Kat met extreme jeuk, allergie of stress? Help :(

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Kat met extreme jeuk, allergie of stress? Help :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:35

Misschien heb ik er overheen gelezen maar is er een huidmonster afgenomen? En is er gezocht naar mijten?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 21:39

Nee dat is allemaal nog niet gebeurd. Het leek in eerste instantie op een allergie en dus zijn we begonnen met hypoallergeen voer. Als ik volgende week een nieuwe afspraak maak ga ik deze dingen ook noemen.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:40

Ik lees even mee. Onze nieuwste Poes heeft nu ook vachtproblemen. Ze is nog niet echt hele vriendjes met de andere kat, maar ik denk zeker minder gestresst dan het asiel. Huidprobleem is laatste week gekomen, wij denken allergie. Ze krijgt nu dus alleen nog maar Royal canin en geen perfect fit meer. Ook krijgt ze Chinese kruiden pilletjes om de vacht te kalmeren. Ik hoop dat het snel beter gaat

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:40

Een kennis van mij had een kat met ongeveer dezelfde klachten (tot bloedens toe open krabben) en dat bleek uiteindelijk een mijtensoort te zijn, vandaar :)

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:42

Klinkt mij ook als stress. Vlooienallergie uit zich vaak op de geijkte plekken, boven de kont, op de rug. Comfortis is een goed middel dus je hebt de vlooien waarschijnlijk ook onder controle. Feliway, hmmm werkt alleen echt in niet geventileerde ruimtes. Ik neem aan dat de meeste mensen toch wel ventileren in huis en deuren hebben die vaak open en dicht gaan.
Ik heb zelf ook een probleemkatje uit het asiel, ze zat er al ruim 2 jaar toen ik haar ophaalde. Zat op vers kip dieet ivm verdachte voedsel allergie. Alles geprobeerd, RC/ alleen maar kip/ science diet...niks hielp, alleen injecties met corticosteroiden. Inmiddels heeft ze ook blaasgruis dus eet ze daar dieetvoer voor, maar het gaat daarop niet slechter dan op allergiedieet. Ik denk dus dat zij ook stress heeft. Er zijn periodes dat het beter gaat en dan weer minder. Een kat herplaatsen is hier niet zo makkelijk, dus ik probeer het haar zo veel mogelijk naar de zin te maken.
Maar stiekem zijn er veel katten met stress klachten denk ik, die vaak niet als zodanig herkend worden.
Ik wens je veel succes in je zoektocht naar een antwoord en oplossing...

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 21:43

Abby komt ook uit het asiel waar ze ook echt niet wilde zijn, ze blies en bichte erop los maar ze had geen rare vacht toen wij haar meenamen.

Ik "hoop" op een allergie.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 21:45

Het is ook begonnen op de kont en rug maar inmiddels breidt het zich uit en zich ze helemaal onder de korstjes van het krabben ;(

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:25

wat heeft ze gekregen van de DA?
Ook een prik tegen de jeuk?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:31

Bij mijn kat met allergie werkt Carocroc Lamb super! Op RC deed hij het heel slecht, lag aan beide kanten zijn zij open.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 12:42

@Martinedd, ja :j

Ik heb morgen een afspraak met de dierenarts.

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:51

Hoi Justkid,

precies het verhaal van ons inteelt/boerderij/siamees katje. ook de missende tandjes, ze heeft ook extra tandjes en een niet helemaal rechte ruggengraat.
Kreeg extreem jeuk, plotseling op 6 jarige leeftijd. Meerdere keren antibiotica en nog iets gespoten. Was absoluut geen vlooien probleem, ook geen schurft of iets anders, bloedonderzoek wees niets uit.

We zijn ook met de hypo allergeen begonnen, eerst zes weken proberen.... Uiteindelijk heeft het 5 maanden geduurd. Nu heeft ze weer een mooie vacht en is helemaal jeuk - en korstvrij. Als ze al eens iets anders eet, bijvoorbeeld dat met koken wat op de grond valt, krijgt ze wel weer 1 of 2 plekjes.

Misschien dat het dus toch met het voer beter gaat worden. Ben benieuwd!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:09

Atopisch eczeem of miliair eczeem is ook nog een optie, dit kan worden versterkt door stress.
1 van mijn katten heeft er ook last van, zij krijgt wekelijks een pil alopectyl en heeft daardoor nergens meer last van.
Stress lijkt mij niet de enige reden hiervoor, temeer omdat je ook zelf aangeeft dat de katten elkaar ontlopen; mochten ze elkaar nou 5x per dag in de haren vliegen en deze kat zit de hele dag trillend ergens onder een bed dan zou ik het een aannemelijke reden vinden.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 13:18

@ Bolzak23 zijn jullie gewoon doorgegaan met hypoallergeen voer of hebben jullie ook andere dingen onderzocht. Op dit moment wordt het alleen maar erger :(

@ Wildgirl, hoe kwam je aan de diagnose Atopisch eczeem? ik ga alles voorleggen aan de da.

Probleem lijkt me dat je alles moet uittesten zeker met voer en het is echt heel zielig om te zien, ze weet niet waar ze het zoeken moet :(:) Ze rent door het huis en naar buiten en weer naar binnen de haren vliegen in het rond, ze zoekt koele ? plekjes om te slapen (in de wastafel) kortom ik heb niet veel zin om dingen heel lang uit te proberen als ze er zoveel last van heeft.

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:21

We zijn gewoon doorgegaan op advies van de dierenarts. Het werd niet erger maar pas langzaam beter. Het was wel heel zielig hoor. :(
Ze kreeg wel de eerste tijd antibiotica en nog iets, denk iets van prednison?

Wat ze hebben onderzocht was: bloed - alg onderzoek, schurft/mijt/vlooien of ander ongedierte en de algehele gezondheid.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 18:34

Hoofdoorzaken voor overmatig krabben zijn idd medische oorzaken en/of chronische stress.
Jouw verhaal klinkt jammergenoeg alsof beide evengoed mogelijk zijn. Dat houdt in dat je ervoor kan kiezen om eerst het medische verhaal uit te sluiten, maar dit duurt enkele maanden. Een dieet moet je namelijk minimaal 6 weken voeren om te weten of het effect heeft. Korter is gewoon echt totaal zinloos om te doen want dan sluit je helemaal niks uit.
Je kan ook tegelijk de stress aanpakken, wat deze dame ongetwijfeld zal ervaren, maar dan is het wel lastiger om erachter te komen welke aanpak nou heeft gewerkt. Toch is dat wel aan te raden, want obsessief likken is lastig van af te komen, omdat het stereotyp gedrag is en dus zelfbelonend. In dit verhaal zou het heel goed mogelijk zijn dat er een medische oorzaak is, maar dat ze heeft ervaren dat het likken ook haar stress reduceert en dat het dus gedragsmatig is geworden. Dan kan je de medische oorzaak weghalen, maar ze zal het dan blijven doen.

Dat ze dit pas nu doet, zegt totaal niks over de mogelijke oorzaak. Ze ervaart wrs al twee jaar stress vanwege de andere kat, maar dat ze niet eerder dit gedrag vertoonde, is jammergenoeg geen bewijs dat het dus geen stress is. Wellicht heeft ze het eerder op andere manieren verwerkt of is de grens nu gewoon ehct bereikt. Veel katten zijn meesters in het verbergen van stress/angst en dit probleem wordt dus ook het meest onderschat.
Regelmatige ruzies, elkaar ontlopen etc is wel degelijk stress voor een kat. Ze vinden idd hun eigen manier erin om elkaar te tolereren, maar dat betekent niet dat ze beide gelukkig zijn met de situatie. Gelukkig zijn dit zaken waar heel veel mogelijke oplossingen voor zijn hoor! Je zegt steeds dat je cooper niet wil wegdoen maar wel moet als het stress is, maar dat ben ik totaal niet met je eens. Herplaatsing is pas de laatste optie, er zijn nog vele andere therapiemogelijkheden. Opnieuw aan elkaar introduceren is daar eentje van en zeker aan te raden, aangezien hun relatie nu verstoort is. Het beste kan cooper dan enkele weken ergens logeren, waarna je een geleidelijke introductie doet.
Feliway ben ik erg voorstander van, maar wel als ondersteuning. Zolang de oorzaak aanwezig is, zal feliway ook geen bal doen. Maar als ondersteuning kan het wonderbaarlijk goed werken! Ik heb zelf een angstkat gehad die er goed op reageerde, ik kon aan haar gedrag merken wanneer de stekkers leeg waren. Maar zoals met alles met katten: lang niet elke kat reageert er op....

Maar ik wil er wel even duidelijk bij zeggen dat via een verhaal op internet echt niet te achterhalen valt wat nou precies de oorzaak van haar stress en likken is. Als het medisch is kan het snel over zijn, maar als het gedragsmatig is, dan kom je er veel moeilijker van af. Hoe langer ze het doet, hoe moeilijker ze ermee stoppen. Laat je bij de DA dus niet te snel wegsturen, het is belangrijk haar zo snel mogelijk van de jeuk af te krijgen.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 18:59

Zwerte bedankt voor je uitgebreide reactie, je verwoordt precies hoe de dierenarts en ik er ook tegenaan kijken. Daarom zijn we begonnen met het voer zodat we dat zouden kunnen uitsluiten in combinatie met een week zylkène over het voer. Tot nu toe (dit is de 6e week) doet het helemaal niks, integendeel het verergert alleen maar.
De jeuk breidt zich ook uit; eerst alleen op de rug en net boven de staart maar nu eigenlijk overal behalve midden op haar kop en bij de oren nog niet.
We waren echt niet van plan om een nieuw huis voor Cooper te zoeken, hij is echt te leuk en ik denk (zoals iedereen) dat wij de beste baasjes voor hem zijn.
Maar als werkelijk niks helpt en we alles inclusief opnieuw introduceren etc hebben geprobeerd, dan laten we die mogelijkheid open. Abby blijft iig bij ons, zij heeft al een verleden en zij hoeft niet nog eens aan een nieuw huis te wennen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:14

Het schijnt dat er ook katten zijn met voedselallergie die niet goed reageren op hypoallergene brok. Dat deze brok niet heeft gewerkt, sluit dus een voedselallergie nog niet uit. Een dieet met onbekende eiwitten kan nog uitkomst bieden, maar ik weet daar niet genoeg van af om er meer over te zeggen, ik weet alleen dat het nog een optie is, net als kvv.
Is er al eens een prik prednison ingegaan? Is niet iets waar je vrolijk van wordt als je het lang moet geven, maar het kan een indiciatie geven over de oorzaak. Als het gedrag grotendeels verdwijnt, is het waarschijnlijk dat het dus pure jeuk is. Blijven ze onverminderd doorgaan ondanks de pred, dan is een gedragsprobleem aannemelijker.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 19:34

Er is nog heel veel onduidelijk -O- ik ben nog maar een keer geweest en morgen de tweede afspraak met de dierenarts. Dan moeten we een nieuwe "strategie" vinden. Maar dat er iets aan de jeuk moet gebeuren is wel duidelijk en daar zal ik ook zeker op aandringen, ik denk dat de dierenarts het daar ook wel mee eens is. :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:56

Alvast succes morgen, hopelijk kan je goed overleggen met de DA en een mooi plan opstellen. Dit soort problemen is heel zielig om te zien en als je dan ook nog in onzekerheid zit, is het nog erger.

Nog een ander advies: probeer zo normaal mogelijk te doen. De neiging is altijd groot om haar nu extra lief te behandelen, extra te verwennen en meer te beschermen. Maar een kat heeft het liefst dat elke dag hetzelfde verloopt, dat maakt het leven voorspelbaar en daarmee veilig. Je anders opstellen naar haar, ook al is het goed bedoeld, kan dus juist de stress verhogen.

Heb je het idee dat ze functioneel likt (jeuk weg likt) of dat het dwangmatig/obsessief is? Grootste verschil is vaak dat ze met functioneel nog prima af te leiden zijn en een dwangmatige likker laat zich niet zomaar afleiden. Iig is dat een truukje om ergere schade te voorkomen: wanneer ze zit te likken, afleiden met een geluid, beweging of wat ook maar werkt. Kijk daarbij wel uit dat je haar niet keihard laat schrikken of bang maakt, want dat is weer een reden om te gaan likken.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 20:23

Ik denk dat het echt jeuk is, maar ook wel wat obsessief wordt :+ soms rent ze gewoon weg van de jeuk, ik kan het niet anders omschrijven ;( Het wordt nu echt met de dag erger en het is me zo'n 8 weken geleden voor het eerst opgevallen.

Ze trekt zich wat terug maar ze is ook een kletskous dus als ik haar tegenkom (in de wasbak :') ) dan heeft ze wel een kletsverhaaltje, ik kan haar alleen nog over haar kopje aaien of helpen krabben onder haar kinnetje. Ik behandel haar niet anders dan anders. Juist ook om wat jij zegt :j

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 10:32

Een vlooienallergie. Mèn wat voel ik me stom 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7

De dierenarts vond een vlo. Dus is dit de meest waarschijnlijke oorzaak.
Ja ik heb ontvlooit maar het is meer dan 4 weken geleden en ik zie nooit een vlo of vlooienpoepjes 8)7

Dus ze heeft een prednisoninjectie en donderdag moet ik terugkomen voor nog een.
Ze heeft pipetjes (activyl) in haar nek omdat ze zo vreselijk moeilijk te pillen is.

En nu ga ik me in een hoekje zitten schamen :o arme kat :(:)

O en alles in de was gooien.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:44

Je hoeft je nergens voor te schamen hoor! Je onderneemt toch actie zodra het niet goed ging? Ik ontvlooi soms maaaanden niet, vergeet het vaak gewoon of de kat is net even buiten spelen etc. Nou heb ik er geeneen met een allergie, maar het zou dus zo kunnen gebeuren. Als je nou helemaal niks deed aan vlooienbestrijding, dan had je wellicht achter je oren moeten krabben wat je aan het doen was. Maar nu vind ik het onterecht dat je zo hard voor jezelf bent!
Voortaan gewoon elke vier weken een pipetje geven en hopelijk blijft het dan onder controle. Kijk uit met frontline, dat werkt vaak niet goed genoeg meer.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:55

Vlooien zijn zooo irritant. Maar helemaal fijn dat je nu weet wat het is.
Er hoeft maar 1 vlo te zijn voor een allergie helaas, en ze zijn erg klein.

Je kan er nu actief wat aandoen, en dat is alleen maar fijn voor alle partijen! Succes met schoonmaken.
Een stukje vlooienband in je stofzuigerzak doen kan ook helpen. En vloerkleden inspuiten en daarna goed stofzuigen.
En dit goed herhalen aangezien eitjes ook nog uitkomen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 13:22

justkid schreef:
Een vlooienallergie. Mèn wat voel ik me stom 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7

De dierenarts vond een vlo. Dus is dit de meest waarschijnlijke oorzaak.
Ja ik heb ontvlooit maar het is meer dan 4 weken geleden en ik zie nooit een vlo of vlooienpoepjes 8)7

Dus ze heeft een prednisoninjectie en donderdag moet ik terugkomen voor nog een.
Ze heeft pipetjes (activyl) in haar nek omdat ze zo vreselijk moeilijk te pillen is.

En nu ga ik me in een hoekje zitten schamen :o arme kat :(:)

O en alles in de was gooien.

let er wel op dat wanneer er eenmaal vlooienallergie is geconstateerd dit waarschijnlijk breder zit; dus ook een allergie voor sommige pollen en bijv huisstofmijt.
Kom je toch weer op die Alopectyl uit; goed ontvlooien is nu idd het belangrijkste maar de kans is groot dat je het daarmee niet weg krijgt.
(ook omdat ze hier al een tijdje mee loopt)
In dat geval is het toch verstandig om evt tijdelijk de hormonen te geven; de ene kat(zoals die van mij) moet het levenslang slikken; de ander is met een kuur van een half jaar overal vanaf.
Het is trouwens ook door de DA te injecteren; moet je iedere 3 maanden.
Succes!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 13:51

Eerst maar eens kijken of dit wat wil helpen. Ze wast en krabt nog steeds maar ze kijkt nogal dope uit haar ogen van de prednison en ze mauwt ook ehhh een beetje dope Afbeelding

De andere kat heeft ook zijn antiteken/vlooienband weer om maar die zie ik nooit krabben, rare klittenbaal :Y)
Ik hoop zo dat dit het is en dat ze straks weer opknapt.

Bedankt voor jullie lieve reacties, ik voel me echt zo stom. Maar goed, dit gebeurt me vast nooit meer.