kat met droge huid wat voeren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: kat met droge huid wat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:40

KVV is al in de juiste verhoudingen, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Tinlo en Lotgering hebben complete varianten voor de kat. Haaksbarf is ook KVV, maar daar moet je dan 4 soorten van voeren om een goede verhouding van te hebben. Alle 4 zijn overigens gewoon te koop, dan doe je elke dag een andere rol. Is ook prima te doen.

Ik heb ook een kat met een huidprobleem (en darmproblemen) gehad, van alles aan brokken geprobeerd. Toen eens een proefpakketje Carnibest gekregen voor een week en na een week was het resultaat al bijzonder. Geen schilfers meer, zachtere vacht, geen jeuk meer. En een kat die altijd aan de diarree was, had ineens vaste ontlasting. Als ze vers vlees eet, is dat zeker eens het proberen waard :j
Momenteel voer ik Lotgering en ook dat bevalt goed. Ze moesten er wel even aan wennen, maar nu eten ze het met smaak.

Veel brokken bestaan uit granen, iets dat een kat niet hoort te eten. Daar kunnen ze allergisch op reageren, wat vaak huidproblemen geeft. Als je toch liever brok voert, kun je ook eens kijken naar een graanvrije brok als Orijen, Applaws, Acana, enz.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 12:07

Omdat mijn da ook aangaf dat als ze de katten brok naast at het weinig kwaad kon.
Vlees krijgt ze nu ook vaak er naast, maar helemaal over is wat anders.
Ze krijgen wel kip en hart.

Amanda geef je er ook supplementen naast ??
Dat lees ik namelijk ook veel.
En hoeveel moet ik beginnen te voeren.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:24

Regelmatig een beetje levertraan over het voer gieten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:28

Nee, ik voer geen supplementen. Maar dan moet je wel opletten dat je dus compleet kattenvoer hebt.
Ik voer nu Lotgering Totaalvoer kat (Totaalvoer voor de kat: 20% Vis,30% Rund,35% Lam,15% Kip 15% orgaan,8% botten,74% spiervlees,3% bloed, http://www.lotgering.nl).
Van Haaksbarf moet je 4 smaken voeren (kip, konijn, eend en rund), maar is dan ook compleet. Tinlo heeft ook verschillende varianten waar je er meer van moet voeren, maar ook een compleet voer. En zo zijn er nog wel meer die complete varianten hebben. Maar die weet ik niet zo uit mijn hoofd.
Carnibest zitten ook granen in en is vetter, dus daar gaat mijn voorkeur niet naar uit.

Qua hoeveelheid is het even kijken naar de kat. Het meeste zal tussen de 80 en 120gr per dag liggen. Lotgering (en de meeste KVV) verkopen ze bijvoorbeeld in worsten van 250gr en ik voer een worst per dag voor 3 katten. En in het begin zul je er wel wat vleesvoer (zakjes of blik) doorheen moeten doen, want de meesten eten het niet meteen. Na een week blikvoer afbouwen in de verhouding en uiteindelijk dus helemaal niets mee. Bij mij duurde het 3 weken voor ze het zonder blikvoer aten.
Mocht ze erg moeilijk doen, gewoon meer blikvoer en minder vers in de verhouding en elke dag een beetje minder. Neem dan wel blikvoer met veel vlees in verhouding.

En in het begin zullen de klachten wel even verergeren, dat is een ontgiftingsproces. Schrik daar dus niet van, dat hoort er echt even bij. :j

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 18:06

Ontgiften geloof ik zelf overigens niet zo in. Wel dat de kat moet wennen aan het eten. Immers, de vertering van vlees gaat anders dan brok/natvoer. Daardoor kan het wel zijn dat je maag/darmproblemen verergeren.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 09:43

Enorm bedankt voor de info.
We zullen eens kijken hoe het gaat.
Ik zal vandaag of overmorgen wat bestellen eens kijken hoe het gaat.