Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Hhilde schreef:Daarbij was dit topic sowieso niet bedoeld om mensen te overtuigen van mijn 'gelijk'. Ik vind het belangrijk open te staan voor nieuwe ideeën als je jezelf wilt blijven ontwikkelen. Het was dus meer bedoeld als filmpje dat ik wilde delen met mensen die ook geïnteresseerd zijn in deze kant van het hondenwereldje
joyfordogs schreef:wat bijzonder dat veel mensen het filmpje niet lijken te snappen.
jammer.
Ik schrik er vaak nog van hoeveel mensen hun dier, als dominant of onderdanig omschrijven.
Ik kan me goed vinden in het filmpje! Ik vind het een goede reclame voor mensen die open staan voor meer inzichten in hondengedrag en zich bewust willen zijn en of worden, van honden gedrag.
Er ontstaan nog steeds dagelijks problemen, doordat mensen zich juist als roedelleider willen gedragen.
Dus ik vind het een prima filmpje!
Air schreef:joyfordogs schreef:wat bijzonder dat veel mensen het filmpje niet lijken te snappen.
jammer.
Ik schrik er vaak nog van hoeveel mensen hun dier, als dominant of onderdanig omschrijven.
Ik kan me goed vinden in het filmpje! Ik vind het een goede reclame voor mensen die open staan voor meer inzichten in hondengedrag en zich bewust willen zijn en of worden, van honden gedrag.
Er ontstaan nog steeds dagelijks problemen, doordat mensen zich juist als roedelleider willen gedragen.
Dus ik vind het een prima filmpje!
Voor zover ik weet valt er niets te snappen aan het filmpje, er wordt niks uitgelegd of onderbouwt namelijk.
Daarnaast vraag ik mij af waar het ''er ontstaan nog dagelijks problemen, doordat mensen zich juist als roedelleider willen gedragen'' weg komt?
Ik zie juist problemen ontstaan bij mensen die geen enkele vorm van leiderschap willen aannemen, zowel bij paarden als bij honden. Kijk alleen al naar de topics die geopend worden.
Dominant of onderdanig is niets meer dan een karaktereigenschap, ook als mens kan je dominant zijn, of onderdanig.
Je suggereert daarnaast dat mensen die roedelleider zijn of willen zijn niet open staan voor meer inzichten in hondengedrag en ze zich niet bewust willen zijn of worden van hondengedrag.
Dat heet een vooroordeel
Hhilde schreef:De dominantietheorie bestond al voordat CM in beeld kwam en heeft lang geheerst. Die theorie is ontstaan door inmiddels achterhaalde onderzoeken op een groep wolven die door mensen in gevangenschap werd samengesteld en gehouden. Daarbij moest je hond onderdrukt worden en op de rug gelegd worden (etc) omdat je dan de baas zou zijn. Die theorie is helaas erg goed blijven hangen. Mensen zijn geen roedelleiders omdat ze geen honden zijn. We leren met honden omgaan en zij met ons, maar we kunnen hun lichaamstaal nooit nabootsen met ons eigen lichaam. Ik werk nauw samen met mijn hond en zorg dat hij in deze maatschappij past. Het verschil tussen een leider en een begeleider lijkt me ook makkelijk. Stel, je gaat in therapie en ze stellen een leider voor je aan. Dat klinkt al heel anders dan wanneer ze je een begeleider aanbieden, is het niet?
joyfordogs schreef:het is niet mijn bedoeling om die suggestie te wekken.
Ik kom regelmatig als gedragtherapeut, mensen tegen die willen domineren over hun, roedelleider willen zijn, en juist hierdoor in de problemen komen met hun hond.
Enne wat betreft dominant of onderdanig.
NIEMAND is dominant of onderdanig.
Je kunt niet zomaar 1 van de 2 zijn, je bent dit ten opzichte van een ander, paard A kan tegenover paard B, dominant zijn en tegenover paard C juist onderdanig
Air schreef:Domineren en roedelleider zijn vind ik absoluut niet hetzelfde. Een leider geeft grenzen en regels en stuurt bij waar nodig: iemand die domineert wil alles wat iets of iemand anders doet bepalen.
Dat een paard wat van nature onderdanig is leider kan zijn van een paard wat onderdaniger is, zegt toch niet dat dat in de aard van het paard zit? Dat heeft imo meer te maken met instinct.
Bijvoorbeeld: ik ben introvert, betekend dat ik dan, als ik onder vrienden ben en ik die karaktereigenschap niet laat zien, opeens niet meer introvert ben?
Air schreef:Daarnaast, de vroegere dominantietheorie is niet hetgeen wat Cesar toepast. Blijkbaar is dat heel moeilijk om te begrijpen. En dat noem ik absoluut niet open staan.
Een leider is nog geen dictator/onderdrukker.
Hhilde schreef:Air schreef:Daarnaast, de vroegere dominantietheorie is niet hetgeen wat Cesar toepast. Blijkbaar is dat heel moeilijk om te begrijpen. En dat noem ik absoluut niet open staan.
Een leider is nog geen dictator/onderdrukker.
Het is voor jou moeilijker te begrijpen dat dit topic niet over Cesar Millan gaat, maar over de dominantietheorie. Ineens wordt door anderen CM erbij gehaald, terwijl hij niets met dit topic te maken heeft.
Air schreef:Wacht even, je vindt het belangrijk om open te staan voor nieuwe ideeën maar dit filmpje was eigenlijk alleen bedoeld voor mensen die geïnteresseerd zijn in deze kant van het hondenwereldje... wat klopt daar niet?
Air schreef:joyfordogs schreef:het is niet mijn bedoeling om die suggestie te wekken.
Ik kom regelmatig als gedragtherapeut, mensen tegen die willen domineren over hun, roedelleider willen zijn, en juist hierdoor in de problemen komen met hun hond.
Enne wat betreft dominant of onderdanig.
NIEMAND is dominant of onderdanig.
Je kunt niet zomaar 1 van de 2 zijn, je bent dit ten opzichte van een ander, paard A kan tegenover paard B, dominant zijn en tegenover paard C juist onderdanig
Domineren en roedelleider zijn vind ik absoluut niet hetzelfde. Een leider geeft grenzen en regels en stuurt bij waar nodig: iemand die domineert wil alles wat iets of iemand anders doet bepalen.
Dat een paard wat van nature onderdanig is leider kan zijn van een paard wat onderdaniger is, zegt toch niet dat dat in de aard van het paard zit? Dat heeft imo meer te maken met instinct.
Bijvoorbeeld: ik ben introvert, betekend dat ik dan, als ik onder vrienden ben en ik die karaktereigenschap niet laat zien, opeens niet meer introvert ben?
Air schreef:Dat maak je er nu zelf van, hemel het is toch geen kleuterklas?''Maar zij begooooooooon!''
Het is geloof ik toch echt een feit dat je hem zelf in één post hebt genoemd samen met dominantietheorie en achterhaald. Als hij niets met dit topic te maken heeft, hou je er dan ook zelf aan, ook als iemand anders er wel over begint.
Magrathea schreef:Mjetterd schreef:Bo was toch wel het hoogtepunt van het filmpje![]()
(3:55)
Ik was echt bang dat ze ging zeggen "En ik wil geen roedelleider zijn". Alsof een kind van 4 dat weet
Citaat:Minder confronterend zijn methodes als als eerste de deur door [...]
Het conflict aangaan met een hond om hem te domineren, levert mooie televisie op. [...] Doordat deze programma’s zo goed bekeken worden, heeft de waarschuwing “don’t try this at home” vaak weinig zin.
Citaat:Ik kan niet als dominant geboren worden. Zoals ik ook niet als directeur geboren kan worden. Ik kan nooit gedomineerd worden als ik andere niet toelaat om me te domineren. Dominantie kan alleen het resultaat zijn van hoe anderen zich ten opzichte jou gedragen. Niet van wat je zelf doet.
josien_m_ schreef:een alternatief:
Kijk eens op http://www.learninghorse.nl
Gaat niet alleen over paarden als je wilt kijken naar andere dieren.
love_western schreef:Ik mijzelf zeker als een leider. Ik voed mijn hond op. Ik bepaal wat wel en wat niet mag.
Doe ik dit niet. Dan wil ik niet weten hoe het huos er nu uit zag. En wat voor onopgevoed geval ik dan heb.
sallandval schreef:En nu is het ook nog een mooie timing met het 'herroepen' van de dominantietheorie. Volgens mij gaat het herroepen van die theorie vooral om het feit dat honden helemaal niet zitten te wachten op het overnemen van de leiding van de baas, en dat je niet moet denken dat je hond eigenlijk altijd uit is op het domineren van de baas. Guess what, dat geloofde ik al nooit.