Het kan zijn dat de kat idd behoefte heeft aan kattengras en dan is het simpel opgelost. Jammergenoeg is het vaker baldadigheid, lekker spelen! Als het kitten dit doet om te spelen, is het een stuk moeilijker af te leren. Het beste kan je tijdelijk de planten weghalen of minder aantrekkelijk maken met de tips die al gegegeven zijn. Straffen heeft dan weinig nut, want het spelen met de plant en aarde heeft zn behoefte al vervult en de straf nemen ze er dan gewoon bij alsof het niet boeit (het is zelfbelonend gedrag). Op die manier zal hij hooguit leren het niet te doen waar je bij bent.... Maar behalve onaantrekkelijk maken zal je meer moeten doen, want hij doet het niet voor niks. Hij heeft een behoefte (spelen of gras eten) en hij zal zorgen dat er aan voldaan wordt, of je dat nou leuk vind of niet.
Vanuit die gedachte vraag ik me meteen af: hoeveel spelen jullie met deze belhamel? Katten zijn heel speels en vooral kittens hebben enorm veel uitdaging nodig. Als hij genoeg uitdaging krijgt doordat jullie met hem spelen (ga maar uit van minimaal 2x 10 min per dag en dat is nog weinig voor een kleintje) en door bijv zn eten aan te bieden in een voerbal, activity board of gewoon door huis te verstoppen, zal hij al minder drang hebben om de planten te slopen. Hou hem zoveel mogelijk bezig, dan verliezen de planten vanzelf hun aantrekkingskracht. (alhoewel er altijd katten zijn die niks mooiers vinden....en dan heb je weinig keus meer)
Resistance schreef:Katten kunnen straf niet met iets wat niet mag in verband brengen. Straffen heeft daarom geen zin. Dit komt omdat een kat van nature geen "kuddedier" is, zoals een paard in een kudde, of een wolf in een roedel. Je kan een kat niets leren, of het nou op positieve of negatieve manier is. De enige manier die er is is je planten ergens zetten, waar kitten niet bij kan. Klein of groot, een kat doet nou eenmaal waar hij/zij zin in heeft.
Sorry, maar mijn kaak lag even op de grond van dit bericht. Ik weet dat veel mensen denken dat je katten niks kan leren, maar ik was nog niet in aanraking gekomen met iemand die denkt dat katten niet in staat zijn verbanden te leggen....dat is echt totale onzin! Katten zijn veel slimmer dan veel mensen denken, ze zijn alleen totaal anders dan bijv honden en leren daardoor anders. Dat een kat doet waar hij zin in heeft en van oorsprong geen sociaal dier is, dat klopt dan wel weer. De conclusie dat ze dan dus niet kunnen leren is echt totaal verkeerd. Verdiep je maar eens in operante (en klassieke) conditionering, katten leren prima via dit mechanisme.
Je kan een kat juist vreselijk veel leren! De grap is alleen dat ze het zelden zullen doen voor sociale interactie, hetgeen bijv honden wel doen. Gedrag is in de basis heel simpel: dier voelt een interne motivatie (bijv honger), er komen prikkels binnen uit de omgeving (hey, een voerbakje!) et voila: kat gaat eten! Vaak gaat het fout bij het inschatten van die prikkels, zowel intern als extern, omdat veel mensen katten zien als honden en ze op dezelfde manier benaderen. De kat kan je op die manier idd niks afleren maar dat komt door de foute inschatting van de mens, niet omdat een kat niet in staat is te leren....