broodfok

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kohtje

Re: broodfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 17:26

Je kan nu niets meer want er is dna van de ouders vast gelegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 17:38

kohtje schreef:
Je kan nu niets meer want er is dna van de ouders vast gelegd.

Sjoemelen met ouders kan niet meer nee maar de rest (zoals de medicijnen) kan nog wel..
Daarnaast kunnen ze met en zonder stamboom fokken om zo het aantal nestjes te overschrijden.

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 17:44

vreselijk!! en ik neem het marktplaats ook zo kwalijk dat ze het nog steeds toestaan dat broodfokkers daar hun advertenties mogen plaatsen. Stambomen zijn idd ook allang niet heilig meer. Daarom voor mij alleen nog maar asielhonden of een "buitenlander" ( uiteraard niet van alle stichtingen want daar ben ik het ook vaak niet mee eens!)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 17:51

Bij de stambomen heb je ook verschil. Fokkers die via de rasverenigingen fokken moeten zich aan allerlei regels houden, fokkers die buiten de rasvereniging om fokken hoeven die regels niet na te komen. Daar hoeven beide ouders alleen een stamboom te hebben en de pups krijgen stambomen.

De grootste smoes van zonder stamboom fokken is dat het dan goedkoper is voor de pupkopers, die stambomen aanvragen kost een paar tientjes per pup.

Broodfokkers zijn niet alleen grote schuren vol pups, dus ja het wordt lastiger om ze er uit te filteren. Maar die grote broodfokkers blijven zo groot omdat er zoveel mensen nog steeds hun pups kopen.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 17:53

Idd. koop je de hond niet uit de fokkerij zelf.
Onze hond komt ook van een broodfokker, of eigenlijk meer van een handelaar die ze uit Roemenië haalde.
(wisten wij destijds uiteraard niet, daar kwamen we pas later achter)
Hond was "geënt" (tussen aanhalingstekens omdat wij er bij het eerste bezoek bij onze dierenarts achterkwamen dat dat niet zo was)
Die keek in het boekje bij de dierenartsnaam (dus niet bij de naam van de fokker) en zei oh ja daar komen allemaal dit soort honden vandaan.
M.a.w. deze dierenarts verkocht de entingstickers en paspoorten zonder de honden ooit te zien.
Maar ja ook deze man verdient daar makkelijk zijn geld mee, en daar wordt ook niks aan gedaan helaas.
Dus niet alleen de fokkers/handelaren worden er beter van, maar ook de dierenartsen die meedoen aan deze malafide praktijken.
Overigens hadden we hem een paar jaar toen er een keer een programma was van opgelicht o.i.d. waarin de naam van de handelaar werd genoemd, en toen ook duidelijk werd dat ie uit Roemenië kwam.
Toen konden we ook eindelijk zijn (nu op 11 jarige leeftijd nog steeds) panische angst voor busjes (en dan vooral de witte) verklaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 18:53

Fokker van Blaz is aangesloten bij een rasvereniging. Daarnaast veel informatie over hun opgezocht. En meerdere keren wezen kijken. En rondleiding gehad over heel terrein.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:16

love_western schreef:
Daarom ben ik voor een hond met stamboom gegaan. Zodat ik zeker weten de broodfok niet in stand hou. Maar ook minder kans op hd/ed en andere erfelijke ziektes.

Net zoals ik geen dieren uit een dierenwinkel aanschaf. Maar of bij een kweker of een asiel. Uitzondering voor vissen. Maar die ik nu heb, heb ik ook opgevangen.

en ik voor een herplaatser uit het asiel. Kan van de broodfok af komen maar nooit dat ik ze met de aankoop van mijn hond in het asiel gesteund heb want daar heeft de broodfok geen ene cent aan verdiend!!!
Oftewel ik kan zeker een hond in huis hebben die geboren is bij een broodfokker maar met aanschaf van deze hond is de broodfokker niet gesteund en de hond heeft bij mij wel een prettig leven.

Ik zal nooit een pup aanschaffen bij een broodfokker of asiel die de honden van broodfokkers opkopen of bij een asiel een pup aanschaffen terwijl het asiel die zelf gefokt heeft.

Maar tja ik zal ook nooit een stamboomhond aanschaffen waarvan de moeder/vader of beide ouderdieren niet de verzorging krijgen waarvan ik vind dat ze nodig hebben. Dus als de ouderdieren of 1 van 2 geen leven heeft wat ik toch minimaal zou willen zien (uitgelaten worden, eventueel sporten en aandacht krijgt dus niet 24/7 of zeer veel in een kennel leven en nooit wat mee gedaan worden dan in kennel en op een veldje bijv)

Oftewel ik vind niet alleen belangrijk dat een hond bij mij een goed leven krijgt maar ook dat ik weet dat zijn ouders goed zitten. Tja bij een volwassen hond uit het asiel weet ik dat niet maar daar kan ik in dat geval ook geen rekening mee houden dat zal denk ik nooit iemand mij kunnen vertellen namelijk ;) dan ga ik voor de hond zelf bij een betrouwbare opvang.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:47

Dus een hond die niet in huis leeft heeft het niet goed? Al mijn honden leefden buiten en kwamen nooit in huis. Waarom, omdat ik altijd buiten aan het werk ben.
Ook mijn pups gingen met 6 weken naar de kennel want ik zag ze liever buiten dan 10 weken opgepot in een huiskamer.
Voor mij alleen maar rashonden. ik ben er mee opgegroeid en vind het erg leuk om bv lijnen uit te zoeken.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 07:41

Een goede fokker is bezig met het ras te verbeteren, ieder nestje moet een meerwaarde hebben voor het ras.
Alle andere zijn alleen maar bezig met vermeerderen.

Carrotcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 08:48

Ik heb al 2x gehad dat mensen mij om advies vroegen over het aanschaffen van pups. Ik heb ze gewezen op de broodfok en goede fokkers aangedragen en de rasvereniging. Toch hadden die mensen van de een op de andere dag een pup.... En jawel bij een puppyfarm/broodfokker. Dus het heeft mij bewezen dat het een groot deel van de domme nederlanders niks kan schelen. Het is alsof je tegen een muur praat.....

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 09:10

Carrotcake schreef:
Ik heb al 2x gehad dat mensen mij om advies vroegen over het aanschaffen van pups. Ik heb ze gewezen op de broodfok en goede fokkers aangedragen en de rasvereniging. Toch hadden die mensen van de een op de andere dag een pup.... En jawel bij een puppyfarm/broodfokker. Dus het heeft mij bewezen dat het een groot deel van de domme nederlanders niks kan schelen. Het is alsof je tegen een muur praat.....

Tja, dat is mijn ervaring dus ook jammer genoeg.

kohtje schreef:
Dus een hond die niet in huis leeft heeft het niet goed? Al mijn honden leefden buiten en kwamen nooit in huis. Waarom, omdat ik altijd buiten aan het werk ben.
Ook mijn pups gingen met 6 weken naar de kennel want ik zag ze liever buiten dan 10 weken opgepot in een huiskamer.
Voor mij alleen maar rashonden. ik ben er mee opgegroeid en vind het erg leuk om bv lijnen uit te zoeken.

Dierenfan zegt 24/7 in een kennel en alleen naar een veldje toe he? Dan ben ik ook geen fan van een kennel, terwijl er er zelf ook een paar heb staan. ;)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 09:11

kohtje schreef:
Dus een hond die niet in huis leeft heeft het niet goed?

Nee, er staat dat dierenfan vindt dat een hond geen goed leven heeft als hij veel in een kennel zit en er weinig mee gedaan wordt. Ik neem aan dat jouw honden niet 23 uur per dag in een kennel zaten? :)

Ik denk dat broodfokkers ook héél goed zijn in verhaaltjes vertellen. Ze leggen uit waarom fokkers slechts geldbeluste amateurs zijn, dat zij uiteráárd geen zieke pups meegeven want ze krijgen toch een dierenartsverklaring, dat er allemaal positieve ervaringen op hun website staan, dat zij allerlei mooie keurmerken hebben en dat veel anderen gewoon jaloers zijn, enzovoort. En, nog een voordeel, ze stellen geen vragen, terwijl een goede rasfokker dat wel doet. En wij denken dan misschien 'oh, goed juist, die fokker is betrokken', maar een volslagen leek vindt het wellicht maar ongemakkelijk. Beetje alsof ik een auto wil kopen en de verkoper van alles wil weten over de buurt waar ik woon en of ik een garage heb. Zou ik ook niet prettig vinden. Ik denk echt dat er heel veel mensen zijn die oprecht denken het goed te doen. En daarnaast zijn er natuurlijk ook gewoon domme mensen, van die types die achteraf ineens elk forum weten te vinden en in HvN verschijnen. Met hun "stop de broodfok!"-petities.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 18:57

kohtje schreef:

dat heb ik NOOIT geschreven. Mijn honden leven namelijk 4 dagen per week overdag ook in een kennel :P maar naast dat ze in een kennel leven wordt er wel veel mee gedaan. Die dagen worden ze ook gewoon uitgelaten, wordt er veel met ze gespeeld en getraind dus geen probleem. :D

Daarnaast zeg ik altijd ik hoop dat het NOOIt nodig is maar als mijn honden herplaatst moeten worden dan gaat mijn ene hond naar een boerderij waar hij wel veel vrij mag lopen maar verder in een kennel leeft (of altijd vrij loopt en in stal bijv.) hij leeft hier bij ons in huis maar is zo graag buiten bezig en ligt graag buiten maar omdat dit thuis niet gaat en ik het ook niet gezellig vind gebeurd het niet (de kennel waar hij in zit die dagen is een binnen/buiten kennel op mijn werk maar dan ligt hij ook graag buiten)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 19:01

dus idd andere mensen hebben het goed gelezen wat ik schreef ;)

Overigens kohtje het is idd ontzettend leuk om de lijnen uit te zoeken daar ben ik bij een aantal rassen ook al vele jaren bezig maar tja ik werk in een asiel en de meeste honden die daar binnen komen hebben geen stamboom maar soms zit er wel een enorm leuk 'exemplaar' bij haha

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 19:02

Ja, het is misselijkmakend en walgelijk dat de broodfokkers zo omgaan met de honden.

Van mij mogen ze keihard aangepakt worden en zwaar gestraft worden en het moet ook strafbaar zijn dat er mensen honden/ puppy's kopen bij de broodfokkers waar het dierenwelzijn niet hoog in het vaandel staat.

Het probleem is dat men weet hoe het er ongeveer aan toegaat er toch puppy's vandaan kopen omdat het zo zielig is.............Het is ook moeilijk om zielige dieren te negeren als je het ziet.........zeker als het nog van die ukkies zijn.

Zelf zou ik nooit van broodfokkers dieren kopen. Want wil die onmensen op geen enkel mensen geld laten verdienen, in ieder geval niet van mij.

Wil niet 1 van de mensen zijn die dit soort walgelijke praktijken in stand houden, doordat ze er geld mee kunnen verdienen.