Cavia's worden steeds dunner

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

RSJami

Re: Cavia's worden steeds dunner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 14:44

Ik heb net een wormenkuur gegeven. Toch gaan we voor de zekerheid morgen naar de dierenarts. Gewoon om zeker te weten!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 14:44

Nee, dat is pas als het heel extreem is. Eerst eten ze wat beperkter (voornamelijk hooi), en kauwen ze minder waardoor ze het minder verteren.

Edit: Top!

Sanne1994_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 18:27

RSJami schreef:
Sanne1994_ schreef:
Ik weet niet of het al gezegd is, maar die van ons werden ook steeds dunner, en daar waren de tanden te lang geworden. De dierenarts kan ze afknippen/zagen!

Maar dan eten ze toch niet meer, waardoor ze dun worden?

Ze zagen er maar een stukje vanaf, als de tanden te lang zijn kunnen ze niet meer goed kauwen waardoor ze minder voedingsstoffen opnemen. Cavia's in het wild vroeger knaagden veel harder spul waardoor dat toen niet nodig was. Zou het even checken bij de dierenarts als ik jou was!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 18:42

Cavia's die buiten leven blijven gewoon wat kleiner. De energie die ze moeten aanmaken om warm te blijven, helemaal in deze koudere periode, vervangt als het ware de energie die ze moeten hebben om te groeien. Ik heb dit vaker gezien bij cavia's die buiten worden gehouden. Misschien is het een idee om ze naar binnen te halen?

Edit: 4 jaar is echt niet oud hoor.. :D

RSJami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 20:31

Sanne, ik bedoel dat als de tanden te lang zijn ze niets tot weinig eten? Mijne eten verder wel goed, alleen worden ze niet dikker

RSJami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 20:34

Laura, daar heb ik zelf ook aangedacht, maar kunnen ze wel tegen de temperatuur binnen? Aangezien ze hun hele leven buiten zijn geweest

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:25

Eerst in de schuur een paar dagen laten wennen en dan kan het al vlot (of een bijkeuken, maar zo dat de overgang wat kleiner is) en dan op een wat warmere dag aan het einde van de dag.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 08:24

Mizora schreef:
Eerst in de schuur een paar dagen laten wennen en dan kan het al vlot (of een bijkeuken, maar zo dat de overgang wat kleiner is) en dan op een wat warmere dag aan het einde van de dag.

:j

Niet ineens naar binnen zetten, 'omdat het lekker warm is'. Dat is de fout die veel mensen maken. Cavia's lopen zo heel snel verkoudheden/longontsteking op, omdat ze slecht tegen de temperatuurverschillen kunnen.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 19:42

Echt naar binnen hoeft niet hoor, als ze maar droog zitten, uit de wind, uit de regen en het liefste niet op de grond, daar komt ook kou vanaf. En dan het hok goed ventileren met veel stro en hooi :)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 21:13

Ilse_123 schreef:
Echt naar binnen hoeft niet hoor, als ze maar droog zitten, uit de wind, uit de regen en het liefste niet op de grond, daar komt ook kou vanaf. En dan het hok goed ventileren met veel stro en hooi :)

Ik zou haar persoonlijk toch aanraden om ze binnen te zetten om aan te sterken en van het voorjaar in een garage o.i.d. (of natuurlijk binnen laten, ook gezellig :D). Cavia's zijn enorm kwetsbare diertjes, ze lopen gemakkelijk iets op. ;)

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 11:50

TS, wat zei de dierenarts? Je schreef dat je gisteren even langs zou gaan. Ben benieuwd naar wat hij/zij ervan heeft gezegd. Ik zou ook geneigd zijn ze nu in de garage of schuur te zetten en van de natte grond af.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 12:01

Waneer ze altijd buiten hebben gestaan met een plekje buiten de wind en een goed geïsoleerd hok met voldoende stro/hooi (waar ze onder kunnen kruipen) dan hoeven ze niet naar de garage.

Ik vermoed dat ze iets aan hun kiezen hebben waardoor ze minder gaan eten omdat het eten dan pijn doet.

Ik ben benieuwd wat de DA heeft gezegd.

RSJami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 12:16

Ik ben net naar de DA geweest, omdat ik gister onverwachts naar het ziekenhuis moest.

DA zei dat het niet nodig was om ze binnen te zetten en dat het ook zeker niet zal helpen. DA gaf de tip om ze sowieso niet meer op het gras te laten in de winter en het liefst ook niet op steen. Zand was geen probleem zolang ze maar een droog en warm hok hebben. We moeten meer gaan voeren en daarbij hebben we ook ander voer gekregen wat we er bij moeten gaan mengen.
DA vermoedde dat ze ook wormen hebben, maar daar voor hebben wij woensdag al een kuur gegeven.

RSJami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 12:17

joey2010 schreef:
Waneer ze altijd buiten hebben gestaan met een plekje buiten de wind en een goed geïsoleerd hok met voldoende stro/hooi (waar ze onder kunnen kruipen) dan hoeven ze niet naar de garage.

Ik vermoed dat ze iets aan hun kiezen hebben waardoor ze minder gaan eten omdat het eten dan pijn doet.

Ik ben benieuwd wat de DA heeft gezegd.

Hier hebben wij ook aangedacht in eerste instantie, maar ze eten niet minder.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 12:20

Is al opgelost zie ik
Laatst bijgewerkt door fourseasons op 14-02-14 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 12:22

Fijn dat ze niets aan hun tanden hebben.
Nu de wormen zijn aangepakt en wat meer voer krijgen zullen ze wel snel weer aankomen.
Top dat je naar de DA bent geweest.

(ps ik hoop dat er met jou niets aan de hand is , omdat je schrijft dat je naar ziekenhuis bent geweest. Je hoeft hier verder niet op in te gaan hoor).

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 20:07

Onze cavia is ondertussen 8 en deze begint wel wat dunner te worden, maar met zo'n leeftijd vind ik het niet vreemd :-) hij hupst nog vrolijk door.