Geeft een hond liefde, of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 17:36

Als je in mijn profiel kijkt. Zie je een foto waar mijn hond mij echt knuffelt. Dit doet ze regelmatig en doet ze ook niet om zelf een aai te krijgen of voor voedsel, maar áls er voedsel is óf er een aai inzit, heeft dat zeker wel haar voorkeur :j

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 17:40

Foundtheone schreef:
@Eskegirl, dit vind ik niet kloppend. Mijn moeder heeft een evenwichtsstoornis en heeft soms hele heftige aanvallen. Ze kan dan niks, alleen plat liggen op de bank, haar hoofd niet draaien anders moet zij al overgeven. Onze hond is niet bij haar weg te slaan. Als je hem dan mee uit neemt moet je hem mee sleuren. Op het moment dat hij bij mijn moeder ligt krijgt hij geen aandacht. Ik denk dat honden zeker wel van je houden.

Dit is zo mooi he! Ik heb in 2012 een zwaar ongeluk gehad waarbij ik op 3 plekken mijn rug brak en dus in een ziekenhuisbed in de kamer kwam te liggen toen ik weer thuis was. Onze hond heeft altijd onder dat bed gelegen, zolang als ik er in lag. Ze voelen zulke dingen, naar mijn idee, echt aan. Ik denk ook dat honden wel van je houden.

Anoniem

Re: Geeft een hond liefde, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 17:44

Ik heb een hele drukke en lompe labrador pup. Maar toen ik paar maand terug bijna niks kon ( 3 x daags alleen de hond uitlaten en voor de rest lag ik op bed) lag hij de hele dagen bij mij en kon hij opeens heel rustig en voorzichtig zijn. En week geen moment van mijn zijde.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 17:45

Het zal misschien per combinatie wat verschillen. Maar ik denk zeker dat ze liefde geven. Dan maakt het ook wel verschil hoe jij met je hond omgaat.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 20:40

jep mijn honden geven in elk geval liefde maar of alle honden dat naar hun eigenaren doen daar twijfel ik wel eens aan. Al is een hond zeer trouw en loyaal richting eigen mensen en bekenden. Mijn honden zijn soms net poezen dan komen ze kopjes geven, tegen me aan hangen, lekker klef kroelen dus. Als ik zo ga zitten dat ze bij me kunnen komen hangen dan zijn ze er zo en kroelen ze heerlijk.Gezien ze op deze momenten echt geen snoepgoed of eten krijgen is dat hun motivatie niet. Geloof wel dat ze het alleen doen als ze er zelf ook zin in hebben maar tja dat is andersom ook het geval en ook ik kan liefde geven ;)

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 20:45

Ik vind dat honden liefde kunnen voelen
Ze voelen het als je verdrietig bent of boos.
Kijk eens naar Hachiko die hond beef terugkomen naar een plek om te hopen dat zijn baas terugkwam tot zijn dood

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:26

EskeGirl schreef:
Mwah, volgens mij zijn honden best egoïstische dieren eigenlijk...
Als je verdrietig bent en hij komt naar je toe, wordt hij waarschijnlijk geaait. Hij komt eerder voor het aaien dan voor jou troosten.
Er zal heus wel liefde inzitten (in hoeverre dieren vermogen hebben tot 'houden van' zoals de mens). Maar meestal komen ze omdat ze aandacht of voer willen, en niet speciaal voor jou.

Besef je dat je deze redenatie net zo goed voor menselijke affectie kunt houden?
Nogal een grimmig standpunt, en naar mijn bescheiden mening onjuist.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 02:48

Dat ze er voer of aandacht voor krijgen is geen argument dat het geen liefde is.
Een mens houdt ook van..zeggen we, maar waarom dan? Toch ook voor aandacht? Of vooruit, voer? ( kind, verzorgende-relatie).
Dus het effect kun je daarmee wel uitsluiten, ik denk dat een dier zeker in staat is om affectie te voelen voor een mens, al dan niet omdat het afhankelijk is. Mijn paard staat in de kudde en komt altijd even kijken, terwijl ik zeer ontrouw met snoepjes ben. Bij andere mensen doet zij dit minder.
Mijn hond wil altijd naar mij als ze kan, zelfs als er eten wordt aangeboden. Liefde? Hulpeloosheid? Gewoonte? Ik streel mijn ego dan in ieder geval graag door te denken dat mijn dieren echt van mij houden. :D zoals ik ook echt hou van hen.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 07:04

Ik ervaar van wel en dat vind ik meer dan genoeg :)
Vind de mening van een andere hierin niet belangrijk.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 08:20

Mijn paard gaat wel vaker naar mijn moeder, omdat als zij er is altijd eten geeft, en ze is er zelden, maar als ze er is. Terwijl ik er 4X per week ben en moeder 1X. Ze voert nu niet meer omdat ik dat niet meer wilde maar hij heeft wel lichtelijk een voorkeur, ik voer mijn paarden sws nooit uit de hand, alleen voerbak.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 08:29

Volgens mij kunnen honden wel degelijk liefde geven, niet enkel naar de mens toe, maar ook naar elkaar.
Als ik zie hoe ons reutje met onze puberpup omgaat, zo zorgzaam.
Maar goed, kan ook instinct zijn, of hoe je het ook maar wil noemen.

Wel denk ik dat voor veel mensen, vooral alleenstaande of oudere mensen een hond erg belangrijk kan zijn.
Voor hun maakt het niet uit of een hond wel of geen liefde kan geven, het idee alleen al dat een hond liefde geeft is voor hun voldoende.
Zelf heb ik een hond die hier grootgebracht is aan mijn schoonmoeder gegeven, vrouwtje was toen 82 jaar, alleen en zag het niet meer zitten.
Ze heeft zich enorm aan dat hondje opgetrokken.
We zijn inmiddels iets van 2 jaar verder en gaat super met die twee.
Ik zie het hondje regelmatig een pootje op haar leggen als ze zit te dagdromen, daarop neemt zij het hondje op en gaat het zitten aaien. Liefde ? Actie met hoop op reactie ?
Maakt eigenlijk niet zoveel uit, het voelt gewoon supergoed om die twee samen te zien. :D

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 08:33

Het maakt inderdaad niet zo veel uit of een hond nou wel of niet liefde geeft omdat veel mensen gewoon blij worden van een hond, idd mooi om te zien. Het is pure interesse wat de meeste denken over liefde geven met betrekking tot dieren. Altijd interessant en dingen vragen is nooit verkeerd heb ik geleerd.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 08:39

Ik vind absoluut van wel!
Als ik bijvoorbeeld naar die van ons kijk, die doen heel weinig voor eten, want dat interesseerd ze echt heel weinig :P (heb eerder moeite om er voldoende voer in te krijgen dan teveel :+ )
Toen ik jaren terug in het ziekenhuis lag, heeft de een die week niet gegeten..... Heeft steeds naar de deur zitten kijken wanneer ik weer binnen kwam. Terwijl m'n vriend dus gewoon thuis was en ze daar eten van kregen.
Vorig jaar overleed een kennis van ons. Hij en zijn vrouw hadden 2 honden. Ze waren daar zo ontzettend gek mee! Die man heeft thuis opgebaard gelegen. De honden weken niet van zijn zijde. Toen hij opgehaald werd, hebben ze voor ze bij de auto waren de kist nog even op de grond gezet, omdat een van de honden ervoor ging staan en zo vervaarlijk ging staan grommen, dat ze hem nog even een momentje met de baas gunden....
Zouden ze al die tijd hebben staan wachten tot ze eten van hem kregen?!?!

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 09:02

Weet zeker van wel, tuurlijk komt er van jou hand eten, dit is echter maar een korte actie. Ik merk in mijn beide honden dat er geen egoisme aan te pas komt. Honden zijn puur in hun doen en laten, maar liefde is niet alleen een kroel halen, het vertaalt zich in zoveel dingen. Als ik met ze het bos in ga, het feit dat ze mij in de gaten houden, ze mij betrekken bij hun spel, ja dat noem ik onvoorwaardelijke liefde, niet zozeer dat ik de hele dag een hond op schoot moet hebben.

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 09:20

Dat is wel een goede...

Toen ik net op mijzelf ging, at de Jack Russell van m'n ouders niet meer, en alleen als ik weer kwam.
Dat heeft hij inmiddels wel opgegeven natuurlijk..
En nu ben ik verhuist naar de andere kant van het land en moet hij me zo een maand, of soms 2 missen..
Maar knuffels die hij van mij gehad heeft, zijn echt heilig.. mag niemand bij, en als ik er ben komt hij ze brengen.
Ook als ik daar binnen kom, moet ik eerst gaan zitten en wil hij aandacht van mij.

Mijn eigen hond Boeddha, daar moet hij niks van hebben.. ik ben zijn vrouwtje en daar hoort hij weg te blijven hahaha (parmantig op schoot gaan zitten).

Boeddha vind overigens iedereen leuk en doet bij iedereen enthouasiast :+
Ze pikt het wel op als je niet lekker in je vel zit, en komt dan tegen je aan hangen.. even checken denk ik?

Ik denk dus dat honden wel degelijk liefde tonen en geven..

En zoals er gezegd werd, als je er zelf gelukkig van word.. is dat toch al goed? :j

schuimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 09:35

Een hond kan zeker liefde geven! Mijn vorige hond is de eerste jaren bij mijn ouders en broer in huis opgegroeid, maar het was vanaf het 1e moment mijn hond. Toen ik op mezelf ging is de hond uiteraard mee gegaan, mijn broer en ouders kwamen nog minimaal wekelijks over de vloer.
Na 3 maanden werd ik onverwachts opgenomen in het ziekenhuis, mijn broer is die 4 dagen bij mij in huis gegaan om voor de hond te zorgen. Was niks raars, als ik een late dienst had voerde hij ook regelmatig. Hond heeft helaas die 4 dagen niet gegeten, zijn brokken niet, geen snoepjes, geen vlees, helemaal niks! Toen ik thuis kwam is hij bij me op de bank komen liggen, en het eerste uur kon ik met geen mogelijkheid van de bank af. Daarna wat brokken gegeven en die gingen er moeiteloos in.
Ik kan werkelijk geen andere reden bedenken voor dit gedrag dan dat hij mij gemist heeft, en missen doe je iemand pas als je om hem geeft, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 09:43

Ik denk ook van wel, als ik zie hoe zorgzaam mijn teefje naar de andere honden is bijvoorbeeld, ze maakt de ogen van de anderen schoon en ligt vaak bij of half op de anderen.
Ook naar de mens wel mijn kleinste reu ligt het liefst in mijn armen te slapen en natuurlijk is dat ook omdat hij het zelf ook fijn vind maar dat is bij de mens niet anders.

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 09:58

Mijn pa zegt altijd dat onze hond verliefd op mij is :D
Als ik binnen ben bij mijn ouders en de hond mij nog niet gezien heeft, maar mijn auto al wel heeft zien staan, rent en snuffelt ie overal rond, waar ik ben. Als het te lang duurt voordat ik naar buiten kom naar haar zin, begint ze te piepen en tegen de deur te krassen. En als ik op stal kom, krijg ik een geweldig welkom, springt tegen me op, moet knuffelen met me, me over mijn hand likken. Als we met meerdere personen thuis komen, zoekt ze altijd eerst mij op.

Zoals die hond me ooit aankijkt, dan snap ik mijn vader's opmerking helemaal: die ogen stralen, happy snoetje, beetje kwispelen. Ik ben gek op die hond en die hond op mij en ik denk dat dat over en weer toch echt wel liefde genoemd kan worden?

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:40

Ik denk van wel.
Onze hond woonde bij m'n moeder en zusje in huis. Maar zodra ik belde om opgehaald te worden van het station, wilde de hond niet meer mee met m'n moeder voor een snelle plas. En als ik thuis was, wilde hij alleen met mij mee wandelen, zat hij hele dagen aan m'n voeten..
Hij luisterde vrij slecht naar m'n moeder en zusje qua commando's, maar bij mij luisterde hij altijd direct. Als ik een mindere bui had, kwam hij direct bij me om me op te vrolijken en te troosten. Dat deed hij niet bij m'n moeder of zusje.
Ik was enkel de weekenden thuis en gaf eigenlijk zelden het voer. Dus dat ze zich binden aan de mens die voert, gaat niet altijd op.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:59

Ik ervaar het voor m'n gevoel wel, ik heb haar niet aangeleerd om bij me te komen als ik me verdrietig voel of ziek ben MAAR ik ben me er ook van bewust dat dit ook onder roedel gedrag valt, ook wilde honden zoeken soms steun bij elkaar of bij de leider :j

Dus ik denk dat wij dat zo ervaren als liefde en dat dat onze ingeving is van het geheel, maar hé dat is toch ook prima :j zolang jij je er goed bij voelt toch?

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 15:11

Ik denk ook wel dat een hond liefde kan geven en voelen.
Het is moeilijk om in woorden te brengen hoeveel ik van mn hond hou, en ik denk hij ook van mij.
En ook echt niet om eten hoor, hij is niet zo nauw met eten. Hij wilt liever de hele dag naast me liggen, ook al raak ik hem niet aan. Hij moet gewoon bij me liggen. Als we naar buiten gaan, inderdaad altijd opletten waar ik heen ga. En als ik wegga ( enb mn vriend houd de honden vast ) nou hij krijgt ze echt niet stil hoor. Pas als ik weer terug ben. Ze kunnen zich enkel concentreren op sporten als ik erbij ben, anders blijven ze naar me zoeken. Hoewel dat met mn herplaatser wel wat minder is, maar mn hond die ik vanaf pup heb, onafscheidelijk!

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:25

Persoonlijk denk ik dat honden houden van een roedel, vaak is dat voor honden een menselijke roedel die bestaat uit de hond en het gezin en misschien nog een andere hond of honden. Liefde zoals mensen dat kennen dat kennen honden denk ik niet. Honden worden gelukkiger van andere dingen, helaas geven de meeste mensen hun hond alleen maar liefde en genegenheid.. Mensen worden daar super gelukkig van, honden niet van dat alleen! Wat wij voelen als liefde van de hond is hun betrouwbaarheid, zij zijn blij met ons als hun roedel denk ik, misschien is liefde en houden van te gecompliceerd voor honden om te snappen, maar als wij het graag zo zien.. why not? Zolang de hond er niet onder lijd en ook genoeg lichaamsbeweging krijgt en duidelijke regels heb en de nodige liefde krijgt zit het wel goed