Spannende week.. bevalling van ons geitje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xkimmx

Re: Spannende week.. bevalling van ons geitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 11:47

Dankje! Wat moet ik doen als het lammetje eruit is? Wachten tot de moeder gaat likken of zelf ook helpen het mondje vrij maken o.i.d.?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 11:49

Mondje vrijmaken en even afkijken wat er gebeurt. Altijd handdoeken klaar hebben liggen mocht het nodig zijn te helpen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 11:57

Vlies openscheuren, koppie schoonwrijven met een schone handoek. Als ze moeilijk op adem komen aan de achterpootjes op de kop hangen zodat het slijm eruit kan lopen en daarna neerleggen en met een handdoek of pluk stro flink over het lijfje wrijven. Als het eenmaal bij is kun je het bij het hoofd van de moeder leggen en die zal als het goed is het lam schoon gaan likken.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 11:58

Bedankt voor jullie hulp! Geeft me al iets meer rust en minder stress! Over half uur kan ik eindelijk weg en gaan kijken bij moeders!

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 13:20

Ten wezen kijken. Nog geen tekenen dat ze gaat bevallen. Ze at goed, toen ik haar staart wou optillen sprong ze op de verhoging die je op de foto ziet, doet ze denk niet als ze op het punt staat om te bevallen. Komt nog geen melk uit en ook geen slijm o.i.d. Ze was ook niet aan het schrapen of knarsen. Wel vond ze het pijnlijk als ik haar staart omhoog deed of haar uiers aanraakte, maar lijkt mij best logisch.

Foto's zijn niet heel scherp, ze bewoog nogal veel.

Het is de bonte. De geit er achter is haar moeder. :)
Afbeelding

Uiers vanaf de zijkant.
Afbeelding

Uiers vanaf de achterkant.
Afbeelding

Uier vanaf onderkant.
Afbeelding

Hier even de achterkant met het strikje in een linkje, is niet heel smakelijk. ;)
http://i59.tinypic.com/2w3nlu8.jpg
http://i61.tinypic.com/2u7ltau.jpg
Laatst bijgewerkt door xkimmx op 04-02-14 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:23

Hoop voor je dat ze lekker bevalt op een moment dat jij gewoon thuis bent en ook niet midden in de nacht...

moest wel een beetje gniffelen net...

Je gaat letterlijk een cadeautje krijgen... met een strikje erop!

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 13:24

Hoop het ook ja! Liefst gewoon vanavond, zijn we er allemaal en zijn we gelijk van de spanning af! Haha ik moest ook even lachen, scherp! :')

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:25

Denk niet dat het nog heel lang duurt hoor.. Uiers zijn goed vol, en de achterkant ziet er "klaar" uit. Strikje lijkt me erg oncomfortabel voor haar, en kan me voorstellen dat als je aan haar staart komt het strikje "strak" trekt en dat zal niet prettig voelen.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:26

Wat spannend TS, ik ga meelezen!

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 13:30

Ja lijkt mij ook geen pretje! Zal de staart bij de bevalling wel goed omhoog gaan uit zichzelf als het strikje los is?

kelly534

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:37

ik heb 2 weken schapenstage gelopen voor school, wat inhield dat we rond de lammetjes periode bij een schapen boer gingen helpen om de lammetjes ter wereld te brengen echt wauwi ervaring, ik heb ook echt lammetjes die in een verkeerde positie lagen terug de baarmoeder in moeten duwen en het lam daar goed leggen. wat je moet doen als t lam eruit is, wij moesten het lam aan de achterpootjes op de kop houden zodat t slijm eruit kan, neusje schoonmaken, en navelstreng met betadine doen,
verder t schaap haar ding laten doen (in jou geval geit)

succes ermee! hopenlijk gaat alles goed!, succes!!

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 13:43

Bedankt! Hoe werkt zo'n navelstreng eigenlijk bij een geit? :o Vorige keer wel bevalling gezien maar kan me niet precies herrineren hoe dat zat precies na de bevalling.

kelly534

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:47

als t lam eruit haalt laat de navelstreng eigenlijk al vanzelf los, of als de moeder der kont wegdraaid, dus je hoeft hem niet zelf door te knippen, er hangt dat nog een stukje navelstreng aan t lam, en dat deel ontsmet je giet je wat betadine overheen,

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 13:58

Oke top! Gaan we doen! +:)+

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 15:44

Ik heb nu een (melk)geit lopen en die wil ik ook graag een keer laten dekken. Ik volg je topic! Ookal zijn er waarschijnlijk wel verschillen aangezien die van mij een melkgeit is:)

Heel veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 15:52

Met een strikje er op en eraan, luxe hoor :P
Grapje, hopelijk komt alles goed en ben je erbij!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 16:48

Dat verwacht ik wel hoor. Heb je zelf wel eens hechtingen gehad? Echt pijn zal het niet doen maar het geeft wel een heel raar onprettig gevoel als er druk op komt.

xkimmx schreef:
Ja lijkt mij ook geen pretje! Zal de staart bij de bevalling wel goed omhoog gaan uit zichzelf als het strikje los is?

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 16:55

Ja wel eens met kiezen trekken voor de rest niet. Laten we het hopen! :) Zo even kijken of ze bij de Albert Heijn van die dunne handschoentjes hebben, wel zo fris..

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 17:01

xkimmx schreef:
Ja wel eens met kiezen trekken voor de rest niet. Laten we het hopen! :) Zo even kijken of ze bij de Albert Heijn van die dunne handschoentjes hebben, wel zo fris..

Daar zou ik niet mee beginnen. Dan moet je heel veel kracht in je vingers hebben om de pootjes niet uit je handen te laten glijden.. Handschoenen en glibberige pootjes wordt heel glad en dan krijg je het lam er bijna niet meer af.

Beste toch gewoon met de blote hand, en daarna goed handen wassen. Fris is wat anders, maar echt vies is t ook niet imo.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 17:07

Verlossen met handschoenen is inderdaad echt bagger :')
Meiden hier in de klas mochten 't wel proberen op het dode lam met praktijkles, maar die waren daar ook snel vanaf gestapt :P

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 17:10

Vergeet niet dat zo'n geitje ook nog heel nauw is. Dus je hebt weinig ruimte om te bewegen, elke mm is meegenomen. En zoals al is gezegd het wordt te glad :j

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 17:38

Spannend hoor, ben benieuwd! Kan helaas geen tips geven want heb er geen verstand van.

Gerdjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 17:44

ik ga dit even volgen! ik help zelf ook elk jaar bij de buren met de bevallingen van de geiten. ik heb er alleen niet heel erg veel verstand van :D maar ik ben heel benieuwd of dit gaat lukken!

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 19:00

Niet dat die dwergjes nou heel veel ruimer worden na de eerste keer.. :=

Oja, mocht het lam nou niet direct reactie geven en op de kop houden werkt ook niet helemaal, kun je ook een handje koud water over het koppie gieten. Dat werkt vaak net wat meer schrikreactie op dan op de kop houden.

En houd een schaar bij de hand voor het touwtje, grote kans dat de strik door rommel oid. niet meer los getrokken kan worden. En om onnodig trekken te voorkomen is door knippen wel zo fijn. :)

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 19:48

Oh in dat geval laat ik toch maar de handschoenen weg.. Dan maar even Door bijten! Bedankt voor de tips Ik ga ze allemaal opschrijven zodat ik ze gelijk mee kan nemen!

Ik vond net betadine maar dat lijkt me wel erg prikken niet? En hij is alleen al paar jaar over dd datum dus word morgen nieuwe kopen als het er dan nog niet is!