schuimpie schreef:Dierenfan: ik zou ook niet aanraden op lotgering over te gaan, mijn idee was meer om uit te zoeken wat in die worsten zit zodat je datzelfde principe kunt aanhouden met Barfen, maar dat doet de ts duidelijk al!
Verder komt een leverdieet niet helemaal overeen met een nierdieet.
Kijk uit met groentes en fruit. Deze bevatten veel kalium wat absoluut een no-go is bij verminderde nierfuncties. Vermijd vooral rode groentes/fruit (kersen,tomaten ed.) Aardappelen en andere groentes het liefst 1x koken, dan kook vocht weggieten en nogmaals koken en vocht weggieten. Op die manier reduceer je het kalium al een gedeelte. Peulvruchten bevatten in verhouding minder kalium, die zou ik dus hoofdzakelijk gebruiken.
Natrium vermijden, maar als je Barft zal dat sowieso geen probleem zijn.
Uitkijken met calcium-fosfaat huishouding. Nierpatiënten slikken fosfaatbinders en vit D1. Ik weet niet of de dierenarts iets over deze bloedwaardes gezegd heeft? Fosfaat zit in hoge mate in alle zuivelproducten, dus dingen als yoghurt ed zou ik hem ook niet meer voeren, wel genoeg natuurlijk bot, maar dat krijgt hij als het goed is wel met Barf.
Ik denk persoonlijk dat jou hond nog zo fit is ondanks zijn medische problemen doordat hij al Barf krijgt, durf te wedden dat hij op de gemiddelde brok al doodziek was geweest omdat hij dan al die afvalstoffen opgestapeld had in zijn bloed. In een Barf dieet zitten weinig dingen die zijn nieren verder belasten, en als je daarbij dan nog pancreas kunt voeren zou je al aardig aan het ideale dieet van je hond moeten voldoen!
Er is alleen maar een algemeen lab geprikt , en naar aanleiding van de hogere amylase en lipase is er uit het spijtserum nog het specifieke pancreas lipase gehaald welke erg hoog was [535 bij een bovengrens van 200]
Ureum en kreat waren verhoogd. Maar bv over de leuco's heeft de dierenarts nog niks gezegd...
Alles was verder goed , maar ik zal woensdag wel even vragen of ik zelf de labuitslagen kan krijgen. Mag graag zelf ook altijd meedenken
Yogurt etc heb ik haar eigenlijk nooit gegeven.Groentes gaf ik haar ook weinig , doperwten en sperziebonen , alleen omdat ze zelf zo bezig was met mais/suikerbieten etc ben ik wat groenten bij gaan voeren.
Ik lees ook wel verschillende meningen over welke pancreas je het beste kan voeren , kalf/koe/lam/paard...
Ik hoop volgende week erachter te komen of ik aan biologische pancreas kan komen van de koe , heb nu een paar van lam besteld.