konijn en marter

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Re: konijn en marter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 10:20

hok is net verplaatst en word nu met van die stevige rekjes dicht gemaakt.
Ben benieuwd of we haar erin krijgen vanavond.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 21:23

Konijn zit vast nu maar is het er niet mee eens.
Is boos in de tralies aan het bijten.
Ik wil iedere avond zorgen dat er wat lekkers in het hok ligt, zodat het een leuk iets word.
Maar vind het erg vervelend allemaal, leg het dat dier maar eens uit allemaal.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 21:28

Lastige situatie. Ik zou het nog even aankijken, misschien went hij eraan. Iets lekkers kan daar inderdaad bij helpen!
Maar als hij het zo erg blijft vinden, wat doe je dan?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 21:31

Overdag mag ze eruit zo gauw ik op ben, dus het is geen eeuwige opsluiting.
Ik hoop maar dat ze er aan went, maar zo duurt een nacht lang.
Zomaar een goed adres voor haar vinden zal ook lastig worden.
Op veel plekken zal ze ook in een hokje gehouden worden.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 21:57

Ik snap dat ze er overdag wel uit mag, maar een nacht is lang als je je opgesloten voelt inderdaad..
Ze zit normaal gesproken niet in een doorsnee konijnenhok dan?
Wacht eerst maar eens af of ze er aan went. Er zijn echt wel mensen die konijnen houden in een ren.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 22:13

Net zat ze rustig. Maar vind het wel heel sneu. Morgen vroeg op en haar los laten. Denk wel dat ze er misschien nog aan kan wennen en dadelijk worden de nachten ook weer korter.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 22:15

Wij zijn ook drie konijnen kwijt geraakt aan een marter. Die had de kans niet om ze mee te sleuren, maar hij maakte een heel hoog gilgeluid terwijl hij vocht. Daardoor werd ik wakker. Helaas zijn de konijnen toch allemaal overleden aan shock of een bacterie van de marter.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 06:07

Afbeelding

Hier zat ze er gisteravond net in, voor we naar bed gingen zat ze rustig vooraan.
Vanmorgen zat ze ook rustig voorin het hok, ze leek ook geen stres te hebben.
Ben extra voor haar om 5.30 opgestaan, om te kijken hoe het gaat en haar de eerste nacht niet meteen zolang erin te laten.
Ze heeft gegeten.
Toen ik haar losliet was het niet meteen vluchten ze bleef eerst zelfs bij het hok zitten en hupte weer een paar keer naar binnen.
Toen ging ze toch naar het gras, even gegeten en toen kwam ze weer terug in en uit het hok.
Dus ze is er niet bang van ofzo.
Ik denk en hoop dat ze met een weekje doorheeft wat de bedoeling is.
Ik denk wel dat onze aanpak gaat werken.
Gepakt worden door een marter of de nachtjes binnen slapen, dat zijn de opties.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 09:36

Fijn dat je zo goed voor Nijn zorgt!

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 09:40

Dat ziet er goed uit hoor! Ik denk dat het wel goed komt :)
En super dat je dit allemaal voor je konijn doet!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 10:01

In het dierenpark lopen de konijnen overdag ook los, 's avonds rond 17 uur worden ze opgesloten als het park gaat sluiten. Dit omdat er daar ook marters, ratten en ander ongedierte zit. Ze worden 's morgens gewoon losgelaten en kunnen uit de hooiruif buiten hooi eten. Staan ook enkele schuilhokjes voor als het regent. 's avonds krijgen ze dan brok, groente en fruit in het hok en gaan ze makkelijk naar binnen.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 10:08

Ik heb vorig jaar ook een marter gehad. 1 dood en 1 verschrikkelijk overstuur. Hebben voor deze winter een ren gebouwd die echt marter proof is en in de winter mogen ze gewoon alleen nog maar daar in. Als ik thuis ben kunnen ze wel gewoon los.
En we zijn nu gewoon heel streng, als het donker word gaan ze naar binnen. Het is niet anders, marters worden nog regelmatig gespot in de buurt dus wil het risico niet lopen. Ze hebben een nachthok van ongeveer 3 vierkante meter dus ruimte zat.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:08

Het is heel naar roofdieren, maar ophokken hoeft niet met een goede ren.
Ook konijnen zijn schemer/nachtactieve dieren dus dan opsluiten en zeker als ze samen met een ander konijn zitten werkt vaak niet zo goed.
Wij hebben toen ik een jaar of 12 ook te maken gehad met vossen en bunzingen (zelfs een dode bunzing in takt een keer gevonden). Tegenwoordig hebben wij dan ook 's nachts een grote ren die overdekt is met nertsengaas.

Dit is de ren van een kennis die volledig roofdierproof is.
Afbeelding

Deze rennen gebruik ik zelf en zijn ook veilig en stevig. Mits veilig aan de grond vast.
Afbeelding

Dit is mijn eigen ren, het achterste gedeelte is het roofdierveilige overdekte gedeelte, in het voorste mogen ze alleen overdag.
Afbeelding

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 12:48

Mooie rennen faniek.
Ik vind het juist zo leuk om ze door de tuin te hebben lopen, het heeft ook bijna 8 jaar gewoon goed gegaan.
De planning is idd om waarschijnlijk een rennetje eraan te gaan maken, ook omdat ik er zo geen tweede bij kan zetten.
Het is een heel ruim hok met veel diepte, geen standaard hokje, maar voor twee nijnen in op te sluiten niet geschikt.
Ik heb nog een hele zooi van die rekjes liggen en dan eens kijken voor een goede deksel voor daarop.
Denk van dat nertsengaas idd met een houten ombouw zodat het makkelijk eraf en erop te doen is.
Als dat allemaal gerealiseerd is gaan we maar eens naar de opvang voor een gecastreerd mannetje en dan maar hopen dat alles goed gaat.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 15:33

Dilemma!!!!

We moeten om 18.00 uur ergens zijn en zijn tot ongeveer 21.00 weg.
Dan moet ik haar dus al voor 18.00 vast gaan zetten, of komt een marter echt alleen snachts??
Of echt al als het donker is??

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 15:38

Persoonlijk zou ik haar opsluiten..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 15:43

Dus voor we gaan, dan moet dat maar.

JlnG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 15:46

Het zekere voor het onzekere nemen. Is voor het welzijn voor jouw nijntje ;)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 15:48

Jups zekere voor onzekere... en ach die paar uur eerder dan normaal, veiligheid voor op en het is maar van tijdelijke duur. Bij ons zitten ze in de opvang ook tijdelijk in een hok, omdat we niet 70 konijnen een ren kunnen geven, maar als het voor hun leven is (nieuw baasje) moet dat natuurlijk wel :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 15:51

Ja was straks al aan het pluizen voor zo'n ren te kopen, maar op de een of andere manier zijn die vaak toch op hun manier onhandig.
Ik heb nog zo'n heel mooi gegalveniseerde ren staan in de garage, maar daar moet een dak op komen en dan lijkt de constructie iets te onstabiel.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 21:04

Ik heb nu als nachthok dit:
Afbeelding

En als buitenren:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het stuk wat je ziet op de eerste foto hebben we nu een houten geraamte met gaas gemaakt waar ze dan in kunnen als het donker is. Van de zomer gaan we nog aanpassen, wil ik vaste omheining en een zandbak.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 08:06

Maar jouw ren is van boven open, dat kan ik dus niet doen dan heb ik hetzelfde als nu en kan de marter erbij.
Daarbij zie ik kippengaas in je ren en daar zou een marter doorheen kunnen.
Daarbij mag mijn konijn overdag de hele tuin hebben, maar de nacht moet ie ergens veilig zitten.
Ik heb hier trouwens ook diezelfde tunnel liggen.

Gister zat ze al zelf in het hok te eten, heb toen rustig het deurtje dicht gedaan en haar lekkers gegeven.
Ik heb haar gister niet een keer aan de tralies zien bijten en was de hele tijd rustig.
De vorige nacht had ze ook niet gepoept binnen, dat is ze niet gewent om binnen te poepen.
Ik heb toen keutels van het gras opgeveegt en die op een plek gelegd.
En vanmorgen had ze er verse keutels bij liggen, dus dat heeft ze gesnapt.
Opzicht lijkt ze het al helemaal niet meer erg te vinden.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 09:51

Dat stuk wat je op de eerste foto ziet van de ren daar hebben we nu een marter vrije ren gemaakt. Dat stond eronder. Dus met dak en fijner gaas.
En ik zou het super leuk vinden om ze de hele tuin te geven maar we wonen nogal open en de afzetting is ook niet konijnproof. En dan heb je hier ook nog roofvogels zitten.
Daarbij poepen ze ook buiten en dan zou ik dat allemaal door men tuin hebben liggen.

Die tunnel is gewoon een kattentunnel. Vinden ze geweldig, heb ook nog tentjes maar die waaien steeds weg haha. En ik haal ieder voorjaar ergens een boomstam vandaan die ze dan op kunnen eten, ander beginnen ze aan de schutting haha.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 09:58

jesito schreef:
Ja was straks al aan het pluizen voor zo'n ren te kopen, maar op de een of andere manier zijn die vaak toch op hun manier onhandig.
Ik heb nog zo'n heel mooi gegalveniseerde ren staan in de garage, maar daar moet een dak op komen en dan lijkt de constructie iets te onstabiel.

heb je die ren van mij eens gezien?
Ik heb ijzeren palen rondom, daar gaas omheen, 2 meter hoogte, en achter dat gaas nog eens kippengaas. Vloed is betegeld ne het gedeelte waar ze kunnen graven is ook gaas onder op 1 meter diepte
Heb nu alleen geen dak meer erop, geen marters meer gezien en nu maar kan ook gewoon gaas op

Bij Craenenbroek heb je ook van die groene ijzeren panelen, die zijn dik en stevig en smal genoeg zodat er niks doorheen kan, dan alleen nog een dak erop maken
Afbeelding

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 14:49

Het hok en de ren zijn echt puur voor de nacht, verder mag die lekker rond blijven banjeren.
Alleen ik was ook aan het denken voor de zomer, als ik haar snachts op moet sluiten in het hok dat dat niet fijn is door de warmte.
Dus er MOET een ren aan, maar dat komt wel goed voor de zomer.

Do, ja heb ik wel eens gezien in een toppic, maar jij hebt ook een vaste ren voor dag en nacht.