Doodsbange kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 11:12

Nou bij onze kat is vroeger niks mis gegaan, maar van optillen en op schoot houdt ze ook totaal niet.
Vindt ze gewoon niet leuk en als je het wel doet, bestaat er een dikke kans dat je gewoon een snauw krijgt. Vooral mijn vriend kan er helemaal niks mee worden.

De kater is een heel ander verhaal, die wil echt alleen maar aandacht. Terwijl daar alles mee misgegaan is wat je kan bedenken.

Aria_zz

Re: Doodsbange kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 11:32

Wij hebben hier ook zo'n kat, ze zat de eerste dagen onder de kast en nu 1,5jaar verder wil ze eindelijk geaait worden. Ze heeft er lang over gedaan om rustig te worden en vreemde mensen moet ze niet, ze houd van rust en wat ze kent.

Maar waardoor ze ons wel is gaan vertrouwen is vooral door met haar te spelen, dat vind ze heerlijk, je kunt haar door het huis jagen, achter speelgoed muisjes aansturen en balletjes en touwtjes smijten, ze is er volledig in mee. Daardoor is ze ons dus steeds meer gaan vertrouwen.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 11:36

@Princesj (en evt. anderen)
Hoe doe je het als je een keer met de kat naar de dierenarts moet of het beestje moet om de een of andere reden behandeld worden waarbij je hem aan moet raken/vast moet pakken? Pleegkater hier kwam met een oogzweer bij ons en was bijna zijn oog kwijtgeraakt omdat hij niet behandeld wilde worden.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 11:38

Wij hebben nat voer in de reismagazine gezet. Als ze er in ging dicht gedaan. Hebben we maar 1x kunnen doen, nu kunnen we haar gelukkig pakken. Heb wel een mooi litteken overgehouden aan dat bezoekje.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 11:40

Die ene keer dat hij met ons naar de dierenarts is geweest is hij vanzelf zijn transportmand ingevlucht, maar ik ben bang dat dit dus geen 2e keer lukt. Nu maar hopen dat hij wat minder bang wordt, net als zijn zusje.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 13:16

Het gekke is dat mijn kat dat allemaal wel toelaat. Ze zit wel compleet in een soort shock op tafel, maar kan haar wel gewoon in haar reismandje doen. Overigens staan die dingen altijd open in de kattenkamer met een dekentje, dus het is niet meteen gelinkt als ik ze oppak :D

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 13:21

Caesar schreef:
Het gekke is dat mijn kat dat allemaal wel toelaat. Ze zit wel compleet in een soort shock op tafel, maar kan haar wel gewoon in haar reismandje doen. Overigens staan die dingen altijd open in de kattenkamer met een dekentje, dus het is niet meteen gelinkt als ik ze oppak :D

Zeg dat maar tegen onze kat, reismand staat ook gewoon in de kamer, met speelgoedje in, ze kruipt er zo in. Maar owe als we van plan zijn ze mee te nemen, dan is het gewoon super eng, ook al staat ie op dezelfde plaats :P

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 13:26

Emma_s_girl schreef:
@Princesj (en evt. anderen)
Hoe doe je het als je een keer met de kat naar de dierenarts moet of het beestje moet om de een of andere reden behandeld worden waarbij je hem aan moet raken/vast moet pakken? Pleegkater hier kwam met een oogzweer bij ons en was bijna zijn oog kwijtgeraakt omdat hij niet behandeld wilde worden.

Zij gaat alleen naar de dierenarts als ze echt ziek is. Naar gelang hoe ziek ze is (als ze goed ziek is is ze makkelijker te vangen), gaat er een motorhandschoen of geheel motorpak aan. Reismand op zn kant, kat erin mikken en deurtje dicht. Leuk is anders, maar anders moet ik eerst langs de EHBO voordat zij naar de dierenarts kan.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:26

Gewoon met rust laten, hij komt vanzelf.

Mijn eerste eigen kat (Pumbaa, heb ik nog steeds) heeft de eerste 3 maanden onder het bed gewoond. Als het licht uit ging en ik lag in bed, dan kwam hij bij me (heeft ook even geduurd). Tegenwoordig is het een kat die nog steeds op zijn hoede is (hij wordt 13, ik heb hem vanaf dat hij 6 maanden was), maar ik kan alles met hem, zolang ik het maar 'aankondig'.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:34

de kat van mijn zus die heeft dat echt 2 maanden gehad. 2 maanden onder de bank gezeten! heel sneu! snachts komen ze eruit, dus geen zorgen! :) komt vanzelf goed

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:53

Zoals iedereen al zegt: lekker met rust laten en geduld hebben. Een feliwaystekker kan zeker helpen, alhoewel niet elke kat hierop reageert.
Je zegt dat hij in het vorige huis al heel schichtig was. Dan is er best een kans dat het diertje in chronische stress zit en dat kan een tijdje duren om te herstellen. Ook fysiek moeten ze dan echt herstellen. Ik heb zelf eentje gehad die uit zo'n situatie kwam en zij heeft twee maand nodig gehad om ervan te herstellen. In die twee maand kwam ze haar veilige hoekje nauwelijks uit maar langzamerhand werd ze steeds een normalere kat. Pas een dik jaar later voelde ze zich echt veilig op mn toenmalige flatje. Nou was dit een extreem gevalletje, maar even als voorbeeld dat het echt lang kan duren.
Super dat jullie hem negeerden toen hij kwam kijken! De neiging is groot om dit voor je gevoel te stimuleren door positief en blij te gaan doen, maar voor zo'n kat is dat juist eng en negeren is veilig. Je zou op zo'n moment nog wel hem kunnen aankijken en direct overdreven je ogen dichtknijpen en weer openen en meteen wegkijken. Recht aankijken is een bedreiging, maar zo knipperen is juist weer een geruststellend gebaar en veel katten reageren hier erg goed op.

Er zijn twee dingen waar een kat zn gevoel van veiligheid uit haalt: voorspelbaarheid en beinvloedbaarheid van de omgeving. Hoe meer de omgeving voorspelbaar is en hoe meer de kat zelf kan beinvloeden, hoe veiliger het beestje zich zal voelen. Eigenlijk is het dus zo dat hoe meer sleur in huis, hoe fijner de kat het vind. Om hem nog extra te helpen (alhoewel ik vermoed dat deze meneer dat niet nodig heeft) zou je daar dus rekening mee kunnen houden door zoveel mogelijk op dezelfde manier en tijd te doen.
Succes! Hopelijk ligt hij snel op schoot te pruttelen!

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 17:02

Wauw, wat een reacties! Ook een hoop waar we wat aan hebben!
Vandaag heeft meneer rondgelopen in de woonkamer en hij weet zijn eetbakje in de keuken goed te vinden. :))
Inmiddels zit hij al weer een uurtje of wat achter de bank, maar dit is voor ons al een grote geruststelling! :)

Ik ben inderdaad geneigd om hem juist aandacht te geven zodra hij zich laat zien, maar ik had gelezen dat negeren beter is, dus dat doen we dan ook. Hij komt vast vanzelf om aandacht vragen als hij er klaar voor is, en zo niet, dan is dat ook prima. :j

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 21:10

Weer een update, we hebben voetje gevreeën! *\o/*
De vorige eigenaar had het er al over dat hij een voetentik heeft, en hij heeft heerlijk tegen mijn voeten aan geknuffeld haha! :D

Edit: meneer blijkt een enooooorme kroelkont. :') Ik ben zo vreselijk blij haha. Hij komt steeds kopjes geven en aandacht vragen! Wat een enorme verandering opeens!

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 22:25

Fijn dat het zo goed gaat!

Onze kat was in een doos langs de weg gevonden. Niesziekte, vlooien en alles. Nu wordt ze 6 jaar van de lente. Onbekenden zullen haar niet snel zien. Zelfs voor mijn vriend is ze nog soms bang. Ze komt wel beneden en slaapt 's nachts op bed en is een echte knuffel.
Spelen met zo'n hengel werkte wel erg goed. Zodra ze dat hoorde, kwam ze meteen de kamer in rennen.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:41

Dat klinkt bemoedigend, TS.
Wij hebben er sinds vanmiddag een derde pleegkat bij. Een grote rood met witte kater. Hij vond de verhuizing van de dierenarts (verbleef daar na een vangactie en castratie) hierheen helemaal niks en is nog behoorlijk bang. Echt sneu. Schijnt normaal gesproken best tam en lief te zijn.
We gunnen hem even rust en hopen dat zijn normale gedrag snel tevoorschijn komt ;-).