Kippenziekte marek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hevonen

Re: Kippenziekte marek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 21:38

Is marek dan niet vanzelf dodelijk? Onze haan vertoont steeds meer kenmerken ervan... maar waaraan gaan kippen dan nu precies dood?

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 00:40

Zazoe_ schreef:
Waw het is dus toch écht mogelijk :) toevallig geen foto/beschrijving van hoe je zo'n
tuigje maakt?

Ik weet niet of mijn kipje toen der tijd ook Marek had, maar ze had wel symtomen. Het leren lopen is wel mogelijk, al heb ik dit niet met een tuigje gedaan :P

Veel succee! Hoop dat het jou ook lukt! :)

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 11:54

Hevonen schreef:
Is marek dan niet vanzelf dodelijk? Onze haan vertoont steeds meer kenmerken ervan... maar waaraan gaan kippen dan nu precies dood?

Ze gaan dood aan het Marek virus. Het is een heel besmettelijk virus, wat verlammingsverschijnselen geeft en de organen aantast.
De dieren kunnen geen voer en water meer opnemen door de verlammingen, of doordat de organen niet goed meer werken. Er bestaat een enting tegen de ziekte. Die moeten ze krijgen als eendagskuiken. Verder staat er nog heel veel informatie op internet en het kippenforum in het bijzonder.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 12:09

Dank. Die informatie had ik inderdaad gelezen en daarom dacht ik dus ook dat ze er altijd aan zouden sterven. In dit topic dacht ik echter te lezen dat sommige dieren ervan herstellen. We hebben momenteel een jonge haan die het lijkt te hebben, maar duidelijk is het niet. We zijn nu al driemaal met hem bij de DA geweest en die weet het niet, zegt hij, terwijl hij toch ervaring heeft met kippen.

Het begon met niet lekker zijn, zo'n 2 weken geleden, daarna een niet functionerende vleugel. Inmiddels heeft hij wat evenwichtsproblemen. Hij is mager, maar eet en drinkt wel. Kam is rood, ogen en snavel zijn schoon. Hij zit nu al een dag of drie in een hondenbench in huis, omdat hij door de andere kippen gemangeld werd en door zijn verbonden zere vleugel niet kan vliegen.

Zazoe_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 12:57

Ik heb onlangs een engelstalig forum gevonden waar men aanraadt om de kip met marek te behandelen
met hypericum. Staan veel positieve dingen over, ik denk dat ik dit ook maar eens ga proberen.
Wie graag het linkje wil stuur een PB'tje ;)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 13:51

Ja, ik wil graag de link!

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 15:05

Oh ja, wat ik ook altijd in huis heb is pyrogenium van Ecostyle. Verzwakte dieren krijgen dat ook bij.

2 jaar terug had ik een fleslam met zere oogjes en na een week pyrogenium was het over. Kan gewoon in de bek(bij het lam in de melk dus).

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 17:52

Marek is dodelijk en niet te genezen helaas.

Zazoe_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 11:01

Update: ik geef nu 2 dagen hypericum aan mijn kip. Tot nu toe een kleine verbetering gemerkt,
ze staat wat stabieler op haar pootjes.

Zazoe_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 10:05

Update: ik geef nu 6 dagen hypericum aan mijn kip. Sinds enkele dagen merk ik dat ze terug goed recht
op haar poten kan staan. Gisterenavond zette ze 3 stapjes. Vandaag waggelde ze zelfs zelfstandig naar buiten *\o/*

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 11:11

Hey, leuk! Kleine overwinning. Nog even en ze loopt weer als een ki(evit)p.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 17:30

Ik heb onze haan zojuist laten inslapen. Hij was heel zielig, wilde wel lopen, maar kon niet meer lopen. DA wist het niet zeker, maar dacht wel dat het Marek was.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 17:40

Hevonen schreef:
Ik heb onze haan zojuist laten inslapen. Hij was heel zielig, wilde wel lopen, maar kon niet meer lopen. DA wist het niet zeker, maar dacht wel dat het Marek was.

Jammer dat hij het niet gered heeft! Heel veel sterkte.

Zazoe_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 18:53

Oh spijtig :( Heel erg veel sterkte toegewenst! :(:)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 22:15

Dank jullie. Het is vooral zo jammer omdat hij nog zo jong was. Door al het gedokter krijg je ook een sterkere band met zo'n dier dan je normaal zou hebben. Tenminste.. onze kippen lopen vrij rond het huis en in de wei. Het nachthok is wel binnen uiteraard, maar met 14 hennen en nu nog 1 haan ken je ze allemaal hier zo vreselijk goed.

Dit was hem een maand of twee geleden
Afbeelding

Zazoe_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 18:46

Wat spijtig, wat een knappe man was het ook! :( Sterkte Hevonen :(:)

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 19:39

Wat jammer, Hevonen. Het was een knap haantje. Hier lopen nu een stuk of tien kipjes, en dan ken je ze inderdaad allemaal zo goed. Er zitten vrij veel hanen bij, die mogen om de beurt scharrelen, anders gaan ze knokken. Als ze in het hok zitten (znoder hennen), doen ze dat niet. Ze zijn een beetje apart. Als je nog een haantje erbij wil, dan zeg je het maar. Ze zijn hier ook handtam. Als we buiten zitten in de zomer, komen ze er bij zitten.

Zazoe_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 09:33

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:04

Dat ziet er goed uit!

Mooi kipje trouwens.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:53

Zazoe, wat een leuk en praktisch mandje voor de kip. Die zag er een week geleden inderdaad niet zo 'happy' uit. Die andere kip wil ook even weten wat je aan het doen bent, haha. Het verbetert wel, in het tweede filmpje is ze wat actiever. Zou ze misschien ook last hebben van kalkpootjes? Dat hebben ze hier wel eens. Dat smeer ik 's avonds in met vaseline, paar keer herhalen (een week of zo), en de pootjes zijn weer beter. Dat ene teentje staat een beetje krom, lijkt het. Maar misschien heeft ze dat altijd al gehad, dat kan ook.

Wat een prachtig kipje. Mooi grijs.

Zazoe_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 11:05

Mandje is het onderstel van zo'n katten vervoersmand Gewoon de bovenkant en het 'deurtje' er af gedaan :) Hahaha ja die bruine kip is echt een nieuwsgierige kip, ze kan ook best onhandig zijn, smijt altijd het eten op de grond := . Dat van de kalkpootjes kan je zeker gelijk hebben, ik ken er eigenlijk niet echt veel van. Maar eens insmeren met vaseline zal wel geen kwaad kunnen zeker?

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:37

Gewoon lekker insmeren met vaseline. Het kan absoluut geen kwaad. Daarna wel je handen met een papiertje afvegen, want het plakt erg. Kalkpootjes wordt veroorzaakt door een mijt, en die kan niet tegen vaseline. Wij zeggen altijd tegen de kippendames: tijd voor een schoonheidsbehandeling met massage, haha. Mooie kippenpootjes maken. Tegen de avond zijn ze wat slaperig en dan is het makkelijk. Wel een paar keer herhalen, een keer is eigenlijk niet genoeg. De achterwacht hier helpt ook ijverig mee. Een houdt de kip vast en de ander smeert de pootjes. Daarna mogen ze verder slapen.

O, die kip van jou gooit ook al met eten. Dat doen de kippen hier ook hoor. Niet alleen met eten, ook de plantjes in de tuin moeten er vaak aan geloven. Dus heb ik wat extra stukjes gaas, om de planten enigszins te beschermen. Als de planten wat groter zijn, valt het wel mee.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 14:59

@Zazoe: dat ziet er inderdaad goed uit. Maar ik ga ervan uit dat jouw hen geen Marek heeft... tenminste, iedereen zegt dat ze er niet van kunnen genezen. Ik heb een filmpje gemaakt van zijn laatste momenten buiten, waar we hem hadden neergezet om te kijken of hij actiever zou zijn bij zijn familie... De laatste tijd zat hij 's nachts binnen in een bench, en overdag in een ponystal, maar daarin lag dik stro en hij liep nauwelijks. Sinds donderdag leek hij wat achteruit te gaan, maar pas toen ik hem buiten zag lopen (eindelijk even droog) schrok ik zo van wat ik zag, dat ik hem direct heb laten inslapen. Heel jammer.

Ik vraag me alleen af hoe het nu zit. Hij had vermoedelijk Marek, maar zijn zussen en broers dan? Die lijken nog gezond. En onze oudere hennen? Is het zo dat ze allemaal dan besmet zijn, en als ze besmet zijn, krijgen ze het dan ook?