Temeraire schreef:Je voert heel erg weinig.
Sluierstaartjes mogen gerust meerdere keren per dag eten hebben.
Regelmatig water verversen is erg belangrijk bij sluiers (minimaal 3 keer per week 1/3 van het water).
Zonder filter mag je elke dag wel verversen.
Als de vissen al een jaar in deze bak zitten en uiterlijk nauwelijks gegroeid zijn, dan zijn ze van binnen vergroeid.
Dit zorgt voor problemen. Dat verklaart waarom hij op zn rug dobbert soms. Ook lucht happen kan hiermee te maken hebben. Kwestie van tijd voor de andere vis ook begint.
Sluierstaartjes kunnen overigens prima tegen drijvend voer, nog een hardnekkige fabel die maar blijft bestaan.
Een aantal van de beste voermerken (niet in een standaard dierenwinkel te koop) hebben ook gewoon drijvend voer in het assortiment.
Zuurstofpompje en zuurstofplantjes zijn zeker aan te raden.
En als je nog geen filter hebt, dan kan ik je sterk aanraden er 1 aan te schaffen, zeker als je geen grotere bak kwijt kan. Met een filter en veel water verversen kan je de waterkwaliteit nog enigszins acceptabel krijgen.
Vaker water verversen ga ik doen!
Drijvend voer? Dat is echt heel erg tegenstrijdig want óveral lees je dat ze dat absoluut niet mogen! Omdat ze dus gevoelig zijn voor lucht.
Het pompje ga ik veel vaker aanzetten, ondanks het geluid

Overigins is deze vis er een half jaar later bij gekomen. Dus dan lijkt het mij eerder dat de oudere vis hier eerder last van zou krijgen. Wil niet over komen als dat ik je tegen spreek maar dit wist je natuurlijk niet

Zal meer voeren ook.