Met een loopse teef in een losloopgebied

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 22:20

Ik herinner me nu ook dat ik destijds niet welkom in de hondenschool was in de periodes dat mijn teef loops was. Daar zeiden ze ook niet 'dan moeten de anderen maar hun honden onder appèl hebben', loops was thuis houden. De kat op het spek binden dus zoals ik al eerder zei.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 22:23

Mijn reu luisterd echt goed, maar als er een loopse teef is is dat toch anders..
toevallig van de week nog gehad op het uitlaat veld hier, de mevrouw die er liep met haar loslopende teef was vergeten dat ze loops was..
ze waren al even aan spelen, mij reu toonde geen gedrag alsof hij wou gaan dekken of iets..
die mevrouw bedacht zich ineens dat haar teef loops was...
Mijn reu was wel heel sterk afgeleid

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 22:23

Maar wanneer weet he of een hond onder apel staat? Toen we met die van ons voor het eerst naar de roestelberg gingen, vond ik dat best spannend. Ze was vaak zat los geweest, maar niet op zo'n grote zand vlakte ;)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 22:27

Ik vind het gewoon niet slim om met een loopse teef een losloopgebied in te gaan. Je kunt er dan op wachten dat het een keertje mis gaat en het "raak" is.

Wat betreft het "onder appèl staan" van reuen: daar zou ik ècht niet op rekenen met een loopse teef in de buurt...

Er zijn bovendien zóveel honden die niet onder appèl staan en toch loslopen... laat staan als je daar dan met een loopse teef in de buurt gaat rondlopen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 22:32

Ik woon midden op de Utrechtse Heuvelrug, vermijd de losloop plekken, maar ga zeker wel gewoon de bossen in met mijn hond, ook als ze loops is. Maar ga dus niet naar de typische speelveldjes etc. waar honden bewust bij elkaar komen om met elkaar te spelen.

Het levert nooit problemen op. Als ik een hond aan zie komen, roep ik heel hard dat ze loops is en dan wordt de hond wel vast gehouden.

Soms heb je wel eens een vervelende reu, maar die heb ik ook wel eens als ze niet loops is. Mijn teefje ruikt gewoon erg lekker of is in elk geval een aantrekkelijk hondje voor reuen. Dan moet de eigenaar zijn hond echt aanlijnen en meenemen.

Ik vind wel dat iedere eigenaar zijn hond bij zich moet kunnen houden anders maar niet los moet laten. Ik heb zelf hengsten, die laat ik ook niet boven op een merrie springen en zeg dan: "tja dat is nou eenmaal de natuur" :o ;) Ik denk ook dat je reu moet luisteren, al is er loops teefje in de buurt. Ik zou alleen niet willen dat alle honden aangelijnd moeten worden op een speelveldje omdat ik daar perse wil lopen.. Maar in het bos of op de straat wil ik geen last van ze hebben.

schuimpie

Re: Met een loopse teef in een losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 22:41

Ik heb een teef waarbij ik bewust de keuze maak om haar niet te steriliseren ivm de wens met haar te fokken. Let wel, dit was mijn keuze, niet die van mijn hond!
Precies om die redenatie vind ik dus ook dat het mijn verantwoordelijkheid is mijn teef te beschermen tegen ongewenste dekkingen. Dat betekent inderdaad ik in haar loopse perioden niet in gebieden kan komen waar andere honden los kunnen en mogen lopen... Was toch mijn keuze?? Als ik dit een bezwaar had gevonden had ik haar moeten steriliseren.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 22:42

Mijn niet gecastreerde reu luisterde zelfs als er loopse teven in de buurt waren. Hij kon zelfs zonder problemen met loopse teven spelen en samen gaan wandelen. Als ik me omdraaide en zei kom we gaan liep die altijd direct mee. Heb zelfs al enkele loopse teven bij hun eigenaar moeten gaan afleveren omdat ze achter hem aan liepen.
Maar het is natuurlijk altijd risicovol als je met je teef in losloopgebied loopt er zijn altijd mensen waarvan de hond niet goed gehoorzaamd en toch los loopt al zeg je 10x dat het niet kan. Mensen doen het toch.
Ik vind dat je met elke hond overal zou moeten kunnen komen en dat ze toch moeten luisteren, wel of geen loopse teef of wat dan ook, maar het is nu eenmaal niet zo. Sommige mensen doen wat ze willen en daar moeten andere spijtig genoeg rekening mee houden.

Anoniem

Re: Met een loopse teef in een losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 22:45

Met een loopse teef zou ik het losloopgebied niet in gaan, dan inderdaad maar door de wijk.
Andere eigenaren kunnen niet ruiken dat de hond loops is, ze kunnen hun reu natuurljk wel aanlijnen als ze zien dat de teef aangelijnd is maar als de reu eerder in de gaten heeft dat ze loops is dan is ie al bij de teef.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 22:46

Lauratje_88 schreef:
Mijn niet gecastreerde reu luisterde zelfs als er loopse teven in de buurt waren. Hij kon zelfs zonder problemen met loopse teven spelen en samen gaan wandelen. Als ik me omdraaide en zei kom we gaan liep die altijd direct mee. Heb zelfs al enkele loopse teven bij hun eigenaar moeten gaan afleveren omdat ze achter hem aan liepen.

Homofiel...?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 22:47

smurffie schreef:
Losloopgebied betekend dat je hond los mag mits onder apel. Is je hond dat niet als er een (aangelijnde) loopse teef is hoort de hond niet los. Als mijn hond is aangelijnd wens ik ook dat andere honden niet bovenop haar springen.

Zolang jij je teef aangelijnd houd hoort de eigenaar van de reu ook de verantwoordelijkheid te nemen bij de keuze om de hond niet te laten helpen.

Dat vind ik echt onzin, een losloop gebied is om honden lekker los te laten lopen. Ik ga echt mijn reu niet elke aanlijnen als mensen daar met aangelijnde honden lopen... Ik heb zelf een teef die niet heel sociaal is bijv. daar ga ik dus niet een losloopgebied mee in. Die gaat mee naar gebieden waar vrijwel geen honden lopen (zoals bij de paarden bij ons) daar kan ze lekker los zonder dat we iemand tot last zijn. Ik heb eigenlijk altijd teven gehad en als ze loops waren ging ik die periode alleen in de buurt aangelijnd wandelen, het is maar een week of drie...... Ik ga ervan uit dat in losloopgebieden sociale honden lopen en teven die niet loops zijn, moet je hond aangelijnd blijven dan is dat alleen maar een frustratie voor zowel andere hondenmensen als je eigen hond die niet los mag..... Er zijn al niet heel veel losloopgebieden laten we die alsjeblieft ook lekker gebruiken als losloopgebied, even lekker rennen en dollen zonder elke keer je hond aan te hoeven lijnen, met een aangelijnde hond kun je tenslotte overal wandelen!

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 22:50

Tja ik vind met een loopse teef in een losloopgebied gaan lopen, vragen om problemen :=
In theorie zou iedereen zijn hond netjes onder apèl moeten hebben, ook in een losloopgebied. Maar we weten allemaal dat dat niet altijd het geval is ;)
Dan vind ik het persoonlijk vrij dom om het risico op te gaan zoeken...

Als mijn teef loops is, ga ik naar plekken waarvan ik weet dat er vrijwel geen andere honden komen (industriegebied bijv.) en óók daar blijft ze aangelijnd! Een ongeluk zit in een klein hoekje ;)

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 22:50

Kuggur schreef:
Lauratje_88 schreef:

Homofiel...?

Zou het bijna gaan denken meneer had geen probleem met vriendjes dat hem bereden :')
Nouja zolang ze maar gecastreerd waren.
Laatst bijgewerkt door Lauratje_88 op 24-01-14 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 22:51

Neen, vind het dan een beetje 'problemen' uitlokken naar de eigenaars van reuen.
Loopse teven mogen niet op training komen! Wat logisch is.
Op wedstrijd mag er gestart worden, mits als laatste en apart! Bij ons toch :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 22:51

Lauratje_88 schreef:
Maar het is natuurlijk altijd risicovol als je met je teef in losloopgebied loopt er zijn altijd mensen waarvan de hond niet goed gehoorzaamd en toch los loopt al zeg je 10x dat het niet kan. Mensen doen het toch.
Ik vind dat je met elke hond overal zou moeten kunnen komen en dat ze toch moeten luisteren, wel of geen loopse teef of wat dan ook, maar het is nu eenmaal niet zo. Sommige mensen doen wat ze willen en daar moeten andere spijtig genoeg rekening mee houden.

Ik kom nog geregeld bij de fokker van mijn hond, o.a. op de jaarlijkse reunie. Hun dekreuen lopen los op zo'n dag en halen het echt niet in hun kop om boven op een andere hond te klimmen. Dat wil de fokker ook absoluut niet hebben. Als er gedekt wordt is het op een bepaalde plek in de schuur en voor de rest moet een dekreu zich gewoon normaal weten te gedragen. De fokker vindt het ook ongewenst, dominant gedrag en dat willen ze niet.

Ik vind dat echt fantastisch om te zien. :j Zoals ik al schreef, ik heb een teefje wat altijd erg geliefd is bij de mannetjes (ook buiten de loopsheid om), maar daar kan ze gewoon komen zonder dat ze wordt lastig gevallen.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 22:54

Als je een hond ziet die aangelijnd is vind ik het gewoon fatsoenlijk om je eigen hond dan ook bij je te houden. Zelfs al is dit in een losloopgebied.

Met een loopse teef zou ik het losloopgebied wel vermijden.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 22:55

Jessix schreef:
Lauratje_88 schreef:

Ik kom nog geregeld bij de fokker van mijn hond, o.a. op de jaarlijkse reunie. Hun dekreuen lopen los op zo'n dag en halen het echt niet in hun kop om boven op een andere hond te klimmen. Dat wil de fokker ook absoluut niet hebben. Als er gedekt wordt is het op een bepaalde plek in de schuur en voor de rest moet een dekreu zich gewoon normaal weten te gedragen. De fokker vindt het ook ongewenst, dominant gedrag en dat willen ze niet.

Ik vind dat echt fantastisch om te zien. :j Zoals ik al schreef, ik heb een teefje wat altijd erg geliefd is bij de mannetjes (ook buiten de loopsheid om), maar daar kan ze gewoon komen zonder dat ze wordt lastig gevallen.

Was het maar overal zo!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 23:00

Kimbers schreef:
Als je een hond ziet die aangelijnd is vind ik het gewoon fatsoenlijk om je eigen hond dan ook bij je te houden. Zelfs al is dit in een losloopgebied.

Met een loopse teef zou ik het losloopgebied wel vermijden.

Klopt, ik houd mijn hond altijd vast als ik een aangelijnde hond tegen kom, ook al doet zij echt niets. Dat is gewoon fatsoenlijk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 23:00

lotteElb schreef:
Ik moest maar gaan fietsen met m'n hond volgens een reu eigenaar toen ik zei dat ik m'n hond niet 3 weken niet los kon laten. Ik loop serieus al 15 jaar met loopse honden overal en nog nooit problemen gehad tót vorig jaar.. toen is ze dus inderdaad besprongen en peerden ze er samen tussen uit heel fijn.. maar meneer de eigenaar van de reu had zijn hond niet bepaald onder controle. Nu een jaar later wordt dat beest nog steeds hitsig als ie die van mij ziet.. springt er ook steeds boven op ook al is mijn hond niet loops ( gesteriliseerd ivm schijn zwanger schap na dat incident).

Jij had je teef dan ook niet onder controle anders was ze er ook niet vandoor gegaan en blijkbaar ook niet aangelijnd. Dus vind dat jij dubbel fout zit.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 23:06

Iedereen gaat er ook vanuit dat het de reuen zijn die zich misdragen, maarre.... Loopse teven kunnen er ook wat van hoor := zelfs als de reu écht niet geïnteresseerd is :+

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 23:09

amy_leftover schreef:
Iedereen gaat er ook vanuit dat het de reuen zijn die zich misdragen, maarre.... Loopse teven kunnen er ook wat van hoor := zelfs als de reu écht niet geïnteresseerd is :+

Ik heb wel eens een teef boven op de kop van een reu zien zitten, idd! :')

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 23:09

Blij dat mijn hond heeft geleerd dat hij niet naar andere honden mag lopen die aan de lijn zitten.
Voor de rest reageert hij ook niet echt op loopse teven,en als ik roep komt hij altijd.

Maar ik vind het ondanks dat niet slim om met je loopse hond te gaan wandelen in een gebied waar veel honden lopen.
Voor deze hond 3 teven gehad, en zelf ging ik met een grote boog om de plekken heen waar veel honden werden uitgelaten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 23:13

Watvoor hond heb jij Jessix?

Ik vind wel dat in een losloopgebied een hond ook los moet kunnen, ik zou niet om elk wissewasje mijn hond weer bij me roepen als die gewoon keurig sociaal is, dus ook niet om een aangelijnde hond, tenzij ik van mensen door krijg dat er een reden is, maar dan vraag ik me weer af waarom ze daar dan lopen.
Vind dat je met een loopse teef ook niet in een losloopgebied hoort en toch zeker niet als je 't een probleem vind om steeds reuen van je af te werken.
Mijn reu is lang geleden geholpen en heeft nooit gedekt, maar ik denk dat die toch ook wel zal reageren op een loopse teef, ik weet het alleen niet want ben er bij mijn weten nooit een tegen gekomen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 23:13

Ik ga juist speciaal naar een grote hondenwei zodat mijn hond los kan lopen, dat is de enige manier dat mijn hond los kan lopen, want ergens anders mag het niet. Dan ga ik niet haar aanlijnen omdat iemand anders zijn hond aangelijnd is. Dan kan hij ook even goed met zijn hond buiten het losloopgebied gaan wandelen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 23:14

Het is het instinct van de dieren. Met een loopse teef mijd je alle mogelijke situaties waarin het mis kan gaan tenzij je puppies wil ;-)

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 23:15

Ik heb het juist andersom gehad.

Ik liep met mijn reu door het bos (losloopgebied). Verderop liep een loslopende loopse teef waar Broome natuurlijk als een gek op af ging. Wordt de eigenaar boos op mij dat hij niet luisterde. Ja hallo, hij ruikt een loopse teef..
Broome is niet geholpen want hij wordt dekreu ;)