ik heb een groot probleem ..ganzen op het land .

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 16:59

Jager... (even buiten beschouwing latend of je voor of tegen bent) is het meest effectief.
Bij ons op stal worden ze actief bejaagd, anders zit het ook vol.

Grappige is dat die dieren dus wel aan herkenning van personen en honden doen.
Loop ik ergens met mijn hond, blijven ze zitten.
Loopt de boer ergens met zijn hond blijven ze zitten.
Loopt de jager er met zijn hond, zijn ze nergens te bekennen.

juval

Re: ik heb een groot probleem ..ganzen op het land .

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 17:08

mijn hond wil helaas de ganzen niet opjagen, die is daar te lui voor :)

zo'n agrilaser is toch best wel heel duur zeg.. ruim 800,-..

Ik had ook wel eens bedacht dat een op afstandbestuurbaar vliegtuigje/helicopter oid ook wel effect zou kunnen hebben. maar ik heb geen idee van het bereik van zo'n ding. zo'n drone lijkt me ook wel wat :D

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 17:11

Sjolvir schreef:
Jager... (even buiten beschouwing latend of je voor of tegen bent) is het meest effectief.
Bij ons op stal worden ze actief bejaagd, anders zit het ook vol.

Grappige is dat die dieren dus wel aan herkenning van personen en honden doen.
Loop ik ergens met mijn hond, blijven ze zitten.
Loopt de boer ergens met zijn hond blijven ze zitten.
Loopt de jager er met zijn hond, zijn ze nergens te bekennen.

Jep, jacht. Mijn vader jaagt. Het is diervriendelijk en je bent binnen no time van het probleem af!

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 14:48

Nou binnen no-time van het probleem af durf ik niet te zeggen.
Mijn vader jaagt ook en wordt in bepaalde periodes behoorlijk vaak gebeld door de boer dat er weer ganzen zitten (boer belt als hij moet komen).
Je kan een schot lossen, dan raak je 1 of met geluk meerdere ganzen, de rest vliegt weg en komt ook gerust weer terug daarna, terwijl de jager allang weer warmpjes thuis zit. Wil je er vanaf komen zul je echt een jager nodig hebben die het stuk actief in de gaten houdt of die je ook kunt bellen als ze er weer zitten.

Volgens mij is het jagen wel de beste oplossing, maar dan nog is het een behoorlijk hardnekkig probleem. Zolang er steeds maar meer natuur weggehaald wordt, zal het zeker ook nodig blijven om te jagen. Niet alleen op ganzen, maar ook hazen bijvoorbeeld. Anders komen er veel te veel op een klein stukje en komt er eten te kort en ziektes en dan sterven ze een heel wat rottere dood.
Voor mensen die dit niet willen aannemen adviseer ik de ECHTE beelden eens op te zoeken van "de nieuwe wildernis".

Toevallig vandaag onderweg zag ik stukken land die helemaal zwart geworden waren, ook door ganzen. En niet 1x nee iedere strook zat bijna wel zo'n zwarte plek op het land. Er was duidelijk al geprobeerd met stukken plastic aan een stok ze weg te jagen, maar dat heeft zichtbaar geen effect gehad.

tinker6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:35

die stokken met plastic eraan moet de boer zetten zodat hij schadevergoeding kan ontvangen.
wij hebben ook altijd last van ganzen, jager bejaagd ze en als het echt heel erg is zodat de 1e snee (voor in de kuil) erdoor minder is geworden kan de jager schadevergoeding aanvragen, maar daarvoor moet je dus een tig aantal stokken zetten zodat je wel iets doet om ze te verjagen (alsof het die ganzen wat doet, maar goed)

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 17:29

Ja zulke regels zijn vaak erg krom, omdat ze vanachter een bureau worden gemaakt door mensen die er zelf geen enkel verstand van hebben.
Heb je al een oplossing of jager gevonden TS? Ik weet niet waar het land is, als je een jager wilt weet ik misschien nog iemand in de buurt.