Vegetarische hondenvoer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nathalie_v

Re: Vegetarische hondenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 16:31

Welke omgeving woon je?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 17:05

Even voor de duidelijkheid, ik zeg nergens dat ze allergisch is voor vlees!! Ze reageert er heftig op en doet het beter zonder. Het is wel de bedoeling dat ze weer op vlees komt. Alleen nu word het hem niet gezien hoe ze reageert.
Ook had ze veel meer symptomen dan hier beschreven, deze zijn grotendeels verdwenen met het voeren van brok.
(oa. stinkende diarree (liep gewoon haar poeperd uit) tot zelfs stinkende etter uit haar poeperd :r )

Linea schreef:
Goed, wanneer een hond vlees eet haalt hij zijn energie voornamelijk uit eiwitten en vetten. Ik denk dat het heel moeilijk is om dit te bewerkstelligen indien hij vegetarisch moet eten. Ik denk dus dat je daarom de koolhydraten moet opvoeren. Om dit voor elkaar te krijgen kan je dingen als pasta/aardappel voeren. Maar zelf geef ik de voorkeur aan dingen als gekookte pompoen en zoete aardappel. Deze twee dingen vinden mijn honden heerlijk en ik doe dit geregeld door de groentemixen die ik maak. Verder kan je denken aan geweekte havermoutvlokken, gemalen noten etc. Percentages en hoeveelheden die je zou moeten voeren: geen idee.

Liever olijfolie en/of een olie die rijk is aan omega 3.

Ik moet wel heel eerlijk zeggen: Als dit mijn hond was geweest was ik op zoek gegaan naar een goede holistische dierenarts die verder kijkt als alleen de voeding. Ik zou bijvoorbeeld willen weten waarom mijn hond steeds zo extreem allergisch reageert op van alles en nog wat, misschien ligt er een ander probleem ten grondslag. Als ik de geschiedenis lees is er al van alles geprobeerd maar het komt op mij over dat de dierenarts het eigenlijk ook niet zo goed meer weet. Een eliminatiedieet op basis van 1 diersoort is nog nooit geprobeerd en om eerlijk te zijn, dit verbaasd me wel.

Aardappel, pasta, aardpeer krijgt ze al met groente. Alles gekookt, behalve wortel die krijgt ze rouw. Pompoensoep vind ze wel lekker.

Olijf olie krijg ik er echt niet in, vind ze niet lekker.

Ik ben bij een holistische arts geweest, ze heeft daar 2 maanden bachbloesemdruppels en zuiveringszouten gehad. Beide hebben niet het gewenste effect gehad. Ook tot verbazing van holist. Ben bij een 2e geweest (dichter in de buurt enige jaar actief, 1e uit brabant in afstudeer jaar) Ook deze wist het niet. Het is een "complexe" hond. Beide rade aan een nieuw compleet bloedonderzoek te laten doen en een ego van de buik.

Eerste DA vond alleen maar dat ik de hond te veel voerde en te weinig wandelde. Tweede DA geeft de sterilisatie de schuld van het dik worden en voer als 2e. Ik heb het nu eindelijk voor elkaar gekregen (onder dreiging dat ik naar een andere kliniek ga) dat er een ego gemaakt word van haar buik. Dit is maandag morgen.

Als eerste reageerde ze op kip, daarmee gestopt toen begon het met varken, ook mee gestopt. Ben toen verder met rund gegaan en paard gaan bijvoeren (makkelijk met een slagerij voor de deur) en paard ging al snel niet goed, daarna rund ook. Tot nu bot en runderhuid en herten gewei aan toe.
Vandaar dat we haar op vegetarisch willen zetten om de maag en darmen tot rust te laten komen. Om daarna weer het eliminatie project te starten.

Noorse Eland honden hebben een gevoelige maag/darm stelsel wat voer betreft. Dat is bekend.

Nathalie ik woon in zuid/oost friesland.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 17:14

Ik zal je vanavond een pb sturen met wat info.

(ter voorkoming van een bokt rel ;-) )

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 17:21

Heb je wel eens gehoord van 'leaking gut syndrome, komen deze symptomen je bekend voor?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 17:26

Daar heb ik zelf wel aan gedacht, DA veegde dat gelijk van tafel. Maar dat is binnen een week gestopt toen ze op brok stond. Dus dat is het niet. (ook volgens DA 2)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 18:25

kip kan makkelijk allergien geven idd maar varken voeren? Heb je dat rauw of gebakken gevoerd? Varken is namelijk echt af te raden om te voeren! Rund geeft idd ook snel problemen. Ik dacht dat je eend, geit of lam (naast vis) het beste kan voeren bij een eliminatie dieet als je dat uiteindelijk wil gaan proberen.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 18:31

Varken was gebakken. Rauw bevat het veel aan een bacterie waar honden op reageren.

Rund heeft ze jaren zonder probleem gehad.

Na de ego weten we meer. Ik zelf denk aan maagzweren, maar dat hoor ik maandag.
Eend/geit/lam en vis word wel geprobeerd als alles weer rustig is. Nu heeft het geen zin.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 09:25

succes en hopelijk zien ze op de echo wat meer!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 14:19

Zo, ego gehad.
In zowel de maag als darmen zit veel gas. De maagwand kleurt wit wat duid op irritatie. Verder is er bloed afgenomen, blijkt dat de schildklierwaarde weer te laag is. Er is bloed opgestuurd om te kijken of de schildklier wel werkt (dit is in augustus ook gedaan en was toen goed) Verder word ze verdacht van cushing. Komt er niks uit de schildklier onderzoek dan word ze hier op getest.

DA 3 is er bij geweest (schijn een erg complex geval te hebben :P ) En deze rade vegetarische voeding juist af :? En zeker zelf koken. Dan krijgt ze geen aminozuren binnen ofzoiets. Dus moet doorgaan met het voer wat ik nu geef met een wortel en verder iets.

Het gekke is wel dat sinds woensdag ze een kilo is afgevallen terwijl we van af die dag dagelijks maar een 2 kilometer hebben gelopen ipv de gebruikelijke 6. (ik lig in de kreukels, gevallen met de fiets) Ze heeft wel meer groent en fruit gehad dan brok.

Door een te lage schildklierwaarde worden honden ook zwaarder/vetter ondanks weinig eten. Dus dat is iets wat afvallen tegen werkt.

We gaan dus voorlopig op deze voet door (al heb ik zelf al gezien dat alleen brok en wortel geen zoden aan de dijk zetten en meer groente en fruit wel)