Dierenambulance .. wanneer komen ze wel en wanneer niet.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Re: Dierenambulance .. wanneer komen ze wel en wanneer niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:49

Ik reed ook op de ambulance en bij ons was het heel erg afhankelijk van de mogelijkheden die het asiel had. Op het moment dat zij erg vol zaten reden wij enkel voor zieke katten en kittens. Dus ook regelmatig nee moeten verkopen aan de telefoon, vaak tot grote frustratie van de melder.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 14:58

Rockwitch kijk dat is inderdaad een reactie die ik helemaal snap als ik aan de dierenambulance zou denken :j Zoals jij het omschrijft hadden ze dus gewoon moeten komen..

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:59

Heb je de poes vandaag nog gezien?

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 15:02

Nee heb haar niet meer gezien. Ik gok dat ze dus inderdaad is meegenomen door iemand van de avond ploeg.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 15:14

_Mondy_ schreef:
Rockwitch kijk dat is inderdaad een reactie die ik helemaal snap als ik aan de dierenambulance zou denken :j Zoals jij het omschrijft hadden ze dus gewoon moeten komen..

Nee Mondy, je moet niet vergeten dat iedere ambulance een eigen beleid heeft.

Als ze besluiten om alleen maar voor dode eendjes te rijden, dan is dat zo.
Een groot aantal vallen wel onder de Dierenbescherming en houden zich aan hun richtlijnen, maar er zitten van allerlei ambulances met allerlei soortig beleid tussen. Geen pijl op te trekken helaas.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 15:15

Dat vind ik maar een raar iets... je bent toch een organisatie. .

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 15:21

Wij hebben onlangs anderhalf uur met een aangereden haas gestaan/rond gereden. Hij leefde nog en de dierenambulance wilde niet komen, gedoe over onder welke regio het viel. Daarna hebben we 2 dierenartsen gebeld, de ene wilde hem niet aannemen, de ander zou de kosten voor het inslapen en consult doorberekenen. Uiteindelijk hebben we hem bij iemand thuis kunnen brengen die wel bij de dierenambulance werkte, maar op dat moment geen dienst had. De haas was nét overleden.

3 jaar geleden 3 kittens gevangen. Deden ze ook niets mee, want ze waren niemand tot last. We hebben ze uiteindelijk zelf maar meegenomen.

Ik weet ook nooit zo goed waar je nou wel of niet voor kunt bellen, want ik heb het idee dat ze zich overal buiten willen houden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 15:26

Ik heb alleen maar slechte ervaringen met de dierenambulance.
Landschildpad gevonden... "Zet m maar bij een sloot"
Kitten van 3 weken gevonden, aangepikt door kraaien, zelf bij het asiel gebracht.
Hond gevonden, zelf bij de da gebracht
Alleen bij een kruising pers kwamen ze met veel pijn en moeite (via 144), want dat was een "raskat". (Ja? Dus?)

De dierenbescherming krijgt dan ook geen cent van mij :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:10

_Mondy_ schreef:

Het zijn zelfstandige stichtingen.
Diegene die bij de dierenbescherming aangesloten zijn werken inderdaad volgens dat beleid maar er zijn ook dierenambulance's die helemaal zelfstandig zijn.
Zo raar is het dus niet dat er een eigen beleid is.
Je kan sommige regio's ook niet vergelijken, de ene Dierenambulance heeft 2 bussen of meer, de ander maar 1, de één heeft genoeg vrijwilligers om het rooster vol te krijgen, de ander te weinig. (Waardoor de rest dat dus op moet vangen anders staat de bus stil)
De ene ambu heeft zelf een eerste opvangplek, de ander niet.
Dat zijn allemaal dingen waar rekening mee gehouden moet worden wat het beleid betreft.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:21

Ik blijf raar opkijken van die verontwaardiging dat de dierenambulance niet altijd wil of mogen komen. Het is mooi dat die stichtingen bestaan en (nog) het hoofd boven water kunnen houden. Maar in veel situaties kan de vinder van het dier zelf handelen. Die "zorgplicht" hebben we als burger allemaal. Dus waarom het katje niet zelf naar het asiel brengen?

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:25

Hier ook slechte ervaringen met de dierenambu.
Twee jonge vogels in de tuin 1 daarvan in zeer slechte toestand, netjes gevangen en in een doosje gedaan, nee komen wij niet voor... Zelf maar naar een vogelopvang gebeld en gebracht. Dik uur met het ov.
Dode kat langs de weg. Gooi maar in de kliko ???

Loslopend malthezer hondje, zal wel van die mevrouw zijn op nummer... in straat... Daar langs gelopen met het hondje aan een hengstenketting, nee die mevrouw had haar hondje al een paar dagen terug.
Ja dan weten wij ook niet wat we ermee moeten... Na lang aandringen hebben ze dat beest toch komen ophalen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:28

_Mondy_ schreef:

Zoals dees_daan al uitlegt, het is niet één organisatie.
Het zijn allemaal zelfstandige stichtingen. En het grappige is: je hoeft niet eens ergens aan te voldoen om een ambulance te beginnen. Plak een sticker op je auto en begin met rijden.

Dat is ook de reden waarom er zoveel kwaliteitsverschil is.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 16:28

Josien als dat had gekunnen had ik dat uiteraard gedaan. Maar ik was op de mountainbike en daar zit sowieso geen bagage drager op. De mensen die er savonds nog bij waren moesten gaan werken. In dat geval blijf ik erbij dat een stichting als de dierenambu daar het meest geschikt voor zou moeten zijn. Zo weet ik dat ze aangereden katten wel ophalen... waarom dan niet dit diertje wat grote kans had ook zo te eindigen.
Als ik de reacties een stukje hierboven lees begin ik het alleen maar raarder te vinden..

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 16:30

Maar een gewone auto met een stikker of een volledig uitgeruste ambu vind ik wel wat anders. Die laatsten zie/zag ik toch meer als professionals..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:34

_Mondy_ schreef:
Maar een gewone auto met een stikker of een volledig uitgeruste ambu vind ik wel wat anders. Die laatsten zie/zag ik toch meer als professionals..

Begrijp ik, maar het is dus heel moeilijk om inzicht te krijgen in de organisatie die erachter zit.
Je kunt er niet vanuit gaan dat je bijvoorbeeld ervaring hebt met de dierenambulance in Utrecht, dat zij wel vogels en loslopende katten ophalen en dat dit dus bij de ambulance in Rotterdam net zo is. Dat maakt het allemaal zo moeilijk.

Of het professionals zijn of niet, je weet niet wat hun regels zijn.
En daarnaast, niet alleen hun regels beperken hun, ook de restricties die bijvoorbeeld de gemeente of het asiel aan hun oplegt.

Soms wilde ik als ambulance-medewerker echt wel een katje ergens gaan halen hoor, had ik er ook de tijd en de personele bezetting voor. Maar als het asiel zegt: wij nemen niets meer aan, dan kun je met die kat ook geen kant op. En dan heb IK het gedaan voor die mevrouw aan de telefoon. (niet dat ik daar niet tegen kan hoor, maar het begrip is soms gewoon ver te zoeken)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:38

josien_m_ schreef:
Ik blijf raar opkijken van die verontwaardiging dat de dierenambulance niet altijd wil of mogen komen. Het is mooi dat die stichtingen bestaan en (nog) het hoofd boven water kunnen houden. Maar in veel situaties kan de vinder van het dier zelf handelen. Die "zorgplicht" hebben we als burger allemaal. Dus waarom het katje niet zelf naar het asiel brengen?

Wij vonden een aantal jaar terug een Labrador, 's avonds rond 23.00 uur. De dierenambulance wilde niet komen, het asiel was niet bereikbaar, Amivedi ook niet en de dierenarts zei: 'breng hem morgen maar langs'. Ehm... lijkt me niet he, ik heb honden en katten, ik ga niet zomaar een vreemde hond in huis halen. Dikke discussie aan de telefoon en toen ik zei dat ik hem aan een boom zou knopen kon ik met veel pijn en moeite langskomen.

Het is mooi dat het bestaat ja, maar als ze niets doen dan kan het net zo goed niet bestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:39

Voordat je je mening vormt (in het algemeen) moet je je misschien wel even beseffen dat de vrijwilligers er voor kiezen om dit te gaan doen, om 24 uur per dag klaar te staan, ook al betekend dat dat je midden in de nacht je bed uit moet en dat je dode katten van de weg moet schrapen, zwaargewonde dieren van straat haalt die in je handen sterven, mensen moet gaan bellen dat hun hond of kat is overleden, boze eigenaren aan de telefoon krijgt als je een hond of kat hebt opgehaald en sommige eigenaren die bij het ophalen nog even een scène schoppen je bedreigen enz.
En ja ze kiezen er zelf voor, maar ze staan er wel, ook s'nachts en op feestdagen ( ik heb zelf al eens een 48uurs dienst gedraaid op beide kerstdagen bijvoorbeeld)
En doen dit vrijwillig, mensen oordelen zo snel maar doe dan zelf iets, je kan pas oordelen als je zelf meegedraaid hebt want anders ziet het er te rooskleurig uit.
Ik kan er heel slecht tegen als mensen roepen dat ze moeten komen want daar zijn ze voor, nee ten eerste ben je niets verplicht, ten tweede is er zelf ook nog een verantwoordelijkheid en kan je de Dierenambulance niet voor alle dieren verantwoordelijk stellen, ten 3e is het soms door regels niet mogelijk om te rijden enz.
Ik weet niet waarom ze nu niet zijn gekomen, wil je dat oprecht weten dan zou ik dat gewoon vragen en open staan voor het antwoord.
Maar als ze in jullie regio toestemming moeten hebben van de gemeente dan heb je je antwoord eigenlijk al; die toestemming moet de gemeente geven anders mag je niet rijden, dus in principe moet je dan bij de gemeente zijn.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 16:42

Het is ook zeker niet verkeerd bedoeld naar alle ambu medewerkers. Maar door dit soort sittuaties maakt het er niet makkelijker op om van dat negatieve af te komen.
Als het asiel vol zit maar er loopt bijv een kat of hond op een snelweg rond. Wat dan.. kan het dan ineens wel of moet die ook maar blijven lopen ? Plus wat als dit inderdaad een vermiste kitten is ? Nu is ze gevonden.. over drie dagen spoorloos verdwenen bij wijze van.
Als ze hier dan wel voor dode katten rijden en zelfs voor een ziek egeltje wat bij ons aan was komen lopen, snap ik echt niet waarom het nu niet kon terwijl er overlast en gevaar was.
Het is zo sonde voor zo'n goede organisatie.

dees daan : het kan ook gewoon zonder toestemming van de gemeente. Zoals boven genoemd met egeltje.
Ja ik hou rekening mee met het feit dat het vrijwilligers zijn. En nee ik vind het niet kunnen dat er aso gereageerd wordt. Maar ik vind het ook niet kunnen hoe er gereageerd werd

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:44

Lisannuuh schreef:
Ik denk dat je daarvoor zelf naar een dierenasiel moet....
Wel raar voor een duif komen ze wel maar niet voor een verdwaald kittentje...

Daarvoor krijgen ze betaald van de DB ( wel moeten ze daar dan vaak eerst ook toestemming voor vragen ) bij een kat hangt het ervan.
Als ze oud genoeg zijn laten ze ze meestal lopen was ook mijn ervaring daarom ben ik gestopt moest te vaak dieren laten lopen zelfs als ze ziek waren.

Ik zou hem zelf van straat halen opgeven bij AMIVEDI Dierenambulance Asiel MP enz.
Langs een dierenarts om de chip te laten controleren.
Is het een poes of kater want dan zit de omgeving over paar weken ook nog met kitttens te kijken

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:50

Wij mogen overigens niet rijden voor dode dieren. Dan moet de gemeente gebeld worden, die kunnen ook een chip uitlezen als het dier er eentje heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 17:03

_Mondy_ schreef:
Het is ook zeker niet verkeerd bedoeld naar alle ambu medewerkers. Maar door dit soort sittuaties maakt het er niet makkelijker op om van dat negatieve af te komen.
Als het asiel vol zit maar er loopt bijv een kat of hond op een snelweg rond. Wat dan.. kan het dan ineens wel of moet die ook maar blijven lopen ? Plus wat als dit inderdaad een vermiste kitten is ? Nu is ze gevonden.. over drie dagen spoorloos verdwenen bij wijze van.
Als ze hier dan wel voor dode katten rijden en zelfs voor een ziek egeltje wat bij ons aan was komen lopen, snap ik echt niet waarom het nu niet kon terwijl er overlast en gevaar was.
Het is zo sonde voor zo'n goede organisatie.

dees [naam] : het kan ook gewoon zonder toestemming van de gemeente. Zoals boven genoemd met egeltje.
Ja ik hou rekening mee met het feit dat het vrijwilligers zijn. En nee ik vind het niet kunnen dat er aso gereageerd wordt. Maar ik vind het ook niet kunnen hoe er gereageerd werd

Egels vallen onder wild, dat is een andere regeling en die gaat niet naar het asiel, daarnaast was de egel gewond, dus dan ga je gewoon.
Bij wild heb je geen toestemming nodig van het asiel of de gemeente, is het dier gevangen en is er wat mee aan de hand, dan rij je gewoon.
Met katten is dat anders omdat je toestemming moet hebben als het dier nier gewond is.
Is er een zieke of gewonde kat dan mag je zonder toestemming rijden, is hij gezond dan heb je toestemming nodig.

Ik filterde bij een telefoontje op:
Is het dier ziek of gewond?
Zorgt hij voor gevaarlijke situaties?
Is het dier zelf in gevaar?
Zorgt het voor problemen dat het dier daar loopt? (Naast mauwen en aan de deur staan dat doen katten ook wel als ze bij het verkeerde huis staan)

In de avond:
Is er een mogelijkheid dat het dier tot de volgende ochtend bij de melder blijft of niet?

Een dier bij de snelweg zorgt voor gevaarlijke situaties, maar daar mag je alleen stoppen onder begeleiding van politie, je mag dus niet zomaar een hond gaan vangen die daar rondloopt, voor je eigen veiligheid.
Een ziek of gewond dier heeft hulp nodig, ik maar daarbij geen verschil tussen vogel, egel, hond of kat, zeggen ja maar voor de egel kwamen ze wel snap ik dan ook niet, beestje had hulp nodig dus dan maak ik geen onderscheid in diersoort.

In de avond probeerde ik ook of het dier bij de melder kon blijven omdat de ongeschreven regel (dus geen vaste regel) is dat je dan alleen spoedritten rijd.
Alleen als het echt niet mogelijk was dat het dier daar bleef dan gingen we, als je om 11 uur weg gaat dan moet je bijv eerst nog de bijrijder ophalen, naar de melder rijden, naar het asiel, hond in de nacht opvang en dan het papierwerk, dan ben je zomaar 2 uren verder en voor hetzelfde geld krijg je of die avond of de volgende morgen telefoon van de eigenaar en kan die de hond ophalen bij de melder, scheelt ook weer stress voor de hond.
Ik vroeg het dan gewoon netjes, hadden de melders geen ruimte om de hond apart te zetten dan werd hij meteen opgehaald.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 20:00

Ik denk dat het hele beleid van een dierenambulance afhangt van diegene die de boel regelen.
En dat is waar het vaak aan schort. Er zijn ook nog te veel individuen en er word te weinig samen gewerkt.
Ik ben best wel geschrokken van jullie berichten hoe sommige dierenambulance's werken.

Ik ben onlangs tijdens mijn dienst gebeld door een persoon uit een naast liggende regio. Ze had een overleden kat gevonden en de dierenambulance wou niet komen. Ze had al 4x gebeld waaronder naar de leiding gevende.
Voor ons ook frustrerend. Mevrouw was gelukkig niet vies aangelegd. Ik heb haar het advies gegeven de kat in een vuilniszak te doen, mee naar de dierenarts voor chipcontrole en dan in overleg met de da bepalen waar het dier zou verblijven en het dier op amivedi te zetten.

Ik hoop serieus dat wij in de toekomst als dierenambulance kunnen groeien en bv de omliggende regio's erbij te kunnen krijgen.
Wij staan inmiddels met trots bij de beste 15 van nederland en streven altijd naar meer professionaliteit.
Wij hadden katje van TS dus opgehaald.