hier kan ik me zo druk om maken!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 20:33

Noorwegen erkent het verbod (buiten de traditionele jacht voor overleven en wetenschap) niet, maar houden zich wel een aan eigen opgesteld quotum om de walvisstand niet in gevaar te brengen. Er zijn natuurlijk ook veel verschillende soorten walvissen dus 'de walvis' is erg algemeen en niet elke walvis is enorm (bruinvis valt ook onder walvis) :).

Over 2012 (en ook 2013)
Noorwegen heeft de quota voor de walvisvangst in 2012 bepaald. Het is walvisjagers toegestaan om 1.286 dwergvinvissen, een suborde van baleinwalvissen, te vangen. Dat heeft het Noorse ministerie voor Visserij en Kust bekendgemaakt. De bevoegde minister zei dat de quota dezelfde is als in 2011.
De minister, Lisbeth Berg Hansen, zei dat de quota bepaald werd op basis van de schattingen van de totale populatie van de dwergvinvis, die door het wetenschappelijk comité van de International Whaling Commission (IWC) uitgevoerd werden.

Kanttekening; in werkelijkheid worden er veel (!) minder gevangen. In 2012 459 walvissen. Dus ze zitten ruim onder de quota, maar dat kan van Japan denk ik niet gezegd worden... (In hoeverre Japan transparant is)

Nessah

Re: hier kan ik me zo druk om maken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 12:10

Ik ben opzich niet tegen het slachten zelf, aangezien er "genoeg" dolfijnen zijn. Maar wel de manier waarop. De beesten hebben vooraf een lange tijd stress omdat ze eerst afgezonderd worden en in groepen worden gedeeld. Daarna gaat het slachten ook niet zoals bij een koe, ze worden meerdere malen gestoken met een harpoen om zo uiteindelijk dood te gaan. Ik vind dat mensen niet zo met dieren om mogen gaan, omdat we beter "kunnen".

Zo vind ik dit vergelijkbaar met het stierenvechten. De beesten hebben een heel mooi leven gehad, maar zijn met veel stress en pijn dood gemaakt door de mens. En dat laatste vind ik echt niet kunnen.

jillhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 08:59

maak je er niet zo druk om. dood is dood.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 09:10

Ik vind het ook vreselijk wat daar gebeurd.. Je zou toch zeggen, japan is geen onontwikkeld land, de mensen zijn er erg modern.. waarom wordt daar niet geprotesteerd? Inderdaad vooral de manier waarop is gewoon afschuwelijk!!

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 09:13

Ja, maak je er niet druk om dood is dood. Daar gaat het ook niet om, jillhorses, de weg naar die dood. Dat hoeft toch niet een onnodig lijden te zijn door een slachtpartij?

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 09:28

ik heb het op facebook voor bij zien komen.

dit gaat om een belachelijk grote groep dolfijnen, en is dit jaar nog groter als voorgaande jaren.
dit gebeurt niet uit een ofichele traditie, maar uit geld jacht, de jonge dieren worden verkocht aan dolfenaria's over de hele wereld zo ook het dolfenarium, een enkeling wordt terug de zee in gedreven, waar het lot eveneens de dood is, omdat ze niet zonder hun groep kunnen.
het grootste deel wordt afgeslacht, en laten ze gewoon in de zee rond slingeren, dus van consumptie is geen sprake. dit jaar zat er ook een zeldzaam albino dolfijn bij, hij zou over de miljoenen kunnen opleveren -O-

foto van het albino dolfijn, (is nog een jong dus zal hoogst waarschijnlijk nog in leven zijn)
op deze foto leven alle dolfijnen nog dus geen schokerende beelden in de link
http://www.cbsnews.com/news/dolphins-pl ... ntroversy/