Dierenambulances moeten voorrangsvoertuigen worden. Ja/Nee

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:05

Neee echt niet dat ik dit ga tekenen!

Niet omdat ik een dierenleven minder vind, maar chauffeurs op de dierenambulance zijn gewoon vrijwilligers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:41

Sizzle schreef:
Als een ree een gevaarlijke situatie veroorzaakt op de weg dan moet je hoe dan ook de politie bellen, die schakelt dan een DA in.

Als die ree zonder verdoving gevangen kan worden dan wordt hier de Dierenambulance ingeschakeld, hetzelfde met loslopende honden.
Hier al eens een hond gevangen met politie samen, ook mensen van de hondenbrigade er bij en de dierenambulance.
Komt geen dierenarts aan te pas.

Mungbean

Re: Dierenambulances moeten voorrangsvoertuigen worden. Ja/Nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:49

Nee, maar het ging hier toch om spoedgevallen?
Bij vangen van een groot dier is zelden zoveel spoed dat je er een gevaarlijke situatie voor moet creeeren. Is het een snelweg of doorgaande weg dan veroorzaakt het dier dus direct gevaar voor het verkeer en dan komt de politie erbij te pas.

X_Sam_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:56

Ik zou een van de weinige zijn die voor is dan... :o
Als je hond ineens een zware maagkanteling heeft en je zelf geen auto hebt, zou het toch verdomd handig zijn als de dierenambulance met spoed ter plaatse is :j
Moeten ze wel voor opgeleid zijn oid dan uiteraard :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:57

Sizzle schreef:
Nee, maar het ging hier toch om spoedgevallen?
Bij vangen van een groot dier is zelden zoveel spoed dat je er een gevaarlijke situatie voor moet creeeren. Is het een snelweg of doorgaande weg dan veroorzaakt het dier dus direct gevaar voor het verkeer en dan komt de politie erbij te pas.

Klopt, maar het ging er om dat ook dieren weer voor gevaarlijke situaties kunnen zorgen.
Ik ben van mening dat het voor een hond in een levensbedreigende situatie bijvoorbeeld ook zou moeten kunnen maar daar hebben de chauffeurs geen training voor dus dan houd het al op, daarnaast zou het hier al te veel wisselen om daar geld voor die training in te steken maar in het geval van een dier op de snelweg bijvoorbeeld zou het wel fijn zijn als je er sneller kan zijn, politie is er dan wel maar ook de Dierenambulance moet komen, hier gaat de politie in ieder geval niet op eigen houtje achter een hond of ree aan als ze die niet bij een eerste benadering kunnen vangen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:45

dees_daan schreef:
, hier gaat de politie in ieder geval niet op eigen houtje achter een hond of ree aan als ze die niet bij een eerste benadering kunnen vangen.

Nee, de politie schiet ze dan nog eerder dood.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:52

X_Sam_X schreef:
Als je hond ineens een zware maagkanteling heeft en je zelf geen auto hebt, zou het toch verdomd handig zijn als de dierenambulance met spoed ter plaatse is :j

Dat is sowieso al :j

Ik heb op de ambulance al eens een spoedmelding gehad voor een hond met een hernia die lag te janken van de pijn. Eigenaar had tijdelijk geen auto, dus wij zijn de hond en eigenaar gaan halen en we waren altijd zeer snel op plek van bestemming. Vooral omdat veel mensen een dierenambulance wel voor laten, vooral als je je gele jas aan hebt merkten wij :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:53

Mizora schreef:
Ik ben absoluut tegen. De keren dat de huidige voorrangsvoertuigen ogs (optische en geluidssignalen) mogen gebruiken is beperkt en zeer strict gereguleerd. Dit wordt (grotendeels?) vanuit de meldkamer gestuurd. Hoe banketstaaf ook, voor dieren vind ik het niet van toepassing. Door ogs te gebruiken riskeer je mensenlevens, het is iedere keer weer een risicoanalyse dat ze doen en er moet pittig voor getraind worden.

Het geld voor de training en aanpassing van de voertuigen zie ik ook liever voor bredere zorg toegepast worden.

Beter dan dit kan ik het niet verwoorden! Ik ben er ook tegen om bovenstaande redenen.
Daarnaast wie bepaald wat spoed is en wat gepaste spoed en geen spoed? Ook daar zou dan een meldkamer voor opgezet moeten worden.
Nee, ik vind dat heel erg ver gaan.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 00:05

Serieus? Komt de ambulance daar voor? En is dat ritje dan voor niks?
X_Sam_X schreef:

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 00:08

ruitje schreef:
X_Sam_X schreef:

Ik weet niet hoe dat zit bij andere dierenambulances, maar wij kwamen voor dat soort dingen :j

Wel waren dan de kosten voor de eigenaar, 35 euro of zo :)

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 00:14

Sizzle schreef:
Absoluut niet.
Ambulance rijders zijn daar uitvoerig voor opgeleid om een risico analyse te maken.
Je kan geen verkeer met menselijke deelnemers in gevaar brengen voor bijvoorbeeld een konijn.

Hoe begrijpelijk ook..... hoop ik toch niet dat de petitie iets uit zal gaan halen.
Ik ben het helemaal eens met Sizzle hierboven.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 00:22

Nee

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 00:37

Ja, ik ben wel voor.
Met een paar A4tjes aan kanttekeningen.

Een van die grootste kanttekeningen is dat ik vind dat de overheid zich verantwoordelijk moet stellen voor dierenwelzijn. Dus een dierenbescherming en een dierenambulance die goed samenwerken met de dierenasiels en jawel, die moeten ook nog allemaal gedraaid worden door capabele mensen die dat als baan hebben.
Dan lijkt het me ideaal als de dierenambulance bijvoorbeeld langs een file mag rijden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 07:17

Talindos schreef:
dus als een dier dood ligt te bloeden en echt zeer snel naar de dierenats moet of hulpt moet krijgen boeit jullie dat niet?
Er kunne ook strikte regels voor dierenambulances komen.

Natuurlijk boeit me dat wel maar ik woon langs een aanrijroute van ambulances en ik zie dus meerdere keren per dag wat een chaos het is op de weg als de ambulance er door moet, auto's schots en scheef over de weg omdat ze zo snel mogelijk een padje vrij proberen te maken op de weg dat de ambu er door dan. Daar ontstaan best linke situaties. Ik zou het voor mezelf niet kunnen verantwoorden als iemands vader, oma en dochter niet meer thuis komen die avond omdat er anders een kat zou overlijden (ook niet mijn eigen katten)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 07:28

ruitje schreef:
X_Sam_X schreef:

Daar betaal je dan inderdaad wel voor. Onze hond is ingeslapen bij de DA, maar op een filiaal van hen waar ze geen ruimte hebben om kadavers op te slaan. Dus moest het lichaam opgehaald worden door de dierenambulance en daar moesten we voor betalen (stond op de factuur van de DA).

Ik denk niet dat het verstandig is om dierenambulances met signaalvoering te laten rijden. Hooguit bij spoedgevallen die mogelijk gevaarlijk zijn voor de andere weggebruikers, maar ik kan daar zo gauw geen voorbeeld voor verzinnen.
In dat geval zou het mooi zijn als de signaalvoering alleen actief kan worden bij goedkeuring van de politie oid. Maar dan hou je het feit dat de bestuurders niet zijn opgeleid om op die manier aan het verkeer deel te nemen en ik denk dat dat problemen gaat veroorzaken.
Omdat je daar als vrijwilliger al op kan rijden gok ik dat er ook misbruik van gemaakt zal worden: "Pietje, er staat file, ff de zwaailichten aan hoor!"

Moet overigens zeggen dat ik dat laatste bij een politieauto mee heb gemaakt... Zij reden zonder signaalvoering door rood, dus ik moest in de ankers om ze te ontwijken. Ineens zwaailichten en sirene aan, dus ik dacht dat ik zelf door rood reed en de Sjaak was. Maar ze rijden verder tot het volgende stoplicht (signalen weer uit), stoppen, kijken links en rechts, lachen en knikken naar elkaar en zetten de signalen weer aan om door rood verder te tuffen. Na het stoplicht ging de handel weer uit. Heel apart...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 08:56

Ik moet ook eerlijk zeggen dat de mensen op de ambu (bij ons dan toch) nu niet van de meeste intelligentie getuigen... Ik zou dat niet met sirenes willen zien rijden, eigenlijk.

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 09:07

Ik zou eerder een DA meer rechten geven, zoals rijden op de spitsstrook bij spoedgevallen. Of een hele nieuwe organisatie maken bij de dierenambulance waar wél een dierenarts meerijdt. Maar dit kost meer geld, meer scholing etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 09:14

Cassidy schreef:
dees_daan schreef:
, hier gaat de politie in ieder geval niet op eigen houtje achter een hond of ree aan als ze die niet bij een eerste benadering kunnen vangen.

Nee, de politie schiet ze dan nog eerder dood.

Gelukkig bellen ze hier in de omgeving de ambu ipv meteen te schieten.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 09:17

absoluut geen voorstander van om alle hierboven genoemde redenen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 09:20

eilleen333 schreef:
\Ik denk niet dat het verstandig is om dierenambulances met signaalvoering te laten rijden. Hooguit bij spoedgevallen die mogelijk gevaarlijk zijn voor de andere weggebruikers, maar ik kan daar zo gauw geen voorbeeld voor verzinnen.
In dat geval zou het mooi zijn als de signaalvoering alleen actief kan worden bij goedkeuring van de politie oid.

In dat soort situaties waarbij de dieren ook een gevaar kunnen vormen voor het overige verkeerd wordt vaak toch al politie opgeroepen. Die zijn dan bevoegd om met OGS te rijden indien nodig.

_San87_ schreef:
Ik moet ook eerlijk zeggen dat de mensen op de ambu (bij ons dan toch) nu niet van de meeste intelligentie getuigen... Ik zou dat niet met sirenes willen zien rijden, eigenlijk.

Ik denk dat dan een behoorlijk gedeelte van de mensen vervangen zou moeten worden, aangezien je dan ook een opleiding zou moeten volgen om met OGS te mogen rijden. Niet iedereen is daar capabel genoeg voor.

Talindos schreef:
dus als een dier dood ligt te bloeden en echt zeer snel naar de dierenats moet of hulpt moet krijgen boeit jullie dat niet?
Er kunne ook strikte regels voor dierenambulances komen.

Natuurlijk zou dat erg zijn, maar ik vind een dier toch echt ondergeschikt aan een mens. Hoe goed je ook opgeleid bent, rijden met OGS neemt risico's met zich mee. Met name ook door de reacties van andere weggebruikers. De risico's voor de dieren vind ik dan ondergeschikt aan de risico's waar je het verkeer aan bloot stelt als je met OGS zou rijden.

Daarnaast zou dit een flink kostenplaatje met zich mee brengen. Ook vraag ik me af of de mensen op een dierenambulance goed (intern) zijn opgeleid om levensreddende handelingen te verrichten bij dieren!?
Want dan zouden ze daar hun mensen beter in op kunnen leiden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:13

NEE a.u.b. niet zeg

zelf rijd ik ook op een dierenambu maar gewoon als vrijwilliger zoals 80% van de andere mensen die erop rijden. Ja wel veel ervaring met dieren en dieren EHBO (en bhv toevallig ook nog) maar totaal niet opgeleid om te rijden in een voorrangsvoertuig en daarnaast zou het gevaarlijke situaties kunnen geven die totaal overbodig zijn.

Ik hou van dieren, ik ben gek op dieren, doe veel (bijna alles) voor dieren maar mensenlevens vind ik zeker nog belangrijker dus zie mij nooit expres door rood rijden om zo 3 minuten eerder aan te komen bij een aangereden dier of om daar niet aan te komen omdat iemand mij niet zag en we op elkaar knalden op het kruispunt....

In situaties dat het dier gevaarlijk is voor overig verkeer is er altijd al politie aanwezig en bijv. op een snelweg mogen wij niet eens stoppen voor een dier zonder dat er politie en/of rijkswaterstaat aanwezig is i.v.m. mogelijk gevaar voor de mede weggebruikers en ons (als het dier wat we moeten vangen/pakken weg wil vluchten o.i.d.)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:16

X_Sam_X schreef:

ik ga in zo'n geval echt die dierenambu niet bellen of hooguit bellen met de vraag hoe lang hun reistijd is naar mij (kan makkelijk zo'n 3 kwartier zijn) eerder dat ik een andere hondenliefhebber uit de buurt bel of ze NU willen rijden tegen ruime vergoeding die is vast wel te vinden of vrienden of kennissen ;)

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:29

Tegen.

Ik houd heel erg van dieren, en ik vind het verschrikkelijk als een dier moet lijden, maar toch ben ik tegen. Als dit ingevoerd zou worden zouden er levensgevaarlijke situaties ontstaan op de weg. Dierenambulancemedewerkers zijn - in mijn ervaring - niet de meest heldere lichten (er zullen vast ook wel wat intelligentere mensen bij zitten :) ), het gros zou gewoon een gevaar op de weg zijn. Zeker omdat de dierenambulance van vrijwilligers afhankelijk is, is het gewoon een te groot risico, bovendien kost het heel erg veel geld.
Ik ben ervoor dat dierenartsen in spoedgevallen bijv. langs files mogen rijden, of na een zéér goede opleiding (en onder leiding van de meldkamer) sirenes + zwaailichten mogen voeren. Dierenartsen kunnen goed inschatten wat een spoedgeval is en wat niet, bovendien denk ik dat dierenartsen ook geschikter zijn om zo'n rijopleiding te volgen dan de gemiddelde dierenambulancevrijwilliger. Ook is het bij de politie bekend wie de dierenartsen zijn en zo kan de politie dus altijd de juiste dierenarts oproepen die meteen adequaat kan handelen. Dierenambulancemedewerkers zijn vrijwilligers, de politie kan natuurlijk nooit weten wie wanneer rijdt en wie ze voor iets nodig hebben. Bovendien kunnen dierenambulancemedewerkers minder adequaat handelen. De communicatie tussen meldkamer en dierenartsen is veel eenvoudiger (en nuttiger imo) dan communicatie tussen vrijwilligers en de meldkamer.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 18:39

Even hoor vele mensen beweren dat dierambu mensen niet altijd even 'slim' zijn vind dat maar een erg raar idee. Uiteraard is niet iedereen even handig met dieren echter dat is vaak iets heel anders dan 'slim'. Tenslotte is het wel een vereistte bij veel dierenambu's dat men al zo lang moet rijden, zoveel ervaring moet hebben, geen schade gereden enz.

Daarnaast moet je er ook wel aan denken dat iemand die zeer handig is met vogels of met honden of met katten juist met een ander diersoort heel onhandig kan zijn. Zo ben ik zelf heel handig met honden en eigenlijk nog geen hond gehad die ik niet veilig zonder bijtincident(en) in de auto gekregen heb. En dan heb ik ook al diverse valse honden gehad die weg gehaald moesten worden bij bijv. een drugspand o.i.d dus echt niet alleen maar makkelijke swiffers ;) (voor zover die altijd makkelijk zijn hahaha)
Echter katten ben ik onhandiger mee. Het lukt me wel zeker met een vangstok erbij en extra hulp maar waar ik honden makkelijk alleen aan kan ook als ze agressief zijn.

Bij honden kan ik dus zeer slim lijken en bij katten dom echter dat is natuurlijk wel een verkeerd beeld.

Overigens ook roofvogels vind ik geweldig gaaf om op te mogen halen en vele reptielen ook en door veel ervaring op dit gebied ben ik er al best handig in maar tja een roofvogel vertrouw ik dan ook eerder dan een kat hahaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 18:49

Dat heb ik ook dierenfan, honden, vogels etc is allemaal prima en kan vooral de honden ook vaak wel rustig krijgen maar heb al 2 keer in het ziekenhuis gezeten door een agressieve kat, op de een of andere manier lig ik ze niet en zij mij niet.
De 2e keer deed ik nog niet eens wat (van de eerste keer wel onthouden dat ik handschoenen aan moest doen) maar die kon net met zijn poot bij mijn hand, zet zijn nagels er in trekt mijn hand naar toe en ging echt los op mijn vingers.. Bij katten ben ik daarna ook heel voorzichtig geworden en laat mijn collega ze het liefst vangen, ik doe het wel natuurlijk maar ben wel extra voorzichtig