Vis hapt hele tijd lucht, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 21:11

Temeraire schreef:
Je voert heel erg weinig.
Sluierstaartjes mogen gerust meerdere keren per dag eten hebben.

Regelmatig water verversen is erg belangrijk bij sluiers (minimaal 3 keer per week 1/3 van het water).
Zonder filter mag je elke dag wel verversen.

Als de vissen al een jaar in deze bak zitten en uiterlijk nauwelijks gegroeid zijn, dan zijn ze van binnen vergroeid.
Dit zorgt voor problemen. Dat verklaart waarom hij op zn rug dobbert soms. Ook lucht happen kan hiermee te maken hebben. Kwestie van tijd voor de andere vis ook begint.

Sluierstaartjes kunnen overigens prima tegen drijvend voer, nog een hardnekkige fabel die maar blijft bestaan.
Een aantal van de beste voermerken (niet in een standaard dierenwinkel te koop) hebben ook gewoon drijvend voer in het assortiment.

Zuurstofpompje en zuurstofplantjes zijn zeker aan te raden.
En als je nog geen filter hebt, dan kan ik je sterk aanraden er 1 aan te schaffen, zeker als je geen grotere bak kwijt kan. Met een filter en veel water verversen kan je de waterkwaliteit nog enigszins acceptabel krijgen.

Vaker water verversen ga ik doen!

Drijvend voer? Dat is echt heel erg tegenstrijdig want óveral lees je dat ze dat absoluut niet mogen! Omdat ze dus gevoelig zijn voor lucht.

Het pompje ga ik veel vaker aanzetten, ondanks het geluid ;)
Overigins is deze vis er een half jaar later bij gekomen. Dus dan lijkt het mij eerder dat de oudere vis hier eerder last van zou krijgen. Wil niet over komen als dat ik je tegen spreek maar dit wist je natuurlijk niet :)

Zal meer voeren ook.

vuurneon

Re: Vis hapt hele tijd lucht, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 21:13

Filter moet je 24/7 aanlaten :)

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 21:18

Mijn sluiers krijgen al 5jaar drijvend voer

Nooit problemen hoor

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 21:26

Ik heb zelfs twee filters en deze staan altijd aan. Ook ik heb een 60 liter bak en mij is altijd verteld dat een vis zich aan de bak aanpast. Mijn vissen zijn al ruim 5 jaar en ben ontzettend wijs met ze. Hoe groot wordt een goudvis/sluierstaart normaal?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 21:27

dejong_wever schreef:
Ik heb zelfs twee filters en deze staan altijd aan. Ook ik heb een 60 liter bak en mij is altijd verteld dat een vis zich aan de bak aanpast. Mijn vissen zijn al ruim 5 jaar en ben ontzettend wijs met ze. Hoe groot wordt een goudvis/sluierstaart normaal?

Wij hebben ze van 20-25 cm gehad. Goudvis zelfs 30 cm.
Kun je nagaan hoe erg het is om ze 'klein' te houden -O-

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 21:36

Had er ook nooit van gehoord dat een vis vergroeit van binnen!
In de dierenwinkel vertellen ze dat er ook nooit bij. En ook nooit ergens gelezen.
Heb vroeger verschillende visjes gehad.
Nu niks meer. Maar als ik ze ooit ga aanschaffen zal ik eraan denken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 21:38

Gemiddelde dierentoko verkoopt ook nog kommen en dat vind ik vismishandeling. Gaat vooral om verkoop, niet elke toko heeft echt iets op met het welzijn van dieren.
Maar, mensen moeten zichzelf ook gewoon inlezen natuurlijk. Als je leest dat een goudvis rustig 30 cm kan worden, dan kunnen mensen ook zelf bedenken dat dan een bakje van 60 cm lang wel heel erg klein is.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 07-02-14 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 21:38

linnie050 schreef:
Had er ook nooit van gehoord dat een vis vergroeit van binnen!
In de dierenwinkel vertellen ze dat er ook nooit bij. En ook nooit ergens gelezen.
Heb vroeger verschillende visjes gehad.
Nu niks meer. Maar als ik ze ooit ga aanschaffen zal ik eraan denken.

Dierenwinkels doen alles voor de winst. Boeit hun het hoe een dier terecht komt.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 21:45

wortelsussie schreef:
Vaker water verversen ga ik doen!

Drijvend voer? Dat is echt heel erg tegenstrijdig want óveral lees je dat ze dat absoluut niet mogen! Omdat ze dus gevoelig zijn voor lucht.

Het pompje ga ik veel vaker aanzetten, ondanks het geluid ;)
Overigins is deze vis er een half jaar later bij gekomen. Dus dan lijkt het mij eerder dat de oudere vis hier eerder last van zou krijgen. Wil niet over komen als dat ik je tegen spreek maar dit wist je natuurlijk niet :)

Zal meer voeren ook.

Super dat je dingen aan gaat passen! :)
Je leest inderdaad nog erg veel verkeerde informatie dus ik snap best dat je dacht dat ze het niet mogen.
Wist inderdaad niet dat je deze vis minder lang hebt. Maar je weet niet hoe lang ie al te klein zat voordat hij bij jou kwam. Weet niet waar hij vandaan komt maar de visjes in de dierenwinkel zijn niet allemaal van dezelfde leeftijd.
Daarbij groeit iedereen anders dus kan best dat de een eerder last krijgt dan de ander.

Succes in ieder geval.

Over hoe groot de dieren worden; in de dierenwinkel staat gewoon in het super klein bij het plaatje van een sluier dat ze 20 cm kunnen worden. Maar daar kijkt niemand naar.

Mijn sluiers zie je elke maand groter worden.

Ze kunnen trouwens ook rustig rond de 15 jaar worden. Dit weten ook niet veel mensen.
Had laatst ook weer iemand die zei dat haar sluier wel 2 jaar was geworden en dat dit toch wel heel oud was want al haar andere sluiers waren nog geen jaar geworden ;(

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 21:55

Ja tuurlijk! wil het graag doen voor me visje en het spijt me maar ik doe ze niet weg vanwege de bak grote, dat is heel gemeen van me maar je ziet ook paarden 23u in een stal, totaal iets anders maar zelfde gedachte!

Beide vissen heb ik inderdaad uit de dierenwinkel. Even denken, Vis die gezond is ander half tot bijna 2 jaar geleden en Fish bijna driekwart jaar geleden ( weet niet precies hoe lang maar beide vissen met de zomervakantie genomen de een dus een jaar later). Inderdaad geen idee hoe oud hij dan al zou zijn.

Ben er inderdaad van op de hoogte dat ze rustig heeeel oud kunnen worden! :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 21:56

Dus omdat anderen hun dieren ook niet goed behandelen (en je moet het vergelijken met een veulen in een klein kistje laten staan en het er absoluut niet uithalen; beperken in de ruimte zodat het dier niet de ruimte hoeft om te groeien), hoef jij het ook niet te doen?
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 07-02-14 22:03, in het totaal 2 keer bewerkt

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 21:58

Daar ga ik niet op in, dan wordt het een rel topic.

Verder heel erg bedankt voor alle tips! Heb veel geleerd weer!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 21:59

Ik hoop oprecht dat je tot een ander inzicht komt en dat je vissen ook heerlijk kunnen genieten van de ruimte én ook bejaard kunnen worden :) want het echt een heerlijke hobby :j
Wie weet loop je binnenkort tegen een mooi bak aan +:)+ wegdoen is niet nodig, andere bak kan ook. Voor een prikkie van marktplaats :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 22:47

De gehanteerde regel is 50 liter water per vis, dit is meer een ondergrens dan de gewenste ruimte. 60 liter voor 2 vissen is gewoon echt te klein. En daarbij krijg je dus o.a. dit soort problemen.
Voor 2 vissen wil je dus echt minimaal 100 liter hebben, maar liever zelfs 200 liter.
Daarnaast zijn er ook andere dingen waar je rekening mee moet houden, zoals de waardes van het water, een temperatuur van ongeveer 22 graden, genoeg beschutting, goed filter en genoeg stroming in het water zodat je vissen genoeg zuurstof op kunnen nemen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik echt sta te kijken van je tegenargument. Je vis krijgt NIET GENOEG ADEM! De ruimte heeft dan ook echt wel met meer te maken dan hoe groot ze kunnen worden of hoe ver ze kunnen zwemmen.
Dit is een ongezonde manier van je vissen houden.

Het is echt niet bedoelt om je aan te vallen, maar alsjeblieft, dieren zijn geen speelgoed of hebbedingetjes. Het zijn levende wezens en die hebben ook recht op een fijne leefomgeving.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 23:23

Heb je een pomp of een filter? Filter maakt namelijk geen lawaai als je een goede hebt... En alleen een luchtpompje is niet voldoende, filter is belangrijk :)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 00:19

Sorry, ik heb het volgende verhaaltje al zo vaak geplaatst maar ik kan gewoon niet anders als ik zulke dingen weer moet lezen. Ik hoop gewoon elke keer dat de ogen eens gaan opengaan wat een vis allemaal kan meemaken. En paarden die 23 uur op een stal staan zijn ook schandalig, maar gelukkig ondergaan zij daardoor maar zelden de vreselijke vergroeiingen die een vis wel moet doorstaan, dus die vergelijking gaat al helemaal niet op.

Een mooi verhaaltje:

My other half had a common goldfish when we met as students. OH is not the sort to randomly buy pets, he always finds out about things first. Fishie was bought in 1991, the internet was nowhere near what it is now so books and info from shops were the source of reference. Fishie had a 40 litre tank - 40 litres for a goldfish - that's what was (and sadly sometimes still is) commonly recommended. We thought this was fine, eventually though we thought he could do with a bit more room so bought him a 70 litre tank, nice and big we thought. He started having health problems as he got older; we turned to the internet for help and soon found out what was wrong. Too small a tank, stunted fish, poor diet, lack of understanding of nitrogen cycle, Fishie was a common - these should be in ponds not tanks - something of a catalogue of errors. We sorted out the tank as best we could at the time and got him a four foot, 350 litre one (arguably nowhere near big enough) but it was too late to really sort out the health problems we’d caused him. He was blind as well as the problems mentioned above. Blind because he developed a bacterial infection from living in a half cycled, too small tank where pollutants built up to dangerous levels. His immune system was non-existent in his latter years, a result of poor diet, stunting and associated ill health from being kept in less than perfect conditions for most of his life.

Below are some pics – the first one is Fishie – it’s not pretty is it.

Fishie

Afbeelding

This is how he looked towards the end of his life, skinny (his digestive system was hopeless), blind, suffering yet another infection despite the UV sterilizer and trips to the vet. But he was 17 when he died, he would take food from my hands, he swam about, reacted to noises about the tank and as far as was possible interacted with me and OH. So does that mean he was happy and his life was a fishkeeping success? I guess he could have been less happy but I’ll be honest and say he could have been a heck of a lot happier. He lived a long time but you can’t judge the success or otherwise of keeping a pet by how long it lives, there are many variables to take into account. The second pic is Howie, another of my fish. Howie is there to illustrate what Fishie should have looked like. Bit of a difference.

Howie
[ Afbeelding

Plenty of people who came to our house commented on Fishie over the years – isn’t he big (um, no, not really, he was stunted) what a lovely big tank (um, no, not really, it was only 70 litres), doesn’t he look healthy (um, no, not really, he was blind and stunted). People said nice things about him and his tank but this didn’t mean they knew what they were talking about, or that he was healthy and had the right tank.

Second example is Jerry, a comet. Jerry was kept in a bowl and then a 30 litre bowl shaped tank for four years.

Jerry
Afbeelding

When he came to live with us he was, at four years old, the size a healthy comet ought to have been at about four months. Malnourished, stunted, deformed, he died three months after he came to us. His body was too damaged for recovery and his systems just failed. But his previous owners could not be persuaded there was anything wrong with him – he got excited at food time, he ate, he swam about, his water was changed, he had a filter, their friends commented on how nice the tank and fish looked. "After all, goldfish live in bowls don’t they so a nice bowl shaped, filtered tank has got to be luxury hasn’t it? And he’s four years old? Gosh, I had no idea they could live so long." People said nice things about him and his tank but this didn’t mean they knew what they were talking about, or that he was healthy and had the right tank. Compare his pic to the fourth one, a wakin/comet, another of my fish. Pixie is about the same age as Jerry was when he died, spot the difference.

pixie
Afbeelding

Voor de mensen die slecht zijn in Engels:

fishie:
heeft eerst in 30 liter geleefd, later in 70 liter. Is 17 jaar geworden. Is blind, slecht verteringssysteem. Geen geweldige omstandigheden gehad.

Howie:
zelfde soort als fishie. Heeft alleen in 550 liter geleefd met goede omstandigheden, voorbeeld hoe fishie eruit had kunnen zien.

Jerry:
Geleefd in 30 liter vissenkom. Vergroeid, ondervoed, lang niet de grootte die hij hoort te zijn. Heeft 4 jaar geleefd.

Pixie:
Zelfde vissoort als Jerry. Heeft in 550 liter geleefd, in goede omstandigheden. Voorbeeld hoe Jerry eruit had kunnen zien. Op de foto is hij ook vier jaar, de leeftijd dat Jerry gestorven is.
[/quote]

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 09:36

Wij willen nog een grotere bak aanschaffen, aan hoeveel liter moet ik dan gaan denken voor 2 vissen? Ik heb 2 sluierstaarten.

Ik zal eens een foto van die van mij maken, dan mogen jullie daar je mening over geven.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 09:55

dejong_wever schreef:
Wij willen nog een grotere bak aanschaffen, aan hoeveel liter moet ik dan gaan denken voor 2 vissen? Ik heb 2 sluierstaarten.

Ik zal eens een foto van die van mij maken, dan mogen jullie daar je mening over geven.

Minimaal 100 liter, maar liever richting de 200.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 19:07

Fish hapt nog steeds lucht. Aangezien ik het echt erg vind bied ik Fish 'te koop' aan. Ik zoek dus een goed plekje voor hem die m hopelijk kan oplappen!!

Interesse via PB Hoofddorp....