Hoe leer ik kitten krabpaal te gebruiken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 20:38

Rebel_Jits schreef:
Johanna59 schreef:
En tja, eigenlijk is een kat niet genoeg. Ze hebben een soortgenoot nodig.

Dat is niet waar. Hoewel katten heel lief samen kunnen spelen en slapen, zijn het in principe solitair levende dieren. Bij twee katten die beiden speels zijn, heb je grote kans dat ze achter elkaar aan rennen over je meubelen heen.

Mag je kat trouwens naar buiten? Vaak raken ze daar veel energie kwijt, zodat ze binnen gaan slapen.

Katten zijn solitair jagende dieren maar leven in de natuur wel degelijk sociaal, vaak moeders met dochters en zogen ook elkaars kittens....
Ze jagen alleen niet in een groep maar leven er dus wel in. Katers zijn wel solitair maar hoppen van groep naar groep om te kijken of er poezen krols zijn.

Ik heb maar liefst 6 krabpalen in huis van groot formaat want ik heb grote katten (Noren) die anders de palen links laten liggen. Ze moeten zich uit kunnen rekken en zo'n kubusje met zo'n kort paaltje erop wordt hier dus niet gebruikt (ja door de kittens... tot ze groter worden :) )
Mijn ervaring met het soort palen is dat hier de katten nooit in die vierkantje hokjes gaan liggen maar wel op de plankjes en het liefst op de bovenste en dan hangt de helft vd kat ernaast omdat het net niet past :D
Nooit last van katten in gordijnen of bankstellen hangend vanwege de grote diversiteit aan palen.

Dit is er eentje van 2 mtr hoog met tapijt eromheen:
Afbeelding

Nog eentje van 1,5 mtr hoog, heb voorste plankje waar kat op zit inmiddels eraf gehaald voor meer ruimte want die dikke die er op zit kon er anders slecht op komen.
Afbeelding

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 21:45

janouk schreef:
Insmeren met catnip, zijn ze helemaal gek van, als je dat op de plank doet, gaan ze vanzelf krabben

Helaas geldt dat niet voor alle katten, ongeveer 40% van is totaal ongevoelig voor catnip.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 06:53

joyce2 schreef:
janouk schreef:
Insmeren met catnip, zijn ze helemaal gek van, als je dat op de plank doet, gaan ze vanzelf krabben

Helaas geldt dat niet voor alle katten, ongeveer 40% van is totaal ongevoelig voor catnip.

Maar het is zeker het proberen waard, want er zijn heel veel katten: groot en klein, die gek op catnip zijn.
Hier een filmpje van Lynx, Cheetah en Tijger; ook helemaal gek op catnip
http://www.geefme.nl/m11828_De+leeuw+ti ... ntuin.html
zalig gezicht blijft het; ze vinden het zo lekker

Danique07

Re: Hoe leer ik kitten krabpaal te gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 07:20

Hoi,

Ik zou zeker kijken naar wat 'spannende' krabpalen. Toen mijn kittens vorig jaar nog klein waren hadden wij zeker een stuk of 5/6 krabpalen. Van kleine met 1 plankje en veel muisjes eraan tot grote die aan het plafond kwamen. We hebben veel gewisseld van plek en geruild met bijvoorbeeld mijn vriendin op het moment dat ze ergens op uit gekeken waren. Evt schaf je eerst iets aan via marktplaats, en kijk je of de dierenwinkel iets 'afgekeurd' heeft omdat er bijvoorbeeld een gat in een mandje zit etc.

Wat ik ook zou overwegen is een tweede maar dat vooral omdat ik zelf heb gezien hoe mijn kittens elkaar de hele dag bezig hielden. Dit doen ze nu nog steeds als ze druk zijn, in mijn ogen vinden ze achter elkaar aan jagen veel leuker dan het spelen met mij. Laserlampje is wel heel leuk speelgoed, vergeet alleen niet als je klaar bent ergens een klein snoepje of brokje neer te leggen en het lampje daar op te richten zodat ze echt iets vinden. Die van mij weten dat het daarna klaar is, want anders blijven ze nog een tijd zoeken naar het lampje.

Catnip reageren die van mij pas sinds een maand oog twee op, ze zijn nu 1,5 jaar.

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 07:29

Bedankt voor jullie antwoorden, ik ga binnenkort een grotere krabpaal bestellen. Iemand vroeg of ze naar buiten kon maar wij wonen op twee hoog dus dat is niet zo handig haha. Heb inmiddels twee open sinas appelen liggen bij de gordijnen eb daar blijft ze nu weg :) ook Bern ik aan een tweede kat aan het denken maar dat moeten we natuurlijk ook kunnen betalen :)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 08:19

janouk schreef:
joyce2 schreef:

Maar het is zeker het proberen waard, want er zijn heel veel katten: groot en klein, die gek op catnip zijn.
Hier een filmpje van Lynx, Cheetah en Tijger; ook helemaal gek op catnip
http://www.geefme.nl/m11828_De+leeuw+ti ... ntuin.html
zalig gezicht blijft het; ze vinden het zo lekker

Als je goed had gelezen, had je al ontdekt dat catnip (op dit moment) niet werkt bij de kat van TS. Het heeft dus geen zin voor haar om het nu direct weer te gaan proberen :)

@TS: Maar wat doe je als de andere kat helemaal niet overweg kan met je kitten? Want dat kan ook gebeuren! Nu moet ik zeggen dat wij al die jaren altijd het geluk hebben dat de katten (vroeg of laat) goed met elkaar op konden schieten, maar dat is natuurlijk lang niet altijd zo. Overigens waren de nieuwkomers bij ons altijd kittens, we hebben nooit een volwassen kat aan de groep toegevoegd, dat scheelt ook vaak een stuk.

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 08:34

Dat is dus ook het dilemma waar ik mee zit. Als er een tweede komt mag die max een jaar zijn om te groot verschil voorkomen. Bij mijn ouders ging het ook altijd goed met andere katten erbij dus dat moedigt wel aan natuurlijk

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 08:40

Ik had eens gezien op tv dat je dubbelzijdige tape op je bank kunt plakken. Dat vinden ze niet fijn om aan te krabben.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 11:25

Hier maakte dubbelzijdig tape niks uit (op de koelkast en het aanrecht geplakt). Kat hing er alsnog continue aan en het plak-effect was snel weg :')

Nieuwe kat toevoegen gaat vaak wel goed hoor. Zoek gericht op een rustigere, sociale kat. Neem de tijd voordat ze 24/7 bij elkaar mogen zijn, zodat ze kunnen wennen aan elkaar. Hier heeft het twee weken geduurd voordat ze 100% bij elkaar mochten. Binnen enkele weken sliepen ze bij elkaar en nu doen ze alles samen (eten, slapen, elkaar wassen, spelen). Ik heb trouwens 3 ex-katers, waarvan 2 heel sociaal richting andere katten.

TS: is het een mogelijkheid om de kat op het balkon te laten? Eventueel kan je deze afzetten met gaas/net, zodat ze niet weg kan. Dan kan ze hier lekker vogeltjes staren en vliegjes vangen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:15

Wij kijken altijd gewoon naar hoe het gaat met de dieren, hoe ze op elkaar reageren. Wij hebben Tikkels (dat maffe zwarte ding uit het filmpje) 1 nachtje bij ons op de kamer gehad en daarna kon ze al bij de andere katten blijven. Die pluizige kat, Fuzzy, ontliep haar de eerste paar weken, die kortharige blauwe was het gelijk van het eerste uur dikke mik mee (spelen, wassen, etc.) en de hond wou ook heel graag spelen, maar die werd direct door die kleine op haar nummer gezet.

Onze ervaring is dat als je katten bij elkaar zet, er toch op een gegeven moment even een confrontatie komt en dat iedereen daarna zijn plek weet. Ik laat het ze altijd zelf zoveel mogelijk uitzoeken en als het echt niet gaat grijp ik in. Onze katten zijn het meest relaxed als ze hun normale routine aan kunnen houden en de nieuwkomer moet zich daar naar schikken. Bij vrienden van ons grepen ze bij elke snauw en elke uithaal gelijk in, waren extreem voorzichtig en daar heeft het echt maaaaanden geduurd voor die katten hun plek hadden gevonden. Elke keer stress omdat de ene in de ene kamer moest en de andere in de andere, uit elkaar halen voor de nacht en zelfs als ze even een weg waren. Jeetje mina, wat een gedoe was dat, ik kreeg er bijna zelf stress van!

Maar goed, er is geen 1 goede manier. De beste manier is denk ik om je gevoel te volgen, goed naar het gedrag van je katten te kijken en het wat tijd te gunnen.

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 15:58

Nou we hebben helaas geen balkon.. we hebben van zo'n extreem grote raamdeuren die open kunnen maar daar zit gaas achter. Ik heb dit 1 of 2 keer open gehad sinds we haar hebben om te kijken hoe ze daarop reageert, maar ik ben heel bang dat ze per ongeluk naar beneden kiepert o.i.d. Is niet heel erg kat vriendelijk zegmaar.

Ik ben aan het zoeken geslagen op marktplaats en iemand bied een ontzettend schattig katertje aan dat doof is (zielig :( ), kan zoiets goed samen? Moet trouwens wel nog even met vriend overleggen wat die vind hoor :+

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:37

Ik persoonlijk zou, als je voor n 2e zou kijken, er eentje uit t asiel halen, je kunt ook kijken op www.ikzoekbaas.nl

Bij een kitten van MP weet je nooit wat die met zich mee brengt. Vooral bij de zielige gevalletjes. Deze dieren moeten vaak ook nog geënt, ontwormt en gechipt worden. Bij een asiel zitten deze kosten (plus castratie/sterilisatie) er over het algemeen bij in.

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 09:58

Hm, ja.
We zijn nu in elk geval weer even verder, maar ze weigert nog altijd te krabben aan de 2 palen. Verder krabt ze overal aan.
Tevens heeft ze weer wat nieuws bedacht; ze gaat smorgens (half 6/6 uur) en soms snachts als een gék aan de deur van onze slaap kamer miauwen en krabben. Plantenspuit wegjagen werkt vijf seconden en dan begint ze weer. Ik heb mijn slaap hard nodig en geraak hier behoorlijk geirriteerd van. Ik wil haar overigens niet op de slaapkamer hebben om het simpele feit dat ze dan de hele tijd loopt te etteren met de gordijnen en over het bed racet. Dan kan ik helemaal niet slapen :Y) Wordt langzaam een beetje moedeloos :\

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 10:20

Kan je niet van krabmatten die je aan de bank bijvoorbeeld kan bevestigen aan je deur vastmaken? Krabt ze in ieder geval je deur niet aan gort en wellicht brengt het haar op het idee om de krabpaal te gebruiken. En misschien maakt ze je dan ook niet wakker ;)

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 10:22

Geen idee of dat gaat, zou ik eens moeten bekijken. Maar denk dat ik van gewoon gekrab net zo goed wakker wordt, ben een vrij lichte slaper helaas. Maar ze miauwt er ook als een gek bij. We dachten de eerste keren dat er iets was, dus hele huis gecheckt en gekeken of ze nog eten en drinken had, maar alles was in orde

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 10:34

Onze katten deden dat ook, op een gegeven moment hebben we de stofzuiger buiten de slaapkamerdeur gezet, maar de stekker bij ons bed gelegd. Als ze dan begonnen te etteren stopte ik de stekker in het stopcontact naast het bed en begon de stofzuiger buiten de deur opeens te loeien. Beesten schrokken zich dood en waren de rest van de nacht stil!

Het nadeel was alleen dat ze na 2 of 3 keer wisten wat er ging gebeuren, waardoor ze nog steeds gingen mauwen, alleen dan wat verderop in de gang :D Wat bij ons werkte was (hoe vervelend het ook is) gewoon negeren. Een tijdje geleden begon het opeens na jaaaaren weer, dat gemauw, bleek dat we 's avonds waren vergeten de voerbakjes te vullen, haha. Ik zou voor het slapengaan even lekker spelen met de kat en daarna voeren. Dan is 'ie zijn/haar energie kwijt en kan ie ook niet gaan lopen zeuren om voer.

Als het een vrouwtje is, is ze misschien krols??

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:06

Waarschijnlijk is dat nachtelijke geklier gewoon een vraag om aandacht. Kan ze overdag haar energie wel kwijt? Het lastige is dat haar gedrag nut heeft gehad, want jullie kwamen uit bed. Daarom is ze het meer en erger gaan doen en daar kom je alleen helemaal van af door het volledig te negeren of indirect te bestraffen, zoals de tip van de stofzuiger. Alle reactie vanuit jullie zal het erger maken, ook als je boos roept, want negatieve aandacht is ook aandacht....

Wat betreft de krabpalen, wat heb je al gedaan om het te stimuleren? Heeft ze er uberhaupt interesse voor of negeert ze die dingen volledig? En alle andere dingen waar ze wel aan krabt, is dat hetzelfde type materiaal, hoogte of lokatie? Aan de plekken waar ze nu krabt kan je misschien afleiden wat haar voorkeuren zijn, zodat je de palen daarop kan aanpassen.

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 17:10

Nou het stomme is dat ik niet scheld of schreeuw. Het enige wat ik doe is uit bed stappen, deur op een kier en met de plantenspuit. Ik ga vannacht de stofzuiger klaarzetten!

Ik heb de palen anders neergezet, catnipspray erop gedaan, haar met de pootjes geprobeert erlangs te halen en met sleutels/onderzetters haar richting ingegooid als ze ergens krabte wat niet mag, maar niks daarvan baat. Ze gaat alleen eraan als ze met het speeltje speelt dat eraan bevestigd is, maar ze gebruikt hem dus niet om te krabben. Zeer frustrerend, zeker als ze haar nagels in een bureaustoel van 100 euro zet :\ De hoogte van de dingen waar ze wél aan krabt is eigenlijk nagenoeg hetzelfde als de krabpaal, soms zelfs lager.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:54

Hmmm hardnekkig dametje dus! Klinkt toch wel vooral als een gevalletje energie teveel en uitdaging te weinig. Dat gebrek aan uitdaging kan in veel dingen zitten, niet elke kat heeft behoefte aan hetzelfde jammergenoeg. Heeft ze bijv meerdere plekken waar ze hogerop kan zitten? Veel katten vermaken zich graag door op een hoge lokatie de omgeving te bekijken.

Het uit bed stappen kan voor haar al genoeg beloning zijn. Als ze zich verveelt in een stil huis, dan is het horen van jouw voetstappen al heel fijn. Ze zal ook echt wel doorhebben dat die plantenspuit van jou af komt want ze ruikt en hoort je al door de deur heen. Dan heeft ze al succes met haar gedrag en die straal water boeit dan weinig meer. Soms de kleinste kruimels zijn redenen voor katten om door te gaan met gedrag. Vind ze de plantenspuit wel echt vervelend trouwens? Ken zat katten die het wel een grappig spelletje vinden en eigenlijk zeer weinig die het echt naar vinden.
Ik weet even niet meer hoe het product heet, maar er zijn dingen op de markt die kunnen helpen bij afstraffen op afstand. Zo is er een soort spuitbus waar een straal lucht uit komt op het moment dat de kat er langs loopt. Het nadeel van zulke dingen is dat ze vaak alleen werken zolang ze er staan en dat de katten net zo hard weer beginnen als je het weghaalt.

Wat betreft de palen, heb je al meerdere plekken geprobeerd? Dan vooral de plekken waar ze al krabt, de paal er direct naast zetten. Misschien heb je dan een tijdje een paal in de weg staan, maar je kan ze langzaam verplaatsen als ze eenmaal geleerd heeft ze te gebruiken.

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 18:01

Ze is inderdaad vrij hardnekkig in haar gedrag. Ik heb al meermaals de palen verplaatst. Ze krabt zelfs aan mijn schooltas terwijl de paal er náást stond. Heb toen een oude zware ranja fles haar richting uitgegooid omdat ik niks anders voor handen had, ze schrok zich kapot maar ging daarna doodleuk aan wat anders krabben. Het is ook niet alsof ze het gericht doet, ze krabt gewoon waar en wanneer ze er zin in heeft.
Plantenspuit werkt niet echt meer heb ik het idee. Met kerst luisterde ze er niet eens meer naar met die boom in de kamer. Ze klom er gewoon ín. Je kon spuiten tot ze zeiknat was maar luisteren, ho maar. :')

Qua energie; ze is meermaals alleen thuis en heeft dan de gang plus studiekamer tot haar beschikking waar ze veel ruimte heeft en veel speeltjes heeft liggen. Ik wil echt heel graag een tweede katje voor haar om te kijken of dat wat oplost, moet alleen nog kijken hoe ik mijn vriend zover ga krijgen plus voor een grote krabpaal. Hij vind 80 euro voor een grote paal belachelijk veel helaas, dus denk niet dat we die voorlopig gaan krijgen zonder dat er eerst ruzie over komt :=

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:08

mijn kat gebruikte onze vorigen paal ook niet, (zelfde als de jouwe)
hing altijd aan mee eetkamer stoellen.
na de scheiding heeft hij bij me ex gezeten. (omdat ik nog niet terug kon naar huis omdat ik dit via de advocaaat heb moeten afdwingen)
voor de kat betekende dit net te weining eten, niet elke dag vers water (hij drinkt veel uit de vijver buiten) omdat de drinkbak niet leeg was. en geen aandacht.
dus toen we weer herenigd waren hem verwend met een grote paal en hij is er helmaal gek op slaapt er op, krabt er aan. haalt er de mooiste kabriolen op uit.
en wat hij heerlijk vind hij staat naast de bank, waar ik altijd opzit dus lekker dicht bij vrouwtje :j

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:23

Limitless schreef:
Qua energie; ze is meermaals alleen thuis en heeft dan de gang plus studiekamer tot haar beschikking waar ze veel ruimte heeft en veel speeltjes heeft liggen. Ik wil echt heel graag een tweede katje voor haar om te kijken of dat wat oplost, moet alleen nog kijken hoe ik mijn vriend zover ga krijgen plus voor een grote krabpaal. Hij vind 80 euro voor een grote paal belachelijk veel helaas, dus denk niet dat we die voorlopig gaan krijgen zonder dat er eerst ruzie over komt :=

Sommige katten moet je echt zelf stimuleren om te spelen, de meesten willen heel graag jagen en als het een aanhankelijk kat is (wat wel zo lijkt), zal ze het heerlijk vinden om met jou samen te spelen! Daar komt ook nog bij dat als speeltjes er al een tijdje liggen, ze waarschijnlijk niet meer interessant zijn en gewoon worden genegeerd. Wij hebben een doos met speelgoed waar we alles in opbergen en er liggen ongeveer 2 of 3 speeltjes waar ze wel vrij mee kunnen spelen. Eens in de zoveel tijd halen we de speeltjes voor het "vrije gebruik" weg en halen we weer wat anders uit de doos (soms laat ik ze ook zelf kiezen), zo blijft het interessant voor ze en hoef je niet elke maand weer wat nieuws te kopen :D

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 14:51

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:21

Probeer haar ook eens mentaal uit te dagen.
Onze jonge kater was ook niet te houden (nu af en toe nog niet, maar hij is niet echt stout meer, alleen veel rennen). Toen hij zijn pootje brak had ik een manier nodig om hem rustig te houden, dus ben ik begonnen met hem mentaal uit te dagen.
Dus het voer ging in een voerbal of voertoren en met snoepjes deed ik spelletjes zodat hij na moest denken hoe hij het snoepje te pakken kon krijgen.

Nu ben ik van plan voor hem een activiyboard te kopen zodat hij wat afwisseling heeft.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:55

Ben het eens met Sakkia! Mocht je het leuk vinden om wat meer te lezen over spelen kan je even op mijn
Blog kijken (staat in mijn onderschrift) en dan zijn vooral de volgende Blogs denk ik wel interessant voor je: Breinbrekers en Spelen veel meer dan leuk.