.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:22

Nou, fijn dat je het beter in de gaten gaat houden. Dan komt het vast goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:25

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-23 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:35

Ik ben niet kattig? Ik bedoelde het goed hoor ;) .

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:36

Zoals al een paar keer is voorgesteld: wat vaker de nagels (laten) controleren. Bij ons kan dat bij de assistente en als het dan niet nodig blijkt, kost het je ook niks. Wat betreft de mottige vacht en het niet verzorgen: dat is echt niet normaal. Katten zijn en blijven propere dieren en zullen alleen als ze niet kunnen, zich niet lekker voelen dit soort afwijkend gedrag gaan vertonen. Ik zou inderdaad ook eens vragen of de dierenarts niet een bloedonderzoek kan doen (sowieso bij oudere katten verstandig). Je ziet de kat niet zo vaak meer zelf geef je aan, maar drinkt ze meer/minder dan normaal. Is ze afgevallen laatste tijd ondanks normaal eten? Ook gebit laten inspecteren door de arts lijkt me goed, maar dat doet hij/zij als het goed is bij elk bezoek wel even.
Hopelijk kan ze dan nog járen mee! De oudste bij ons is 25 geworden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:40

.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 06:55

Annett1990 schreef:
Diablo schreef:
Nou, fijn dat je het beter in de gaten gaat houden. Dan komt het vast goed.

Zou je op willen houden met deze kattige reacties? Het is nog altijd mijn poes en ik denk dat ik na 17 jaar toch wel weet wat het beste voor haar is en dat ik ook wel weet hoe ik voor mijn poes moet zorgen.
Ook al zou ik het niet beter in de gaten gaan houden is het nog geen reden voor jou om mij zo af te katten telkens.

Wie doet hier nu kattig dan? Ik zie enkel een vriendelijk bericht.

Anoniem

Re: Door gegroeide nagels 17 jarige poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 07:02

Bij de pets place hebben ze speciale kniptangetjes voor katten, weet niet of het werkt, maar ze hangen er als het goed is wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 09:06

.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 09:08

.

Donkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 09:23

Hier ook een ouder kat gehad die moeite had met zichzelf te verzorgen. Wij hebben het opgelost door ze zelf te knippen met zo'n kniptangetje dat ik bij de dierenarts had gekocht :). Misschien is dat een handig iets? zodat je ze zelf kunt knippen en dan hoeft het niet meer zover te komen.

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 09:24

Zo ongewoon is het niet hoor dat een kat zich minder gaat verzorgen als ze op leeftijd komt.

Mijn oudste kat had ook klitten, doorgroeiende nageltjes enz. De nagels hielden wij goed in de gaten en om de paar maand gingen we naar de dierenarts om ze bij te knippen of we deden het zelf.
Als je het vaak genoeg doet, dan hebben ze er geen pijn van.

De vacht zou ik niet meteen gaan wassen, bij een oudje vind ik dat toch wat delicaat. Wij kamden de klitten er uit, maar ook vooral met de hand ze zachtjes opentrekken en losmaken, dat is minder onaangenaam voor de kat.

Bij mijn kat zijn we hier denk ik rond haar 18 jaar mee begonnen, ze is uiteindelijk nog bijna 23 geworden voor ze aan een snelle hersenbloeding is overleden.

De mensen die zeggen dat een kat die zich niet langer verzorgd niet gezond kan zijn: onze kat ging regelmatig op check up bij de dierenarts en was altijd in orde. Ze had gewoon wat artrose van de ouderdom waardoor ze niet meer zo ver naar achter op haar rug kon wassen.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 09:48

Gewoon zelf af en toe knippen en anders vaker naar de dierenarts gaan om te laten knippen als je dat zelf niet kan. Ik ben het met Diablo eens en vind het ook echt zielig dat je het zo ver laat komen dat steeds die nageltjes ingroeien. Al zie je haar maar weinig, het is echt niet zo,lastig en tijdrovend om tussen het knuffelen door even haar pootjes te checken. Scheelt jou een hoop geld en de kat een hoop pijn.

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:54

Poeky schreef:
De mensen die zeggen dat een kat die zich niet langer verzorgd niet gezond kan zijn: onze kat ging regelmatig op check up bij de dierenarts en was altijd in orde. Ze had gewoon wat artrose van de ouderdom waardoor ze niet meer zo ver naar achter op haar rug kon wassen.

Mee eens, onze kat is 20 geworden en kon makkelijk nog voor zichzelf zorgen.. Alleen zij is overleden aan een wond waar uiteindelijk maden uitkwamen ( die wond hadden we nooit zo opgemerkt :( ), dus moesten haar wel laten inslapen. Maar ze kwam nog altijd wel bij haar rug.

Ts, het komt wel goed, af en toe gewoon even bijknippen <<)

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:42

TS, ik vind het wel vervelend om zo'n nare pb van jou te krijgen als ik ergens mijn mening over geef, daarbij staat er ook een tip in mijn bericht.

simo0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:51

amandananana schreef:
TS, ik vind het wel vervelend om zo'n nare pb van jou te krijgen als ik ergens mijn mening over geef, daarbij staat er ook een tip in mijn bericht.

Waarom moet dit hier aangegeven worden? Wat is het nut daarvan, om andere erbij te betrekken? Dit kan je toch gewoon 1 op 1 bespreken met de TS naar mijn mening?

Maar ontopic, ik weet niet hoevaak je haar ziet? Misschien als je dan weer eens bij je ouders bent kun je haar nagels bijknippen, je kan het zien als bijhouden. Gewoon elke keer als je thuis bent dat je haar even controleert. En als je dat echt niet ziet zitten, kan 1 van je ouders het toch proberen. Eerst natuurlijk een betere band opbouwen met de kat en dan als ie lekker op zn kussen ligt, stiekem wat aan zn nageltjes doen?

Ik lees net dat ze niet zulke kattenmensen zijn. Misschien kun je iets afspreken dat je vader of broer Simba om de zoveel tijd naar de dierenarts brengt? Zouden ze dat wel willen, dan hoef jij ook niet elke keer heen een weer te crossen aangezien het niet om de hoek ligt en zo helpen ze jou ook een handje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:00

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-23 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:14

Ik heb niemand zien zeggen dat je geen dieren moet hebben of dat je kinderachtig bezig bent. Ik vind wel dat je héél defensief op kritiek reageert....

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:17

Ik ga toevallig vanmiddag naar de DA met mijn kat.
De bij-nagels (het 5e nageltje) groeit heel breed en dik. Het groeit rondom het voetkussentje. (DA noemt het een 'oude katten nagel)
Het wordt steeds breder en gaat in de weg zitten. 1x meegemaakt dat het was ingegroeid. Sindsdien houd ik het in de gaten en maak tijdig een afspraak bij de DA voor een knipbeurt. (ca. 3x per jaar) Kan/durf ik zelf niet te knippen. Zit direct op de huid.
Onverdoofd een nagel trekken, klinkt mij heel bizar in de oren. Dan zou ik ook gaan krijsen.

Een ongezonde vacht duidt wel op een gebrek. Dus een bezoekje aan de DA is aan te raden.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:23

Over het knippen en in de gaten houden is inmiddels wel genoeg gezegd denk ik. Je ziet het toch echt wel vaker bij die oudjes dat ze zichzelf minder goed gaan verzorgen en dat je als eigenaar wat meer werk krijgt om ze gezond te houden. Ook bij katten komt ouderdom met gebreken!
Maar klitten en ingroeiende nagels gaat wel wat verder dan een ietwat mottige vacht, waardoor ik me direct afvraag hoe het verder met haar gezondheid gesteld is. Nierproblemen en artrose zijn al twee veel voorkomende kwalen wat de oorzaak zou kunnen zijn voor het slecht wassen en niet meer krabben. Een kat met zulke klachten zou ik zeker een bloedonderzoekje bij doen en de achterpootjes en heupen laten controleren.
Als ze namelijk pijn hebben aan de achterkant, is buigen om te wassen erg vervelend, maar ook uitrekken om te krabben kan dan pijnlijk zijn. Aangezien je zegt dat ze alleen bomen heeft als krabspul, kan dat nog best de oorzaak zijn. Je zegt dat ze nog nooit een krabpaal oid heeft gezien en het dus zeker niet gaat gebruiken, maar daar ben ik het totaal niet mee eens. Krabben is een interne behoefte van ELKE kat en dat ze dit helemaal niet meer doet is echt afwijkend gedrag, wat verder gaat dan normale ouderdom. Probeer eens een kartonnen krabplankje, een kokosmat of ander horizontaal krabmateriaal. Mijn oudje hier krabt zelden op vertikale oppervlaktes, horizontaal vind hij veel fijner met zn krakkemikkige achterpootjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:27

.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:30

Ik trek me terug uit dit topic, ik kreeg een hele valse pb van TS, ik ben er klaar mee.

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:33

Diablo schreef:
Ik trek me terug uit dit topic, ik kreeg een hele valse pb van TS, ik ben er klaar mee.

En dat moet je hier posten. Wat is het nou zo moeilijk om gewoon niet te reageren als je er niks meer op wilt zeggen?
En ga dat ook even 1 op 1 uitvechten in een pbtje :j.

Kan het niet gewoon ONtopic blijven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:47

.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:56

.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:11

Oudere katten gaan inderdaad hun vacht minder goed verzorgen, niet zozeer omdat ze het niet willen maar stijfheid en stramheid gaat bij de pensionado's ook meespelen, ze kunnen zich niet meer zo goed in alle richtingen buigen om bepaalde stukken vacht te verzorgen.

Waar je naar zou kunnen kijken is een furminator of eenzelfde soort kammetje maar dan zonder de naam furminator lol (zijn een stuk goedkoper maar zijn en werken hetzelfde), hiermee kun je de ondervacht wat uitdunnen, dat zijn vaak de losse/lossere plukken haar die je er zo uit kunt plukken.
Niet te vaak doen en voorzichtig want oudere katten worden vaak wat botteriger/magerder en kunnen het dan niet zo lekker vinden.

Qua nageltjes knippen, inderdaad zodra je langs de da bent geweest voor deze keer, het zelf gaan onderhouden. Als je verwacht dat ze het niet leuk vind, de eerste keer doen als ze lekker diep in slaap is en stoppen voordat ze goed wakker is, 1 pootje per keer, of als ze het erg vervelend vind 1 nagel per keer.

Heb ergens ooit ook gelezen dat naarmate ze ouder worden de nagels zich ook verharden (kalknagels idee had ik daarbij), normaal slijten ze ze buiten en/of knauwen/knabbelen ze ze zelf af, met hardere nagels (en misschien een minder goed gebit) is dit lastiger.

Het minder scherpen van de nagels kan ook te maken hebben met stijfheid/stramheid, meestal buigen ze de rug behoorlijk door tegen een krabpaal of boom, je zou eventueel nog naar een krabmat kunnen kijken, dat is een iets minder belastende houding (catnip of theezakje van Pickwick slaap lekker thee erover heen maakt de mat al een stuk aantrekkelijker)