Lekkernij training hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 11:18

Idd rauwe stukjes frikandel of runder knakworstjes

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 11:18

Tinkermuts schreef:
Idd rauwe stukjes frikandel of runder knakworstjes

Helaas. Dat eet hij niet :(
Ja, als jij het hem zou geven, pakt hij het aan.. Eet het met lange tanden... en moet het dan niet meer.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 11:22

HorseTopShop schreef:
speurneusc schreef:
bende is het bij mij in de les nooit geworden, maar goed niet iedere trainer is in staat een hele groep tegelijk te begeleiden en dan is is deze methode natuurlijk funest.

Sorry, maar dit slaat nergens op.
Ik vraag niet om commentaar over de trainers (meerdere ja) die je niet kent. Nog nooit hebt gezien etc.
In deze training zijn speeltjes verboden. Evenals wurgkettingen, blafbanden, etc.

oww dat zeg jij dat ik ze nooit gezien heb, ben namelijk vrij bekend zeker in die omgeving, en heb ook zo'n vermoeden dat ik precies weet waar jij traint, dat spreekt al helemaal uit je verhaal. Tis al wel weer een tijdje geleden maar heb vrij veel gedaan met honden daar in de omgeving, heb 16 jaar in Ooltgensplaat gewoond en gewerkt met de honden o.a. Europoort, heb een hondensportblad gehad en nauw betrokken geweest daarmee bij de hondenscholen en verenigingen.

lauran__

Re: Lekkernij training hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 11:26

Wat dacht je van een mix maken? Als hij de hele tijd alleen de eerste interessant vind....

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 11:27

Uit ervaring weet ik dat de meeste honden helemaal gek worden van een stukje bokking ( gerookte haring) Een ander iets wat ze erg lekker vinden durf ik hier bijna niet neer te zetten maar is dus paardenworst :')

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 11:29

lauran__ schreef:
Wat dacht je van een mix maken? Als hij de hele tijd alleen de eerste interessant vind....

Dat had ik gisteravond. Toen pakte hij niks aan. 1 Van de trainers kwam met hart aan. Dat wilde hij heel graag. Ik kreeg een handje ervan en hij na twee wilde hij het niet meer.
Het enige wat hij nog deed was netjes blijven zitten. (Dat ging heel goed :D :D :D ) En ik kreeg zijn aandacht niet meer.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 11:30

speurneusc schreef:
oww dat zeg jij dat ik ze nooit gezien heb, ben namelijk vrij bekend zeker in die omgeving, en heb ook zo'n vermoeden dat ik precies weet waar jij traint, dat spreekt al helemaal uit je verhaal. Tis al wel weer een tijdje geleden maar heb vrij veel gedaan met honden daar in de omgeving, heb 16 jaar in Ooltgensplaat gewoond en gewerkt met de honden o.a. Europoort, heb een hondensportblad gehad en nauw betrokken geweest daarmee bij de hondenscholen en verenigingen.

Ik ben reuze benieuwd wie jij denkt dat het zijn :)
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 15-02-14 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 11:31

femiaans schreef:
Uit ervaring weet ik dat de meeste honden helemaal gek worden van een stukje bokking ( gerookte haring) Een ander iets wat ze erg lekker vinden durf ik hier bijna niet neer te zetten maar is dus paardenworst :')

Oh, daar heb ik nog helemaal niet aan gedacht. Die ga ik proberen :)

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 11:32

Wat geef je thuis wel eens als lekkernij is dat niet wat?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 11:54

speurneusc schreef:
speeltjes mogen niet in de training? nou fijn dan, een betere en standvastiger methode heb je niet, lol kan je altijd maken heb je alleen jezelf maar voor bij, voertjes raken op, of de hond raakt verzadigd.

Als wij uren met de honden moesten zoeken in de havens was juist het spelen de motivatie om de hond weer op te peppen vandaar dat wij op zoekgebied zolang door konden blijven zoeken, terwijl bv de politie speurhonden al na vrij korte tijd gewisseld moesten worden omdat ze "op" waren.

Een hond enthousiast krijgen op een speeltje is niet zo heel moeilijk, maar het vergt wat extra aandacht training en tijd om de juiste knopjes te vinden.

Zie ik ook zo. :j Spelen met de training is één van de belangrijkste beloningen. Vind het daarom vreemd dat niet mag.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 12:09

maj0 schreef:
Wat geef je thuis wel eens als lekkernij is dat niet wat?

Thuis krijgt hij die kleine trainings koekjes die hij op cursus niet wilt.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 12:09

Wilawander schreef:
speurneusc schreef:
speeltjes mogen niet in de training? nou fijn dan, een betere en standvastiger methode heb je niet, lol kan je altijd maken heb je alleen jezelf maar voor bij, voertjes raken op, of de hond raakt verzadigd.

Als wij uren met de honden moesten zoeken in de havens was juist het spelen de motivatie om de hond weer op te peppen vandaar dat wij op zoekgebied zolang door konden blijven zoeken, terwijl bv de politie speurhonden al na vrij korte tijd gewisseld moesten worden omdat ze "op" waren.

Een hond enthousiast krijgen op een speeltje is niet zo heel moeilijk, maar het vergt wat extra aandacht training en tijd om de juiste knopjes te vinden.

Zie ik ook zo. :j Spelen met de training is één van de belangrijkste beloningen. Vind het daarom vreemd dat niet mag.

Ja, ik ken er ook niks aan doen. Het mag niet.
Daarbij vind hij speeltjes ook niet leuk.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:08

spelen hoeft niet met speeltjes te zijn... dat kan ook met jou zijn.

mijn hond luistert voor snoepjes, maar werkt met spelen. Hoe blijer ik doe, hoe harder en beter ze gaat. het leren moet leuk blijven.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:28

Als hij thuis wel snoepjes aanpakt en ergens anders niet dan zit ik aan spanning/stress bij de hond te denken, want dan willen honden niks te eten.
De oefeningen zijn misschien niet te moeilijk voor je hond maar waarschijnlijk de omgeving en de prikkels wel.

Ik zou tijdens het wandelen meer oefenen, consequent zijn, niks anders laten doen als je een oefening gevraagd hebt. Als het gewoner wordt dat hij overal moet luisteren en dan meer aandacht heeft voor de baas zal hij waarschijnlijk meer ontspannen en ook snoepjes aan gaan nemen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 13:57

Dat idee begon ik daarnet ook te krijgen Esther.
Hoe zou ik hem daar vanaf kunnen krijgen?

schuimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:59

Precies hetzelfde probleem met mijn hond gehad! Thuis eet ze alles, raakt ze razend enthousiast van een snoepje, en op cursus neemt ze niks aan... Dit deed ze trouwens al vanaf 13 weken, in spannende situaties krijg ik haar aandacht gewoon niet met welk voer of speeltje dan ook.

Wat voor ons werkt (en er zullen best mensen zijn die een reden hebben waarom dit fout is) is dat ik heel enthousiast tegen haar begon te praten. Ik liep echt als een kip zonder kop te kirren hoe knap mijn meissie was en dat ze zo lief was enz... _O- Ondertussen liep ik heel langzaam achteruit, en op het moment dat ze ook maar mijn richting uit keek deed ik alsof ze zojuist de Olympische Spelen gewonnen had!
Dit heb ik vanaf 4 maanden gedaan, en nu ze 9 maanden is zijn we zover dat ik haar naam nog maar op een bepaalde manier/toonhoogte hoef te zeggen, en zij legt de link dat we iets heel leuks gaan doen dus ik krijg (tijdelijk in ieder geval O:) ) haar onverdeelde aandacht!Werkt ook perfect als ze los loopt en een hond ziet of iets dergelijks.

Ik heb een half jaar voor schut gelopen door mijn belachelijke gedrag, maar nu lach ik het hardst want mijn hond luistert perfect op haar naam, en daar heb ik geen koekje voor nodig! :):)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 14:09

Hier ook een hond die thuis te trainen is met voer en met een speeltje, maar op training nergens mee. Kwam door de spanning. Wij hebben dus gewerkt aan het ontspannen in andere omgevingen en geen voer aanbieden als ze nog gespannen was. Het is aan de ene kant wel fijn, zodra ze voer aanpakken zijn ze ontspannen en kan je ook trainen.

Daarnaast zoals schuimpie zegt als een malloot met je stem werken. En de verwachtingen niet te hoog leggen. Thuis(en in een bekende omgeving) kon onze hond keurig volgen, zitten, af, blijf en noem maar op. Op training in het begin niks en was ik al dolblij als ze keek. Het heeft lang geduurd, maar ze leerde wel meer op deze manier. Thuis oefenen en op training alleen werken aan ontspanning en geen commando geven wat niet uitgevoerd wordt. Ik denk namelijk dat daar ook spanning vandaan kan komen, de hond weet dat die iets moet, maar wil/durft/kan het niet in die omgeving.

EDIT: De 1e paar keer is ze niet eens de auto uit geweest, daarna alleen uit de auto, wachten op ontspanning, snoepje en weer de auto in. Langzamerhand konden we verder bij de auto vandaan en ging ze steeds meer oefeningen uitvoeren.

schuimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 14:17

MyWishMax schreef:
Hier ook een hond die thuis te trainen is met voer en met een speeltje, maar op training nergens mee. Kwam door de spanning. Wij hebben dus gewerkt aan het ontspannen in andere omgevingen en geen voer aanbieden als ze nog gespannen was. Het is aan de ene kant wel fijn, zodra ze voer aanpakken zijn ze ontspannen en kan je ook trainen.

Daarnaast zoals schuimpie zegt als een malloot met je stem werken. En de verwachtingen niet te hoog leggen. Thuis(en in een bekende omgeving) kon onze hond keurig volgen, zitten, af, blijf en noem maar op. Op training in het begin niks en was ik al dolblij als ze keek. Het heeft lang geduurd, maar ze leerde wel meer op deze manier. Thuis oefenen en op training alleen werken aan ontspanning en geen commando geven wat niet uitgevoerd wordt. Ik denk namelijk dat daar ook spanning vandaan kan komen, de hond weet dat die iets moet, maar wil/durft/kan het niet in die omgeving.

EDIT: De 1e paar keer is ze niet eens de auto uit geweest, daarna alleen uit de auto, wachten op ontspanning, snoepje en weer de auto in. Langzamerhand konden we verder bij de auto vandaan en ging ze steeds meer oefeningen uitvoeren.

Ik denk inderdaad dat dit de oorzaak is! En dat krijg je met een pup natuurlijk wat makkelijker opgelost dan met een volwassen hond.
Maar inderdaad ook geen druk op jezelf leggen met verwachtingen. Zodra je een reactie krijgt doordat de hond naar je kijkt is dat al reden voor een feestje, en dat feestje maak je dus ook door hem helemaal de hemel in te prijzen op een Super enthousiaste manier!

Tegen de tijd dat je hond goed reageert als je zijn naam noemt (met je enthousiaste stemmetje uiteraard) kun je weer voorzichtig beginnen met oefeningen doen. En ook daar geldt weer, bij reactie is het feest! *\o/*

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 15:20

Ik heb net wat oefeningetjes geoefend met hem tijdens het wandelen.
Gewoon buiten, zonder andere honden erbij.

Dat ging eigenlijk prima. Heel goed zelfs.

Het moet dus echt spanning zijn. Hoe krijg ik hem op zijn gemak?
Ik ga toch eens verse vis proberen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 15:55

Lastig hoor. Onze hond had ook veel spanning bij de trainingen, maar die vond Frolic gelukkig wel heel lekker en was daardoor goed op mij gericht. Wij moesten op een gegeven moment de brokjes afbouwen en met een speeltje belonen, maar onze hond vind speeltjes dus ook niet leuk. Gelukkig mocht ik wel mijn handen met iets lekkers inwrijven. Rook voor mij niet zo fijn, maar omdat de hond er goed op reageerde ook tijdens het examen was het mij dat wel waard. Hoop dat je ook iets vindt waar hij goed op gaat reageren.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 16:23

Zo doorgaan als je nu bezig bent, paar oefeningetjes met het wandelen en langzaam aan steeds meer prikkels/afleiding inbouwen. Af en toe eens testen of hij meer aankan, vooral niet gefrustreerd raken als het niet lukt. Ja, ik weet het, is makkelijker gezegd dan gedaan.. ;-) Je zult ook soms een stapje terug moeten doen, drie passen vooruit en eentje weer terug...
En wisselen met beloningen, niet altijd hetzelfde, op een of andere manier raken ze daar op uitgekeken.

Met mijn honden (herplaatsers) kon ik na anderhalf jaar zeggen dat ze op de meeste plaatsen op hun gemak waren. Nou trainde ik ze wel altijd samen, dus extra moeilijkheidsgraad.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 18:20

Je zegt dat hij thuis aanvalt op zijn eigen brokken. Heb je dat al geprobeerd?

En anders misschien een paar proefzakjes voer halen bij de dierenarts of dierenwinkel en daarmee variëren.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 18:27

Het probleem zit hem niet in het lekkers. Ik kon op training met het meest verse vlees voor m'n hond z'n neus wapperen, als z'n hoofd er niet naar stond, rook hij het niet eens.
Bij mij was het een kwestie van: wel doen wat ik vraag, of je nu wel of geen beloning wilt.
In de pauze tussen de oefeningen door ging ik een stukje met hem rennen, even de spanning eraf.
Neem wel iets mee wat heel lekker is, maar als de hond het niet wilt, niet aandringen.

Uiteindelijk wende de hond wat aan de prikkels, en kreeg ik vanzelf meer aandacht. En een hond kan de commando's heel goed kennen, maar zolang er geen oogcontact is, zal het niet veel uitmaken.
Oefen buiten dus vooral op naam=kijken=lekkers. Dit kun je dan ook nog voor het terrein van de hondenschool oefenen en op de hondenschool zelf.

En meer richting het einde van de cursus, kon ik ook gewoon droge brokjes meenemen.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 21:24

Ik heb hetzelfde geval hier.. Wij gaan nu proberen te werken voor voer, dat wil zeggen dat hij geen voer meer krijgt vanuit de bak, maar enkel tijdens het wandelen, uit mijn hand, en gerelateerd van hoe goed ze het doet tijdens het wandelen. Doet ze het niet goed, krijgt ze minder, doet ze het wel goed, krijgt ze haar portie.
Op facebook is iemand met de naam willem teunisse, alias
mr. Dibbes, hij maakt superleuke instructie filmpjes en heeft goede tips hier voor, bv de alles-of-niets methode. Succes!

schuimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 23:50

Puur uit interesse: waarom vinden sommige mensen het zo belangrijk dat de hond wil werken voor voer? Op bepaalde punten in haar training was het inderdaad wel handig geweest, maar ik heb eigenlijk altijd wel een manier gevonden om het op te lossen zonder snoepje.

Op mijn club hadden ze tot mijn hond ook nog nooit meegemaakt dat een pup absoluut niet op voer/speeltje reageerde, maar na een paar weken geprobeerd te hebben zijn we een andere methode gaan proberen die wel werkte voor haar!
Ondertussen pakt ze bijna overal wel een snoepje aan, ook op cursus. Maar eigenlijk vind ik het wel handig dat mijn hond stemgemotiveerd is. Ze luistert dus naar mij omdat ze weet dat het leuk is, niet omdat er eten te halen is.

En is ieders uiteindelijke doel niet dat de hond reageert op stem/klank? Bij een volgende hond ga ik in ieder geval proberen om het op dezelfde manier aan te pakken