Knippen jullie de nagels van je kat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:35

Onze kat heeft nergens last van, dus ik laat het tikken zo. Hoor ik haar tenminste aankomen :D
We zeggen wel eens dat ze op hakjes loopt haha

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:35

faatxhorse schreef:
Nee dat doe ik niet, ik wil het liefst zo natuurlijk mogelijk houden allemaal. :)

"Boven de onderburen" is natuurlijk ook een héél natuurlijke leefomgeving voor je kat :j :')

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:37

Ik zou het elke 4 weken moeten doen, maar soms vergeet ik het en pas als ik Olivier een beetje moeilijk zie lopen, dan weet ik het weer. Sorry mensen, sorry Olivier :(

KingYasFenn

Re: Knippen jullie de nagels van je kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:39

De krabpaal voert dit klusje voor mij uit :)
Sinds ik een fatsoenlijke heb vinden ze het zelf ook fijn om eraan te krabben en sluiten ze hun nageltjes zelf :)
ook doen Tika op haar nageltjes knagen en 'knipt' ze ze zelf...
al met al, een kat kan er prima zelf voor zorgen :j
(mits je geen luie kat hebt...)

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:40

wij deden het vroeger toen we nog een kat hadden wel eens. Deze werd toen al ouder en ging minder naar buiten en ze bleef overal aan vast zitten. Dus dan knipte we der onder luid protest met zijn 2en :+

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:41

Hier ook ongeveer elke 3/4 weken. Ze gaat wel naar buiten toe, maar niet de tuin uit.
Krabben aan de krabpaal is blijkbaar niet genoeg!

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:41

Ik heb twee binnenkatten en ben in het dagelijks leven dierverzorger in een dierenasiel, en mijn partner is dierenarts kleine huisdieren.. Nagels knippen gebeurd hier echt nooit ondanks dat de katten niet buiten komen(balkon daargelaten) Door voldoende krabgelegenheden te bieden aan onze katten blijven de nagels op voldoende lengte en krabben ze niet aan de bank oid. Overigens zijn mijn katers nog relatief jong(2 en 3 jaar)

Edit: leeftijd toegevoegd..
Laatst bijgewerkt door Flevolander op 12-02-14 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:43

Olivier is te oud, zijn nageltjes groeien gewoon raar. Krabben doet hij ook niet graag. Hij slaapt, eist, slaapt nog een beetje en eist nog meer.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:44

Denken jullie er wel aan dat als je nagels van je kat knipt dat hij minder valide buiten word?
Als een hond achter hem aan zit en hij wilt een boom in vluchten gaat dan niet met stompe nagels, als hij op een schutting wilt springen en zich vasthaken dan lukt dat ook niet.
In een gevecht met een andere kat kan hij ook in de minderheid raken.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 15:45

Nou ja hij krabt hier ook aan niks anders dan de krabpaal hoor ;) Het gaat ook echt alleen maar om de achterpoten.

En over zich zelf verzorgen tja...... := Soms is ie heel uitgebreid met wassen, maar vaker is het 1 slik ergens over en dan ploft ie neer of is al weer afgeleid door iets waarmee hij kan spelen en dat was het dan.

Onze andere kat is heeeeeeeeeel schoon en netjes op zichzelf. Die wast zich alweer als je haar geaaid hebt :+

Nu moet ik er bij zeggen dat de kater een vondelingetje is, 3 weken was toen hij gevonden werd en misschien dat hele was gebeuren niet zo geleerd heeft. Als hij de oudere poes ziet wassen wil hij haar weleens nadoen.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:46

Ik knip de nagels van de katten wel.
Kito is echt een ramp. Die gromt, bijt haalt uit en blaast als ik aan zijn achterpoten kom. Doe ze gewoon om de beurt nooit meer dan 1 pootje. Wel met een speciaal schaartje want met een nagelknipper voor mensen knijp je het uiteinde van de nagel plat. Dus ik gebruik een ronde schaar. Vandaag 1 keer gebeten toen ik een achterpootje deed van Kito. Hij vind het echt niet leuk. Dus ik doe het wat sneeky als hij ligt te slapen of zo. Ik doe het puur omdat zijn nagels anders terug in groeien en de dierenarts vind hem eng :P

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:47

Arrabel schreef:
Denken jullie er wel aan dat als je nagels van je kat knipt dat hij minder valide buiten word?
Als een hond achter hem aan zit en hij wilt een boom in vluchten gaat dan niet met stompe nagels, als hij op een schutting wilt springen en zich vasthaken dan lukt dat ook niet.

Daarom heb ik ook binnenkatten :) die komen niet buiten, hoeven niet in een boom te klimmen en al helemaal niet te vechten met andere katten :)

Daarnaast rauzen die van mij met bijgeknipte nageltjes net zo snel de krabpaal van beneden tot het plafond in als zonder bijgeknipte nageltjes hoor.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:48

Ja, ik gebruik ook zo'n speciaal schaartje inderdaad.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:50

Ja, ik knip bij mn grote vriend. Een echte binnenkat. Hij gebruikt de krabpaal niet en op een gegeven moment gaan de nageltjes tikken tegen de grond, dus kniptijd. Hij is er overigens niet altijd blij mee :=

SaiLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:51

Ik heb een binnenpoes, elke maand knip ik even de puntjes eraf. Ze heeft lichte nagels waardoor ik het leven heel goed kan zien, gaat nooit mis daardoor. Heb ook een speciaal schaartje voor kattennagels. Het is zo gepiept, poes laat het makkelijk toe gelukkig.

Urbanus

Arrabel schreef:

Als mijn kat in een boom klimt, eet ik mijn paard op. Hij is een binnenkat in de stad :=

Princesj

Ik knip ze ook, meestal eens in de maand. Ik heb een grote tang, vond het simpele knippertje niet fijn vasthouden. Ik vind het het makkelijkst om op de grond in kleermakerszit te werken, kat als een baby op mn arm met z'n kontje op mn schoot. Mijn katten zijn raskatten (op 1 na) en komen dus niet vrij buiten.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 15:53

Princesj schreef:
Ik knip ze ook, meestal eens in de maand. Ik heb een grote tang, vond het simpele knippertje niet fijn vasthouden. Ik vind het het makkelijkst om op de grond in kleermakerszit te werken, kat als een baby op mn arm met z'n kontje op mn schoot. Mijn katten zijn raskatten (op 1 na) en komen dus niet vrij buiten.

:oo Dat is bij die van mij echt niet mogelijk hoor. Hoe lief hij ook is, dat op zijn rug liggen laat hij al niet toe. Ik denk echt dat we het met 2 man moeten doen, 1 vasthouden, 1 knippen.
Maar misschien laat ik het eerst 1 keer bij de dierenarts doen om te kijken hoe ze het doen en dat ze me duidelijk uitleggen hoe en wat, zodat ik het de volgende keer zelf kan doen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:56

Sinds ze een binnenkat is is het wel nodig ja, helemaal omdat ze ander blijft haken, soms ook in dr krabpaal. Moet ik weer redder in nood spelen omdat ze zich niet bedenkt dat het dan wel slim is om haar nagels in te trekken :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 16:00

SAKKIA schreef:
:oo Dat is bij die van mij echt niet mogelijk hoor. Hoe lief hij ook is, dat op zijn rug liggen laat hij al niet toe. Ik denk echt dat we het met 2 man moeten doen, 1 vasthouden, 1 knippen.
Maar misschien laat ik het eerst 1 keer bij de dierenarts doen om te kijken hoe ze het doen en dat ze me duidelijk uitleggen hoe en wat, zodat ik het de volgende keer zelf kan doen.

Het is een kwestie van gewenning. Hop kat op schoot, 1 nageltje knippen en voordat hij doorheeft wat er gebeurd is een snoepje in de kat.

En op een gegeven moment kun je dan 2 nageltjes knippen. En daarna meer.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 16:15

lieveli schreef:
Arrabel schreef:

Als mijn kat in een boom klimt, eet ik mijn paard op. Hij is een binnenkat in de stad :=

:') Ik heb het uiteraard niet over binnenkatten :D

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 18:04

Ik knip regelmatig de nagels van onze (binnen)katten. De één heeft er wat minder moeite mee dan de ander maar het gaat altijd gestaag. Als beloning een lekker snoepje misstaat natuurlijk ook niet. ;)

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:26

ik vind het mooi of zoveel verschil te lezen.
vooral ' ik heb een binnenkat' wordt vaak geknipt.
zoals eerder,
ik heb ook twee katten die het prima zelf doen. ze knabbelen er zelf op en breken ze af + ze krabben aan hun krabpalen ( die ik dan ook 3x in huis heb)
Misschien toch echt een feitje van wat langer bij mam blijven? Die van mij hebben dat echt wel meegenomen van hun mam,
net zoals mijn katten niet doen pompen ( dat heeft mam ze prima afgeleerd, het is namelijk een pompgedrag ter stimulatie van de melk, als mam het zat is straft ze hun ervoor... en leert je kat meteen dat dit ongewenst gedrag is)

Misschien is de nagelgeknipte kat wel gewoon een beetje verwend, waardoor hij/zij minder zelfzorg hoeft uit te voeren en er niet minder lui op wordt haha! ;)

Dat je een buiten kat NIET knipt begrijp ik volkomen.
helemaal omdat ze toch afhankelijk zijn voor hun nageltjes wat betreft ergens in klimmen of zichzelf afweren etc.

dat je een binnenkat knipt,
kan ik soms niet begrijpen..
(al ken ik wel gevallen van katten die echt 0,0 zelfverzorging hebben en waardoor je gewoon knipt omdat ze anders steeds erger worden..., maar gewoon preventief al beginnen met knippen, zonder dat je kat aangeeft dat hij zelf niet goed voor zijn nagels zorgt.. nah)

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:29

Nou ja dat zou best kunnen. Mijn ene kat is gevonden en uiteindelijk gevangen met 9 weken. Hij had zeker al 2 weken rond gezworven door het dorp zonder dat er een andere kat gezien is.
De andere kat knip ik de nagels niet van.
En Kito bijt ook wel aan zijn nagels en ze krabben ook aan de krabpalen die hier staan maar toch groeien zijn nagels vooral aan zijn achterpoten best snel. Buiten komt hij alleen als ik buiten ben anders gaat hij niet eens naar buiten.
Wat betreft dat pompen dat doen ze hier ook beide niet. Dus ik heb geen idee hoe het kan.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:31

Ik knip altijd zelf. Ben met 2 katten alle nagels knippen ongeveer 5 minuten bezig.

Nog nooit in het leven gezeten, geen drama's of wat dan ook. Ik knip ook met een normale mensen nagelschaar :)

Mijn katten doen niet eens meer de moeite om überhaupt op te kijken als ik hun voetjes pak om te knippen, vaak slapen ze gewoon door.

Mijn kater bijt overigens zijn nagels af als ze te lang worden, dus dan weet ik dat het weer tijd is om te knippen. :) Ik heb bij beide katten vanaf kleins af aan geknipt, dus ze weten niet beter meer :D

Ik heb overigens binnenkanten met voldoende krabspeelgoed :D