Oude cavia ernstig ziek, dierenarts zegt ouderdom?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 13:16

kiki1976 schreef:
Bedenk wel dat wanneer ze een foto willen maken ervan de kans groot is dat dit niet lukt, maar een narcose gaat ze niet overleven.

Maar ik vind het wel vreemd dat een da dit kan zien door de telefoon. Persoonlijk zou ik even langs gaan

Cavia van m'n zusje heeft ook de narcose overleefd vorig jaar. Die was erg ziek en heel zwak. Maar toch zat 'ie een uur of wat na wakker te zijn uit de narcose alweer te fluiten om eten.

Ik zou persoonlijk even naar het spreekuur gaan van de dierenartspraktijk. Hoef je geen afspraak voor te maken. Je rijdt er gewoon heen en je wacht totdat je aan de beurt bent.

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 13:17

Ik woon in het noorden. Zoals in het begin gezegd, ik ben minderjarig en ik kan tot bepaalde hoogte over mijn dieren bepalen. Ik zal het hier in de groep gooien, en ik zal kijken wat de rest hier vindt.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 13:41

Het lijkt niet op verlamming zover je van foto's kunt beoordelen. De opvang cavia's waar ik dat mee heb gemaakt, lieten de hele achterkant voor wat het is. Jouw caafje doet haar best om het pootje omhoog te tillen, die kracht hebben ze bij de typische verlamming van vit c tekort dan niet meer. Maar foto's blijven moeilijk, kan ze het pootje verder wel bewegen, terugtrekken als jij er aan zit? Wanneer verlammingsverschijnselen toonbaar zijn, is er vaak niet veel meer te doen. Een vitaminestoot kan, maar daar heb ik ook al eens een caafje direct aan ten onder zien gaan. De nagels zijn wel lang, maar niet te krom of gek dat ze er niet op zou willen lopen, ik zou ze wel even wat bijhouden. De onderkant lijkt niet op een bumblefootje (fikse ontsteking). Meer is moeilijk te oordelen op foto's. Van ouderdom ga je idd niet in een keer op 3 pootjes lopen, wellicht toch een ontsteking of gebroken. In hoeverre de dierenartsen kundig genoeg zijn om je er mee te helpen, moeilijk. Antibiotica 9mocht de da een ontsteking verdenken) altijd goed navragen of het geschikt is voor cavia's (geen grapje, er zijn dierenartsen die niet beter weten en zomaar iets meegeven, cavia's kunnen helaas niet tegen alle soorten, ik had vaak baytrill volgens mij). Bij gebroken, wanneer jouw caafje al 7 is (mooie leeftijd overigens!) is narcose een groot gevaar, sowieso vanwege de grote van de caafjes, maar al helemaal wanneer ze zo oud zijn. Wil je zeker weten wat het is, gewoon gaan, misschien info inwinnen bij verschillende dierenartsen om te horen welke veel ervaring heeft met cavia's.

Linea

Re: Oude cavia ernstig ziek, dierenarts zegt ouderdom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 16:55

Narcose overleven cavia's wel hoor. Er zitten altijd risico's aan, maar als ik deze cavia zie, hij wil nog eten enz. dan is hij echt niet zo doodziek dat het risico enorm is. Maar hopelijk is narcose niet nodig, uiteraard.

Hmm het noorden, ben ik helaas totaal niet bekend. Mochten je ouders toestemmen om naar een DA te gaan, zou je ook eens kunnen kijken naar welke dierenartsen de knaagdieropvangen gaan met hun dieren? In elk geval succes!

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:25

Narcose is volgens mij doodsoorzaak nr 1 bij een operatie voor een cavia, maar goed, neemt niet weg dat je soms het risico moet nemen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:40

Grit schreef:
Als het pootje wel bezeerd/gebroken is lijkt het mij voor de cavia erg onprettig als een leek daaraan gaat lopen voelen en frummelen.

Ik zeg toch ook niet dat ze moet gaan masseren zonder dat het duidelijk is of wat gebroken is? :?

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 20:34

Ze trekt het pootje zeker terug wanneer ik eraan zit, en de nagels nog korter knippen durf ik niet, nu al helemaal niet. Ik houd ze wekelijks bij maar ze is sowieso erg gevoelig aan haar voetjes, heb al snel het gevoel dat ik haar pijn doe.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 22:47

Daphne, onderstaande vind ik gewoon geen goed advies, als je hier geen ervaring in hebt weet je niet hoe je dit moet doen en wat je moet voelen. Je drukt te hard of juist te zacht en uiteindelijk weet je het nog niet zeker.
Daphne__ schreef:
Voel eens naar de gewrichtjes, vanaf de tenen naar boven, is het aan beide kanten gelijk?

TS, ik hoop dat je ouders het goed vinden om toch even naar de DA te gaan, aangezien het nu met een paar dagen nog niet is verbeterd. En wellicht is rust ook het enige wat je kunt bieden, maar misschien kan het nog ondersteund worden met medicatie. Succes!

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 19:18

Ik ga volhouden, en ik hoop nog goede oplossingen te vinden. Ik hoor al iets over groene biotex, dat zou de ontsteking weghalen, en bumblefoot zalf.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 21:02

Ik zou niet met allerlei zalfjes gaan klooien. Hoe weet je dat het bumblefoot is? Waarom zou je zomaar zalf gaan gebruiken, terwijl je niet zeker weet of het bumblefoot is?
Ik blijf bij mijn advies, ga naar een dierenarts.. ze zijn er niet voor niets ;)

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 21:06

Pfff ga aub naar een dierenarts!!!

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 07:42

O god, jouw beestje heeft misschien zijn pootje gebroken, en jij komt aan met Biotex? Ongelooflijk. Ik zou toch echt eens naar een goede DA gaan!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 17:04

De stand van het pootje lijkt ook niet helemaal goed te zijn, alsof er is mis is met een gewricht: dat er toch iets verschoven of gebroken is.

De dokter schrijft je toch ook geen zalfje voor als je arm gebroken is? :P

Ik heb TS een aanbod gedaan, om het caviaatje mee te nemen naar mijn dierenarts (aangezien ik morgen toch heen moet). Ik heb hier echter nog geen antwoord op ontvangen.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 22:15

Wat lief van je Laura! Nog iets gehoord?

Ts, ben je nu inmiddels met dat arme beest naar de dierenarts geweest?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 15:05

IZEP schreef:
Wat lief van je Laura! Nog iets gehoord?

Ts, ben je nu inmiddels met dat arme beest naar de dierenarts geweest?

Ze stuurde me terug dat ze dinsdag eindelijk met haar naar de dierenarts gaat..

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 19:23

-:(-

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 19:31

Schandalig dat mensen hun huisdier zolang erbij laten lopen -:(-

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 14:17

De dag is dan eindelijk aangebroken.. Wat zei de dierenarts?

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 17:42

Daar ben ik dus ook heel benieuwd naar...

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 20:10

Hoi TS ik ben benieuwd wat de DA heeft gezegd.
Ik heb ook 2 oude caafjes rondlopen.
Gelukkig nog gezond.

Laat even wat weten.

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 21:34

Ik ben gisteren bij de dierenarts geweest. Complimenten gekregen over de leeftijd en de staat van de cavia als het gaat om vacht, gewicht en conditie van de voetjes.
Rocky heeft pijn in haar pootje, en daar zit het probleem ook duidelijk. Heb zelf kunnen voelen en was er zelf ook al achter dat de bekken gewoon recht staan.
Er zijn drie mogelijkheden. Het is 1; een tumor, 2; een ontsteking of 3; een fractuur. 1 valt niet op te lossen, amputatie is te zwaar voor een cavia van 7 en ookal had dit eventueel gekund, dan nog maak je een cavia het enorm moeilijk met drie pootjes op zo een late leeftijd.
2 valt op te lossen met ontstekingsremmers en 3 met pijnstillers. Als 2 het geval is, dan zal het pootje weer moeiteloos kunnen bewegen mbv ontstekingsremmers en bij geval 3 zal het pootje stijf blijven, maar pijnloos.
DA heeft voorgesteld eerst een foto te maken, natuurlijk zonder narcose. Dit heb ik besloten niet te doen.
Ik heb vandaag de ontstekingsremmers en antibiotica/pijnstillers gehaald. Ze gaat de komende drie weken twee kuren volgen, en als optie 2 of 3 het geval is dan kan ze daarna pijnloos verder leven.
Is dit niet het geval, dan is het optie 1. Dan twijfel ik niet en dan laat ik haar inslapen.
Onze dagelijkse rituelen worden nu nog meer, 's ochtends eerst tweemaal medicijnen voeren, dan vitamine c-pil, dan hooi, water en voer verwisselen en dan oogjes schoonmaken met gekoeld afgekookt water. En dat twee keer per dag.
Het gaat lukken.

Ik wil nog even toevoegen aan dit verhaal dat, als je niks nuttigs kan zeggen, je ook niet met boze smileys hoeft te reageren. Ik ben zestien jaar, ik heb deels wat te zeggen over mijn dieren. Mijn inkomen is 80 euro per maand, en ik rijd intensief wedstrijden. Ik houd maandelijks niks over. Ik heb mijn best gedaan.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:40

Goed dat je naar de dierenarts bent gegaan en je keuze nu vind ik ook wel logisch.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 22:06

Om eerlijk te zijn vind ik het niet een logische keuze en had persoonlijk wel voor de foto gegaan.
want als het wel een tumor betreft is het gezien de pijn die het diertje ervan ondervind eerlijker om het te laten gaan.

Jij kan een boze smiley niet nuttig vinden (of beter gezegd het zegt in jouw ogen niks) maar een dier zo lang met pijn te laten lopen voordat je naar een da gaat, dat is nuttig......
Kijk dan kan je wel van je ouders afhankelijk zijn, maar die horen in mijn ogen ook hun verantwoording te nemen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 22:20

Hopelijk loopt het met een sisser af en anders is er inderdaad nog maar een goede keuze.

Waarom eigenlijk een vitamine C pil? Geef dan liever wat extra andijvie ofzo en ik neem aan dat je ook voer geeft met vit. C.
En geen idee wat ze aan haar ogen heeft, maar twee keer per dag moeten schoonmaken klinkt veel.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 22:46

Ook een foto had mij juist wel handig geleken!