou je nu ook kunnen doen. Op deze leeftijd mogen de nieren toch vaak wel ontzien worden.

Wat zou ik dan moeten doen, van voer? Hij eet nu kvv en barf (zacht vlees dan, ivm gebitje).
Heb niet zo'n hoge dunk van de meeste brokvoeders :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 00:04

Voor voer zou je kunnen kijken naar kvv's met bot van gevogelte of andere kleine prooidieren, dus niet van de grote dieren. Ook kun je wat meer groente/fruit toevoegen. Ongeveer 15-20% van zijn menu kun je dan uit groente/fruit laten bestaan.
(Voor een hond met ernstige nierproblemen kun je zelfs zover gaan als 75%)
Voor het orgaanvlees kun je iets minder hart/lever/nier geven en iets meer pens (vanwege het fosforgehalte).

Omega 3 (Doils heeft goede kwaliteit visolie) is een heel belangrijk supplement, zeker als je vlees voert (tenzij je heel veel wild voert en wekelijks verse vis).