Kat vol snot, hoe verlichting?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 20:47

...en ik kan ook geen eucalyptus vinden, die zal ik dus wel weggegooid hebben :(

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:53

Eucalyptus idd.
Als stomen onder handdoek niet gaat.
Eucalyptus op zakdoek druppelen, mag best genereus (as in bijna doorweekte zakdoek) en zakdoek op/voor neus kat houden. Met het nodige geaai en lieve woordjes lukt het zo vaak wel bij katten.
Als ze na een tijdje wegtrekken is dat omdat de geur te scherp doorkomt, weet je gelijk dat het open is.

Bij gebrek aan eucalyptus, stoombadje met zout nemen dat je al gemaakt had en daar zakdoek in drenken.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:18

GamblersCup schreef:
Leffroi schreef:
Stomen met zout heeft in ieder geval geen nut. Het enige wat verdampt is het water, het zout blijft achter dus het is onzin om er zout in te doen. Stomen geeft maar even verlichting. Morgen gewoon neusdruppels vragen van de DA :)

Wat fijn dat jij het beter weet dan mijn dierenarts, die met deze tip kwam voor in het weekend! Sorry, maar ik ga liever van mijn dierenarts uit ;)
En het zout blijft helemaal niet achter, dat lost op in het kokende water en dampt dus mee.

Stomen werkt helaas niet Lieset23, beestje raakt in paniek. (en nee, ik hang hem niet met zijn koppie midden in de damp natuurlijk)

Wat dacht jij dan dat de werking was van het zout, of welk ander middel dan ook, in een stoombadje? :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 21:36

Ik ga geen discussie met je aan, mijn dierenarts weet meer dan jij. Als je geen tips hebt waar ik om vroeg, zou je dan willen stoppen met posten in mijn topic? Met denken dat je het beter weet dan een dierenarts is mijn kat niet geholpen.

Yessy

Re: Kat vol snot, hoe verlichting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:40

Hier raadde de dierenarts inderdaad ook neusspray voor baby's/kinderen aan, maar zoals hierboven al genoemd is dat gewoon een zoutoplossing dus die kun je ook zelf maken als je niet tot morgen wilt wachten. Eigenlijk heb je alleen iets van een spuitje of pipetje nodig om het in de neus te krijgen, katten zijn namelijk niet heel meewerkend als het gaat om dingen in hun neus sprayen :D

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:40

Heb je uien in huis ?

Een vers gesneden ui op een schoteltje doet ook wonderen bij verkoudheid en verstopte babyneusjes, dus misschien helpt het bij een kat ook ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:42

Katten van mijn vriendin hadden hier laatst ook last van.Zij moest naprep heet dat geloof ik, maar in ieder geval was het een zoutoplossing voor baby's in hun neusgaten druppelen.Het zijn pipetjes appart verpakt.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:43

Ui is giftig voor katten. Iig als ze het eten, weet niet welke effecten 'uidampen' zouden hebben.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:47

Heb je geen andere kleine ruimte (wc??) waar je een hete kraan kan laten lopen zodat de ruimte vol met stoom komt te staan?

In principe is ons advies zet de kat in de douche. Kraan aan en laat de boel maar vol stoom komen. Dus misschien heb je een alternatief qua ruimte waar je nog niet aan gedacht hebt.

Veel sterkte altijd zo sneu die katten met snot.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:48

klein beetje vicks of luuf in kokend water gooien niet te veel want dat word te sterk..

succes

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 21:56

Thats_Me schreef:
Heb je geen andere kleine ruimte (wc??) waar je een hete kraan kan laten lopen zodat de ruimte vol met stoom komt te staan?

In principe is ons advies zet de kat in de douche. Kraan aan en laat de boel maar vol stoom komen. Dus misschien heb je een alternatief qua ruimte waar je nog niet aan gedacht hebt.

Veel sterkte altijd zo sneu die katten met snot.

Nee, de enige echt kleine ruimte is het gastentoilet, maar daar blijft ook geen stoom hangen. Het is echt direct weg, dat brengt niks :-(
Verder kan ik alleen de douchecabine zelf bedenken, maar dat wordt m ook niet, dan moet ie letterlijk onder de douche. Dat doe ik m niet aan. Bovendien blijft ook daar geen stoom hangen, is ook gelijk weg. Ik zou het echt niet meer weten... ik denk dat ik op het moment niet meer kan doen dan af en toe z'n smoeltje schoonmaken. Die ui durf ik niet aan, zouden die dampen giftig zijn?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 22:00

Het zou gaan om de scherpe geur .. denk niet dat er zoveel dampen afkomen dat het giftig is ...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 22:06

Ik durf het niet... als ik iets fout doe vergeef ik het mezelf niet...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 22:09

Nee,nee ...niet doen dan ...zou het mezelf ook niet vergeven als het fout ging en het was mijn "goede" idee -O-

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 22:12

Kan er ook niet echt wat over vinden op i-net. Nou ja, morgen vroeg sta ik al bij de dierenarts voor de deur, ik vraag wel of ze iets anders weet als verlichting. Spray of druppels is leuk, maar het gaat ook om de longen denk ik.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 22:14

Alleen dat het giftig is bij opeten, maar het wordt verder ook nergens aangeraden ...

Gelukkig kunnen katten ook door het bekje ademen, dus echt in nood zal hij niet komen !

Sterkte en beterschap :(:)

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 22:16

Misschien heel stom hoor maar bij mijn opleiding heb k geleerd dat ze bij baby's een soort pipet achtig gebruiken om het (best ranzig) uit de neus te zuigen zodat baby's minder snot hebben haha.

Misschien bestaat dat ook voor katten om hem nu wat te verlichten van de snot, verder neusdruppels inderdaad wat iedereen al zegt maar dacht misschien is het een idee haha.

sterkte ermee!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 22:19

In ieder geval binnen houden en zorgen dat de kat zo min mogelijk stress heeft. Stress maakt het alleen maar erger nu, dus zeker niet moeilijk gaan doen met opsluiten en verplicht stomen.

Katten moeten echt heel erg benauwd zijn, willen ze door hun mond gaan ademen. Tegen die tijd zullen ook niet meer eten, drinken of überhaupt bewegen. Als de kat door de mond gaat ademen moet je met spoed de dierenarts bellen!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 22:38

Dat is bekend, dat doet hij niet. Wil het alleen wat verlichten voor hem.
Druppels, pipetjes, dat kan ik nu nergens vandaan halen. Zo'n baby ding zal ook veel te groot zijn voor een klein kattenneusje. Het zal echt iets moeten zijn met wat men zo in huis heeft.
Stomen in een kleine ruimte bezorgd geen stress. Zijn mandje wordt verplaatst en ik zou er bij gaan zitten. Helaas heb ik geen geschikte ruimte :-(

Daarom stoom ik niet met zijn transportbox. Daarin heeft hij wel stress. Hij eet wel wat, hij drinkt. We redden het wel tot morgen. Maar als ik het hem iets gerieflijker kan maken..

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 10:53

Nou, wel verplicht stomen dus. Maar ik ga het anders doen: ik ga hem tussen mijn benen vasthouden, handdoek eroverheen en daaronder de pan met water en zout. Water en ZOUT ja, want dat is gewoon de beste en zachtste methode. Wordt niet voor niks voor kinderen en dieren gebruikt. Zei ze er nog even achteraan. En daarmee moet het echt flink loskomen, het zal gaan stromen uit z'n neus. Maar da's goed, weg ermee. Nu nog niet, laat hem eerst even bijkomen van ritje dierenarts. Hij is nu nog even boos op me :D
Afijn, beestje heeft een prikje gehad om de slijmvliezen wat te slinken, geeft ook al verlichting. Heb tabletten meegekregen, andere antibiotica, die zouden moeten aanslaan en dan moet ie echt beter worden... kat nummer 2. De andere was begin vorige week de klos, maar heeft er niet zo'n erge last van gehad. Antibiotica prikje en met 3 dagen was alles weg.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 10:56

Kan je het restje van het zoute water gelijk gebruiken om de wonden op je benen te ontsmetten naderhand :D

Sterkte ermee !
Met de behandeling, maar uiteraard voornamelijk met de kat :(:)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 10:59

Shirley schreef:
Kan je het restje van het zoute water gelijk gebruiken om de wonden op je benen te ontsmetten naderhand :D

:D :D

Nee, met deze kat gaat dat wel. Hij gaat heel boos zijn, maar dat uit zich vooral in me gewoon 2 dagen niet aankijken, niet bij me komen zitten etc. Mijn andere kat is dan levensgevaarlijk, maar deze zal me nooit zomaar met nagels bewerken.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:01

Zout lost wel op in water , maar verdampt niet mee.
Zou niet best zijn met al die regen die boven de oceanen ontstaan ;)

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:03

Nog een ideetje. Tent maken onder een tafel?
Misschien is kat het daar iets meer mee eens

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:04

vraag je DA eens om rhinigenta.
Werkt vaak erg goed tegen dichte neusjes.
Maar echt niet vaker dan 2x daags gebruiken.
Bij overmatig gebruik kunnen ze bloedneusjes krijgen.