Fokker gaat tegen de regels in

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 01:05

Ja begrijp ik helemaal hoor Leslie! Maar ik zou ondertussen toch wel al even rechtsbijstand bellen ofzo. Kijken wat je kan doen. Misschien als je hond terug is ze aanklagen bij dierenwelzijn? Geen idee, lijkt me echt dikke ****** om mee te zitten. Jij wil gewoon jou hond, en ze maken misbruik van jullie. Moesten de omstandigheden eerlijker zijn voor de honden, zodat mams langer voor haar jonkies kan zorgen en de echte moeder is op papier. Moest ik jou zijn zou ik m'n advo om raad vragen. Broodfok is echt niet goed te keuren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 01:06

Je kan inlichtingen vragen voor niks bij het juridisch loket

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 01:08

Ik zou haar lekker naar huis halen desnoods met pups dan mag die gene de pups weer terug en word er helemaal niet meer gefokt zou ik zeggen, dit is misbruik maken van dieren . Na 4 weken bij mamma weg alleen maar voor het geld en zo snel mogelijk dekken ook alleen maar voor het geld. zij wil de hond dus even lenen om mooi weer te spelen. Zou dit melden bij het stamboek, annoniem.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 01:09

En ik denk dat, hoe je het draait of keert echt in de * zit. Ofwel ga je akkoord met de broodfok en het misbruik van jou hond als kweekfabriek, ofwel neem je stappen. En ik denk dat de rasvereniging niet gaat helpen. Je zou idd beter juridische info opvragen. Heb je een duidelijk contract, waar staat dat de hond van jou is? Getekend door beide partijen? Want zoals bij de paarden is een paspoort niet voldoende om aan te tonen dat de hond jou eigendom is. Een contract is daarom erg belangerijk.
Als alles op papier staat kan je zo een advo roepen. Succes

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 01:11

Leslie90 schreef:
Ik zou trouwens heel graag m'n mond open willen doen, maar ik ben dan bang dat ze op hun beurt zeggen dat ze onze hond niet meer bij ons terug brengen. We hebben haar nog maar sinds april 2013, dus zo goed ken ik de fokkers ook nog niet. Ik wil geen slapende honden wakker maken zolang onze hond daar nog is...

Ik zou pas actie ondernemen als jullie de teef daadwerkelijk terug hebben.
Daarom ook zou ik de teef toch ophalen als ze echt doordrammen dat ze met 4 weken terug naar jullie moet. Hoe triest ook voor de pups....
Ik geloof nooit dat je die pups ook mee zult kunnen/mogen nemen. Hoe goed dat ook zou zijn natuurlijk.

Als jullie eenmaal de hond terug hebben kun je actie ondernemen. Een aangetekende brief zoals ik eerder noemde bijv. Duidelijk maken dat jullie teef niet meer naar haar komt voor dekking en dat jullie melding maken bij de rasvereniging en de raad.
Maar laat eerst eens dat contract nakijken door iemand die er verstand van heeft.
Als een contract zo onredelijk/onduidelijk is naar een partij (jullie in dit geval) dan kan het heel goed zijn dat dit contract niet rechtsgeldig is en de fokker geen poot heeft om op te staan!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 01:13

TS hebben jullie trouwens al het aankoopbedrag voor de hond betaald? Echt 100% of gedeeltelijk?

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 01:15

Ik denk eerlijk gezegd dat dergelijke fokker niet gaat plooien en akkoord zal gaan dat de pups langer bij mams blijven. De fokker fokt voor geld niet voor het verbeteren van het ras (misschien enkel op uiterlijke kenmerken, dat is een andere discussie) en heeft duidelijk geen liefde voor de dieren. Enkel als verkoopstechniek en fokfabriek. Daarom zou ik meteen je teef gaan terughalen. Pups redden het toch niet als ze zo vroeg bij mams vandaan zijn (4wk). Dan krijg je het risico dat de pups sociaal gestoord worden en probleem honden worden, mensen bijten enzovoort. Daarom is de opvoeding bij de moeder o zo belangrijk. Dergelijke pups zijn gewoon een vogel voor de kat. Ik denk niet dat je de pups nog kan redden.
Misschien door je teef meteen terug te nemen en actie te ondernemen, juridische stappen, contract doorpluizen en pups optijd terug bij mams (bij jou dan) terug te herenigen. Anders is het gewoon zinloos.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 01:18

2a54z6e45r6r schreef:
En ik denk dat, hoe je het draait of keert echt in de * zit. Ofwel ga je akkoord met de broodfok en het misbruik van jou hond als kweekfabriek, ofwel neem je stappen. En ik denk dat de rasvereniging niet gaat helpen. Je zou idd beter juridische info opvragen. Heb je een duidelijk contract, waar staat dat de hond van jou is? Getekend door beide partijen? Want zoals bij de paarden is een paspoort niet voldoende om aan te tonen dat de hond jou eigendom is. Een contract is daarom erg belangerijk.
Als alles op papier staat kan je zo een advo roepen. Succes

TS:
Leslie90 schreef:
Ik was er ook zeker nooit mee akkoord gegaan als ik dit allemaal van te voren wist. We hebben juist een hond uitgezocht met FCI stamboom, pup of oudere hond maakte ons niet uit. We dachten dat het dan wel goed zou zitten, je verwacht natuurlijk niet snel dat je een "corrupte" broodfokker tegenkomt, zeker niet met een kennel, shows, etc..

Op papier, staat ook in het contract, is de fokker de eigenaar tot ze de nestjes heeft gehad.

2a54z6e45r6r

Re: Fokker gaat tegen de regels in

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 01:19

Ja dan zit TS gewoon diep in de puree, moet ze gewoon bijdragen tot broodfok.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 01:24

Ja, maar de afspraak was 2 nestjes. En ze heeft 2 nestjes gehad. Weliswaar staat er geen aantal in het contract vermeld, maar dat geldt natuurlijk ook voor de fokker. Deze kan ze, na het ophalen van de teef, met een aangetekende brief wijzen op het feit dat ze voldaan heeft aan de afspraak van 2 nestjes en vanaf dat moment zij de eigenaar is en hun wegen scheiden.

Sowieso zou het me niets verbazen dat het contract gewoon niet rechtsgeldig is.

Maar ik zou eerst zorgen dat ze de hond terug heeft. Belangrijk lijkt me ook of TS de aankoop van de hond al heeft voldaan.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 01:26

Ik zal zeker als onze hond weer hier is contact opnemen met m'n advocaat, kijken wat hij van het contract vind. Moet wel zeggen, dat het contract heel onprofessioneel in elkaar is geknutseld met stuk of 10 spelfouten :roll: maargoed.

Is het ook niet zo dat degene die voor het dier zorgt wettelijk de rechtmatige eigenaar is? Zo iets had ik volgens mij een keer ergens gelezen.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 01:28

Ja inderdaad. Hopelijk doet TS het nodige om verdere gevallen van deze fokker te stoppen. En hopelijk komt dit tot een goed eind voor haar en haar hond! Ik blijf dit topic volgen!

Edit

Ja dat klopt Leslie90 als je dat kan aantonen adhv DA rekeningen enzo.

Persoonlijk zou ik nooit een contract tekenen dat vlug vlug ineen geknutseld lijkt en erg dubbelzinnig overkomt. Ook delen van dingen, dieren zou ik persoonlijk niet doen. Komt enkel maar miserie van.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 01:34

Leslie90 schreef:
Ik zal zeker als onze hond weer hier is contact opnemen met m'n advocaat, kijken wat hij van het contract vind. Moet wel zeggen, dat het contract heel onprofessioneel in elkaar is geknutseld met stuk of 10 spelfouten :roll: maargoed.

Is het ook niet zo dat degene die voor het dier zorgt wettelijk de rechtmatige eigenaar is? Zo iets had ik volgens mij een keer ergens gelezen.

Ik zou dit inderdaad zo snel mogelijk laten nakijken! Is het contract trouwens door beide partijen ondertekend? Bij paardenverkoop/lease worden ook vaak contracten opgesteld die simpelweg niet rechtsgeldig zijn. Dat schijnt dus behoorlijk vaak het geval te zijn.

Op het moment dat jij de hond hebt en de advocaat oordeelt dat het contract niet rechtsgeldig is, ben jij gewoon de eigenaar. Tenminste als jij het aankoopbedrag voor de hond voldaan hebt!!

Ook kan een rechter een contract ontbinden op het moment dat dit contract niet redelijk is voor één van de partijen.

Hoe het zit met de eigenaar zijn op het moment dat jij een bepaalde tijd financieel de zorg er voor draagt weet ik niet. Dat schijnt niet altijd zo te zijn.
Maar heb je het aankoopbedrag al betaald, want dat lijkt me wel heel belangrijk in combinatie met de financiële zorg die je voor de hond draagt.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 01:56

spotterickJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 03:28

Pfff het is eigenlijk zelfs schadelijk voor de pup zo vroeg weg, zo leert een puppie geen hond te zijn. Daarvoor zijn de eerste 8 weken een must! Tot ze 10 weken zijn hebben ze de belangrijkste eerste inprenting fase.
Had je al gevragen waarom zij dit doet?
tollers?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 07:00

Ik denk dat je je van het contract niet zoveel aan hoeft te trekken. Ten eerste denk ik dat het niet rechtsgeldig is en ten tweede denk ik zomaar dat de fokker er geen werk van maak, die wil vast niet dat de buitenwereld er lucht van krijgt wat hij aan het doen is.

Misschien wil hij moeder en pups zolang mee geven aan jou? Dan heeft hij in ieder geval de kosten van voeren niet en de zorg voor de pups (zonder moeder) hoeft hij dan ook niet op zich te nemen.

En als de hond eenmaal weer terug is, zou ik heel duidelijk zijn; dit was de laatste keer dat er misbruik van jouw dier is gemaakt.

Ik denk overigens ook dat er geen aankoopbedrag voldaan hoeft te worden voor de hond, die heeft ze al ruimschoots betaald door het dier al twee nesten te laten krijgen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 07:25

als het contact met de fokker toch al slecht is de hond met 4 weken ophalen als de fokker erop staat en daarna de dierenpolitie in lichten. Het is immers verboden en die gaan echt wel kijken. Echter dat moet je dan wel een dag later doen natuurlijk en niet een uur nadat je haar opgehaald heb.

Of heeft de fokker meerdere nesten liggen en legt ze de pups daar bij zodat niemand wat merkt? Ze zullen vast hopen dat ze sneller hersteld en dan idd weer 'vol laten proppen'

erg triest dat soort fokkers!!! Vandaar dat ik ook nooit een hond op zo'n wijze zal nemen omdat je dit helaas veel vaker hoort :(

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 07:34

Idd dierenpolitie/Hondenbescherming inschakelen! Dat kan je zeker nu al doen en hen je vragen voorleggen

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 07:40

Jammer dit soort constructies.
Werd bij ons ook voorgesteld bij enkele fokkers maar ik wil zelf mijn hond straks niet missen en hoorde ook al dit soort verhalen, dan maar een andere pup.

De regel dat je vanzelf als eigenaar beschouwt wordt na langdurige verzorging weet ik, een paspoort of zelfs stamboom is bij dit soort constructies nog geen eigendomsverklaring.

Maar goed, vervelend want jij zit met deze situatie. Ik zou aangeven dat je er geen problemen mee hebt dat de hond acht weken blijft en tussen neus en lippen door even melden dat je dacht te weten dat dit verplicht is volgens de wet.

Overigens denk ik dat je met dit soort fokkers rustig de rasvereniging of Raad van Beheer kunt inlichten, als ze doen waar ze voor zeggen te staan is de kans er dat ze toch iets hiervan zeggen.

Succes iig!

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 07:45

Wat denkt iedereen moeilijk? Even Raad bellen en de fokvereniging dat ze op de dag van chippen ed ook gelijk bloedjes trekken voor een DNA. Stuur de whatsppies door als ze ernaar vragen, en klaar.

De fokvereniging en raad dealen zelf wel met dit soort mensen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 07:55

Ceriadwen schreef:
Wat denkt iedereen moeilijk? Even Raad bellen en de fokvereniging dat ze op de dag van chippen ed ook gelijk bloedjes trekken voor een DNA. Stuur de whatsppies door als ze ernaar vragen, en klaar.

Dat dna zal wel kloppen, want volgens TS moet de hond terug komen als de pups gechipt moeten worden.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 07:57

Diablo schreef:
Ceriadwen schreef:

Dat dna zal wel kloppen, want volgens TS moet de hond terug komen als de pups gechipt moeten worden.

Dat is vaag? de enige reden die ik kan bedenken is dat de fokker een andere teef als moeder aan zou willen wijzen bij het stamboomorgaan?

Is er door de fokker een reden gegeven dat de hond nu weg moet en dan weer terug moet komen, of heb ik daar overheen gelezen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 08:02

Nee volgens mij niet, het enige dat ik kan bedenken dat fokker de moeder niet wil voeren, dat dat te duur is. Misschien worden de pups dan wel tijdelijk bij een andere teef neer gelegd?

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 08:03

dierenfan schreef:
als het contact met de fokker toch al slecht is de hond met 4 weken ophalen als de fokker erop staat en daarna de dierenpolitie in lichten. Het is immers verboden en die gaan echt wel kijken. Echter dat moet je dan wel een dag later doen natuurlijk en niet een uur nadat je haar opgehaald heb.

Of heeft de fokker meerdere nesten liggen en legt ze de pups daar bij zodat niemand wat merkt? Ze zullen vast hopen dat ze sneller hersteld en dan idd weer 'vol laten proppen'

erg triest dat soort fokkers!!! Vandaar dat ik ook nooit een hond op zo'n wijze zal nemen omdat je dit helaas veel vaker hoort :(

Ik zou dat dus voor het welzijn van de pups wel direct nadat je haar over 2 weken hebt opgehaald doen. Hopelijk kunnen ze dan zo snel mogelijk actie ondernemen en mams met de pups herenigen. Het is niet voor niks natuurlijk dat pups pas wettelijk gezien vanaf 7 weken weg mogen.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 08:06

Ik denk dat het inderdaad verstandig is om pas stappen te ondernemen als je de hond weer terug hebt
Maar ik zou wel nu al informatie inwinnen hoe dit systeem in elkaar steekt en of het contract rechts geldig is.
Dan heb je alvast een beetje rust en kun je voor jezelf gaan bedenken hoe je gaat handelen.
Want nu met alle tips op bokt word je alleen maar onzekerder.