Kitten stinkt enorm, welk voer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:49

ff nog een keer- voer je maar 1 x daags ?
een kat kan sowieso beter verdeelt over 2 x daags .ook beter voor de stoelgang, dan word dat ook vaker, dus minder stinken.
een kitten van 6 maanden hoort nog vaker te krijgen.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:51

ik zie dat ik iets door de war heb gehaald .......... sorry voor de verwarring :)

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:52

TS, sommige raskatten staan bekend om hun gevoelige darmpjes. Heb ik er ook 1 van in huis. Ik voer sindsdien RC Sensitive en ik ben daar zeer tevreden over, de poep stonk al binnen een paar dagen een stuk minder. En als je zakken van 10 kilo koopt, is het niet zo belachelijk duur (ik betaal geloof ik 5 euro de kilo).

Ik voer trouwens 2x per dag (6.30u en 18.30u).

Douraque, mijn kat bleef met KVV en met Orijen dus echt onwijs stinken!

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:52

jiperdepip schreef:
Ik snap jou reactie niet TS , wat hier gezegd wordt is toch echt wel waar

Dat is ts niet :P

Whiskas staat niet echt bekend om zijn goede kwaliteit, wel om de vele reclame :P

Als je kat het goed deed op RC zou ik gewoon teruggaan naar RC, anderzijds als je toch van voer gaat wisselen zou ik persoonlijk kijken naar een brok met een hoog % vlees en daardoor minder vulmiddelen, wat dichter bij de natuurlijke behoefte van de kat zegmaar. Deze voersoorten zijn niet duurder dan RC (wat ook vrij prijzig is), orijen die hier meerdere malen genoemd is is wel de topper maar ook de prijstopper :P

Andere soorten zijn Acana, Taste of the Wild, Sanabelle grainfree, Catloversgold of wat ik zelf voer Porta 21 grainfree, op catloversgold na zijn de soorten vlgs mij allemaal via zooplus te bestellen (en hoe groter de zak/zakken hoe goedkoper het wordt natuurlijk)

Hangbuikje, tja het hoort er een beetje bij, heel veel katten hebben dit, vaak komt het omdat ze eerder zwaarder zijn geweest en nu op goed gewicht, is niet rasspecifiek (hoewel oosterse katten het misschien minder hebben omdat die toch een meer atletische/slankere bouw hebben van nature, maar dat is giswerk van mijn kant), vaak komt het ook tot uiting na castratie.

Meer of minder geven, tja... ik voer op het oog, valt ze wat af krijgt ze een paar gram per dag erbij, komt ze aan krijgt ze wat minder, maar dat gaat in mijn geval dus echt om een paar gram en niet om een hele hand voer extra per dag. Mijn kat krijgt ong. 50 gr per dag (meerderen of minderen doe ik met zo'n 5 gr per dag) en dat is echt niet zoveel maar meer heeft ze niet nodig

edit: extra info,
Ik weeg voer inderdaad af, zet dagportie apart en daar krijgt ze over de dag heen verschillende keren van. Ik voer 3 a 4x per dag, 's avonds voor het slapen het meest (20-25 gr), van 1x per dag voeren wordt met name ik niet blij door haar gezeur, mijn kat eet nl alles in 1x op en loopt de rest van de 23 uur dan dus te zeuren
Laatst bijgewerkt door Annemiek80 op 24-01-14 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:55

Sander_Lotte niet in de stress schieten we bedoelen het niet zo hard als dat het aankomt, bij twijfel dierenarts en anders ff een droge brok voeren en niks anders, laat de natuur z'n gang even gaan.

Om eerlijk te zijn, een kat heeft gewoon permanent toegang nodig tot voer, dus 24 uur per dag en dat kan het best een bak brokjes zijn, je leert vanzelf wel hoeveel jouw katje eet per dag, zo'n zwabberbuikje hoort gewoon bij sommige katten, al mijn gecastreerde/gestereliseerde katten hadden dat ook.

ps een kat is een nachtdier, hou jij haar/hem overdag lekker bezig dan nemen ze vanzelf jullie slaapritme over.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:00

iamsam schreef:
Sander_Lotte niet in de stress schieten we bedoelen het niet zo hard als dat het aankomt, bij twijfel dierenarts en anders ff een droge brok voeren en niks anders, laat de natuur z'n gang even gaan.

Om eerlijk te zijn, een kat heeft gewoon permanent toegang nodig tot voer, dus 24 uur per dag en dat kan het best een bak brokjes zijn, je leert vanzelf wel hoeveel jouw katje eet per dag, zo'n zwabberbuikje hoort gewoon bij sommige katten, al mijn gecastreerde/gestereliseerde katten hadden dat ook.

ps een kat is een nachtdier, hou jij haar/hem overdag lekker bezig dan nemen ze vanzelf jullie slaapritme over.

Ben ik het niet mee eens, als ik dat zou doen hier zo mijn kater binnen no time te dik worden. Die vreet zich namelijk altijd propvol, maar beweegt weinig.

Mioux

Re: Kitten stinkt enorm, welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:01

Ben ik ook niet mee eens...hier krijgen ze 2 keer daags,anders heb ik 3 katten, althans 2 zowiezo, rondlopen van 20 kg...

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:03

als ik mijn kat voer gaf waar 'vis' in zat dan kon je de gasmaskers opzetten lol. ik voer haar kvv maar vind dat er niets mis is met een kwalitatief goede brok, niet whiskas dus... zou haar op een goede brok zetten , veel vlees percentage, orijen bijv zoals eerder genoemd. persoonlijk blijf ik wel bij visbrok vandaan dus, maar verse vis gaat ze dan weer niet van stinken.

aan die hangbuik doe je denk ik niet zoveel, veel katten hebben dat helaas.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 11:08

@ Amandavd: Ok, ik begreep het even niet :D

@ Mioux: anders heeft het niet veel nut om een topic te openen hé? :D Ik wil hier echt wel informatie krijgen, zodat ik straks weet welk voer ik uit het rek moet halen. Ik kom langs Tom & Co en Kewa Pet Shop als ik naar huis rij, dus ik ga hier ook het voer halen, maar weet nog niet welk :D Het lijkt erop dat ik gewoon met RC ga verder gaan en dat ik mij gewoon geen zorgen moest maken om het hangbuikje!

Ik geef haar eten echt vlak voordat we gaan slapen, misschien kan ik dit best vroeger doen, na ons eten bijvoorbeeld.
Ze eet haar voer overigens niet op 's nachts, 's morgens heeft ze nog meer dan een half bakje over. Het is pas tegen de avond (5 - 6 uur) dat het op is. Dus volgens mij maakt het geen verschil als ik de porties verdeel en haar 2 keer geef, want ze verdeelt haar maaltijden echt wel, ze schrokt haar bakje niet leeg ofzo.

@ Douraque: Het is niet dat ik écht brokken wil geven hoor :Y) Ik sta open voor alles, zoals ik in mijn OP zei, ik wil gewoon een gezonde kitten die lekker ruikt en goed groeit. Ik ben een volkomen leek wat voer betreft, dus ik ben hier om bij te leren! :o

@ spicegirl: sorry dat ik hier niet op antwoordde, het was niet eenvoudig om te reageren en tegelijkertijd alle nieuwe posts te lezen :o Inmiddels heb ik op je vraag geantwoord aan Mioux :o
Volgens mij maakt het geen verschil om vaker te voeren, gezien ze haar eten zo 'spaart', ze verdeelt het echt wel goed over de dag.

@ Annemiek80: Dan heb ik me laten misleiden door de reclame :o Ik dacht dat een bekend merk standaard beter is dan een onbekend merk...

Je zegt trouwens dat een hangbuikje vaak komt omdat ze eerder zwaarder zijn geweest en nu een goed gewicht hebben, of na castratie. Mijn kat heeft geen van beide, ze is nog niet gesteriliseerd en ze is nooit dikker geweest... Dus ik weet niet waar het van komt. Misschien is het bij haar wel rasspecifiek zoals iemand hier al zei...

Het 1 keer per dag voeren gaat hier, in tegenstelling tot jou, heel erg goed. Ze verdeelt haar porties vanzelf heel goed, het is enkel de avond dat ze geen voer heeft, maar ook dan zeurt ze niet.

@ iamsam: die stress was even omdat ik reageerde op 1 reactie en plots kwamen er zo veel reacties bij, wist even niet meer waar te reageren :D Ik bedoel het ook allemaal heel goed, ik heb niet echt een mening dus ga ook niet tegen de reacties in, het is alleen wat verwarrend omdat ik nu nog niet weet welk voer ik moet kopen omdat sommige reacties erg uiteenlopend zijn :D
Misschien toch gewoon RC terug kopen...

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:08

je kan een kat makkelijk onbeperkt brokjes geven.
zeker als ze eerst beperkt krijgen, zullen ze in het begin alles opeten.
maar na een tijdje went het, en eten ze verspreid over de dag enkele brokjes.
maar 1 x daags, zeker voor een kitten, is absoluut te weinig.
de ontlasting hoopt zich op, en gaat meer stinken.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:09

Onbeperkt brokjes is niet voor elke kat goed. Die van mij bijvoorbeeld blijft eten tot hij propvol zit :P Hij krijgt 2 x per dag een klein handje brokjes, RC Sterilised. De aanduidingen qua hoeveelheid op de zak zijn trouwens voor hem ook niet van toepassing, veel te veel. Af en toe (1 x in de maand) krijgt hij een zakje nat voer.
Ik heb trouwens altijd RC gevoerd en ben er zeer tevreden over.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:11

@NRJ- te weinig is ook niet goed.
2 x een klein handje per dag is wel erg weinig. een kat moet ook aan zijn voedingsstoffen komen, vandaar de advies hoeveelheid.
een kat hoeft ook geen hazewindhond te zijn :D

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:13

spicegirl schreef:

Kom jij dat even aan mijn kater uitleggen, die rustig naast zijn eigen portie ook die van de andere katten opeet, als staat er de hele dag onbeperkt voer? Mensen vergeten dikwijls dat elke kat een individu is en andere eet en energie behoeftes heeft!

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:13

iamsam schreef:

Ik heb het geprobeerd, en 'volgehouden' (want dat is vaak een argument dat je het niet lang genoeg volhoudt zodat de kat er aan kan wennen), maar na 3 maanden was mijn ene kat 5 kg ipv 3,5 en mijn andere kat 6,2 kg ipv 5. De eerste kat is al niet zo groot dus 5 kg was echt te zwaar, kat nr2 was een kater en ook een stukje groter dan zijn zus en actiever, hij was nog niet te zwaar op dat moment maar wel zorgwekkend aangekomen natuurlijk.
Kat 1 gaat nu al weer jaren als 3,5kg zware kat door het leven lol

oh en daarnaast krijgt ze ook een stuk minder als de aanbevolen hoeveelheid (met orijen kreeg ze 35-45 gr per dag, met porta nu 50 gr, porta zou ik eigenlijk 70-80 gr moeten geven als ik de verpakking aanhoudt, maar met een kitten zou ik daar niet zo snel van afwijken, eerst maar eens uitgroeien (met name in de lengte/hoogte en niet in de breedte lol)
Laatst bijgewerkt door Annemiek80 op 24-01-14 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:15

Mijn twee katten doen het al 13 jaar super op RC, als kitten, de kittenbrok en nu op de 'gewone' fit 32. Super voer, ik heb het onbeperkt staan zodat ze elk moment kunnen eten wanneer ze daar zin in hebben. Ze zitten mooi in hun vacht en ik kreeg vorige week van de dierenarts nog een compliment dat ze er zo goed uitzagen.
Oftewel, gewoon terug naar RC en niet alleen 's avonds voeren maar gewoon onbeperkt (daar worden ze echt niet te dik van en eten ze rustig). Succes !
Laatst bijgewerkt door haan op 24-01-14 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 11:15

spicegirl schreef:

Waarom zou 1x daags te weinig zijn? Onze poes verdeelt haar porties zelf heel goed. Ze heeft voortdurend voer ter beschikking, alleen 's avonds (na 5 - 6 uur) heeft ze geen eten meer, maar rond half 10 krijgt ze weer een nieuw bakje.
Ik hou me aan de aanbevolen hoeveelheid, ik weeg het ook, dus als het op is, is het op... Ze moet dan zo'n 4 uurtjes zonder voer, maar dat valt volgens mij nog wel mee, niet?

Edit: ik ben overigens wel bereid om vaker te geven hoor, maar ik wil toch een beetje tegenspreken hé :o Ik wil gewoon even horen of het echt zo slecht is wat ik doe... omdat ze toch goed verdeelt volgens mij.
Laatst bijgewerkt door sander_lotte op 24-01-14 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:17

haan schreef:
Mijn twee katten doen het al 13 jaar super op RC, als kitten, de kittenbrok en nu op de 'gewone' fit 32. Super voer, ik heb het onbeperkt staan zodat ze elk moment kunnen eten wanneer ze daar zin in hebben. Ze zitten mooi in hun vacht en ik kreeg vorige week van de dierenarts nog een compliment dat ze er zo goed uitzagen.
Oftewel, gewoon terug naar RC en niet alleen 's avonds voeren maar gewoon onbeperkt (daar worden ze echt niet te dik van en eten ze rustig). Succes !

Nogmaals, dit is niet waar.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:18

Dat vind jij, toch raar dat ik twee mooie -niet te dikke- katten heb die onbeperkt (en niet afgemeten) voer krijgen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:19

haan schreef:
Dat vind jij, toch raar dat ik twee mooie -niet te dikke- katten heb die onbeperkt (en niet afgemeten) voer krijgen.

Ja en toch raar dat er naast mij meerdere mensen die in topic zeggen dat bij onbeperkt voer hun kat ook te dik zou zijn.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:19

Mijn katten krijgen ook afgepast voer en drie keer per dag. De castraten worden anders vierkant omdat ze het voer van de poesjes opvreten. Die staan op RC sterilised a.c. en zien er top uit. Komen niets te kort. Als ze eenmaal gewend zijn dat ze op gepaste tijden gepast voer krijgen is er niets aan de hand. In de natuur moeten ze ook werken voor hun voer en lopen de muizen ook niet 24 uur per dag hun bek binnen tenslotte. Vleesvoer krijgen ze begin van de avond en dat laat ik ook maar 10 minuten staan. Als het dan niet op is, moeten ze wachten totdat ik naar bed ga, dan krijgen ze nog twee eetlepels brok per kat. S morgens ook weer twee/drie eetlepels brok. Ik doe niet aan de aanbevolen hoeveelheid die op de zak staat. Ik kijk zelf wat genoeg is voor welke kat.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:21

Amandavd schreef:
haan schreef:

Ja en toch raar dat er naast mij meerdere mensen die in topic zeggen dat bij onbeperkt voer hun kat ook te dik zou zijn.

Prima joh, er zijn altijd mensen met andere meningen in een topic

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:21

Waar zijn Acana, Taste of the Wild, Sanabelle grainfree dat soort merken te koop?

Ik voer de kat altijd felix maar wil ook best overstappen als dat beter voer is.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:22

Zooplus kan je het zowiezo bestellen,vaak hebben dierenwinkels het ook,maar supermarkten het vaak niet

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:22

Ik zou overstappen op een graanvrije brok. Is online verkrijgbaar via zooplus (je kunt kijken of het het goedkoopste is op de NL, BE of DE site).

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:25

de goedkoopste manier is het groot te bestellen via een webshop, dan doet het op de lange termijn het minst zeer in de portomonee lol

Porta 21 grainfree bestel ik via zooplus, geen verzendkosten zolang je boven de 25 euro zit, waar je met grootverpakkingen toch al op zit, en ik bestel ook gelijk kattegrit mee zodat ik niet hoef te sjouwen :P